Uppehållskort og videreflytning til andet EU-land.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Uppehållskort og videreflytning til andet EU-land.

Indlæg af Nordstjernen » 31.03.2010 23:39:29

Hej allesammen!

Her et spørgsmål, som jeg har gået og funderet over i et stykke tid nu, og som jeg håber, I kan og vil besvare:

Min mand er chilener og har for et par måneder siden fået 5 års uppehållskort i Sverige, hvor vi er gift og bor på nuværende tidspunkt.

Men vi kunne godt tænke os at bo i Tyskland eller Frankrig permanent, dvs. mere end de tre måneder, som han (og jeg) frit kan opholde os.

Skal vi hele møllen igennem igen, eller kan man få "overført" opholdskortet til andet EU-land? Gør det det i det mindste mindre omstændeligt (vi har været igennem en lang ventetid og indtil flere ubehageligheder her i Sverige)?

Nogle bud?

-NS

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Uppehållskort og videreflytning til andet EU-land.

Indlæg af krikris » 01.04.2010 06:17:47

Hvis det er som at flytte fra Sverige til Danmark skal i igennem hele møllen igen, men hvor lang tid det tager tør jeg ikke gætte på.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.04.2010 09:35:29

Hvis i alligevel er ved at tænke langsigtet, hvorfor så ikke blive i Sverige i 5 år, så i begge to kan blive svenske statsborgere, og dermed begge to EU-borgere, der ret smertefrit kan vælge at bosætte jer i et hvilket som helst andet EU-land.

Sverige er nemlig så indvandrer-venligt indrettet, at når man har boet der i 5 år, og opført sig pænt i den tid, kan man blive svensk statsborger. Som dansker kan du allerede blive det efter 2 år, men mod ansøgning, efter 5 år kan du bare trille ind til myndighederne og fortælle dem at du nu gerne vil skifte statsborgerskab. Endvidere kan din mand beholde sit chilenske statsborgerskab sammen med det svenske :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.04.2010 10:27:27

Fordelene ved at skifte et dansk statsborgerskab ud med et svensk har jeg svært ved at se. Men for den part, som er statsborger i et 3. land, er der helt sikkert store fordele forbundet med at bo i Sverige i 5 år, så man kan erhverve sig et svensk statsborgerskab og endda uden at skulle give afkald på sit oprindelige statsborgerskab.

N17

Indlæg af N17 » 01.04.2010 17:40:46

Hvis man har benyttet sig af EU-regler og boet de 10 uger i sverige og derefter tager til Danmark og søger familiesammenføring efter Eu-regler, så får man jo ophold i Danmark i 5 år, hvad så derefter kan man så blive danskstatsborger?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.04.2010 21:36:01

Ja men ikke uden videre. Der er en række betingelser for at blive dansk statsborger, som man kan læse om på www.nyidanmark.dk, f.eks. skal man mindst have boet i Danmark i 9 år - dog kun 6, hvis man er gift med en dansk statsborger, og man skal bestå en ret svær indfødsretsprøve.

EU-retten sikrer kun, at man får permanent opholdstilladelse efter 5 år. Reglerne for statsborgerskab er derimod noget, som de enkelte medlemslande selv bestemmer.

Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Indlæg af Nordstjernen » 15.07.2010 01:48:37

Forsinket tak for svarene.

Så vidt jeg ved, skal man kunne svensk ret godt og bestå en prøve for at have en chance for at få statsborgerskab? Her taler jeg selvfølgelig om min mand, idet jeg let kunne (hvis jeg ville) blive svensk statsborger.

Et spørgsmål vedr. at flytte indenfor EU:

Hvordan fungerer det konkret at ansøge om opholdskort mht. fraflytning fra Sverige osv.? Ville man i princippet kunne risikere at stå helt uden, hvis det nye land giver afslag på ansøgningen? Eller ville man kunne flytte tilbage til Sverige? Nogen, der ved, hvordan det fungerer, hvis man fx har en bolig i hvert land?

-NS

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.07.2010 06:50:04

Nordstjernen skrev:Ville man i princippet kunne risikere at stå helt uden, hvis det nye land giver afslag på ansøgningen?
Ja naturligvis. Det kunne jo f.eks. være, at man havde indlogeret sig på et nedlagt posthus i det nye land eller i en ulovlig teltlejr, og at man ikke har nogen lovlig indtægt, og så får ens ægtefælle naturligvis afslag. Det samme gør man også selv, med mindre der er tale om ens hjemland eller et andet nordisk land, hvis man er nordisk statsborger. I den situation er man dog så heldig, at man bliver ledsaget til lufthavnen af det pågældende lands politi, og man får en gratis billet hjem.
Nordstjernen skrev:Eller ville man kunne flytte tilbage til Sverige?

Ja naturligvis kan man flytte tilbage til Sverige. Og søge om et nyt opholdskort. Der er ingen grænser for, hvor mange gange retten til fri bevægelighed må udnyttes.
Nordstjernen skrev:Nogen, der ved, hvordan det fungerer, hvis man fx har en bolig i hvert land?
Så skal man være folkeregistreret der, hvor man har centrum for sin livsinteresse. De skattemæssige forhold omkring et sådant arrangement har været drøftet en del i den seneste tid i medierne, fordi en dansk statsministerkandidats mand lever på den måde.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.07.2010 07:19:16

Nordstjernen skrev:
Så vidt jeg ved, skal man kunne svensk ret godt og bestå en prøve for at have en chance for at få statsborgerskab? Her taler jeg selvfølgelig om min mand, idet jeg let kunne (hvis jeg ville) blive svensk statsborger.
Nej, der er i øjeblikket ingen form for prøve, man skal bestå, for at blive svensk statsborger. Kravene er som sådan forholdsvis enkle: Du må ikke have begået kriminalitet (i så fald får man en karantæne på x antal år), og du må ikke have forfalden gæld til det offentlige. Og så skal du kunne redegøre for dit liv og levned og din økonomi i den tid, du har boet i Sverige hidtil. Du kan læse alt om at søge svensk statsborgerskab på www.migrationsverket.se

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.07.2010 08:11:04

@ Nordstjernen: i øjeblikket er kravene til din mand for svensk statsborgerskab:
5 års ophold i Sverige + PUT, ren straffeattest, ingen gæld til det offentlige, gyldigt pas.
Da du skriver, at han lige har fået opholdskort, er der altså nogen tid til at han kan få svensk statsborgerskab, og ingen ved jo, hvordan kravene vil være om godt 4 år.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.07.2010 09:10:24

mh skrev:og ingen ved jo, hvordan kravene vil være om godt 4 år.
Præcis og det gælder jo også i Danmark. Sverige er så småt begyndt at stramme sin udlændingepolitik, hvilket man sagtens kunne forestille sig ville fortsætte. Og omvendt er det også muligt, at vi får en anden regering i Danmark, som ser anderledes på valget mellem integration og repatriering, og som derfor vil gøre det lettere at opnå både tidsubegrænset opholdstilladelse og dansk statsborgerskab.

Så hvis man indretter sin tilværelse udelukkende ud fra de p.t. gældende regler for at opnå statsborgerskab, så risikerer man meget let at blive skuffet. Det bør derfor i hovedsagen være andre ting, som afgør, hvilket land man vælger at bosætte sig i.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.07.2010 09:47:53

Sverige har haft samme regler for naturaliseret statsborgerskab i mere end et årti. Den seneste ændring i 2001 gjorde det muligt at erhverve dobbelt statsborgerskab, dvs. man taler ikke om stramninger, men det modsatte, at gøre det lettere at blive svensk. Fra politisk side er der enighed om, at man vil have et inkluderende samfund i forhold til indvandrere, ikke et ekskluderende. I Sverige træffes den form for love i bred enighed i Riksdagen, i modsætning til i Danmark der jo har ændret på udlændingelovene cirka en gang om året alt efter, hvordan de politiske vinde nu blæste. Så der er intet i sol og måne, der tyder på, at Sverige skulle ændre på lovene om statsborgerskab. Og hvis man skal langtidsplanlægge, kan man jo lige så godt gøre det efter de til enhver tid gældende love frem for at tro, at lovene skulle blive ændret.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.07.2010 10:34:05

Der er flere lande, som før har været meget large med tildeling af statsborgerskab, fx til ægtefæller uden andet krav end gyldig vielsesattest, som nu stiller nogle krav.

Fx skal man nu have været gift med en tyrkisk statsborger i mindst 3 år, og fortsat leve sammen med vedkommende for at kunne få tyrkisk statsborgerskab. Eller have boet mindst 5 år i Tyrkiet, aflægge "tilfredsstillende" sprogprøve, og opfylde et par andre krav også.

Jeg tror ikke det ville være helt usandsynligt at Sverige indførte et sprogprøvekrav oven i de 5 års bopælskrav, men det er efter min mening heller ikke urimeligt at man som udgangspunkt kræver at landets statsborgere skal kunne landets sprog på konversationsniveau. 5 år skulle være tid nok til at lære så meget, at man kan føre en samtale, læse en avis, skrive en besked og spørge om vej. Personligt ville jeg ikke bryde mig om ikke at kunne det i det land, jeg bor i.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar