Visum til min kone i Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besiktas

Re: Visum til min kone i Tyrkiet

Indlæg af Besiktas » 31.03.2010 11:05:50

Hej Fundiver,

En helt anden ting. Søger man opholdskort med det samme i Sverige når hun er kommet.

Skal man vise en lejekontrakt eller lign. når man søger opholdskort og er der nogle rammer for lang tid den skal strække sig ud over?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.03.2010 11:24:10

Du kan tjekke alt om Sveriges-løsningen under 'Jeg vil ...' øverst på siden. Det vil næsten sikkert være en langt lettere vej end at søge familiesammenføring i DK.

Hvis du beslutter dig for Sverige, vil jeg foreslå at du tænker lidt langsigtet, idet du som dansk statsborger kan blive svensk efter 2 års bopæl i Sverige, og som svensk statsborger har du lov til at beholde dit tyrkiske statsborgerskab sideløbende. Som svensk statsborger har du lov til at bosætte dig i DK igen, hvis du vil, og til at tage din kone med (du vil da være en EU-borger i forhold til DK). Hvis i bliver i 5 år i Sverige kan både du og din kone blive svenske statsborgere, uden at skulle opgive det tyrkiske, og slipper dermed for alle problemer mht. opholdstilladelse i EU.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.03.2010 14:54:22

Hvis I flytter til Sverige, så skal din kone søge om opholdskort, inden hendes visum udløber. Men der er jo ikke nogen fordel ved at vente til sidste øjeblik - tværtimod.

Der er ingen "regler" om, hvor lang tid din lejekontrakt skal løbe. Men for at du selv kan blive folkebogført i Sverige, så skal du have til hensigt at blive der i mindst 12 måneder. Så hvis din lejekontrakt f.eks. kun er for 3 måneder, så må du jo fortælle skatteverket, at du allerede er i fuld gang med at lede efter en mere permanent bolig. Og hvis det mod forventning ikke lykkes at finde en sådan, så kan I jo evt. vælge at flytte til Danmark.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 03.04.2010 10:53:03

Hej Fundiver ,

Det er utrolig opløftende at have personer som dig på forum. Det gavner ihvertfald på ens moral at du kan svare så hurtigt og uddybende.

Men, dermed ikke sagt at jeg er færdig endnu:

Jeg har et par spørgsmål, da nok flytter til Sverige. Håber du kan svare på dem bare kort og godt :-)

Nu flytter jeg så til Sverige. Men, jeg rejser til Tyrkiet i juli måned. Hvor jeg håber at komme til Sverige i midten af juli sammen med min kone. Det vil sige proceduren er således at min kone søger om turistvisum ligeså snart jeg har fået et sygesikringskort i Sverige. Kan man så gøre det således at man evt kan ansøge en dato på hvornår visumet skal gælde eller er dette ikke muligt?

Hvad er kravene til turistvisumet. Så vidt som jeg har forstået det behøves man vist ikke at tegne forsikringer og alt mulig andet? Skal der stilles en garanti for visumet? Der står godt nok at det er gratis her på siden, men skal der overføres nogle penge som en slags garanti for kost og logi?
Skal man skrive et invitationsbrev? Hvad skal min kone medbringe på den svenske ambassade i Istanbul? Hvad skal jeg gøre?

Jeg forstår heller ikke helt hvad kravene er til bolig i Sverige. Er en 1-2 værelses med køkken, toilet/bad godkendt af de svenske myndigheder? Men, måske også af de danske myndigheder hvis jeg en dag beslutter for at vende hjem?

Hvad skal sådan en kontrakt indeholde hvis jeg lejer en lejlighed og hvad må den ikke indeholde?

Jeg vil bare leje en et eller to værelses lejlighed og prøve at se om jeg egentlig kan få det til at fungere i Sverige.

Håber du kan hjælpe og god påske!

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 03.04.2010 10:54:13

I forhold til lejligheden altså det jeg mener er at må den for eksempel kan være fremleje osv. og hvor lang tid skal fremlejen så være?

Præcis hvad sådan en lejekontrakt skal indeholde.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.04.2010 12:36:56

Man kan søge om et Schengenvisum op til 3 måneder i forvejen. Så man kan sagtens skrive, at man f.eks. ønsker at rejse 20 juli 2010 og så aflevere ansøgningen 20 april 2010, så man får sit visum god tid i forvejen og dermed f.eks. øger sine chancer for at få en billig flybillet uden at skulle købe den, allerede før visum er blevet udstedt.

Når der søges visum efter EU-rettens regler, så skal du stadig skrive og sende et invitationsbrev til din kone, men kravene om at købe returbillet, have hensigt om at vende hjem og at have midler til rejsen bortfalder. Sygeforsikring er lidt af en gråzone, da din kone i princippet bliver dækket af den svenske sygesikring, når hun har søgt om opholdskort, men indtil da er hun ikke dækket. Og hvis opholdskortet afslås, så har hun heller ikke været dækket, medens sagen behandles. Foruden at det måske kan være svært at overbevise hospitaler og læger om hendes rettigheder, før hun får sit opholdskort, og måske mener ambassaden også, at hun skal have en forsikring. Så man kan vel godt overveje at tegne en forsikring for cirka 600 DKK pr. måned for de første par måneders ophold, selvom det muligvis ikke er strengt påkrævet.

Kravene til en bolig er Sverige er ens for alle borgere og består groft sagt i, at hver kernefamilie skal have sit eget rum, hvortil døren kan lukkes. Er I kun dig og din kone, som bor i boligen, opfylder alle boliger altså kravet. Sådan er det jo i øvrigt også i DK, hvis man kun er 2 personer. Eneste forskel er, at i DK må boligen ikke være fremlejet, hvis den ene skal bruge en opholdstilladelse for at bo i DK. Men det krav slipper I jo også for, hvis I søger efter EU-rettens regler. Du kan købe en standard lejekontrakt i alle svenske boghandler, og en sådan kontrakt forsynet med både din og udlejerens underskrift er vel den mest oplagte løsning.

Som der også står i indlægget ”ofte stillede spørgsmål”, er der som sådan ingen regler om, hvordan du skal bo i Sverige for at være omfattet af EU-rettens regler. Men dine boligforhold er én af de ting, som US kigger på, hvis du vil tage din kone med dig til Danmark efter EU-rettens regler. Jeg kan ikke forklare det på anden måde, end jeg allerede har gjort i ”ofte stillede spørgsmål”, da der simpelthen ikke findes mere præcise svar på, hvad det vil sige at være ”reelt etableret”.

Det vigtigste er efter min mening at sørge for at samle skudsikker dokumentation for, at du virkelig boede i Sverige, og her er kreditkorttransaktioner formentlig noget af det bedste, man kan møde op med. Eller åbn en bankkonto i Sverige og hæv penge på den med et hævekort. Opfør dig, som om du havde tænkt dig at blive i Sverige i mange år, og sørg for at kunne dokumentere alt, hvad du har foretaget dig. Læs evt. de mange indlæg, der er skrevet i forum om netop emnet dokumentation. Der er ikke så meget at tilføje, da det allerede er blevet diskuteret indgående mange gange.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 03.04.2010 13:03:34

Hej Fundiver,

Ved godt jeg måske er "pain in the ass" på sådan en dag som denne. Men, dine svar har været aldeles uddybende.

Det eneste svar jeg som sådan mangler er, hvad jeg skal sørge for at gøre for at få turistvisum og hvad min kone skal sørge for at have med på ambassaden i Sverige?

Det eneste jeg skal gøre er at få registreret mig Sverige for et sygesikringskort og sende en invitation? Mens min kone måske bare skal udfylde en ansøgning?

Har du nogle forslag til hvad der skal stå i sådan en invitation?

Tusind tak for hjælpen. Må alt gå som du ønsker det!

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 03.04.2010 13:05:47

Lige en ting mere.

Hvilket sprog skal invitationen være på?

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 03.04.2010 13:21:13

"Man kan søge om et Schengenvisum op til 3 måneder i forvejen. Så man kan sagtens skrive, at man f.eks. ønsker at rejse 20 juli 2010 og så aflevere ansøgningen 20 april 2010, så man får sit visum god tid i forvejen og dermed f.eks. øger sine chancer for at få en billig flybillet uden at skulle købe den, allerede før visum er blevet udstedt."

Det vil sige hvis jeg nu for eksempel har alt ordnet maj den 15 så har jeg mulighed for søge om at visumet skal starte fra den 20 juli og tre måneder frem?

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 04.04.2010 11:09:38

Besiktas skrev: Det eneste svar jeg som sådan mangler er, hvad jeg skal sørge for at gøre for at få turistvisum og hvad min kone skal sørge for at have med på ambassaden i Sverige?

Det eneste jeg skal gøre er at få registreret mig Sverige for et sygesikringskort og sende en invitation? Mens min kone måske bare skal udfylde en ansøgning?
Ja, du registrerer dig efter vejledningen, og din kone ansøger om visum på ambassaden.
Besiktas skrev: Har du nogle forslag til hvad der skal stå i sådan en invitation?

Hvilket sprog skal invitationen være på?
Invitationen skal være på det sprog, som i begge taler sammen på. Dvs. hvis i begge taler Farsi, skriver du invitationen på farsi. Er det hæbræisk i taler sammen på, så er det det, du bruger. Din kone skal jo gerne kunne forstå, hvad det er du skriver til hende.
Af invitationen skal det fremgå, at du inviterer hende på besøg.

Senere vil der komme en invitationsblanket i forbindelse med Schengen samarbejde, men det må du vente lidt på.
Besiktas skrev:
fundiver199 skrev: "Man kan søge om et Schengenvisum op til 3 måneder i forvejen. Så man kan sagtens skrive, at man f.eks. ønsker at rejse 20 juli 2010 og så aflevere ansøgningen 20 april 2010, så man får sit visum god tid i forvejen og dermed f.eks. øger sine chancer for at få en billig flybillet uden at skulle købe den, allerede før visum er blevet udstedt."
Det vil sige hvis jeg nu for eksempel har alt ordnet maj den 15 så har jeg mulighed for søge om at visumet skal starte fra den 20 juli og tre måneder frem?
Prøv at kigge på http://www.kalendersiden.dk for at få printet en kalender ud, så du kan tælle dage og måneder i forbindelse med dine alvorlige planlægningsudfordringer.

Og god påske :-)
Senest rettet af dotGusten 06.04.2010 11:01:04, rettet i alt 1 gang.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 04.04.2010 19:30:40

"Senere vil der komme en invitationsblanket i forbindelse med Schengen samarbejde, men det må du vente lidt på."

Ikke forstået? Jeg mener egentlig også at jeg vist skal aflevere en vielsesattest eller lign.?

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 04.04.2010 22:42:49

Att: Fundiver

Lige et spørgsmål mere.

Der skal til turist visumet også gives en civilstandsattest. Men hvor skal den afleveres og er den man har fra Tyrkiet da man blev gift gyldig?

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 04.04.2010 23:52:40

Besiktas skrev:"Senere vil der komme en invitationsblanket i forbindelse med Schengen samarbejde, men det må du vente lidt på."

Ikke forstået? Jeg mener egentlig også at jeg vist skal aflevere en vielsesattest eller lign.?
Du kan læse mere her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Nyheder/ ... il2010.htm

I øvrigt ville det måske være en god ide at tage kontakt til en advokat med speciale i udlændingelov, hvis der er alt for mange spørgsmål du ikke selv er i stand til at læse dig til.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.04.2010 05:50:45

@ Besiktas - da du nævner Sveriges-løsningen, går jeg ud fra, at du bor i eller i nærheden af København, og så kan du i stedet for at bruge en masse penge på advokat - de koster MINDST 1000 kr/timen - gå til en gratis retshjælp eller til en indvandrerrådgivning og få helt GRATIS og mindst lige så god hjælp.

Du kan vælge nogen, der IKKE er advokater (de vil nemlig ikke hjælpe dig med at udfylde skemaer mv. gratis) på listen, du finder her:

http://www.retshjaelpsguiden.dk/Steder.html

Eller du kan kontakte en af disse

Indvandrerrådgivningen- Hovedkontor- Århus
Landsdækkende Rådgivning / Countrywide Counseling
Vesterbrogade 14 - Butikken
DK-8000 Århus C
Tlf. +45 88709898 - Tlf + 45 26223611 - Fax +45 88707870

Indvandrerrådgivningen-København
Nørre Allé 7 2. sal
DK-2200 København N
Tlf. +45 50141816

Indvandrerrådgivningen-Aalborg
Mølhomsvej 2 - 1sal th.(De Frivlliges Hus)
DK-9000 Aalborg
Tlf. +45 43331046 +45 50141815

Indvandrerrådgivningen-Odense
Tlf. +45 26201298 Tlf. +45 26223611
mh
Rådgiver for ÆUG

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 05.04.2010 10:51:22

Mh ,DG og fundiver:

Nej, jeg har efterhånden fået styr på det så i må korrigere mig hvis jeg tager fejl.

Jeg gør således:

1: Finder en lejlighed i Sverige, tager til folkeregisteret/kommunen i Sverige og bogfører/registrerer mig og beder samtidig om et sygesikringskort som måske kommer efter 14 dage.

2: Derefter tager jeg på migrationsverket og afleverer en civilstandsattest i forbindelse med mit kones turistvisum og søger efter EU reglen. Jeg sender samtidig en invitation til min kone på tyrkisk som hun tager med op på ambassaden i Istanbul.

4: Derefter rejser vi forhåbentlig tilbage sammen.

"http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Nyheder/ ... il2010.htm"

Forøvrigt dette er dansk visumpraksis ifølge fundiver.

Besvar