Selvbetjeningskøen ?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Selvbetjeningskøen ?

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2010 14:33:51

Det er svært at sige, hvad årsagen er til, at I er kommet til ”7-måneders bunken”, men det kunne f.eks. være, at der mangler nogle af de bilag, som skal vedlægges ansøgningen. F.eks. en erklæring fra kommunen om, at du ikke har modtaget sociale ydelser. En anden mulighed kan være, at der gik mere end 14 dage, fra din kone indleverede sin del af ansøgningen, til du indleverede din. Endelig kan der måske være mistanke om proforma, hvis der er meget stor aldersforskel mellem dig og din kone. Eller der kan være børn inde i billedet, hvad du dog ikke skriver noget om.

Du må ringe eller skrive en email til din sagsbehandler, hvis du vil have en nærmere begrundelse for, hvorfor hun mener, at jeres sag er kompliceret og derfor ikke kan afgøres på 3 måneder.

antonius

Indlæg af antonius » 14.04.2010 15:08:45

Hej mh og fundiver199,

For at uddybe lidt, så er jeg selv 37 år, mens min kone er 26 år, så det kan vel ikke kvalificere som nogen unormalt stor aldersforskel.

Hvad angår erklæringen fra kommunen der viser at jeg ikke har modtaget kontanthjælp o.l, så blev den også vedlagt. Ingen af os har nogen børn, og ingen af os har tidligere været gift eller søgt om FS før.

Hvad angår det med at aflevere begge dele af ansøgningen inden for 14 dage af hinanden, så forsøgte vi at gøre dette: først afleverede jeg min del i Danmark, og derefter prøvede min kone at aflevere sin del i Nepal. Med sig havde hun dokumentation i for af sit nepalesiske pas (hvori alt også står på engelsk, ligesom i alle andre pas). Men stik imod hvad der i øvrigt står vedr. påkrævet legimitation, så forlangte den danske ambasade at hun også skulle få oversat sit nepalesiske statsborger-kort til engelsk, før de ville tage imod hendes del af ansøgningen. Som sagt fremgik det ingen steder at andet end pas var nødvendigt.

Det tog så et par uger for hende at få det oversat, så hendes del blev først afleveret (til ambassaden) ca 3 uger efter min del. Men dette burde da ikke have betydning, da vi er helt uforskydte i at UM ikke oplyser dette. Hvis dette er grunden til de 7 månders ventetid, så er det noget forbandet juristeri.

Men ja, jeg må jo bare ringe igen-igen-igen, og håbe på at der er nogen der vil give mig ordenlig information for en gang skyld.

MVH

antonius

Indlæg af antonius » 14.04.2010 15:13:53

Hej mh,

vedr. at søge job i et andet EU land: Da jeg i øjeblikket sidder i mit drømmejob i København ville jeg være meget ked af at sige det op, specielt i disse tider. Men ved du om man kan flytte til Sverige, og pendle til arbejde i Danmark, og så alligevel søge om familliesammenføring gennen EU reglerne, for så kort efter at vende hjem igen med sin ægtefælle? -Eller er det et krav at ens arbejdsplads også skal ligge i Sverige?

MVH

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.04.2010 15:20:52

Desværre kan en aldersforskel på 11 år godt give problemer - det er udgangspunktet, når man er sagsbehandler i US :wink:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... skaber.htm

Pro forma-ægteskaber

Ægtefæller, registrerede partnere eller samlevere kan ikke blive familiesammenført, hvis de har indgået ægteskabet eller samlivet pro forma.

Udlændingeservice foretager en konkret vurdering af samtlige forhold i sagen for at afgøre, om der er grund til at antage, at det afgørende formål med ægteskabet eller samlivet er at få en opholdstilladelse. I vurderingen ser Udlændingeservice bl.a. på:

Om parterne har boet sammen på en fælles bopæl.
Om parterne kan kommunikere på samme sprog.
Om der er stor aldersforskel mellem parterne.
Hvor godt parterne kendte hinanden før, ægteskabet blev indgået.
Parternes tidligere ægteskaber.
Om parterne har børn sammen.

Siden du altid har boet i DK, og din hustru ikke, så er det minus for det første, formodentlig plus for det næste :wink: , igen minus for det tredje og så er der så det med, hvor længe i har kendt hinanden og hvor godt...

