Advarsel til folk fra Tyrkiet, der søger visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

nannablichfeldt

Re: Advarsel til folk fra Tyrkiet, der søger visum

Indlæg af nannablichfeldt » 14.04.2010 12:52:54

Mange tak for Jeres hjælp med at finde disse henvisninger.

Men jeg er virkelig frustreret!

Jeg er selv studerende pt. men det har aldrig været noget problem for mig og min mand at klare os for de penge jeg får i SU og i løn fra mine deltidsjobs, når han har været heroppe på turistvisum.

Jeg ringer til ambassaden i dag igen og fremlægger de nye sider af sagen som I har gravet frem, og hvis det ikke lykkedes at få dem til at forstå sagens kerne, må jeg i banken og forklare denne nedværdigende situation.

Alle vores ægtefæller må simpelthen elske os hele vejen til universet - ellers ville de da løbe skrigende bort med alt det de bliver udsat for. Hehe..

Jeg har ikke tænkt mig at gå videre med denne sag, da jeg hverken har mentalt eller økonomisk overskud til at gøre noget ved det + min mand gerne snart skal herop så vi kan flytte til vores værelse i Sverige. :)

Men jeg håber, at der er nogle af jer andre, der har mulighed for at gå dybere ind i sagen og komme til bunds i det.

God vind til alle.

Kh.

nannablichfeldt

Indlæg af nannablichfeldt » 14.04.2010 13:53:47

Den kvindelige, danske medarbejder på ambassaden i Ankara, jeg lige har talt med kunne ikke sige andet en øhm øhm, da jeg læste op af visumkodekset, som Fundiver havde fundet. Mange tak for hjælpen.:)

Da hun ikke kunne svare på stående fod, ville hun vende tilbage senere med en redegørelse for hvorfor jeg evt. kan eller ikke kan stå som værende tilstrækkelige subsistensmidler for min mand, mens han er i Danmark på turistvisum.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.04.2010 14:34:49

Nu er det her kommet:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... _visum.htm

"Man skal have tilstrækkelige midler til at betale for opholdet og hjemrejsen. Hvad, der vurderes som tilstrækkelige midler, afgøres af repræsentationen og afhænger af længden af opholdet, og om man skal bo på fx hotel eller privat hos familie eller venner. Som udgangspunkt skal man være i besiddelse af ca. 500 kr. pr. dag, hvis man skal bo på hotel, og ca. 350 kr. pr. dag ved privat indkvartering."

Det er nok for at forhindre at dem, man besøger, skal begynde at snakke om, hvornår man vil kunne være hjemme, hvis man tager afsted nu? :twisted:

Jeg tror aldrig i mit liv jeg har haft et forbrug på 350 kr/dag for bare min forplejning (inkl. ting til personling pleje) - og der er fan... ikke nogen hoteller, man kan bo på for 150 kr/dag :!:
mh
Rådgiver for ÆUG

nannablichfeldt

Indlæg af nannablichfeldt » 14.04.2010 14:51:42

Hej alle interesserede..

Jeg vil bare lige oplyse, at jeg ikke gør mere ved sagen nu.

Ambassaden har ringet tilbage til mig og holder fast ved, at de administrere ud fra det, som de har fået oplyst, nemlig at alle, der søger turistvisum skal kunne fremvise en bankkonto med et beløb, der svarer til 350 kr./pr. dag man skal være i Danmark.

Medarbejderen på ambassaden, rådede mig til, at min mand jeg skulle søge turistvisum, og ved ansøgningen kun vise en bankonto med det beløb stående, som vi forstår forlanges ved paragraffen, og derudover vedhæfte nedenstående paragraf til vores ansøgning:

5) Vurderingen af subsistensmidler under det forventede
ophold foretages på grundlag af varigheden af og formålet
med opholdet og under henvisning til de gennemsnitlige
priser i den eller de pågældende medlemsstater for billig
indkvartering og forplejning, ganget med det antal dage, som
opholdet varer, på grundlag af de vejledende beløb, som
medlemsstaterne fastsætter i overensstemmelse med artikel 34,
stk. 1, litra c), i Schengengrænsekodeksen. Dokumentation for
underhold og/eller privat indlogering kan også udgøre bevis for
tilstrækkelige subsistensmidler.

Dette vælger vi ikke at gøre, for vi har ikke tid til at vente på at udlændingeservice afgør, om vi eller ambassaden har ret, og vi har i alle tilfælde ikke tid til at tage riskoen for et afslag.

Men hvis andre prøver denne vej, kunne det være rigtig interessant og høre hvad udfaldet bliver.

