Vedr. lejekontrakt i Sverige
Re: Vedr. lejekontrakt i Sverige
Hej Skaanebo,
Endnu engang tak for svar.
Jeg har aldrig forstået hvilket slags dokumentation us vil have hvis vi på et tidspunkt flyttede tilbage til Danmark?
Det vil sige du mener at migrationsverket sagtens ville kunne godkende denne kontrakt.
Jeg har aldrig forstået hvilket slags dokumentation us vil have hvis vi på et tidspunkt flyttede tilbage til Danmark?
Det vil sige du mener at migrationsverket sagtens ville kunne godkende denne kontrakt.
Ja, problemet vil ikke være Migrationsverket. Problemet vil være Udlændingeservice i Danmark. Det er dem, der har valgt en snæver fortolkning af EU-reglerne, og som vil kræve dokumentation for faktisk og reelt ophold for både dig selv og din ægtefælle i Sverige. Det kan så ske ved fx at betale for indkøb i det lokale supermarked med et betalingskort i dit navn, ved udskrifter af telefonregniner, hvor man tydeligt kan se, at du eller I befinder jer i Sverige, osv., osv.
Hej Skaanebo,
Men, det jeg ikke forstår det er at hvad nu hvis man i forvejen opfyldte kravene hvis man søgte den nationale vej. Ville det så være samme undersøgelse af sagen?
For mit vedkommende har det været boligkravet og tilknytningskravet.(er 27, men hvis jeg nu er 28 når jeg er tilbage).Men, finder jeg for eksempel en ny bolig når jeg vender hjem ville jeg for eksempel også opfyldt alle kravene hvis jeg søgte den nationale vej. Ville der så være de samme undersøgelser?
Men, det jeg ikke forstår det er at hvad nu hvis man i forvejen opfyldte kravene hvis man søgte den nationale vej. Ville det så være samme undersøgelse af sagen?
For mit vedkommende har det været boligkravet og tilknytningskravet.(er 27, men hvis jeg nu er 28 når jeg er tilbage).Men, finder jeg for eksempel en ny bolig når jeg vender hjem ville jeg for eksempel også opfyldt alle kravene hvis jeg søgte den nationale vej. Ville der så være de samme undersøgelser?
Ja, for det er 2 helt forskellige regelsæt, som intet har med hinnanden at gør, så det er fuldstændig underordent om du opfylder de nationale regler eller ej, da det er EU retten din sag prøves efter.
Læg dog mærke til på US hjemmeside som Skaanebo skriver, at man som udgangspunkt ifølge EU retten ikke opfylder kravet om reel etabering ved at bo på et værelse i et andet EU land, så du skal virkelig kunne dokumentere dit liv i Sverige i detaljer, ellers kommer du i EU syltekrukken hos US
Læg dog mærke til på US hjemmeside som Skaanebo skriver, at man som udgangspunkt ifølge EU retten ikke opfylder kravet om reel etabering ved at bo på et værelse i et andet EU land, så du skal virkelig kunne dokumentere dit liv i Sverige i detaljer, ellers kommer du i EU syltekrukken hos US
-
fundiver199
Dokumentation for, at du har boet i Sverige. D.v.s. alle officielle papirer, som der står dit navn og noget med "Sverige" på. F.eks. kontoudtog, der viser at du flere gange om ugen har hævet kontanter eller betalt med kreditkort i Sverige, lejekontrakt, huslejekvitteringer, dit svenske personnummerbevis, alle former for regninger, kvittering for dit medlemsskab af den lokale fodboldklub, dit pendlerkort til Øresundstrafikken, alt hvad du kan finde på.Besiktas skrev:Jeg har aldrig forstået hvilket slags dokumentation us vil have hvis vi på et tidspunkt flyttede tilbage til Danmark?
Der er skrevet udførligt om dette emne i forum mange gange allerede, så brug søgefunktionen, hvis du stadig er i tvivl om, hvad dokumentation er.
Hej Skaanebo, Fundiver og MH og sikkert nogle jeg har glemt.
Tak for hjælpen allesammen!
Men, jeg spørger lige endnu engang vedrørende kontrakten. Vil gerne have at alt er 100% i orden!
Skaanebo:
Du skrev at kontrakten jeg fandt på nettet var godkendt nok. Det vil sige den kunne jeg sagtens bruge?
Men, du skrev også noget meget vigtigt. Jeg egentlig ville have glemt hvis du ikke fortalte det, nemlig, " "Og ja, for at undgå tvister af nogen art, er det smartest at skrive i selve kontrakten, at fx "rummet uthyres som bostad för (högst) 2 personer" og så både dit eget og din ægtefælles navn og underskrifter på kontrakten.
Hvor i denne kontrakt som jeg har fundet tror du at dette kan skrives som en bemærkning.
Under paragraf 13? Det vil sige under særlige bestemmelser?
Bukker mig endnu engang for jeres hjælp!
Tak for hjælpen allesammen!
Men, jeg spørger lige endnu engang vedrørende kontrakten. Vil gerne have at alt er 100% i orden!
Skaanebo:
Du skrev at kontrakten jeg fandt på nettet var godkendt nok. Det vil sige den kunne jeg sagtens bruge?
Men, du skrev også noget meget vigtigt. Jeg egentlig ville have glemt hvis du ikke fortalte det, nemlig, " "Og ja, for at undgå tvister af nogen art, er det smartest at skrive i selve kontrakten, at fx "rummet uthyres som bostad för (högst) 2 personer" og så både dit eget og din ægtefælles navn og underskrifter på kontrakten.
Hvor i denne kontrakt som jeg har fundet tror du at dette kan skrives som en bemærkning.
