Spørgsmål til min plan
Re: Spørgsmål til min plan
Fundiver-Linket virker godt men kan ikke komme ind på siden... Har forresten sendt dig pm
-
fundiver199
Du skal klikke på enten det danske eller svenske flag på siden for at vælge, hvilket sprog du vil læse hjemmesiden på.
Nå ok, de var bare helt dækket til, så kunne ikke se dem...
skaanebo skrev:N17, på http://www.borger.dk kan du læse mere om barselsdagpenge og muligheden for at tage dem med til udlandet.
Hvis du bosætter dig i Sverige, så er du ubegrænset skattepligtig til Sverige. Sverige opererer oven i købet med et begreb, der hedder global skattepligt. Det betyder, at uanset hvor i verden, du har indkomst, så vil Sverige have sin del af kagen. Tjener du således penge i Kina eller Sydafrika, så skal du opgive denne indkomst til Skatteverket. Det gælder naturligvis også, hvis du har indkomst fra Danmark. Men der er så lige den lille hage ved det, at Danmark og Sverige har indgået en bilateral aftale, der betyder, at du kan være begrænset skattepligtig i Danmark, og at Sverige ikke vil kræve skat af den indkomst, som Danmark har beskattet. Du kan få en brochure om skatteforholdene mellem Danmark og Sverige på Øresunddirekt eller hos Skat Øresund eller Skatteverket.
Forbliver jeg skattepligtig i Danmark når jeg flytter til sverige?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Når du får din indkomst fra DK, vil du være skattepligtig i DK - der står så vidt jeg kan se ikke noget særligt om barselsdagpenge, men du er formodentlig under de regler, der står på øresunddirekt for 'Indkomst fra Danmark'.
Men det afhænger måske af, om du er på barselsorlov fra et arbejde eller? Under alle omstændigheder råder de på borger.dk til at man kontakter sin kommune, hvis man gerne vil flytte udenlands, mens man får barselsdagpenge. Der burde være en automatisk udveksling af oplysninger mellem danske og svenske skattemyndigheder, men måske skal du også en tur omkring skat for at være sikker på at det fungerer.
Men det afhænger måske af, om du er på barselsorlov fra et arbejde eller? Under alle omstændigheder råder de på borger.dk til at man kontakter sin kommune, hvis man gerne vil flytte udenlands, mens man får barselsdagpenge. Der burde være en automatisk udveksling af oplysninger mellem danske og svenske skattemyndigheder, men måske skal du også en tur omkring skat for at være sikker på at det fungerer.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mh - Jeg får barselsdagpenge som lønmodtager, men jeg får barselsdagpenge af kommunen, da min arbejdsgiver ikke udbetaler løn under barsel. Tror du det kan lade sig gøre at få dem udbetalt selvom jeg bor i sverige?
Har kun planer om at bo der imidlertidigt, bare til min mand får hans opholdskort, så vi kan tage tilbage til Danmark.
Har kun planer om at bo der imidlertidigt, bare til min mand får hans opholdskort, så vi kan tage tilbage til Danmark.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Som mh skriver - snak med din socialrådgiver om dine muligheder.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
https://www.borger.dk/Emner/familie-og- ... orlov.aspx?
"Barselsdagpenge i udlandet
I kan som udgangspunkt tage jeres barselsdagpenge med, hvis I tager på rejse til et andet land. Hvis I flytter til udlandet, er der visse begrænsninger, og I bør i så fald kontakte jeres kommune for at få nærmere vejledning."
Jeg vil tro, der er forskel på om man flytter til et nordisk land, eller om man flytter til et andet EU-land, men spørg på din kommune og bed evt. om noget på skrift, så du er helt sikker på, hvad det var de fortalte dig.
Og husk endelig, at din plan er at flytte permanent - ellers kommer du ud for problemer mht. at blive afmeldt folkeregisteret i DK og tilmeldt i Sverige. Du har lov til at ændre dine planer senere, fx når du har været en tre måneders tid i Sverige og får hjemve.
"Barselsdagpenge i udlandet
I kan som udgangspunkt tage jeres barselsdagpenge med, hvis I tager på rejse til et andet land. Hvis I flytter til udlandet, er der visse begrænsninger, og I bør i så fald kontakte jeres kommune for at få nærmere vejledning."
Jeg vil tro, der er forskel på om man flytter til et nordisk land, eller om man flytter til et andet EU-land, men spørg på din kommune og bed evt. om noget på skrift, så du er helt sikker på, hvad det var de fortalte dig.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG