Forsørgelseskrav vs. sociale ydelser
Re: Forsørgelseskrav vs. sociale ydelser
Nu er det faktisk ret så væsentligt at være folkeregistreret korrekt. Hvis de svenske myndigheder finder ud af, at du fejlagtigt har været folkeregistreret i Sverige uden at skulle være det i henhold til svenske folkeregisterregler, så vil din tilmelding til Sverige blive slettet med tilbagevirkende kraft, og du vil se dig selv flyttet tilbage til Danmark på papiret i løbet af nul komma nul. Dermed vil et evt. svensk udstedt opholdsbevis eller en opholdstilladelse til din ægtefælle også automatisk blive inddraget, og I kan rykke tilbage til start på Matador-brættet. De danske myndigheder er også opmærksomme på, om du har været korrekt folkeregistreret, når/hvis I søger tilbage til Danmark og vil gøre brug af EU-retten til at få et opholdsbevis til din ægtefælle.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
I får et problem når i vender tilbage til Danmark, og præsenterer Udlændingeservice for en lejekontrakt, som er gammel.KayJay skrev:Vi har stadig vores lejlighed i Aalborg (Boligselskabet siger at de ikke lejer den videre selv om vi flytter vores folkeregisteradresse i en periode).
Så kan Udlændingeservice formentlig godt regne ud, at det bare var for sjov.
Du kan også risikere, at det tager meget længere tid end 10 uger, at få tingene ordnet i Sverige, og så hænger du på huslejen i Aalborg i den tid. Det er meget optimistisk at tro, at det hele kører på skinner, når du vil bruge arbejdstiden i Danmark.
Taler og skriver din kone svensk på forhandlingsniveau, så hun kan ordne papirerne hos myndighederne i Sverige?
-
fundiver199
Det lyder mærkeligt, at man kan beholde en lejlighed i et boligselskab, selvom man er flyttet et andet sted hen. Det kan da ikke være et almennyttigt boligselskab i så fald???
Jeg må indrømme, at jeg nok ville foretrække at sige den lejlighed op og finde et andet sted at overnatte, når jeg var ”på arbejde”, f.eks. et lejet værelse. Bare for at undgå enhver tvivl og diskussion om, hvor jeg reelt havde været bosat. Det er heller ikke helt billigt at sidde med dobbelt husleje i 2 lejligheder.
Hvis det pågældende boligselskab slet ikke har nogen venteliste og derfor ikke har noget imod at leje en lejlighed ud til folk, som ikke bor i den, så var det måske også muligt at få en anden lejlighed i samme selskab, når I flytter tilbage til Danmark igen?
Som dotgusten er inde på, så vil I altså have langt den "reneste" sag hos Udlændingeservice, hvis du kan dokumentere, at du er flyttet fra en dansk til en svensk bolig og herefter fra den svenske bolig til en ny dansk bolig. Eller alternativt at den danske bolig har været fremlejet, medens du boede i Sverige.
Jeg må indrømme, at jeg nok ville foretrække at sige den lejlighed op og finde et andet sted at overnatte, når jeg var ”på arbejde”, f.eks. et lejet værelse. Bare for at undgå enhver tvivl og diskussion om, hvor jeg reelt havde været bosat. Det er heller ikke helt billigt at sidde med dobbelt husleje i 2 lejligheder.
Hvis det pågældende boligselskab slet ikke har nogen venteliste og derfor ikke har noget imod at leje en lejlighed ud til folk, som ikke bor i den, så var det måske også muligt at få en anden lejlighed i samme selskab, når I flytter tilbage til Danmark igen?
Som dotgusten er inde på, så vil I altså have langt den "reneste" sag hos Udlændingeservice, hvis du kan dokumentere, at du er flyttet fra en dansk til en svensk bolig og herefter fra den svenske bolig til en ny dansk bolig. Eller alternativt at den danske bolig har været fremlejet, medens du boede i Sverige.
Hvad mener du med folkeregistreret korrekt? Jeg havde udskrevet formulareren, der henvises til på Migrationsverkets hjemmeside http://www.migrationsverket.se/info/224.html Registrering av uppehållsrätt. Men på skatteverket fik jeg stukket en anden blanket i hånden, en flytteformular, og fik at vide at det var den jeg skulle udfylde.skaanebo skrev:Nu er det faktisk ret så væsentligt at være folkeregistreret korrekt.
Så nu ved jeg ikke om jeg har gjort det korrekt? Jeg havde endda forklaret vores situation for at sikre mig, at det var den korrekte procedure...
Vi vedlægger en svensk lejekontrakt for perioden. Bare fordi vi flytter til Sverige en periode (og det er ikke ulovligt at flytte med det formål at kunne benytte EU reglerne, behøver man vel ikke opgive alt i DK, hvis man har planer om at vende tilbage. Jeg ville ikke bryde mig om at vende tilbage uden lejlighed, uden arbejde og skulle betale for at have alle vores møbler i depot... desuden har jeg, som arbejdende i DK, brug for et sted at overnatte i løbet af ugen.dotGusten skrev:I får et problem når i vender tilbage til Danmark, og præsenterer Udlændingeservice for en lejekontrakt, som er gammel.