Under paragraf 13? Det vil sige under særlige bestemmelser?
Bukker mig endnu engang for jeres hjælp!
Ja, under §13 kan I jo så tilføje, at rummet udlejes som bolig for op til 2 personer.
Skaanebo;
I forhold til det med at der skal stå at rummet udlejes til. Skal udlejer så også bare skrive navn på os begge to eller skal der underskrift til hvis begge navne står der!?
Men, ellers er det måske nok med at der står at rummet udlejes til to personer?
I forhold til det med at der skal stå at rummet udlejes til. Skal udlejer så også bare skrive navn på os begge to eller skal der underskrift til hvis begge navne står der!?
Men, ellers er det måske nok med at der står at rummet udlejes til to personer?
Kun dit navn hvis ægtefællen ikke kan skrive under
Tak for det Skaanebo. Men, du er sikker på at den går ikke!?
Hvad går, eller går ikke?
Gør nu bare det, du fået fortalt. Skriv at rummet udlejes som bolig for 2 personer, sådan så du undgår tvister med din udlejer om, hvorvidt din ægtefælle nu også må bo i rummet, uden at der skal betales yderligere i husleje, og så både Skatteverket og Migrationsverket kan se, at udlejer er indforstået med, at I bor på værelset sammen. Og når din ægtefælle ikke er her til at skrive under, så skal din ægtefælles navn naturligvis heller ikke stå på kontrakten.
Gør nu bare det, du fået fortalt. Skriv at rummet udlejes som bolig for 2 personer, sådan så du undgår tvister med din udlejer om, hvorvidt din ægtefælle nu også må bo i rummet, uden at der skal betales yderligere i husleje, og så både Skatteverket og Migrationsverket kan se, at udlejer er indforstået med, at I bor på værelset sammen. Og når din ægtefælle ikke er her til at skrive under, så skal din ægtefælles navn naturligvis heller ikke stå på kontrakten.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Kan hun så ikke bare sætte et kryds eller sit fingeraftryk?skaanebo skrev:Kun dit navn hvis ægtefællen ikke kan skrive under
Hehe fingeraftryk den går nogle steder ude på landet i Tyrkiet 
Nej, spøg til side.
Jeg har også et andet spørgsmål.
Jeg har læst under ofte stillede spørgsmål at der ikke er nogle krav til størrelsen af boligen i Sverige. Jeg har jo i første omgang valgt at leje et værelse.
Men, så stødte jeg på denne side hvor der står følgende:
1) Du skal skaffe dig arbejde i Sverige (eller et andet EU-land) i 10 uger, mindst 12 t. pr. uge
2) Du skal skaffe dig en bolig med din egen lejekontrakt, der er stor nok til dig og din familie.
3) Du skal officielt fraflytte Danmark gennem borgerservice.
4) Du skal officielt tilmelde til det Svenske samfund gennem Skatteverket.
5) Din familie (de du ønsker, der skal følge med til Sverige) skal indleveret blanket/ansøgning til Migrationsverket.
6) Du skal efter mindst 10 ugers arbejde, skal de melde flytning tilbage til Danmark, kun for dig selv.
7) Du skal indsende til Udlændingeservice en ansøgning om, at få din familie til Danmark og kunne dokumentere alt.
Du skal regnet med, at en ansøgning til Udlændingeservice efter EU reglerne mindst tager 9 - 12 måneder.
9) Du kan når du modtager Udlændingeservices accept/tilsagn om, din familie kan komme til Danmark først flytte deres bopæl/papirer fra Sverige.
Sakset fra: http://www.den-svenske-model.dk/
Er dette bare forkert eller passer det?
Nej, spøg til side.
Jeg har også et andet spørgsmål.
Jeg har læst under ofte stillede spørgsmål at der ikke er nogle krav til størrelsen af boligen i Sverige. Jeg har jo i første omgang valgt at leje et værelse.
Men, så stødte jeg på denne side hvor der står følgende:
1) Du skal skaffe dig arbejde i Sverige (eller et andet EU-land) i 10 uger, mindst 12 t. pr. uge
2) Du skal skaffe dig en bolig med din egen lejekontrakt, der er stor nok til dig og din familie.
3) Du skal officielt fraflytte Danmark gennem borgerservice.
4) Du skal officielt tilmelde til det Svenske samfund gennem Skatteverket.
5) Din familie (de du ønsker, der skal følge med til Sverige) skal indleveret blanket/ansøgning til Migrationsverket.
6) Du skal efter mindst 10 ugers arbejde, skal de melde flytning tilbage til Danmark, kun for dig selv.
7) Du skal indsende til Udlændingeservice en ansøgning om, at få din familie til Danmark og kunne dokumentere alt.
9) Du kan når du modtager Udlændingeservices accept/tilsagn om, din familie kan komme til Danmark først flytte deres bopæl/papirer fra Sverige.
Sakset fra: http://www.den-svenske-model.dk/
Er dette bare forkert eller passer det?
-
fundiver199
De gældende regler er beskrevet her:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DA:PDF
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... eu-retten/
Ved at læse ovenstående kan du selv finde ud af, om det er informationen på denne hjemmeside, som er korrekt, eller informationen på den anden hjemmeside.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DA:PDF
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... eu-retten/
Ved at læse ovenstående kan du selv finde ud af, om det er informationen på denne hjemmeside, som er korrekt, eller informationen på den anden hjemmeside.
Punkt 6 og 9 - Hvordan kan man flytte tilbage til dk uden sin familie, man mister jo adressen i sverige når man flytter tilbage til dk. det kan jeg ikke forstå. og kan det passe familien skal vente i sverige, mens man selv er i dk?