Nye unfair regler

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

LarsSB01
Geografisk sted: Vejle

Nye unfair regler

Indlæg af LarsSB01 » 17.03.2010 21:42:22

Hej, jeg studsede noget over de nye stramme regler for permanent ophold.
Et eksempel: En dansk statsborger udstationeres via sit firma i f.eks Asien, Syd Amerika eller lign. gennem nogle år. Chanchen for at denne møder sin drømme-partner er tilstede.
Problemet er at ikke nok med at man som person har nogle "krav" til sin partner, så har staten Danmark det minsandten også.
Så såfremt den danske statsborger i udlandet, vil tage partneren med hjem, skal han nødvendigvis vurdere hendes faglige kvalifikationer.

Et andet eks. er min kone, som kom fra Ukraine til dk i 2003, hvor vi mødtes. Vi blev gift i 2004 hvor vi også søgte om familie-sammenføring. Hun har taget en 4 årig uddannelse (bachelor grad) her i dk og har nu haft fast arbejde i 1½ år, som funtionær ansat.
Skulle hun miste jobbet, hvilket jo kan ske i disse tider, kan hun nærmest blive presset til at tage jobtyper, som ikke er relevante for hendes uddannelse og hermed negativt for hendes CV og karierre mål

Hvad mener I ?

mvh Lars
mvh Lars S

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Nye unfair regler

Indlæg af mh1 » 18.03.2010 11:27:51

Kravene er hårde, men mon en udlænding bare uden videre kan slå sig ned i Ukraine? Eller andre lande?
I Danmark er der nok ikke mange der ved, at Tyrkiet er et indvandringsland, som også har været nødt til at stramme reglerne efterhånden. Det er stadig let nok at få opholdstilladelse her i Tyrkiet, men kun hvis man har penge nok, og der følger ikke automatisk en arbejdstilladelse med.
Gifter en tyrkisk statsborger sig med en udlænding skal der betales 2500 kr/år for en opholdstilladelse, og den tyrkiske statsborger må bevise at kunne forsørge ægtefællen, medmindre denne har formue, får et arbejde eller har en indkomst fra fx pension - der er ikke nogen form for kontanthjælp at hente. En opholdstilladelse kan højst gives for 5 år ad gangen (mod 5 x 2500 kr.). En udlænding får aldrig permanent opholdstilladelse efter de i øjeblikket gældende regler, men kan søge om statsborgerskab efter 5 års ophold - og der skal aflægges en prøve. For os danskere, som ikke har lov til at have dobbelt statsborgerskab, betyder det at vi enten må affinde os med at skulle forny opholdstilladelse for ever, eller at skulle stå i den situation at vi må søge om visum for at kunne rejse til vores fødeland. Bliver ægtefællen arbejdsløs og ude af stand til at godtgøre forsørgerevne, ellerbliver parret skilt og danskeren mister sin indtægt, og ikke kan fremvise at råde over mindst ca. 20.000 kr/år, så gives der ikke forlængelse af opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 18.03.2010 17:24:40

Nu ved jeg ikke, hvad mh ville med sin kommentar.

For mig er det ret enkelt:

Enhver dansk statsborger skal have ret til at bo sammen med sin familie i Danmark, uanset dennes nationalitet.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.03.2010 19:10:39

Det jeg ville sige var, at DK ikke er så meget værre end andre steder. Og i øvrigt synes jeg ikke bare det skulle være i DK, at man har ret til at bo med sin ægtefælle, men jeg synes det er ok at stille krav om at arbejdsdygtige indvandrere gør deres bedste for at få arbejde og om at de skal lære landets sprog og kultur.
mh
Rådgiver for ÆUG

Juma
Kontakt:

Indlæg af Juma » 19.03.2010 14:47:15

"men jeg synes det er ok at stille krav om at arbejdsdygtige indvandrere gør deres bedste for at få arbejde og om at de skal lære landets sprog og kultur. "

At vi i dag er nået til et punkt, hvor man også i ÆUGs forum kan læse sådan en kommentar, siger meget, og det stærkt foruroligende.

Før ÆUG ændrede hjemmesiden, var det første man læste, når man havnede på sitet: "ÆUG vil kæmpe for, at enhver dansk statsborger kan vælge at bo sammen med sin familie i Danmark, uanset dennes nationalitet" (frit husket).

Og jeg tænkte altid, ja selvfølgelig, hvordan kan det overhovedet diskuteres?

En ting er den mur, der er bygget rundt om Danmark siden 2002. En anden ting er den stresfaktor, der ligger i, ikke at have permanent opholdstilladelse. Den tilstand må man leve i mindst syv år. Og med den nye aftale, formentlig endnu længere.

Jeg kan i øvrigt henvise til mit punkt og kristendom og danskhed på min hjemmeside. Der siger jeg min mening lige ud.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Indlæg af jerry » 20.03.2010 20:48:34

Juma hvis du tror at mh mener noget diskriminerende med dette, så er jeg overbevist om at du tager gruelig fejl.

Der er jo ingen mennesker der välger at väre medlem af denne hjemmeside, hvis de har et problem med indvandrer!!!!

Jeg vil give mh ret. Der er jo desvärre en grund til at reglerne er strammet ind som de er. Det er desvärre fordi en del etniske danskere har ödelagt meget for dem der ikk er interesseret i terror, vold, forsomme over for dk og det danske samfund.

Derudover har DF en alt for stor magt i landet, hvilket de danske borgere er skyld, da det er dem der har stem dem så langt ind i regeringen.

Tror desvärre mange danskere opfatter nästen alle indvandrer som et problem efterhånden, fordi der har väret mange knapt så heldige episoder med nogen af dem, ligesom der også har väret med danskere.

På grund af dette tror jeg mange välger at stemme DF, ene og alene på baggrund af ovennävnte.

Men tilbage til det denne tråd handler om, så er det vel ikk et urimeligt krav at en indvandrer uanset hvor de er fra og hvilket land de indvandrer til, forsöger at integrere sig bedst muligt, både i form af läring af sprog, kultur og har man mulighed for det tager de jobs der kommer, hvis og når de kommer.

Har selv boet i Tyrkiet i 3 år og ved hvor meget det betyder at man netop prövet integrere sig mest muligt. Det er vel det mindste man kan göre når man får lov at bo i et andet land.

Uanset hvilket land man flytter til, om man er mand,/kvinde-muslim, kristen eller ortodoks m.m, er det vigtigste da, at man pröver at integrere sig mest muligt, da det også vil göre det nemmere for én selv. Dermed ikk sagt at man skal opgive sin egen kultur og normer.

Juma
Kontakt:

Indlæg af Juma » 20.03.2010 22:33:06

"Men tilbage til det denne tråd handler om, så er det vel ikk et urimeligt krav at en indvandrer uanset hvor de er fra og hvilket land de indvandrer til, forsöger at integrere sig bedst muligt, både i form af läring af sprog, kultur og har man mulighed for det tager de jobs der kommer, hvis og når de kommer."

Jo, det er urimeligt med betingelser for opholdstilladelsen, midlertidig eller permanent, hvis familiesammenføringen foregår med en dansk statsborger.

Enhver dansk statsborger bør have retskrav på familiesammenføring.

Men en kommentar som din, vidner meget godt om, hvor langt DF har nået - at man begynder at tænke, at visse krav da er rimelige nok.

Nej, visse krav er ikke rimelige nok. Der skal være retskrav på familiesammenføring, hvis man er dansk stastborger.

Jeg ser det sådan: En familiesammenføring skal bevilliges med det samme, hvis ansøger er dansk statsborger. Den nytilkomne skal have tilbudt tre år på sprogsskole med SU. Så kunne man have den regel, at man får dansk statsborgerskab, når man herefter får sit første fuldtidsjob, og har været i det tre måneder. Eller man kan dokumentere, (via udtalelse fra jobcenter) at man har været aktiv jobsøgende i to år.

FORTSÆTTES...

Juma
Kontakt:

Indlæg af Juma » 20.03.2010 23:03:56

FORTSAT FRA FORRIGE INDLÆG.

På denne måde, vil man normalt kunne få dansk statsborgerskab efter fem år. Efter de nuværende regler kan man i bedste fald få det efter mindst syv år. Efter de gamle regler, mener jeg at huske, at man fik det efter tre år.

I forlængelse af sprogskolen, bør det være muligt, at tilmelde sig en fagforening efter dimmitendreglerne, så man efter skolen kan få dagpenge efter disse regler.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.03.2010 23:09:57

@ Jerry, tak :) - og nej, jeg er ikke under indflydelse af DF og skulle da være en sær snegl om jeg diskriminerede mod indvandrere, eftersom min far er 3. generations indvandrer, jeg 2. generations indvandrer i DK (på mødrene side), er gift med en ikke-dansker og nu selv er indvandrer i hans land. Med en diplomprøve i sproget, foruden en bachelorgrad i landets sprog og kultur. Min holdning til at der bør stilles krav stammer s'mænd fra mine forældre.
Jeg mener selvfølgelig ikke, at alle indvandrere skal kunne tage en universitetsgrad i deres nye lands sprog, men man bør efter nogle år i det mindste kunne samtale og læse enkle informationer, samt nogenlunde 'begå sig i samfundet'. Det er ikke et specielt dansk problem. Jeg har her i Tyrkiet mødt en engelsk kvinde, som efter 4 års ophold endnu ikke kunne klare indkøb på anden måde end ved at pege, ikke kunne spørge om vej og heller ikke samtale med sin svigerfamilie, fordi hun godt nok 4 gange var begyndt på sprogskole, men gav op efter en uge og så ventede halve og hele år med at prøve igen, og det synes jeg er trist.
Og mht at familiesammenføring 'skal bevilges med det samme', så er der jo desværre også et fænomen der hedder trafficking, og dengang reglerne var sådan i DK blev de af nogle misbrugt til det formål, og ville givet blive det igen.
Grunden til at man ikke længere bare lige kan få statsborgerskab og/eller varig opholdstilladelse i Tyrkiet ved giftermål er lige præcis trafficking. Bagmænd hentede russiske og østeuropæiske kvinder, fandt godtroende fjolser som fik et par tusinde kroner for at lade sig vie til dem, hvorefter kvinderne forsvandt ind på prostitutionsmarkedet og mændene stod tilbage med det problem at de var gift, men uden hustru og (dengang), uden mulighed for at blive skilt. Det problem har man nu i hvert fald fået gjort væsentligt mindre.
mh
Rådgiver for ÆUG

Juma
Kontakt:

Indlæg af Juma » 20.03.2010 23:18:08

"Og mht at familiesammenføring 'skal bevilges med det samme'"

Jeg er - i denne konkrete sammenhæng - fuldstændigt ligeglad med, hvordan det foregår i Tyrkiet, eller andre lande.

En dansk statsborger skal selv bestemme, hvem han eller hun vil tilbringe sit liv sammen med i Danmark.

Det er mig en gåde, at det overhovedet kan diskuteres i dette forum.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 21.03.2010 07:50:39

@ Juma, du har vist ikke rigtig fattet budskabet? Jeg har ikke set nogen, der ikke synes at man skal kunne leve sammen med sin ægtefælle i DK (eller andre steder).
Det har engang været sådan, at en kvinde, der blev gift med en dansk statsborger blev påtvunget dansk statsborgerskab og dermed opholdsret fra vielsesdatoen.
Senere blev det ændret til at hun blot fik en omgående opholdsret, og det også gjaldt for mænd, der giftede sig med danske kvinder.
Der er altså bare det ved det at en generel ret til familiesammenføring uden nogen som helst betingelser har mange uønskede konsekvenser, da der altid er nogen der er parat til at misbruge rettigheder. Det er jo blandt andet derfor reglerne blev ændret.
mh
Rådgiver for ÆUG

Juma
Kontakt:

Indlæg af Juma » 21.03.2010 17:12:42

"Der er altså bare det ved det at en generel ret til familiesammenføring uden nogen som helst betingelser har mange uønskede konsekvenser, da der altid er nogen der er parat til at misbruge rettigheder. Det er jo blandt andet derfor reglerne blev ændret. "

Du taler som en politiker, jeg ved ikke hvad du selv mener.

Mener du, som ÆUG, at danske statsborgere skal have retskrav på familiesammenføring, eller mener du det ikke?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 21.03.2010 21:08:27

@ Juma, jeg har aldrig været og bliver aldrig så meget som medlem af et politisk parti. Hvis du gider læse mine indlæg får du svar på dit spørgsmål.
mh
Rådgiver for ÆUG

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Indlæg af jerry » 21.03.2010 21:43:20

Söde Juma.

Jeg mindes at du ved tidligere indläg fuldständig har misforstået hvad folk på dette forum har ment med det de har skrevet. Og det har tydeligvis ikk ändret sig.

Pröv at läs indläggene godt igennem inden du sidder og ytrer dig om hvad vi andre har af forkerte meninger.

Du tror vel ikk selv de medlemmer der er herinde, er tilhängere af DF???????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg er bosiddende i Sverige, netop på grund af DF's magt i DK og er gift med en udländing.

Dette gör også at jeg ikk har stemmeret i DK, så hvad DF angår er jeg nok den af os to der har mindst indflydelse på deres position i politikkens verden.

Du skriver at du er ligeglad med hvordan det foregår i andre lande, men grunden til at dette blev nävnt et jo netop for at vise at det altså IKKE kun er DK der har visse krav der skal opfykdes for at kunne få lov til at bo i et andet land.

Jeg synes på ingen måde at mange af de krav der stilles i DK er rimelige...langt fra. Men jeg holder stadig ved at integration uanset om man välger at bosätte sig i DK eller i Uganda. er alfa og omega.

Man har vel selv en del af ansvaret for at falde til i det pågäldende land man nu bosätter sig i? Og dette er da netop en mulighed for at falde til, ved at pröve at integrere sig mest muligt.

Juma
Kontakt:

Indlæg af Juma » 21.03.2010 21:46:06

ÆUG er ikke noget politisk parti.

Men jeg kan så forstå, at du ikke går ind for et retskrav på familiesammenføring for danske statsborgere.

Besvar