Jeg har boet i Vietnam de sidste 8 aar og er for nyligt belevet gift. Min kone og jeg har for bestemt os for at flytte til Danmark og vi vil derfor soege om familiesammenfoering. Vi vil gerne i gang saa hurtigt som muligt, men er noget forvirrede og usikre paa hvordan vi bedst griber sagen an.
Min kone har aldrig vaeret i DK. Hun har dog en forhaandsgodkendelse paa et 15 dages besoegsvisa og har saaledes mulighed for at rejse til Danmark og soege om FS. Saavidt vi kan forstaa vil hun paa den maade kunne faa processuelt ophold mens ansoegningen behandles, og det ser vi som en stor fordel.
Jeg er dog kommet i tvivl om hvorvidt dette kan lade sig goere, eftersom jeg jo hverken har folkeregisteradresse, bolig eller arbejde i Danmark paa nuvaerende tidspunkt. Jeg har godt nok faaet oplyst af US at vi vil kunne faa en forhaandsgodkendelse der goer at vi kan "rejse ind sammen" og saa blot soerge for at faa tingene paa plads indenfor 6 maaneder.
Jeg er dog kommet i tvivl om hvorvidt denne 6 maanders regel kun gaelder hvis vi soeger fra Vietnam? Eller gaelder det mon ogsaa hvis vi soeger i Danmark?
Er der nogen der kender svaret paa det?
6 maaneder til at finde job/bolig for udenlandsdansker
-
fundiver199
Re: 6 maaneder til at finde job/bolig for udenlandsdansker
Ja det tror jeg, at Udlændingeservice gør, så prøv at ring eller skriv til dem. Jeg ved det desværre ikke. Du må meget gerne poste det svar, som du får, her i forum, så vi andre også kan blive klogere.villum skrev:Jeg er dog kommet i tvivl om hvorvidt denne 6 maanders regel kun gaelder hvis vi soeger fra Vietnam? Eller gaelder det mon ogsaa hvis vi soeger i Danmark? Er der nogen der kender svaret paa det?
Det betyder ikke noget om man soeger i Danmark eller udlandet, siger US.
Min kone og jeg stod i 2008 lidt i samme situation og var i tvivl om, hvorvidt vi kunne få dispensation fra boligkravet i 6 mdr ved vores ankomst til DK. Jeg talte med Udlændingeservice, og de sagde, at denne dispensation også gælder, hvis man indleverer ansøgningen på turistvisum i Danmark.
I mine notater fra dengang har jeg følgende formulering fra Ny i DK:
”I disse tilfælde kan Udlændingeservice udskyde tidspunktet for, hvornår referencen skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle/partner har fået opholdstilladelse.”
I mine notater fra dengang har jeg følgende formulering fra Ny i DK:
”I disse tilfælde kan Udlændingeservice udskyde tidspunktet for, hvornår referencen skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle/partner har fået opholdstilladelse.”