Held og lykke.

angelDK

Indlæg af angelDK » 14.04.2010 19:46:52

HJÆLP!!!!!!!!!
Vi står og skal søge om turist visum her d 1 maj og ved slet ikke hvad vi skal forholde os til????
Skal min mand have 4200 euro på sin konto eller 2000 euro?? han skal søge for 65 dage... (fra Tyrkiet) er der ellers andre nye regler vi lige skal vide om inden han tager mod Ankara???
Håber i endnu en gang kan hjælpe mig

nannablichfeldt

Indlæg af nannablichfeldt » 14.04.2010 20:25:30

Du kan læse dig til det meste på

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... soeger.htm

og

http://www.ambankara.um.dk/da/menu/Borg ... ebesoegmv/

eller

www.denmarkvac-tr.com

Hvis han søger et visum til 65 dage, skal I gå ud fra 65 dage * 46 euro = 2990 euro, som han skal kunne dokumentere han har ved en kontoudskrift.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.04.2010 20:29:43

Han skal have 350 kr/dag, altså 22.750 kr. OG han skal ikke til samme adresse som før.

Du kan sende ham dette:

http://www.denmarkvac-tr.com/turkish/al ... visas.html
Başvuru ve Teslim Saatleri: 08:00-12:00 ve 13:00 – 16:00 (Pazartesi-Cuma)

Aziziye Mahallesi Cinnah Caddesi No: 64-9 06690 Çankaya- Ankara

Pasaport iade saatleri: 11:00-12:00 ve 13:00 – 16:00 (Pazartesi-Cuma)

Bilgi için arayınız:
Tel + 90 312 440 1400
Arasında 0800 to 1200hrs -1300 to 1600 hrs
Pazartesi -Cuma

E-posta infoak@denmarkvac-tr.com
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.04.2010 10:46:30

@Nanna

Er du sikker på, at ambassaden har forstået, at din mand er inviteret af dig, og at du i invitationen skriver under på, at du vil dække alle udgifter under hans ophold i Danmark? Det er jo klart, at hvis man søger visum uden en ”sponsor”, så skal man dokumentere, at man har penge til rejsen, også selvom formålet med rejsen er at besøge nogen.

Men det er da lige så klart, at hvis der er en ”sponsor”, så er det denne ”sponsor”, der skal dokumentere sin økonomi og ikke visumansøgeren. Sådan fungerer det jo også i alle andre lande end Tyrkiet. Min kæreste har f.eks. lige fået bevilget et visum i dag, og dette visum er bevilget på baggrund af, at hun har vedlagt et invitationsbrev fra mig, hvor der står, at jeg betaler hele dynen, samt kopi af mine seneste 3 lønsedler.

Har din mand overhovedet været på ambassaden, og har de nægtet at tage imod hans ansøgning, eller har I kun ringet til dem og bedt om at få en mundtlig vejledning i, hvad I skulle gøre?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.04.2010 11:16:20

@fundiver, hvis du ser på http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... _visum.htm
så nævner de netop ikke noget om, at man i stedet for en fed bankbog kan have en 'sponsor' i DK - jeg er temmelig sikker på, at det er et desperat forsøg på at forhindre nogen med manglende tilknytning i at kunne opnå tilknytning ved et besøg :twisted:

Eller - måske er regeringen så betænksom, at de vil hjælpe os med udenlandske ægtefæller til at påbegynde opsparing til garantisummen :roll:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.04.2010 11:50:45

@mh

Vejledningsteksten på nyidanmark er mig bekendt ikke ny, og mig bekendt er der ikke blevet ændret på lovgivningen på dette område pr. 5. april. Bemærk, at der står ”som udgangspunkt”, og at det er repræsentationen, der afgør, hvad der er tilstrækkeligt. Og det må da betyde, at ”udgangspunktet” både kan og skal fra-viges, hvis de konkrete forhold taler for det – f.eks. fordi der er en sponsor.

Og hidtil har det jo netop kunnet lade sig gøre at få udstedt et visum alene ved at have en ”sponsor” alle andre steder end lige netop i Tyrkiet. Også selvom der hele tiden har stået på nyidanmark, at man ”som udgangspunkt” skulle råde over 350 kroner om dagen.

Også før 5. april afveg proceduren i Tyrkiet fra alle andre lande, idet ansøgere i Tyrkiet som det eneste sted skulle dokumentere at have 2.000 EUR på bankkontoen, også selvom de havde en sponsor. Så det eneste nye er sådan set, at beløbet i Tyrkiet er blevet ændret fra 2.000 EUR til 47 EUR om dagen.

Og ja man kunne godt få den tanke, at ”nogen” ønsker at gøre det særlig svært at få besøg af familie fra netop Tyrkiet. Men der kan jo også bare være tale om, at ambassaden i Ankara har misforstået noget.

nannablichfeldt

Indlæg af nannablichfeldt » 15.04.2010 13:41:10

Fundiver

Min mand har ikke været på ambassaden endnu, da det tager lidt tid at fremskaffe 30000 kr.

Både min mand og jeg har haft telefonisk kontakt med dem. Først ringede min mand selvfølgelig og spurgte, hvad han helt præcis skulle have med af dokumentation, da han ville være helt sikker efter det nye visumkodeks, der trådte i kraft den 5. april. Da fik han oplyst, at han bl.a. skulle stille med en bankudskrift, der viser han råder over 4200 euro.

Jeg har efterfølgende været i kontakt med både udlændingeservice og ambassaden i Ankara, da jeg ikke kunne forstå, hvordan en så stor stigning på dette område kunne ske på så kort tid. (han var heroppe fra oktober til december i 2009, og der skulle han kun stille med 2000 euro)

Jeg har hele tiden gjort det klart over for ambassaden, at min undren går på, at jeg jo allerede har skrevet en invitation og derudover også udfyldt den nye invitaionsblanket, hvori jeg gør det klart, at jeg står for alle min mands udgifter i forbindelse med hans rejse og ophold.

Alligevel vælger de, at holde fast ved deres godt og vel 350 kr/pr. dag-princip.

De gav mig dog det alternativ, at jeg kunne få min mand til at ansøge om visum uden en bankudtogt med de 4200 euro, men det ville så komme til at betyde at hans visumansøgning ville blive sendt til udlændingeservice.
Da vi står og skal til og flytte til malmø, (har lejlighed og det hele ligger klart), så har vi ikke tid til at de skal til at sende ansøgningen til danmark eller risikere et evt. afslag.

Jeg har været i banken og sender penge ned til min mand i dag, så jeg håber snart han står med sit visum i hånden.:)

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 15.04.2010 14:00:01

Hej Nanna.

Det lyder som om du har besluttet dig for at sende pengene. Men jeg vil fortælle dig, at min mand fik visum på 14 dage (søgte d. 10. marts og fik det et par uger efter), og der havde sagen også været over udlændigeservice. Så det gik ihvertfald hurtigt for os pt. men det er jo ikke til at garantere om jeres sag vil gå ligeså stærkt. Det var abre lige en bonus oplsyning hvis du ikke vil sende pengene!

Mvh.
BC

nannablichfeldt

Indlæg af nannablichfeldt » 15.04.2010 17:19:12

Mange tak for bonusoplysningen..:)

Men jeg tager ingen chancer på nuværende tidspunkt hehe.. Kunne lige passe, at min mand skulle få afvist sin visumansøgning, nu hvor vi er så tæt på vores endelige mål - det ville være for meget at forlange han skulle rejse 3 gange ekstra frem og tilbage til Ankara (13 timers bustur) hvis han skulle risikere at få et afslag..

Jeg er også meget i tvivl om jeg kan dokumentere, at jeg har en mdt. indtægt, der er "høj" nok, til at forsørge min mand i tre måneder, hvis udlændingeservice skulle stille dette som et kriterie. Det har aldrig været et problem for os at overleve på mit budget førhen, (vi er aldrig gået sultne i seng og vi har rejst rundt og besøgt min familie når vi ville):) førhen, men hvis jeg skal kunne dokumentere en indtægt om måneden, som viser at jeg har i hvert fald 10000 kr til ham om måneden ved siden af mit eget, så er jeg ikke godkendt hehe..

Så vi fortsætter den sikre sti. Og nu min bank og hans familie hjælper, går det lige.:)

Men tak for omtanken.;)

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 15.04.2010 19:49:15

Jamen jeg kan skam sagtens forstå dig. Når man er nået til det punkt hvor du er, der kan det bare ikke gå hurtigt nok. Jeg kender det kun godt nok selv! Men jeg håber alt går som det skal for jer, og så krydser vi alt hvad vi kan.
Ambassaden i Ankara var i øvrigt kun to dage om at sende min mands visumansøgning til DK, så de har rimeligt meget fart på!

Good luck:-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.04.2010 05:47:44

Jeg forstår også Nannas motiver. Men hvis planen er at flytte til Sverige, så kan det jo aldrig gå værre end, at manden så søger et visum til Sverige og dermed står i Sverige højest 6 uger efter, at Nanna er flyttet dertil. Det er måske også meget godt lige at have i baghovedet - også for andre, som havner i samme situation.

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan lade være med at ryste på hovedet over, hvor kompliceret man kan gøre noget så simpelt som et udstede et visum til et familiemedlem til en i Danmark bosiddende person. Det er simpelt hen utroligt - og meget trættende.

Besvar