Så kan Udlændingeservice formentlig godt regne ud, at det bare var for sjov.
Du kan også risikere, at det tager meget længere tid end 10 uger, at få tingene ordnet i Sverige, og så hænger du på huslejen i Aalborg i den tid. Det er meget optimistisk at tro, at det hele kører på skinner, når du vil bruge arbejdstiden i Danmark.
Jeg var desuden af den opfattelse, at man kan søge tilbage til DK, også selv om vi ikke har alle papirerne i orden endnu i S (f.eks. at min kone ikke behøver at få sit opholdskort, selv om det er en fordel), så længe jeg bare er blevet folkeregistreret.
Hun er kun lige i gang med at lære dansk og synes svensk er meget svært, men jeg tager med hende når vi skal på migrationsverket, men det fik vi at vide vi ikke kan før jeg har fået min svenske personnummer. Jeg kommer til at opholde mig i Sverige, godt nok mest i weekenderne, men også enkelte hverdage... jeg ved stadig ikke om US regner ugevis eller månedsvis når de ser på om jeg har opholdt mig mest i Sverige, for i så fald bliver det fre/lør/søn i S hver uge og en uge fri fra arbejde så jeg kan være i S mere end 15 overnatninger hver måned.dotGusten skrev:Taler og skriver din kone svensk på forhandlingsniveau, så hun kan ordne papirerne hos myndighederne i Sverige?
Som dansk statsborger behøver du ikke at søge om opholdsret til at bosætte dig i Sverige, idet vi har en nordisk konvention der giver alle nordiske statsborgere ret til at bosætte sig hvor som helst, de ønsker, inden for Norden. Men det er vigtigt at holde sig for øje, at man vitterligt skal bo og opholde sig i Sverige for at være folkeregistreret i Sverige. Overnatter du ikke mest i Sverige, kan de svenske myndigheder mene, at du slet ikke burde være folkeregistreret i Sverige og slette din registrering, så du tilbageføres til din gamle adresse i Danmark. Og så kan det jo være lige meget med hele manøvren med at flytte til Sverige, for så er det hele jo spildt. Inden for Norden udveksler folkeregistrene oplysninger med hinanden.KayJay skrev:Hvad mener du med folkeregistreret korrekt? Jeg havde udskrevet formulareren, der henvises til på Migrationsverkets hjemmeside http://www.migrationsverket.se/info/224.html Registrering av uppehållsrätt. Men på skatteverket fik jeg stukket en anden blanket i hånden, en flytteformular, og fik at vide at det var den jeg skulle udfylde.skaanebo skrev:Nu er det faktisk ret så væsentligt at være folkeregistreret korrekt.
Så nu ved jeg ikke om jeg har gjort det korrekt? Jeg havde endda forklaret vores situation for at sikre mig, at det var den korrekte procedure...
Det er også rigtigt, men i dit tilfælde, hvor du bruger din danske lejlighed som overnatningslejlighed, bør I nok gå med både seler og rem og sørge for at få et svensk opholdskort udstedt, inden I flytter til Danmark, da det ellers vil være let for Udlændingeservice at give afslag med henvisning til, at du ikke har været reelt etableret i Sverige.KayJay skrev:
Jeg var desuden af den opfattelse, at man kan søge tilbage til DK, også selv om vi ikke har alle papirerne i orden endnu i S (f.eks. at min kone ikke behøver at få sit opholdskort, selv om det er en fordel), så længe jeg bare er blevet folkeregistreret.
Det er stadigvæk de svenske regler, der gælder, og som du skal sætte dig ind i, for hvis du ikke overholder disse regler, og det kommer de svenske myndigheder for øre, kan du som nævnt blive slettet fra det svenske folkeregister med tilbagevirkende kraft. Som tommelfingerregel bør du tilbringe mindst 4 af ugens 7 nætter i Sverige. Eller som du selv er inde på, mindst 16 nætter i en måned. Men læs som nævnt reglerne i den brochure, Skatteverket har lavet.KayJay skrev:
Jeg kommer til at opholde mig i Sverige, godt nok mest i weekenderne, men også enkelte hverdage... jeg ved stadig ikke om US regner ugevis eller månedsvis når de ser på om jeg har opholdt mig mest i Sverige, for i så fald bliver det fre/lør/søn i S hver uge og en uge fri fra arbejde så jeg kan være i S mere end 15 overnatninger hver måned.
Husk i øvrigt også, at du bør kunne dokumentere dine rejser frem og tilbage mellem din bopæl i Sverige og dit arbejde i Danmark, således at hverken svenske myndigheder, Udlændingeservice eller Skat har noget at komme efter.