Men mht Sveriges-løsningen, så kan du godt arbejde i DK og bo i Sverige :D

Find sveriges-folderen oppe under 'jeg vil ...' og læs på side 9
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2010 17:17:43

Kære Antonius

Du behøver ikke at arbejde i et andet EU-land for at drage fordel af EU-rettens regler. Du skal bare bo der i mindst 10 uger. Se "jeg vil... flytte til Sverige" samt indlægget "ofte stillede spørgsmål" i forum EU-regler.

Er da en overvejelse værd, hvis I ikke giver vente op til ½ år på, at din kone kan komme til Danmark, da I også bliver bedre stillet på en række områder.

På den anden side er I jo i gang med en ansøgning nu, så umiddelbart er det nemmeste vel bare at lade den fortsætte, da der ikke er noget, der tyder på, at I skulle få afslag.

antonius

Farcen fortsætter

Indlæg af antonius » 19.04.2010 14:47:40

Hej,
Jeg kan oplyse at jeg igen i dag forsøgte at ringe til vores sagsbehandler i US, inden for dennes 3 timers telefontid (som kun er een gang om ugen).
Igen, ligesom i sidste uge (hvor det dog var en anden sagsbehandler), sidder sagsbehandleren i møde.

Man kan kun stå måbende tilbage. At man kan byde nogen denne behandling!!!

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 19.04.2010 17:38:43

Jammen sådan arbejder U(Service) altså.

Hvis du vil forenes med din kone hurtigt og smertefrit så hiv telt pløkkerne op og fly(g)t til Sverige.

Så får du og din kone alle fordele og meget få ulemper i fremtiden. med andre ord alt at vinde og intet at tabe, når i vender tilbage til DK.

Jeg gjorde selv dette 100% bevist for at kunne leve med min nigerianske mand på værdig vis i DK :wink:

antonius

Indlæg af antonius » 26.04.2010 16:13:51

Hej krikris,
Tak for rådet, og jeg må indrømme at jeg er ved at være klar på at flytte til Sverige.

I forbindelse med US følgetonen, så kan jeg fortælle, at det i dag for første gang lykkedes at komme til at tale med min sagbehandler telefonisk (-min email til hende er endnu ikke blevet besvaret).

Jeg fik følgende forklaring på at vi er havnet i 7 måneders køen:
US siger at det tager så lang tid at undersøge om vores vielsesattest er juridisk gyldig. De siger at de ikke kan kende alle landes vielsesattester. Nu har vi jo over flere omgange været i kontakt med Den Danske Ambassade i Nepal for at være sikker på at alt gik rigtigt til i forbindelse med dokumentationen. Desuden ved jeg med sikkerhed at vi ikke er det første dansk-nepalesiske par som er blevet gift i Nepal, så jeg forstår ikke rigtigt problemet.

Har US måske tænkt sig at tage til Nepal, for derefter at stå i kø i dagevis for tale med de embedsmænd i administrationen som behandler vielsespapirer? Er det mon derfor at det skal tage så længe?

Selv ved jeg at alt vedrørende vores bryllup er gået efter alle kunstens regler, men er der nogen her der ved hvordan US har tænkt sig at efterprøve dette? -Og hvad nu hvis de ikke kan finde frem til disse embedsmænd der har udsteddet vielses attesten (som i øvrigt er på både nepalesisk og engelsk)? Kan US så om et halvt år bare komme og sige at de ikke kunne afgøre den juridiske gyldighed, og dermed bare give os afslag på FS?

Hvis nogen før har hørt om denne specifikke grund til at trække en sag i langdrag, og hvad det egentligt indebærer, så hører jeg meget gerne fra jer.

MVH
antonius

mbp

Indlæg af mbp » 26.04.2010 16:56:03

Jeg får da ud fra, hvis US har brug for at få opklaret/afklaret nogle ting, at de så gør brug at den danske repræsentation i landet eller den repræsentation som Danmarks samarbejder med.
Men det er klart at så trækker sagen jo lidt ud.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 26.04.2010 20:36:42

Ja man skal finde sig i det mest utrolige fra US side, så har man ikke en engels tålmodighed
ja så er det en hård omgang.
Men da i jo netop har brugt den danske ambassade i Nepal som sparringspartner, så er det jo nok dem som skal "undersøge jer"
Måske en ide at konatkte dem og fortælle dem hvad US har sagt.
Evt kan de jo så hjælpe den åbentbart ikke så oplyste sagsbehandler om disciplinen; At blive gift i Neapal", så der kommer lidt fart på arbejdet derinde.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.04.2010 07:35:26

Det er jo under alle omstændigheder et administrativt skøn, om en sag kan færdigbehandles på 3 måneder eller ej, og en "eksotisk" vielsesattest kan vel være en lige så gyldig grund til at skønne, at det kan man ikke love, som alt muligt andet.

Måske er det tid til at slå lidt koldt vand i blodet og huske på, at brevet fra US sådan set ikke betyder andet og mere end, at de ikke har lovet at behandle sagen på 3 måneder.

Brevet indebærer derimod ikke i sig selv nogen tilkendegivelse af, hvor lang tid det så vil tage, andet end at de vil tilstræbe højest 7 måneder. Men der er jo intet i vejen for, at de kan færdigbehandle sagen på f.eks. 4 eller for den sags skyld 2 måneder, hvis det med vielsesattesten viser sig at være mindre kompliceret end frygtet.

I praksis prioriteres sagerne dog givetvis ud fra, hvornår deres servicemål udløber, så US kan overholde dette i så mange sager som muligt. Så har jeres sagsbehandler travlt, så har I trukket en nitte og kommer til at vente længere end andre, alene for at hun kan opfylde servicemålet i så mange sager som muligt.

En sag, som kommer ind 2-3 måneder efter jeres, vil således blive behandlet før jeres, hvis den har fået sat et servciemål på 3 måneder.

Men nogen skal jo også trække nitter, alle kan ikke blive vindere. Som Birthe Rønn Hornbæk sagde under 1. behandlingen af de nye regler om tidsubegrænset opholdstilladelse, så er det heller ikke alle, der kan vinde i X-factor.

Er du utilfreds med den udmelding, så stem på et andet parti næste gang, der er valg.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 27.04.2010 08:22:50

Der er forskellige mennesketyper i Udlændingeservice, og nogle er gode til at planlægge fremad, og få noget fra hånden, mens andre har det bedst med at planlægge bagud fra deadline.

Det kan være forklaringen på, at man ser nogle tyrkiske ansøgere få deres sag behandlet ret hurtigt, fordi de sagsbehandlere, der har denne type sager, planlægger fremad, mens ansøgere fra mere eksotiske lande risikere at få en lang sagsbehandlingstid, fordi denne gruppe sagsbehandlere først handler, når det er tæt på deadline.

Desværre er det ikke alt, der kan løses tæt på deadline, så nogle gange holder servicemålet ikke på de 7 måneder, og man ser groteske sagsforløb.

Så man må sørge for, at få sin vielsesattest legaliseret forud for ansøgningen hos Udlændingeservice.

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 27.04.2010 08:37:21

Et sidespørgsmål: Er sagsbehandlere i US inddelt efter geografi - altså sådan at forstå at der sidder en håndfuld og tager sig af ansøgere fra Tyrkiet, nogle med Thailand osv.. Eller bliver ansøgere fordelt efter "ælle bælle princippet"

antonius

Indlæg af antonius » 27.04.2010 10:47:48

Jo, jeg må nok prøve det med at slå koldt vand i blodet. Jeg har dog lige bedt om agtindsigt her til morgen, da jeg gerne vil kunne følge med i hvad de har sat i værk for at få afprøvet vielsesattestens gyldighed. Jeg ved nemlig at ambassaden ikke har fået nogen forespørgsel på at undersøge det (endnu). Og det ville ærgre mig gul og blå, hvis det eneste der skal til er et brev fra US til ambassaden for at igangsætte dette, men US så ikke sender det før i sidste øjeblik.

Hvad angår Birte Rønn Hornbæk, så skal jeg nok gøre mit yderste for at hun selv kommer til at trække en nitte næste gang. :evil:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.04.2010 13:27:02

dotGusten skrev:Så man må sørge for, at få sin vielsesattest legaliseret forud for ansøgningen hos Udlændingeservice.
Præcist. Den "fejl", som ansøger har begået i denne sag, er givetvis at aflevere en udenlandsk vielsesattest, som hverken er legaliseret eller apostillepåtegnet. Og konsekvensen af denne form for "fejl" er altså, at man havner i 7-måneders bunken.

Besvar