Australier, med visum til UK vil gerne bo i DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
EST
Geografisk sted: Århus

Australier, med visum til UK vil gerne bo i DK

Indlæg af EST » 28.03.2010 19:59:55

Jeg er forlovet med en dejlig Australier, som jeg skal giftes med i DK i juli 2010. Vi synes det er noget værre hurlumhej med reglerne for at han kan få lov at blive i DK, så jeg håber at kunne få kastet lidt lys over et par ting med jeres hjælp.

Han har et visum til ophold i UK og kan dermed bo og arbejde i London uden problem de næste 3 år. Han er netop flyttet til London og håber på snart at få arbejde der ovre. Kan arbejde i UK i sig selv hjælpe ham på vej til at få ophold i DK efter EU-reglerne når vi gifter os? Eller er jeg nødt til at bosætte mig i et andet EU land for at vi kan drage fordel af den regel?
I tilfælde af at vi kan gøre det på ovenstående måde skal han så rejse til DK med det samme vi søger ophold eller kan han komme senere?

Jeg vil gerne begynde på uni til sept 2010. Hvis ovenstående ikke dur overvejer jeg om det er muligt at være studerende ved et dansk universitet, men bosat i London i en periode for at vi får mulighed for at han kan få ophold i DK efter EU-reglerne. Jeg formoder at jeg er nødt til at melde flytningen fra DK for at det "virker" at jeg tager til London i en periode, men så vidt jeg har forstået behøver jeg stengt taget kun opholde mig der ovre i 3 mdr for at det gavner os. Er det godt nok at jeg blot er selvforsørgende i tilfælde af at jeg ikke kan finde arbejde der ovre? Og må jeg være fjernstuderende på ovenstående måde?

Hvis vi kan søge om ophold efter EU-reglerne, hvornår må han så begynde at arbejde i DK? Når ansøgningen er afsendt eller først når han har fået tilladelsen?

På forhånd tak for hjælpen. Jeg kan se at der bliver givet nogle gode svar her på siden.

Vh EST

fundiver199

Re: Australier, med visum til UK vil gerne bo i DK

Indlæg af fundiver199 » 28.03.2010 20:48:10

Et arbejde i UK letter desværre ikke din forlovedes vej til DK. Men som du selv er inde på, så kan han få ophold i DK efter EU-rettens regler, hvis I forinden har boet sammen i et andet EU/EØS-land. F.eks. i UK. Det kan du læse mere om under "Fakta & Love - EU regler" samt i indlægget "ofte stillede spørgsmål" øverst i dette forum. De konkrete spørgsmål, som du stiller, er stort set besvaret i disse tekster samt på www.nyidanmark, hvor der er et helt afsnit specielt om ophold efter EU-rettens regler til familiemedlemmer til danske statsborgere. Når du har læst disse tekster, så er du velkommen til at spørge igen, hvis der stadig er noget, du er i tvivl om.

EST

Indlæg af EST » 05.04.2010 10:10:21

Tak for det hurtige svar, har dog først nu haft mulighed for at sætte mig ind i det anbefalede læsestof.

Som jeg var inde på i mit første spørgsmål vil jeg gerne studere. Jeg kan se hvad reglerne er omkring at være studerende ved et udenlandsk universitet på s. 11 her
http://www.drcenter.dk/html/publikation ... ningen.pdf
der står dog ingenting om hvorvidt jeg kan være studerende ved et dansk universitet, men bosat i eks. UK.
Jeg kan jo se ud af "Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne" under dette emne at det er ok at have dansk arbejdsgiver, men være bosat i udlandet og stadig gøre brug af EU retten for familiesammenføring. Hvis man tager den argumentation videre skulle det på sin vis også være ok at studere på et dansk universitet og modtage SU, men være bosat i et andet EU land. Men det holder måske ikke vand?

