Udfyldning af FA1 enten på dansk eller engelsk
Udfyldning af FA1 enten på dansk eller engelsk
Hej alle,
Jeg står nu i denne situation, hvor min mand nu har været her i DK i 2 måneder på turistvisum og skal snart afsted om ca. 1 måneds tid. Vi vil gerne søge om familiesammenføring og har nu udfyldt FS-ansøgningsskemaet sammen, ´både ham og jeg, som vi sammen har tænkt os at aflevere til Udlændingeservice.
Vi har så benyttet os den engelske version ved udfyldelse af FS-ansøgnings-skemaet. Er det fint at vi har besvaret spørgsmålene på engelsk, da det hele alligevel står på engelsk?? Eller gøre det nogen forskel at man ikk svare på dansk.
Jo lige en anden ting, jeg også lige vil spørge om, der er også en side hvor man skal have en udtalese fra sin kommune, ved I hvilken afdeling på kommunen man skal henvende sig hos, og hvor lang tid der kan gå til man får svar/tilbagemeldelse fra kommunen?? Den udtalelse fra kommunen skal vel også vedhæftes sammen med fs-ansgøningen. Det gøre mig lidt bekymret over hvor lang tid der kan gå fra man høre fra dem, da min mand allerede skal rejse om 4 uger. Jeg vil jo så gerne nå det hele og få det hele til at passe med tiden, det stresser mig efterhånden.
Jeg tager nemlig forbi kommunen idag,
Håber I kan hjælpe mig ASAP!
PS. Det kan være der dukker flere spørgsmål op....
Jeg står nu i denne situation, hvor min mand nu har været her i DK i 2 måneder på turistvisum og skal snart afsted om ca. 1 måneds tid. Vi vil gerne søge om familiesammenføring og har nu udfyldt FS-ansøgningsskemaet sammen, ´både ham og jeg, som vi sammen har tænkt os at aflevere til Udlændingeservice.
Vi har så benyttet os den engelske version ved udfyldelse af FS-ansøgnings-skemaet. Er det fint at vi har besvaret spørgsmålene på engelsk, da det hele alligevel står på engelsk?? Eller gøre det nogen forskel at man ikk svare på dansk.
Jo lige en anden ting, jeg også lige vil spørge om, der er også en side hvor man skal have en udtalese fra sin kommune, ved I hvilken afdeling på kommunen man skal henvende sig hos, og hvor lang tid der kan gå til man får svar/tilbagemeldelse fra kommunen?? Den udtalelse fra kommunen skal vel også vedhæftes sammen med fs-ansgøningen. Det gøre mig lidt bekymret over hvor lang tid der kan gå fra man høre fra dem, da min mand allerede skal rejse om 4 uger. Jeg vil jo så gerne nå det hele og få det hele til at passe med tiden, det stresser mig efterhånden.
Jeg tager nemlig forbi kommunen idag,
Håber I kan hjælpe mig ASAP!
PS. Det kan være der dukker flere spørgsmål op....
Re: Udfyldning af FA1 enten på dansk eller engelsk
Glemte lige at tilføje en anden ting, angående udfyldelse af boligstørrelse, står der at man skal udfylde hver rums størrelse pr.m2, er det det meget vigtig at man gøre de egentlig??
En anden ting jeg glemte at spørge, er det en god ide at vedlægge billeder, samt breve samen med ansøgningen?? Eller hvad synes I??
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Det er fint at udfylde det på engelsk.
Mht. kommunen skal du formentlig have fat i enten borgerservice eller integrationsafdelingen. Det kommer an på hvilken kommune du bor i, så det kan du jo fortælle. Nogle kommuner laver det mens du venter, andre bruger nogle dage.
Rum størrelserne kan du vel hurtigt måle op med et målebånd?
Hvis i afleverer ansøgningen personligt hos Udlændingeservice, bliver der checket af med en checkliste. Sagsbehandlerne gider ikke have billeder og breve i første omgang, men gem dem, hvis de alligevel spørger om dem.
Mht. kommunen skal du formentlig have fat i enten borgerservice eller integrationsafdelingen. Det kommer an på hvilken kommune du bor i, så det kan du jo fortælle. Nogle kommuner laver det mens du venter, andre bruger nogle dage.
Rum størrelserne kan du vel hurtigt måle op med et målebånd?
Hvis i afleverer ansøgningen personligt hos Udlændingeservice, bliver der checket af med en checkliste. Sagsbehandlerne gider ikke have billeder og breve i første omgang, men gem dem, hvis de alligevel spørger om dem.
Okay så billeder og breve er ikke nødvendigt lige i første omgang.
Fint nok, jamen tak for hjælpen
Jeg vender nok lige tilbage.
Fint nok, jamen tak for hjælpen
Hvad skal man ellers medbrige, udover min mands pas når vi henvender os hos Servicecenteret hos Udlændingestyrelsen?? Skal jeg også medbringe mit eget pas?? Eller andet dokumentationer?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Mht rumstørrelse, hvis du bor til leje tror jeg det er nok at vedlægge en kopi af lejekontrakten. De vil nok bare være sikre på at man ikke medregner kosteskab eller garderobe som et rum. Hvis du fx har en lejekontrakt på en 2-værelses på 45 kvm vil det sikkert være helt fint.
Måske det vil være en idé at have vielsesattesten med og dit sygesikringsbevis ell. kørekort ell. lign.
Måske det vil være en idé at have vielsesattesten med og dit sygesikringsbevis ell. kørekort ell. lign.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Angående boligstørrelse for hvert enkelte beboelsesrum, er det kun soveværelset og stuen som tæller med?? De andre rum tæller ikke med?
Jeg vedlægger også et kopi af min lejekontrakt, der står jo bolig arealen på lejekontrakten. Min bolig måler alt ialt 60m2 og det er to-værelses.
Jeg vedlægger også et kopi af min lejekontrakt, der står jo bolig arealen på lejekontrakten. Min bolig måler alt ialt 60m2 og det er to-værelses.
-
mh1
- Kontakt:
Man medregner ikke køkken, badeværelse, bryggers o.l. som rum, de rum der skal være pr. person er 'opholdsrum', dvs. stue(r) og soveværelse(r). Hvis i foreløbig kun skal være jer to, så opfylder du boligkravet, du skal jo ikke BÅDE opfylde kvm-kravet OG antal rum, du skal bare opfylde en af delene, og det gør du.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Da du bor i en 2-værelses lejlighed, så må I være op til 2 x 2 = 4 personer i denne. Hvis den 2-værelses lejlighed var på mindst 5 x 20 m2 = 100 m2, så måtte I være 5 personer i den. Men det er jo de færreste 2-værelses lejligheder, der er så store, så normalt er det antallet af værelser, man skal tælle, og ikke antallet af m2. Det er kun, hvis man har slået alle væggene i sin bolig ned, at man skal til at tælle m2 i stedet for værelser.
Og for de fleste er det slet ikke kravene til boligens størrelse eller antallet af værelser, som er svære at opfylde. Det er i stedet kravet om, at man selv skal være ejer, andelshaver eller lejer af boligen, og hvis man er lejer, så skal man have kontrakt for en periode på mindst 3 år.
Og for de fleste er det slet ikke kravene til boligens størrelse eller antallet af værelser, som er svære at opfylde. Det er i stedet kravet om, at man selv skal være ejer, andelshaver eller lejer af boligen, og hvis man er lejer, så skal man have kontrakt for en periode på mindst 3 år.
Okay, vil det så sige at jeg ikke behøver at udfylde det punkt hvor der står at man skal skrive "Hvor store er de enkelte beboelsesrum? (Du bedes oplyse antal m2 for hvert enkelt beboelsesrum)" Sker der noget hvis ikke jeg udfylder det punkt?
Er det nok med at der står i min lejekontrakt de 60kvm? Min kontrakt er på en periode på mindst 3 år. Så opfylder vi vel kravet??
Er det nok med at der står i min lejekontrakt de 60kvm? Min kontrakt er på en periode på mindst 3 år. Så opfylder vi vel kravet??
Jo lige en anden ting, de skal jo have kopi af hans pas, er det virkelig rigtigt at man også skal tage kopi af alle sider i hans pas?? For der er rigtig mange sider, hvor der står tomt og ingen stempler, udover kun de første sider hvor der er stempel på hans indrejse til DANMARK, som jeg har taget kopi af.
Med hensyn til de dokumenter, du afleverer kopier af, kan jeg kun anbefale at du medbringer originalerne - da vi afleverede blev vi bedt om de både måtte se vielsesattest og skøde til min ejerlejlighed i original...
Hvad angår passet, så ja, det er vitterligt ALLE sider - endda også for/bagsiden hvor der står land osv. på. Det havde vi glemt, så hun kørte det gennem en pas-skanner de har inde hos US, og en halv times tid ved kopi-maskinen var spildt
De vil gerne se alle de tomme sider, formentligt fordi, de vil sikre sig at der ikke står noget slemt, såsom f.eks. overskredet visum-gyldighed, afvist visum, etc. ?
Hvad angår passet, så ja, det er vitterligt ALLE sider - endda også for/bagsiden hvor der står land osv. på. Det havde vi glemt, så hun kørte det gennem en pas-skanner de har inde hos US, og en halv times tid ved kopi-maskinen var spildt
De vil gerne se alle de tomme sider, formentligt fordi, de vil sikre sig at der ikke står noget slemt, såsom f.eks. overskredet visum-gyldighed, afvist visum, etc. ?
-
mh1
- Kontakt:
Mht din lejlighed: det er nok at vise lejekontrakten og vedlægge en kopi af den. Hvis du bor i boligforening eller har en standardlejekontrakt uden tidsbegrænsning, så er alt ok mht din bolig. 
Her, hvor jeg bor, tager jeg altid originalen med, hvis ikke jeg har fået et officielt verificerings-stempel på kopien. Der var en, der havde et indlæg om at have lavet en mappe med alle kopierne i pæn orden, inddelt med faneblade. Så kan man bedre selv hurtigt kontrollere, at alt er med og sagsbehandlere bliver ikke sure over at der er orden i papirerne
Her, hvor jeg bor, tager jeg altid originalen med, hvis ikke jeg har fået et officielt verificerings-stempel på kopien. Der var en, der havde et indlæg om at have lavet en mappe med alle kopierne i pæn orden, inddelt med faneblade. Så kan man bedre selv hurtigt kontrollere, at alt er med og sagsbehandlere bliver ikke sure over at der er orden i papirerne
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Betoncirkeline
Hejsa.
Dette er lige en tråd for mig, jeg havde selv nogle af de samme spørgsmål.
Men jeg vil lige høre mht. den ansøgning. Jeg har den på dansk, og har lavet den med min mand. Men er det vigtigt det er ham der udfylder hans del og mig der udfylder min del? Eller er det underordnet om jeg skriver det hele? - Selvfølgelig med ham ved min side.
Udover det, vil jeg lige høre mht. vielsesattest. Man skal aflevere en danske eller engelsk oversat vielsesattest. Vi har en tyrkisk samt en international én fra Tyrkiet der hedder Formel B. Den her Formel B er på tysk og fransk, og den blev brugt da kommunen registrerede vores ægteskab. Tror i stadigvæk jeg skal have den oversat til engelsk/dansk? Er der nogle af jer der har erfaring med dette?
Ellers vil jeg hoppe om bord i alle papirene, jeg mener ikke det er så slemt som jeg troede!
Held og lykke Joy - vi håber det går hurtigt!
Mvh.
BC
Dette er lige en tråd for mig, jeg havde selv nogle af de samme spørgsmål.
Men jeg vil lige høre mht. den ansøgning. Jeg har den på dansk, og har lavet den med min mand. Men er det vigtigt det er ham der udfylder hans del og mig der udfylder min del? Eller er det underordnet om jeg skriver det hele? - Selvfølgelig med ham ved min side.
Udover det, vil jeg lige høre mht. vielsesattest. Man skal aflevere en danske eller engelsk oversat vielsesattest. Vi har en tyrkisk samt en international én fra Tyrkiet der hedder Formel B. Den her Formel B er på tysk og fransk, og den blev brugt da kommunen registrerede vores ægteskab. Tror i stadigvæk jeg skal have den oversat til engelsk/dansk? Er der nogle af jer der har erfaring med dette?
Ellers vil jeg hoppe om bord i alle papirene, jeg mener ikke det er så slemt som jeg troede!
Held og lykke Joy - vi håber det går hurtigt!
Mvh.
BC