Begrænset opholdstilladelse, rejse til andet schengen land

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kjdino

Begrænset opholdstilladelse, rejse til andet schengen land

Indlæg af kjdino » 21.03.2010 20:14:01

Jeg er dansker og min kone er fra filippinerne med opholdstilladelse med henblik på varigt ophold. Vi ønsker at tage til Tyskland da min kone har en kusine dernede, og der er det så jeg spørger hvad skal der til lovligt at for hende at derned, vi skal være der en uges tid. Vi har hørt at hun skal søge visum for at tage på ferie der eller andet schengen land.
Er der det samme problematik når vi tager til hendes hjem ( filippinerne ) land?

På forhånd Tak.

fundiver199

Re: Begrænset opholdstilladelse, rejse til andet schengen land

Indlæg af fundiver199 » 21.03.2010 20:20:32

Alle opholdstilladelser, som udstedes af danske myndigheder, giver indehaveren ret til at rejse i de andre Schengenlande i op til 3 måneder ad gangen.

En opholdstilladelse er en tilladelse til at bo i Danmark, så derfor har man naturligvis også ret til at rejse ind i Danmark igen, hvis man har været på ferie et andet sted.

Den eneste begrænsning er, at din kone højest må være væk fra Danmark i 6 måneder hvert år.

Din kone kan derfor frit rejse til andre Schengenlande eller til sit hjemland, hvis hun blot medbringer sit pas med den indsatte opholdssticker.

Derimod skal I undersøge visumreglerne, hvis I vil rejse til andre lande uden for Schengen end hendes hjemland, da visumregler ikke nødvendigvis er ens for danske og filippinske statsborgere. Så vil I besøge lande uden for Schengenområdet sammen, så kan I sagtens komme ud for, at du som dansk statsborger er visumfri, hvorimod din kone skal søge om visum inden rejsen.

Besvar