Min forlovede vil gerne på et senere tidspunkt videreuddanne sig. Under "Afklaring om SU" under dette emne står der med fed:
"Der er således ikke for nuværende noget krav om, at den danske statsborger havde erhvervsarbejde i et andet medlemsland. Det er dog et krav, at den danske statsborger ved tilbagevenden til Danmark, sammen med sin udenlandske ægtefælle, har beskæftigelse i Danmark, med de for arbejdstagere krævede 10-12 timers erhvervsarbejde om ugen. Såfremt den danske statsborger returnerer til Danmark med et andet hovedformål end at arbejde - f.eks. at studere - finder bestemmelsen ikke anvendelse."
Betyder det at hvis jeg vender tilbage til DK med det hovedformål at studere vil han heller ikke på et senere tidspunkt, hvor jeg er arbejdstager, kunne studere gratis og modtage SU?

Lad os sige at vi bosætter os i UK i en periode. Jeg vil efter nogen tid gerne tilbage til DK for at studere, men han har et godt job i UK og har ikke umiddelbart et job i sigte i DK. Kan vi søge om registreringskort på det tidspunkt jeg vender tilbage til DK uden at han nødvendigvis benytter sig af det med det samme?
I pjecen Europaløsningen s. 26 står der kort om at flytte til England:
"Det er England og Irland, som gennem tiden har forsøgt at forhindre
brugen af den frie bevægelighed og derfor har tabt nogle meget
afgørende sager ved EF-Domstolen (herunder bl.a. Akrich, Carpenter
og senest Metock-dommene). Den tydelige strammerlinie har dog ikke
haft indflydelse på den måde, danske statsborgere og deres
ægtefæller er blevet behandlet på, når de er søgt til England."
Dette er meget begrænsede oplysninger i forhold til hvad der står omkring at flytte til eks Sverige eller Tyskland. Skal jeg blot forstå det sådan at der ikke er så meget hjælp at hente her og jeg selv må finde ud af hvordan jeg håndterer et evt flyt til England?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.04.2010 10:25:21

EST skrev:Hvis man tager den argumentation videre skulle det på sin vis også være ok at studere på et dansk universitet og modtage SU, men være bosat i et andet EU land. Men det holder måske ikke vand?
Hvis du kan være indskrevet som fjernstuderende, og hvis din indtægt og/eller formue er nok til at opfylde kravet om at være "person med tilstrækkelige midler" i UK, så kan det sagtens lade sig gøre. Og SU´en kan jo evt. suppleres med indtægt fra et fritidsjob i UK, da du vel taler engelsk og derfor ikke har de store problemer med at klare dig på deres arbejdsmarked?
EST skrev:Betyder det at hvis jeg vender tilbage til DK med det hovedformål at studere vil han heller ikke på et senere tidspunkt, hvor jeg er arbejdstager, kunne studere gratis og modtage SU?
Det har jeg faktisk i nogen tid tænkt på, at vi skulle spørge SU-styrelsen om, så tak fordi du mindede mig om det :D
EST skrev:Lad os sige at vi bosætter os i UK i en periode. Jeg vil efter nogen tid gerne tilbage til DK for at studere, men han har et godt job i UK og har ikke umiddelbart et job i sigte i DK. Kan vi søge om registreringskort på det tidspunkt jeg vender tilbage til DK uden at han nødvendigvis benytter sig af det med det samme
Nej ikke umiddelbart, for der skal være en "naturlig sammenhæng" mellem din flytning til Danmark og hans ansøgning om opholdskort. Du kan læse mere om den danske praksis på området her:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/2 ... ivelse.pdf
EST skrev:Skal jeg blot forstå det sådan at der ikke er så meget hjælp at hente her og jeg selv må finde ud af hvordan jeg håndterer et evt flyt til England?
Hvis du stiller specifikke spørgsmål i forum, kan du godt være heldig at få kontakt med nogen, som selv bor i UK eller har boet der. Men personligt har jeg ikke specielt meget kendskab til britiske forhold, og det er der heller ikke andre af de p.t. aktive i ÆUG, der har.

Men de britiske myndigheder taler jo engelsk og er vel generelt meget hjælpsomme, hvis man gør et seriøst indtryk, så mon ikke du kan få den fornødne hjælp hos dem, i hvert fald hvad angår de administrative ting?

EST

Indlæg af EST » 05.04.2010 10:32:39

Tak for hurtigt svar - dog har du stadig ikke svaret specifik på om jeg må studere ved et dansk universitet og modtage SU men være bosat i eks. England.

Ud fra dit svar til TheJesper under spørgsmålet "Hjælp os igang :)" i dette forum:
Det er således ikke rigtigt, at du ikke må være indskrevet på en dansk uddannelsesinstitution under dit ophold i Sverige.
formoder jeg at dette også gælder hvis jeg vil bo i England for en tid. Kan du henvise mig til hvor du har dette fra? Jeg er nemlig ikke selv stødt på det.

Og så håber jeg da at du får et fornuftigt svar fra SU styrelsen angående SU til udlændigen i en EU sammenført forhold. :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.04.2010 10:44:43

http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6062

Tilstrækkelige midler
Du råder over midler i et omfang, så du ikke bliver en byrde for det offentlige. Midlerne skal mindst svare til summen af de ydelser, som du ville kunne modtage efter § 25, stk. 12, og § 34 i lov om aktiv socialpolitik.

Ovenstående er de regler, som gælder for EU-borgere, der flytter til DK. Men reglerne er naturligvis de samme i andre EU-lande. Så hvis du råder over midler, som mindst svarer til den laveste sociale ydelse i UK - f.eks. i form af dansk SU - så kan du få registreringsbevis i UK som "person med tilstrækkelige midler".

Men du er jo nødt til i forvejen at sætte dig ind i, hvor høj den laveste sociale ydelse er i UK, så du ved, hvad de kan kræve af dig. Jeg vil gætte på, at man i UK har noget, der svarer til Statsforvaltningens hjemmeside, og den synes jeg, at du skal prøve at finde.

Du kan jo f.eks. prøve at google "EU residence permit" på www.google.uk "only pages from UK".

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.04.2010 14:30:06

På nogle universitetsuddannelser er der mødepligt på nogle fag, på andre uddannelser er der ikke mødepligt på nogen overhovedet, så svaret på dit spørgsmål om du kan bo i UK og studere i DK afhænger af, hvilken uddannelse det er du skal igang med. Det afgørende for optagelse er, at du er dansk statsborger og har adgangsgivende eksamen/opfylder kravene i kvote 2.

Mht SU, så ser det ikke ud til at være noget problem, at du ikke bor i DK:
"Betingelser for at få SU
Hvis du vil have SU, skal du:
have en vis alder afhængig af hvilken uddannelse, du går på. Se aldersgrænsen for SU til en ungdomsuddannelse og til en videregående uddannelse og en privat uddannelse.
gå på en uddannelse, der er godkendt til SU (en SU-berettigende uddannelse). På listen over uddannelser med SU kan du se, om din danske uddannelse giver dig ret til SU. ...
være studieaktiv. Der er forskellige regler for studieaktivitet, alt efter om du går på en ungdomsuddannelse (for eksempel en gymnasial uddannelse eller en social- og sundhedsuddannelse), eller en videregående uddannelse (for eksempel en universitetsuddannelse)."

Hvis du læser på en uddannelse, hvor der kun er sommer- og vintereksamen, kan du sagtens være de ca. 3 mdr. eller endda længere i UK, men læser du på en uddannelse, hvor der er kvartalsprøver, vil du kunne risikere problem med reglerne for studieaktivitet, hvis du ikke går til og består tilstrækkeligt med prøver. Kravene til det er forskellige i forhold til eksamensmønster, så du må selv ind og finde reglerne for din uddannelse, samt finde ud af, om der er mødepligt på nogle af fagene.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.04.2010 14:48:32

Og så er det nok en god ide at sørge for at have dokumentationen i orden for, at du boede i UK. For Udlændingeservice vil nok se med en vis skepsis på, om det virkelig kan være rigtigt, at du har passet en alm. dansk uddannelse (d.v.s. ikke fjernuddannelse) fra en bopæl i UK. Orlov i 1 semester var jo evt. også en mulighed, og så kunne du arbejde i UK og tjene nogle penge. Eller måske kunne du tage 1 semester eller 2 af din uddannelse i UK? Den slags er der jo også mulighed for på mange uddannelser.

Jeg er ikke sikker på, om det er særlig realistisk at lave en lige så hurtig "frem og tilbage" til UK, som man kan til Sverige. Du skal jo også selv have registreringsbevis i UK, og det må de sådan set være op til 6 måneder om at udstede. Du kan ganske vist godt flytte tilbage til Danmark uden, men et eller andet sted er det da rarest at sikre sig, at et skridt er gået i orden, før man tager det næste.

EST

Indlæg af EST » 05.04.2010 16:19:57

Tak for jeres svar.

Jeg er ved at undersøge hvilke midler jeg skal være i besiddelse af for at kunne betragtes som selvforsørgende i UK. Umiddelbart kan jeg ikke finde et "let" svar online, men har skrevet en e-mail til Jobcentre Plus i England for at høre, om de kan hjælpe mig. Jeg har hovedsageligt set på www.direct.gov.uk

Jeg har skrevet til studievejlederen på det studie jeg har søgt ind på her i DK for at finde ud af hvilke krav de stiller til mig. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at komme til eksaminer mv således at det er tydeligt at jeg er studieaktiv på trods af bosæde i udlandet.

Tak også for dit seneste input Fundiver199. Jeg var ikke opmærksom på at registreringsbeviset i UK kunne tage så lang tid om at blive behandlet.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.04.2010 17:32:29

Mht om man kan passe en ikke-fjernuddannelse fra udlandet, så har jeg passet min ikke-fjernuddannelse i København hhv. fra Århus og fra Tyrkiet (det tager lige så lang tid at komme fra Århus til København, som det tager fra Istanbul til København :roll: ), næsten hele forløbet igennem, i de 5 1/2 år den er normeret til, har jeg måske været til undervisning i i alt 2 mdr., og i nogle fag har jeg enten kun været til 2 timers undervisning eller slet ingen - hvis universitetet og SU-styrelsen mener, man er studieaktiv, så kan US ikke påstå at man ikke passer sit studium.
MEN som jeg skrev, det afhænger jo af faget, mit fag er tyrkisk og derfor rigtig let at passe ved at bo i Tyrkiet :wink:

Studier, hvor der indgår laboratorieøvelser, man man naturligvis ikke passe long-distance.

OG man kan kun få SU med til uddannelse i udlandet, hvis man kommer ind på en uddannelse, der er godkendt til det - læs mere på http://www.su.dk/UDLAND/Sider/default.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.04.2010 17:42:46

Ja det afhænger jo nok meget af, hvilket studie der er tale om. Der er jo også den risiko, at man dumper til alle sine eksaminer, fordi man ikke har kunnet følge undervisningen. Men ved nærmere eftertanke er dette jo ikke et problem i.f.t. US, da det netop vil vise, at man ikke reelt har boet i Danmark. :lol:

Men til gengæld er det jo ærgerligt i forhold til studierne, som dermed får en rigtig skidt start og måske bliver forsinket ½ år. Og specielt i starten af et studie er det altså, på de fleste uddannelser, meget vigtigt at være der, også af sociale grunde.

Erfaringen viser, at næsten al studiefrafald sker inden for de første 1-2 år, så at få en god start er helt utroligt vigtigt. Og så længe man er ung og ikke har børn sammen, så er uddannelsen vel trods alt vigtigere end at være sammen med kæresten.

Hvad var det, årsagen var til, at I ikke kunne søge efter de danske regler eller evt. bo i Sverige eller Tyskland, så du kommer tættere på din nye uddannelse?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.04.2010 17:45:54

Australien er også under Working Holiday ordningen, som måske kunne være en midlertidig løsning for jer? Og ellers er et år eller to med weekendkæresteri og pendling mellem London og DK jo heller ikke nogen helt urealistisk mulighed. Eller hvad med slet og ret at studere i UK, når du alligevel først skal til at starte nu?

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/w ... oliday.htm

P.S. Og hvad er der egentlig galt med at bo i Australien? Er det ikke lettere for dig at lære engelsk, end det er for din kæreste at lære dansk?

EST

Indlæg af EST » 05.04.2010 20:39:20

Det er nu alligevel godt klaret mh. Og tak for linket - jeg havde faktisk allerede haft kigget på det tidligere i dag, men det kunne du ikke vide. :wink:

Som det ser ud nu er det også en mulighed for os at søge om FS via de danske regler, men jeg synes det er en stor ulempe at min forlovede ikke må arbejde mens sagen bliver behandlet. Derudover synes jeg ikke han er så godt stillet ved at vi søger via de danske regler frem for EU reglerne. Som jeg ser det er der et langt sejt træk, som strækker sig over 7 år, hvis vi vælger at søge FS via de danske regler, hvorimod det er hurtigere og mere sikkert efter EU reglerne, med færre krav til os (bolig, økonomi, integrationstest mv.)

Vi kunne i og for sig godt forsøge os med Sverige eller Tyskland, men så skal han til at forholde sig til et 3. sprog. På den vis tænkte vi at det er lettere at være i UK da han allerede har et ancestory visum dertil som er gyldigt frem til maj 2013 - og så behøver han ikke at føle sig nær så fremmed i mellemtiden.

Vi har været sammen i næsten 3 år på nuværende tidspunkt og har været i et long distance forhold det meste af tiden. Jeg boede i Australien på et Working Holiday visum fra Jan-Sep 09 og i den periode besluttede vi os for at vi ville forsøge at slå os ned i Danmark. Dels fordi jeg ikke har en uddannelse og ville skulle betale for at blive uddannet i Australien, dels fordi jeg jeg ikke havde mulighed for at blive i Australien medmindre vi giftede os og søgte om et spouse visum (groft sagt) og sidst men ikke mindst savnede jeg min familie og venner her i DK og han mente at det ville være lettere for ham at se mindre til sin familie.

At han søger om en Working Holiday i Danmark, synes jeg egentlig ikke der er nogen fordel i i fht at søge om FS efter da danske regler, da han alligevel ikke må have fast arbejde under Working Holiday ordningen.
Vi har et håb om at han kan få et job, hvor arbejdsgiver er villig til at udfylde papirer for at han kan få en arbejdstilladelse. Hans job er på positivlisten, men idet han ikke har en universitetsgrad inden for faget kan han ikke søge om arbejdstilladelse uden at have et konkret jobtilbud at hægte den op på.
Der er en arbejdsgiver, som måske er interesseret, men vi ved det ikke med sikkerhed endnu, og derfor er vi ved at se på hvilke andre veje der fører til DK. Vi længes efter at kunne have en hverdag sammen.

I øvrigt kan jeg se at han skal have en civilstandsattest i forbindelse med at vi skal udfylde en ægteskabserklæring forud for vores bryllup. Jeg kan ikke umiddelbart finde noget om dette på australske hjemmesider, men formoder at det er noget han skal snakke med den australske ambassade om. Ved I noget om det? Og hvad mon de kalder det? Proof of Civil Status?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.04.2010 11:08:13

Har sakset dette fra en webside:

Your original birth certificates and valid passports are required in Denmark. If your name is different now than when the documents were issued, you will need to show an official court decree about your name change.
Residency Requirement:
Some locales (Kommunes) require a 3-day residency. You must be physically and legally in Denmark at the time of your wedding.
If you've applied for asylum in Denmark, you can not get married in Denmark.
Waiting Period:
It is recommended that you plan on staying in Denmark for at least 3 weeks. It may take the marriage offices up to two weeks to process your paperwork. If the documentation you provide needs further clarification, there could be an additional 2 to 4 weeks wait.
Documentation:
Documents that are not in English or German must be translated.

• You will have to give a declaration that you are not related to one another by blood, through marriage, or through adoption.

Registration of your family status. This cannot be older than 2 months.

You need to declare whether either of you have any natural or adopted children, or if you are expecting children by another man or woman.

It is recommended that you verify your marital status by showing copies of your last U.S. income tax returns.

Registration of your address that is issued by authorities in your municipality. It cannot be older than 2 months.

If you are living abroad, you will need to provide your residence permits.

Your Visa or proof of entry and arrival in Denmark may be required.

If you are military personnel, you will need to provide a permission to marry from your Commander.

Så det, din kæreste skal have fat i er altså dokumentation for Family Status. Og det med at de gerne ser, man er mindst 3 uger i DK i forbindelse med vielsen er da også rart nok at være forberedt på.. Jeg mener i øvrigt, at der ikke længere spørges om det med, om man har/venter barn med en anden.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar