nye stramninger, igen igen

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: nye stramninger, igen igen

Indlæg af Juma » 27.03.2010 18:57:15

Er jeg ikke sikker på.

Men den kommer til at virke fra ult. marts 2010, hvilket reelt vil sige med tilbagevirkende kraft - med mindre der inden laves om i lovforslaget.

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 27.03.2010 21:15:08

ja, jeg er med på at nogle at tingene jo vil være gældende for alle fremadrettet...

men man må vel formode, at de, der er i pipe linen og når at få godkendt deres fs ansøgning, inden lovforslaget bliver vedtaget, ikke skal op til den omtalte betingede sprog/kuturtest.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.03.2010 23:13:37

Nej nu blandes flere forskellige ting vist sammen. Der er 3. behandling af det lovforslag, som vil sætte indvandringsprøven i kraft, cirka 14 april. Men det nye lovforslag om "serviceeftersyn", som bl.a. ændrer reglerne for permanent opholdstilladelse, er kun lige blevet sendt i høring og vil derfor først blive vedtaget lige inden folketingets sommerferie.

Som forslaget er fremlagt nu (ÆUG har fået det tilsendt til høring), så kommer de skærpede krav til at gælde for alle, der søger efter 26. marts 2010. Så i praksis vil det betyde, at der lukkes fuldstændig af for udstedelse af PUT i mindst et helt år, fordi ingen eller meget få kan opfylde de nye krav før da. Den nye prøve, som kan give 15 point, findes således slet ikke endnu, og loven beskriver overhovedet ikke, hvad der skal til for, at der alternativt kan gives point for foreningsarbejde. Og når dette ikke er beskrevet, så kan ingen jo dokumentere det, og derfor kan US heller ikke udstede nogen PUT. Al sagsbehandling vil derfor i praksis blive sat i bero, indtil der foreligger en afklaring.

Hvis nogen synes, at dette lyder ekstremt, så er der bare dertil at sige, at det er sådan, al ny lovgivning på dette område er blevet til, lige siden vi fik en ny regering i 2001.

At organisationerne kun gives 14 dage høringsfrist og endda hen over påsken er også meget sigende. Det hele er jo aftalt i en studehandel mellem regeringens top og toppen i Dansk Folkeparti, og resten er sådan set bare et usmageligt spil for galleriet.

Men vælgerne synes jo, at det er helt fint, og hverken pressen eller oppositionen går for alvor i kødet på det. Så derfor fortsætter det naturligvis bare på den måde.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 27.03.2010 23:32:54

Ja det er usmageligt og så f...... trist at være dansk!
Tak og lov for at der findes EU retten og alle bør fra nu af benytte sig af dem mulighed uden bekvemmeligheds hensyn til særbørn eller andre undskyldninger for 10 ugers eksil i andet EU land for et værdigt liv med deres udenlanske ægtefælle i DK. For den nationale pris er simpelhen for stor en pris at betale med sidste apartheid ligende lov indgreb.
Men set er selvfølgelig nemt nok for mig at sige som har fået 5 års holdstilstand ifølge EU retten til min mand og egentlig kunne være totalt ligeglad.

Kroshka

Indlæg af Kroshka » 28.03.2010 07:21:46

ja - sorry - jeg har vist blandet tingene lidt sammen, men hvad angår indvandringsprøven (sprog- og vindenstesten) så mener jeg den skal 3. behandles den 13. april. Men skal der så ikke stemmes og vedtages - så den kan blive sat i kraft? Og hvis der skal er det så noget det sker samme dag som 3. behandlingen - eller går der nogen tid mellem 3. behandling og at de skal trykke på knappeerne i folketinget?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.03.2010 08:11:02

3. behandlingen er der, hvor Folketinget endeligt vedtager eller forkaster en lov. Først er der såkaldte "forhandlinger", som vel på dette tidspunkt i hovedsagen består af, at partierne fastholder de synspunkter, de allerede har givet udtryk for, og herefter stemmes der så om loven.

Kroshka

Indlæg af Kroshka » 28.03.2010 08:31:44

tak fundiver199, det vil vel så nok betyde, at vi den 13. april alle vil være meget klogere om, hvornår prøves sættes ikraft - og om den også vil omfatte dem, der allerede har indsendt FS-ansøgning, men endnu ikke blevet godkendt.

(Men mig bekendt er de endnu ikke helt færdige med alt det praktiske omkring prøven - herunder materiale - så mon ikke det gives lidt tid til at få det på plads inden prøven træder i kraft. Det vil da være noget af et slag i hovedet for dem der forventer svar på FS ansøgning den 1. maj - hvis prøven træder i kraft med det samme - den 13. april. Det kunne jo også være at man valgte at udskyde fs behandlingen fra den 13. april til prøven er på plads rent praktisk - tja, man kan vist kun gisne..)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.03.2010 09:03:19

Det tror jeg ikke, vi vil, for det fremgår af lovforslaget, at det er op til Integrationsministeriet at fastlægge de nærmere administrative detaljer omkring prøvens indførelse.

Kroshka

Indlæg af Kroshka » 28.03.2010 09:17:43

så kan man blot håbe, at de skal bruge lidt tid på at få det praktiske på plads, og at de vil beslutte, nu da det synes at prøves bliver indført, at den skal gælde for de ansøgere, der indsender FS-ansøgning efter prøven bliver sat i kraft.

(for mig at se er det vel mest rimmeligt (hvis man kan tale om i denne sammenhæng), at fodboldspillerne kender reglerne inden kampen går i gang - og dommeren ikke midt i 2. halvleg ændrer spillereglerne)

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 28.03.2010 17:03:24

Det slår mig, at ingen nydanskere vil kunne få permanent opholdstilladelse, hvis man vælger enten at være hjemmegående, eller vælger at arbejde på deltid.

Har man tænkt på det sidste?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.03.2010 19:11:00

Ja man er vel ikke fuldkommen idioter. Så man ved vel godt, hvad det er man selv foreslår.

krikris

Indlæg af krikris » 28.03.2010 19:31:45

Der er kun envej frem i øjeblikket og det er at bruge EU retten hvis et lige/værdigt live ønskes med en udenlandsk ægtefælle.

Kroshka

Indlæg af Kroshka » 28.03.2010 19:37:28

Påvirknings-kampen er vel ikke helt tabt endnu - der er jo flere "organisationer" der er på vej med kommentarer, eksempler m.v. på de uhensigtsmæssigheder og skævheder, der er i loven..

krikris

Indlæg af krikris » 28.03.2010 19:55:24

Tvivler på at det er noget som intersserer ret mange danskere i krise Danmark. Der er jo ikke mange stemmer i os (vores ægtefæller kan jo ikke stemme) så indtil det sker et systemskifte ja så tror jeg personligt ikke på nogen effekt af en evt påvirkingskamp. Journalisterne står jo ikke ligefrem i kø for at hører de berørtes historie...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.03.2010 21:02:50

Må indrømme, at jeg deler krikris pessimisme. Men vi laver selvfølgelig et høringssvar i ÆUG, og naturligvis påpeger vi i det svar, at også deltidsansatte efter vores opfattelse bør kunne få PUT i Danmark. Og vi vil også forsøge at kontakte medierne og gøre dem lidt interesseret i historien. Men som krikris meget rigtigt skriver, så er det altså ikke fordi, journalisterne står i kø for at fortælle de berørtes historie. Tidligere var det ofte dem, der henvendte sig til ÆUG, men nu bliver vi vist nødt til at selv at gå aktivt ud, hvis vi overhovedet skal gøre dem interesseret.

Der er jo heller ikke så meget interessant konfliktstof i emnet mere, nu hvor S og SF bare siger "TOP - det mener vi også" til de fleste af VKO´s nye ideer til udlændingestramninger. Foruden at der jo også er andre ting at interessere sig for nu med de økonomiske problemer, offentlige sparekrav etc.

Jeg tror i øvrigt ikke, at man skal gøre sig nogen forhåbninger om, at situationen vil ændre sig nævneværdigt, hvis vi får en anden regering. For S og SF har jo indgået en kontrakt med vælgerne om at videreføre VKO´s politik, og den tror jeg da bestemt, at de har tænkt sig at holde. Så de vil formentlig også i regering fortsætte med at sige "TOP - det mener vi også", hver gang DF får en ny ide til at dreje strammerskruen nok et par omgange.

Besvar