Advarsel til folk fra Tyrkiet, der søger visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

nannablichfeldt

Advarsel til folk fra Tyrkiet, der søger visum

Indlæg af nannablichfeldt » 12.04.2010 21:09:13

Hej allesammen!

Dette berører sikkert kun nogle af Jer, men jeg synes lige jeg vil advare jer eller i hvert fald oplyse jer om den ændrede praksis i visum proceduren efter den 5. april.

Min tyrkiske mand, der har været i DK 3 gange før på turistvisum (90 dage ad gangen), har før i tiden skullet vise 2000 euro i banken for at kunne få udstedt et visum.

Nu er han i gang med at søge visum igen efter de 'nye' europæiske fællesregler for visum. Han skal nu vise 4200 euro i banken, det vil sige 31500 danske kroner, hvis han vil have udstedt et 90-dages visum.

Rigtig træls når man i forvejen skal betale diverse gebyrer osv.:/

Held og lykke til alle.

Mvh. Nanna

fundiver199

Re: Advarsel til folk fra Tyrkiet, der søger visum

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2010 06:29:22

Det lyder helt forrykt, da man jo ikke har brug for så mange penge for at bo 3 måneder hos sin ægtefælle, som desuden kan finansiere udgifterne ved sin løbende indtægt i løbet af de 3 måneder.

Det lyder som noget, ÆUG skal gå ind i og følge op på, så det ville være meget fint, hvis du kunne give noget yderligere information og f.eks. poste links. Har du breve e.l., hvor det fremgår, at det forholder sig sådan, må du meget gerne sende dem til raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.04.2010 08:29:29

http://www.denmarkvac-tr.com/allaboutyourvisas.html

"Note: Applicants Applying for Tourist Visa, Family and Friend visit should have at least 46 Euro per day in their bank account for the duration of their stay in Denmark. Applicants Applying for a Business Visa should have at least 66 Euro in their bank account for the duration of their stay in Denmark

Altså: 4.140 euro til 90 dage er kravet.

En anden vigtig oplysning:
http://www.denmarkvac-tr.com/

Visum ansøgning skal nu indgives til enten:

Aziziye Mahallesi, Cinnah Cad. No 64-9 06690 Çankaya - Ankara

Åbningstider: 0800 - 1200 og 1300 - 1600 (Ma-Fre)

Afhentning af Pas: 1100 – 1200 og 1300 - 1600h (Ma-Fre)

Tlf. oplysning på 0090 312 440 1400
Kl. 0800 - 1200 og 1300 - 1600 (Ma-Fre)

Email infoak@denmarkvac-tr.com

Eller for Istanbul:

Halaskargazi Cad. No.169, 34360 Şisli – Istanbul

Åbningstider: 08.00 – 12.00 og 13.00 – 16.00 (Ma-Fre)

Afhentning af Pas: 11.00 – 12.00 og 13.00 – 16.00 (Ma-Fre)

Tlf. oplysning på 0090 212-2314050
Kl. 08.00 – 12.00 og 13.00 – 16.00 (Ma-Fre)

Email info@denmarkvac-tr.com
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2010 10:07:51

I princippet har dette krav altid eksisteret, men man har også altid set bort fra det, hvis der var en reference i Danmark, som skrev under på at betale for opholdet. Desuden har jeg ikke hørt om, at dette krav i praksis stilles andre steder end netop i Tyrkiet, hvilket heller ikke var tilfældet med det tidligere tyrkiske krav om at have 2.000 EUR på bankkontoen.

Så jeg mener stadig, at der er behov for, at ÆUG spørger ind til, hvorfor man nu stiller dette krav i Tyrkiet, og om det kun gælder i Tyrkiet eller også i andre lande. Hvis det sidste er tilfældet, så skal vi jo også have det skrevet ind i vores vejledning under ”jeg vil… søge om visum”, så folk ved, hvilke regler der gælder.

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 13.04.2010 11:09:43

Hejsa.

Ja det er da lidt vildt.
Min mand søgte visum og fik det pr. 1. april i år, og han betalte 'kun' 2000 Euro. Så det må virkeligt lige være trådt i kraft. Men det er godt nok mange penge man lige skal lægge for et turistvisum:-(
Det ville være dejligt hvis ÆUG tager fat på det.

Mvh.
BC

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.04.2010 11:44:04

Du mener da forhåbentlig ikke at han BETALTE 2000 euro for sit visum?????
mh
Rådgiver for ÆUG

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 13.04.2010 11:46:53

Ha ha, nej da! Det er da bare mig der ikke formulerer mig korrekt!
Nej han havde dem selvfølgelig bare stående på sin konto! Han betalte kun 180 Lira for det:-)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.04.2010 12:03:02

Ellers var der godt nok grundlag for en klage :shock: :D - men det er nu da mange penge at forlange, man skal have sparet op, det er vist ikke så mange danskere, der har indskud på 15- eller nu godt 30.000 stående.
Men der er svaret kort og kontant igen: nu skal man som turist have 1000 USD/måned for at få visum til Tyrkiet (dvs hvis man vil være her mere end 3 mdr som dansker og ikke er fastboende). Fastboende skal 'kun' have 300 USD/måned. Det er en mangedobling i forhold til for et par år siden.
mh
Rådgiver for ÆUG

nannablichfeldt

Indlæg af nannablichfeldt » 13.04.2010 14:47:04

Hej igen

Jeg synes også det er rigtig mange penge, når man tager i betragtning at den danske ægtefælle jo skriver under på, at denne nok skal stå for de økonomiske aspekter i opholdet. Og i særdeleshed underligt, at min mand efter at have været her 3 gange helt problemfrit, nu skal vise en bankudtogt med en beløb der svarer til en stigning på 100% i forhold til hvad han skulle de andre gange.

Efter det nye visumkodeks, som EU har lavet, har de ifølge US, oprettet såkaldte visumcentre i de fleste lande, som der fra nu af står for modtagelse af visumansøgninger mv..

Det var min mand, der i første omgang gjorde mig opmærksom på det, da han havde haft talt i telefon med visumcenteret i Ankara. Først troede jeg faktisk at han havde misforstået det helt, men jeg var selv inde på hjemmesiden: www.denmarkvac-tr.com og se efterfølgende, og rigtig nok, der skal være 350kr pr. dag.

I dag ringede jeg til udlændingeservice for at høre hvorfor denne stigning på 100% er indtruffen, men de kunne jo som sædvanlig desværre ikke hjælpe, og henviste mig til at ringe til ambassaden. Det har jeg lige gjort.

Og der INTET at gøre. Hun argumenterede for at 4200 euro er hvad et 90 dages ophold hos en ægtefælle koster, og meget mere var der ikke at sige eller gøre.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre lidt om nogle erfaringer om det ægtefællevisum min mand kan søge, når jeg flytter til Sverige. Og hvad der helt præcis kræves af mig for at jeg kan blive folkeregistret i Malmø. Skal jeg kunne dokumentere noget som dansker for at blive folkebogført i Sverige? For det er så vidt jeg har forstået, det eneste der kræves for at min mand kan søge om dette europæiske ægtefællevisum til Sverige.

På forhånd mange tak for hjælpen.

De venligste hilsner Nanna

maXjolt

Indlæg af maXjolt » 14.04.2010 06:19:46

nannablichfeldt, du kan se hvordan du gør brug af EU-retten her : http://www.aegteskabudengraenser.dk/jeg ... igeslesvig

Held og lykke med det, for det andet der er da for langt ude :(

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.04.2010 08:22:06

Det er jo hverken US eller ambassaden, der bestemmer beløbet :roll:
Men det ligner stærkt en undergravelse af bestemmelsen om, at den danske ægtefælle ikke kan afkræves sikkerhedsstillelse - beløbet er jo ca. det halve af det, der kan kræves der :twisted:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2010 11:06:50

Efter en hurtig undersøgelse af sagen, så ser det umiddelbart ud som om, ambassaden i Ankara er helt gal på den.

Udlændingebekendtgørelsen siger følgende:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=130922

2) Den pågældende skal have de nødvendige midler til sit underhold under det påtænkte ophold i Schengenlandene og til hjemrejsen til hjemlandet eller bopælslandet eller til gennemrejsen til et tredjeland, hvor den pågældende er sikret indrejse, eller være i stand til på lovlig vis at erhverve sig disse midler.

EU´s visumkodeks siger følgende:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 058:DA:PDF

5. Vurderingen af subsistensmidler under det forventede
ophold foretages på grundlag af varigheden af og formålet
med opholdet og under henvisning til de gennemsnitlige
priser i den eller de pågældende medlemsstater for billig
indkvartering og forplejning, ganget med det antal dage, som
opholdet varer, på grundlag af de vejledende beløb, som
medlemsstaterne fastsætter i overensstemmelse med artikel 34,
stk. 1, litra c), i Schengengrænsekodeksen. Dokumentation for
underhold og/eller privat indlogering kan også udgøre bevis for
tilstrækkelige subsistensmidler
.

..............................

Det afgørende her er den tekst fra visumkodekset, som jeg har markeret med fed. Kravet om de 46 EUR pr. dag kan efter min mening kun lovligt stilles til personer, der ikke har en "sponsor" i Danmark og derfor skal betale alting selv.

Det andet giver ingen mening, det finder ikke støtte i teksten i den danske lovgivning, og det er åbenlyst i strid med den fremhævede tekst i EU-direktivet. Så ambassaden i Ankara er helt klart galt på den. Og det var de sådan set også, dengang de "kun" krævede 2.000 EUR i banken.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.04.2010 11:17:04

Jeg har også gransket lidt i det, og synes virkelig det lugter – man kan endda sige stinker.

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/4 ... raksis.pdf

7.3 Grundlæggende betingelser for at et Schengenvisum kan udstedes

b) Udlændingen skal have de nødvendige midler til sit underhold under det påtænkte ophold og til hjemrejsen til hjemlandet eller til gennemrejsen til et tredjeland, hvor den pågældende er sikret indrejse, eller være i stand til på lovlig vis at erhverve sig disse midler, jf. udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 1, nr. 2.

Bilag 1
Hvad skal visumansøgningen indeholde?
“Betaling af visumgebyr. Gebyret er som udgangspunkt 60 €. Relevant dokumentation, dvs. dokumentation for rejsens formål, dokumentation for logi, dokumentation for tilstrækkelige midler til underhold og hjemrejse, samt information der giver mulighed for at vurdere, om udlændingen har til hensigt at udrejse af Schengenområdet i overensstemmelse med dét visum, der ansøges om.”

Indien er placeret i samme gruppe som Tyrkiet, her har jeg kigget på disse:

http://www.ambnewdelhi.um.dk/en/menu/Co ... o+Denmark/

http://dk.vfsglobal.co.in/images/TouristChecklist.pdf

Her kræves der IKKE en bankkonto med ca. 30.000 kr., det er tilstrækkeligt at dokumentere at man har et internationalt kreditkort.

Hvis visumansøger er ’frequent traveller’ og har en ’sponsor’ i DK, er det endda nok med et ’sponsorship letter’, hvor referenten i DK oplyser om forholdet mellem sig og visumansøger, hvor længe vedkommende skal blive og hvilke udgifter, der sponsoreres.

Kravet om de 4.140 euro for 90 dages visum til tyrkiske statsborgere lugter langt væk af at ”sætte skøn under regel”, hvilket er noget, man ikke må i forvaltningen. Det er endvidere diskrimination, når man for et , men ikke for et andet, af immigrationslandene stiller krav om et bestemt antal euro/dag UANSET om visumansøger har en ægtefælle i Danmark eller ej. Som udgangspunkt bør forevisning af en vielsesattest og/eller en erklæring om at ville forsørge visumansøger i besøgsperioden, altså et ’sponsorship letter’ være tilstrækkelig ”dokumentation for logi, dokumentation for tilstrækkelige midler til underhold” og har visumansøger endvidere en returbillet OG blot et tidligere uproblematisk besøg i DK/Schengen, så burde det være nok.

Jeg har mailet til infoak@denmarkvac-tr.com og spurgt om det kan være rigtigt, at man kan stille krav om en så fed bankbog til en ægtefælle til en dansk borger.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2010 12:15:59

I EU´s visumkodeks henvises til Schengengrænsekodeksen artikel 34, stk. 1, litra C. Denne lyder som følger:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/3 ... kodeks.pdf

Artikel 34
Meddelelser
1. Medlemsstaterne meddeler Kommissionen
a) listen over opholdstilladelser
b) listen over deres grænseovergangssteder
c) de vejledende beløb, som hvert år fastsættes af de nationale
myndigheder med hensyn til, hvor meget en udlænding
mindst skal råde over ved passage af de ydre grænser

d) listen over de nationale tjenester, som er ansvarlige for
grænsekontrollen
e) eksempler på modeller til kort, der udstedes af
udenrigsministerierne.

.....................................

Det er således fint nok, at Danmark fastsætter et beløb, som en udlænding skal råde over ved passage af de ydre grænser. Men beløbet må kun være vejledende, og naturligvis skal der tages hensyn til, om udlændingen vil have gratis logi i Danmark, og om der er en sponsor, der har påtaget sig at sørge for det øvrige underhold.

I den sidste situation kan man måske forlange dokumentation for sponsorens evne til at sørge for underhold i form af lønsedler og/eller kontoudtog fra bank. Men man kan naturligvis ikke forlange, at den rejsende selv skal råde over andet end en returbillet og lidt lommepenge til at klare sig for, indtil han eller hun bliver hentet i lufthavnen af sponsoren.

Det strider også imod al sund fornuft, at man skal ligge og overføre penge fra en dansk til en tyrkisk bankkonto, når planen er at holde ferie i Danmark. Det er jo i den stik modrette retning, det kunne være relevant at lave en bankoverførsel.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.04.2010 12:32:14

OG det er ikke alle, der kan sætte 3 mdrs løn ind på forskud! Det vil være betydeligt lettere at dokumentere, at man har ca. 10.000 udbetalt pr. måned, end at skulle spare 30.000 op.... :cry:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar