Den nye udlændinge "pakke"
Den nye udlændinge "pakke"
Ja for nogle kan udlændinge pakken ende med at blive en "pakke" EU rets ægtefælle sammenførte har jo hidtil ikke været omfattet af integrationsloven og har derfor bevæget sig lidt i en gråzone.
Der jo er lagt op til at kommunerne nu har "pligt" til også at tilbyde ægtefæller som er familiesammenført via EU retten (altså forsørges af deres ægtefælle) et beskæftigelses fremmende tibud, hvor kommuneren kun tidligere har været pligtige til at give et tilbud om opkvalificering etc at 6 ugers varighed ifølge Lov om aktiv beskæftigelsesindsats paragraf 2 stk 10.
Så der er nok en del af os der er spændte på, hvordan og hvornår dette skal implementeres.
Der jo er lagt op til at kommunerne nu har "pligt" til også at tilbyde ægtefæller som er familiesammenført via EU retten (altså forsørges af deres ægtefælle) et beskæftigelses fremmende tibud, hvor kommuneren kun tidligere har været pligtige til at give et tilbud om opkvalificering etc at 6 ugers varighed ifølge Lov om aktiv beskæftigelsesindsats paragraf 2 stk 10.
Så der er nok en del af os der er spændte på, hvordan og hvornår dette skal implementeres.
Re: Den nye udlændinge "pakke"
Interessant at læse hvad du skriver, Jeg har aldrig hørt om de 6 ugers beskæftigelsestilbud, og min mand er bestemt heller ikke blevet tilbudt dette. Han har været uden job (pånær småjobs) lige siden vi kom for halvanden år siden. Har snakket flere gange med jobcenter/andre udlændingetilbud men de hjælper slet ikke. Jeg har lidt på fornæmelsen at det er en ond cirkel, selvom noget også er fordi han endnu ikke er blevet færdig med danskuddannelsen. Men vi ser jo nogle som ikke snakker dansk som lykkes med at få et arbejde. Altså ville det være interessant hvis der hvis der var bedre hjælp til EU-opholds berrettiget personer.
Ja frivilligt gør kommunen ikke noget. Man skal være efter dem og rimlig pågående for at blive taget "alvorligt" da vores ægtefæller jo ikke koster kommunen en krone i øjeblikket bortset fra alle de dejlige skattekroner de kunne få, hvis de havde bare et deltidsjob
Vi har en aftale med jobcenteret imorgen med div ideer, som vi har forberedt til samtalen og så må vi se, hvad der kommer ud af det.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Jeg er ikke sikker på, at Danmark overhovedet har "ret" til at pålægge EU-sammenførte diverse hjemmestrikkede regler. Det har Danmark dog hidtil haft for vane at gøre, men inden denne måneds udgang, er der skrivelser på vej til EU-kommisionen om Danmarks tilsidesættelser af EU-retten på stort set hele det sociale område. Så må vi se hvordan Kommisionen modtager dem.....
Vender de tomlen ned overfor de danske myndigheder, bliver de sikkert også nødt til at revidere udlændingepakken, som krikris referer til ovenfor.
Årsagen til, at jeg er personlig skeptisk overfor denne pakke - i forhold til EU-borgere og deres familiemedlemmer - er den simple, at EF-Domstolens dom 6/64, Costa mod ENEL (den er fra 1964 og er ikke at finde på nettet, men kun i juridiske afhandlinger), fortæller, at diverse nationale regler, som indføres i strid med EU-retten ikke kan gøres gældende (præmis 10).
Vender de tomlen ned overfor de danske myndigheder, bliver de sikkert også nødt til at revidere udlændingepakken, som krikris referer til ovenfor.
Årsagen til, at jeg er personlig skeptisk overfor denne pakke - i forhold til EU-borgere og deres familiemedlemmer - er den simple, at EF-Domstolens dom 6/64, Costa mod ENEL (den er fra 1964 og er ikke at finde på nettet, men kun i juridiske afhandlinger), fortæller, at diverse nationale regler, som indføres i strid med EU-retten ikke kan gøres gældende (præmis 10).
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Som jeg har forstået det, så indfører man en pligt for kommunerne til at give de EU-sammenførte ægtefæller et tilbud. Men der står ikke noget om, ægtefællerne er forpligtet til at tage imod dette tilbud. Så jeg ser forslaget som en forbedring, idet flere i forum tidligere har givet udtryk for, at deres EU-sammenførte ægtefæller godt kunne bruge noget mere hjælp til at komme i gang på det danske arbejdsmarked. Og den hjælp bliver kommunerne så nu forpligtet til at tilbyde.
Ja det gode ved at have opholdskort via EU retten er netop at den udenlanske ægtefælle har langt bedre rettigheder nu som senere, end nogen ægtefælle via nationale regler nogensinde får med det nuværende politiske flertal.
Det ser nu ud til at vores ægtefæller nu kan vælge og vrage de positive elementer ud af intergationsloven som findes, og passer den enkelte og stadig være garanteret permanemt ophold senest efter 5 år.
Det ser nu ud til at vores ægtefæller nu kan vælge og vrage de positive elementer ud af intergationsloven som findes, og passer den enkelte og stadig være garanteret permanemt ophold senest efter 5 år.