Advarsel til folk fra Tyrkiet, der søger visum
-
Betoncirkeline
Re: Advarsel til folk fra Tyrkiet, der søger visum
Ja Fundiver, du har ret! Det er jo ikke fordi det er let i forvejen at undvøre den man holder af. Men at man så også skal kæmpe så meget med systemet, det er ikke i orden! Men derfor kan vi jo kun være glade for det her forum, ellers havde jeg virkeligt haft svært ved at komme igennem alt det her:-)
-
fundiver199
Samtidig er der overhovedet ingen konsistens i behandlingen af visumansøgninger i de forskellige lande. Som sagt har min egen kæreste og i øvrigt også en vens kæreste netop i går fået bevilget visa til Danmark i et andet land end Tyrkiet, og ingen af dem har fremvist en bankkonto, hvor der stod andet end lige til dagen og vejen.
De har fået visum alene på basis af, at min ven og jeg har skrevet, at vi betaler alle udgifter, og samtidig har de så vedlagt dokumentation for vores økonomi i form af lønsedler, SU-meddelse m.m.
I Thailand skal man have 40.000 BATH (cirka 7.000 kroner) på kontoen ved et 3 måneders besøg, og sådan er der tilsyneladende forskellige "regler" i hvert eneste land.
De har fået visum alene på basis af, at min ven og jeg har skrevet, at vi betaler alle udgifter, og samtidig har de så vedlagt dokumentation for vores økonomi i form af lønsedler, SU-meddelse m.m.
I Thailand skal man have 40.000 BATH (cirka 7.000 kroner) på kontoen ved et 3 måneders besøg, og sådan er der tilsyneladende forskellige "regler" i hvert eneste land.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hmmm,
det er en skummel plan for at berøve Tyrkiet dets velhavende elite, da det kun vil være dem, der sådan lige kan skaffe 31.500 kr = 8.820 TL. Så slipper man fx for fattigrøve såsom adjunkter på statsuniversiteterne, som kun har en månedsløn på ca. 4.000 TL (11.000 kr) (medmindre de har været ansat længe nok til at få et grønt pas = visumfri rejse i hele EU).
Og når rygtet spreder sig, vil mange opgive at søge visum
de nye centre får meget lidt at lave
ambassader og konsulater endnu mindre
de kan sidde og drikke te og slappe af hele dagen, eller gå ned og nyde udsigten over Bosporus (dem i Istanbul) 
Og når rygtet spreder sig, vil mange opgive at søge visum
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
nannablichfeldt
Fundiver
Vi har hele tiden haft det i baghovedet at vi kunne søge visum til Sverige, hvis alt andet skulle vise sig at være umuligt.
Man lærer at have en plan B altid, når man har en kæreste/ægtefælle, der ikke i realiteten er velkommen i Danmark.
Men det forhindrede mig ikke i at blive harm og frustreret over selve situationen, for det er jo ikke kun mig og min mand, der kommer til at møde denne udfordring. Jeg har så ondt af alle dem, der bliver ramt af så stor en belastning.
Og det gør mig meget bedrøvet, at man ikke kan stole på at myndighederne administrerer efter lovgivningen.
Lige et sidespring - det overrasker mig faktisk lidt at du ikke allerede er familiesammenført, da du virker til at have en meget bred viden omkring 'udlændingelovgivningen'. Men tillykke med at din kæreste har fået visum.
Vh.
Vi har hele tiden haft det i baghovedet at vi kunne søge visum til Sverige, hvis alt andet skulle vise sig at være umuligt.
Man lærer at have en plan B altid, når man har en kæreste/ægtefælle, der ikke i realiteten er velkommen i Danmark.
Men det forhindrede mig ikke i at blive harm og frustreret over selve situationen, for det er jo ikke kun mig og min mand, der kommer til at møde denne udfordring. Jeg har så ondt af alle dem, der bliver ramt af så stor en belastning.
Og det gør mig meget bedrøvet, at man ikke kan stole på at myndighederne administrerer efter lovgivningen.
Lige et sidespring - det overrasker mig faktisk lidt at du ikke allerede er familiesammenført, da du virker til at have en meget bred viden omkring 'udlændingelovgivningen'. Men tillykke med at din kæreste har fået visum.
Vh.
Jamen, nu spørger jeg sikkert dumt, men hvis min kæreste skal have 4.140 euro stående på en bankkonto for at søge om 90 dages turistvisum til Dk for at besøge mig, skal jeg så IKKE stille bankgaranti? Eller er den bankgaranti på omkrin 60.000 kr KUN noget man skal stille, hvis man søger om familiesammenføring? Jeg er forvirret!
Et helt andet spørgsmål: Hvis han så alligevel søger om visum, selvom han ingen penge har på sin bankkonto - som der er een der skriver, at man godt kan gøre - og han så får afslag, er der så regler for, hvor lang tid han skal vente inden han igen kan ansøge?
Et tredje spørgsmål: min kæreste ringede til konsulatet i Istanbul for nogle uger siden, og der fik han oplyst, at han desuden skulle vise, at han havde "optjent" 6 måneders sammenhængende arbejdsforsikring (sigorta) umiddelbart op til, at han ansøger om visum. Kan det være rigtigt? Er der nogle af jer der har stødt på det før? Jeg mener førhen, at det var 4 måneder!
God dag til alle, jeg håber der sidder nogle kloge mennesker herinde, der har tid og lyst til at svare på spørgsmålene
Et helt andet spørgsmål: Hvis han så alligevel søger om visum, selvom han ingen penge har på sin bankkonto - som der er een der skriver, at man godt kan gøre - og han så får afslag, er der så regler for, hvor lang tid han skal vente inden han igen kan ansøge?
Et tredje spørgsmål: min kæreste ringede til konsulatet i Istanbul for nogle uger siden, og der fik han oplyst, at han desuden skulle vise, at han havde "optjent" 6 måneders sammenhængende arbejdsforsikring (sigorta) umiddelbart op til, at han ansøger om visum. Kan det være rigtigt? Er der nogle af jer der har stødt på det før? Jeg mener førhen, at det var 4 måneder!
God dag til alle, jeg håber der sidder nogle kloge mennesker herinde, der har tid og lyst til at svare på spørgsmålene
-
fundiver199
.akkaya skrev:Jamen, nu spørger jeg sikkert dumt, men hvis min kæreste skal have 4.140 euro stående på en bankkonto for at søge om 90 dages turistvisum til Dk for at besøge mig, skal jeg så IKKE stille bankga-ranti? Eller er den bankgaranti på omkring 60.000 kr KUN noget man skal stille, hvis man søger om familie-sammenføring? Jeg er forvirret!
De 46 EUR om dagen på bankkontoen er for at sikre, at visumansøgeren har økonomiske midler til på lovlig vis at opretholde sin eksistens under sin ferie i Danmark. Når man holder ferie i 90 dage, skal der jo bruges penge på mad og transport m.m. Og man er naturligvis ikke interesseret i, at besøgende tjener de penge ved at prostituere sig, begå indbrud, sælge narko eller arbejde sort.
Alle lande stiller derfor i princippet et sådant krav til turister. Men er der tale om turister fra et velhavende land som Danmark, så anses det normalt for en selvfølge, at kravet er opfyldt, og derfor beder man normalt ikke disse om at dokumentere deres midler. Men møder en dansker f.eks. op i lufthavnen i Istanbul og lig-ner en vagabond, så kan han i princippet godt risikere at blive bedt om at dokumentere, at han råder over tilstrækkelige midler til at holde ferie i Tyrkiet. Og kan han ikke det, så kan han i princippet risikerer at blive nægtet indrejse og sat på det første fly tilbage til Danmark.
Hvis den person, man besøger i Danmark, betaler alle ens udgifter, så burde det ikke være nødvendigt, at man selv har et så stort beløb stående i banken. Men det er det altså p.t. alligevel, hvis man søger visum i Tyrkiet og gerne vil have sin sag behandlet hurtigt og med sikkerhed for et positivt udfald.
Hvad angår bankgaranti, så skal denne stilles i 2 situationer:
1) Ved besøg fra immigrationslande af andre personer end ægtefæller/registrerede partnere, biologiske børn eller biologiske forældre, hvis myndighederne vurderer, at disse har svage tilbagevendelsesforudsætninger. Man kan altså komme ud for, at man skal stille bankgaranti ved besøg af f.eks. en kæreste eller en søster fra Tyrkiet, men kravet stilles kun, hvis myndighederne vurderer det som usikkert, om vedkommende har tænkt sig at rejse hjem til Tyrkiet, når ferien er slut.
2) Ved ægtefællesammenføring efter Udlændingelovens §9, såfremt der ikke gives dispensation.
Bankgaranti og tilstrækkelige midler til at klare sig under et visumophold har altså intet som helst med hinanden at gøre, og desuden er der to helt forskellige situationer, hvor man kan blive bedt om at stille bankgaranti.
.akkaya skrev:Et helt andet spørgsmål: Hvis han så alligevel søger om visum, selvom han ingen penge har på sin bankkonto - som der er een der skriver, at man godt kan gøre - og han så får afslag, er der så regler for, hvor lang tid han skal vente inden han igen kan ansøge?
Nej det er der ikke. Men det vil naturligvis være formålsløst at søge igen, før der er rettet op på det forhold, som førte til, at ansøgningen blev afslået.
-
mh1
- Kontakt:
Faktisk skal danskere og andre, der søger om turistvisum til Tyrkiet, fordi de vil blive mere end 3 mdr. kunne fremvise en bankkonto på 1.000 US$/måned, de søger visum til. Men det er altså kun, hvis de vil blive længere end de 3 'gratis' måneder.
Hvis ikke turisme var så vigtig en indtægtskilde for Tyrkiet, ville de sikkert også kræve visum samt bevis for god økonomi før man blev lukket ind. Men DF har åbenbart ikke mange vælgere, der er afhængige af indtægter fra turister.
Hvis ikke turisme var så vigtig en indtægtskilde for Tyrkiet, ville de sikkert også kræve visum samt bevis for god økonomi før man blev lukket ind. Men DF har åbenbart ikke mange vælgere, der er afhængige af indtægter fra turister.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mange tak for svaret
Så mangler jeg bare at finde ud af, om det kan være rigtigt, at der nu kræves hele 6 måneders sammenhængende arbejdsforsikring optil ansøgningsdatoen.
Ville lige høre ad om dette stadig er gældene praksis i tyrkiet, At man skal have 4200 euro stående.... syntes at være blevet oplyst at denne praksis ikke længer fungere...
For så får min mand da ikke sit visum.
For så får min mand da ikke sit visum.
-
mh1
- Kontakt:
@ Durmaz - du kan godt stoppe
med en del af dine bekymringer. ÆUG har formået at få de danske repræsentationer i Tyrkiet til at indse, at en 'sponsor-erklæring' er nok. Men de vil stadig normalt godt se et kontoudtog, og du skrev i en anden tråd at din mand har ca. 1000 TL på sin, det er absolut nok.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
SUper ÆUG er altså virkelig fantastiske... i gør så meget, for så mange mennesker.
-
Betoncirkeline
Det er korrekt, hold kæ** hvor har jeg fået meget hjælp igennem tiden:-)