-
fundiver199
Betingelsen for, at din kone kan få opholdskort i Danmark efter EU-rettens regler er, at du har haft et ”faktisk og reelt” ophold i Sverige. Der findes ingen facitliste for, hvad der skal til for, at man har haft et ”faktisk og reelt” ophold. Det betyder, at Udlændingeservice vil kigge på alle aspekter af sagen, og her kan det da sagtens trække ned i den samlede vurdering, hvis man har rådet over en bolig i Danmark, som i størrelse og/eller kvalitet måske endda overgår den i Sverige.KayJay skrev:Bare fordi vi flytter til Sverige en periode (og det er ikke ulovligt at flytte med det formål at kunne benytte EU reglerne, behøver man vel ikke opgive alt i DK, hvis man har planer om at vende tilbage. Jeg ville ikke bryde mig om at vende tilbage uden lejlighed, uden arbejde og skulle betale for at have alle vores møbler i depot... desuden har jeg, som arbejdende i DK, brug for et sted at overnatte i løbet af ugen.
Udlændingeservice beskriver det selv sådan, at man skal have ”draget de konsekvenser som normalt følger af at være flyttet til et andet land”. Og en del af de konsekvenser er vel, at man har sin primære bolig i det pågældende land og højest en sekundær bolig i et andet land, hvor man f.eks. arbejder.
Du skriver, at du ikke har lyst til at betale for at få jeres møbler opmagasineret. Det kan jeg da godt forstå, men så må du jo flytte dem til jeres nye fælles bolig i Sverige. Det er vel også en del af de konsekvenser, som man normalt drager af at være flyttet til et andet land, at man tager sit bohave med sig.
Du skriver, at du har brug for et sted at overnatte i Danmark i forbindelse med dit arbejde. Ja det har du, men du har ikke til det formål brug for en lejlighed, som måske endda er større end jeres fælles hjem i Sve-rige. Et lejet værelse eller det nærmeste vandrehjem er alt rigeligt til det formål.
Endelig skriver du, at du ikke har lyst til at flytte til Danmark uden at have hverken bolig eller job. Det kan jeg godt forstå, og det vil da virkelig også være en skidt ide at gøre sådan. Men så må I jo bare blive i Sverige, indtil du har fundet både (nyt) job og (ny) bolig i Danmark. Eller til fremlejekontrakten på jeres danske lejlighed udløber, hvis du har mulighed for at få lov til at fremleje den.
Hele situationen vil jo også blive meget mere simpel og ”ren”, hvis du finder dig et job i Göteborg og heref-ter et nyt job i Danmark, før I flytter tilbage. Og som jeg forstår det, så det er job, du lige er startet på i Danmark, jo ikke noget, det vil være meget ærgerligt at opgive.
Jeg kan ikke fortælle dig, hvilken afgørelse Udlændingeservice vil nå frem til i jeres sag. Men jeg kan garante-re dig for, at jo mere du gør for at springe over, hvor gærdet er lavest, jo større er risikoen for, at din kone får afslag. Og det er da ganske surt, især hvis I allerede er flyttet til Danmark 6 måneder før, hun får det afslag.
Jeg vil lige gøre klart at vi ikke forsøger snyde eller lignende.
Vi vil udnytte vores ret til at bruge EU reglerne til at søge i DK og flytter derfor til S en periode på min. 10 uger.
Da det er svært at finde arbejde både i S og i DK, vælger jeg at tage det arbejde jeg lige har fået i stedet for at gå arbejdsløs i S uden nogen mulighed for økonomisk hjælp. Når jeg kommer tilbage til DK kan jeg arbejde fuld tid, men mens jeg bor i S nøjes jeg med deltid (ca. 30 timer/ugen). Jeg sørger for at tilbringe flere overnætninger i S end i DK, og tager evt. fridage hver md om nødvendigt.
Jeg har indtil videre sørget for at købe færgebilletter online så jeg både har en kontooversigt fra banken og en udskrevet billet som dokumentation. Samtidig kan jeg fremlægge svensk lejekontrakt og jeg har lige d.d. modtaget mit svenske personnummer så jeg kan blive skrevet op på arbejdsformidlingen i Göteborg, få svensk bankkonto og hvad ellers der skal til for at vise at vi har etableret os i S.
Jeg kan godt se problemet med at bevise at man har reelt ophold i S hvis man samtidig råder over en lejlighed i DK... man kan jo bare have flyttet sin adresse til S, men det kan man jo også selv om man opsiger sin lejlighed i DK og bor hos familie e.l.
Men på den anden side bør det vel ikke være nødvendigt at opgive alt i DK for at flytte midlertidigt til et andet land, hvis man påtænker at flytte tilbage? Der står på nyidanmark.dk at man som begrundelse for flytningen godt kan have, at man vil benytte sig af EU reglerne... så hvorfor skal man på alle andre områder helt have opgivet sit liv i DK? Har I erfaring med at de nægter at give tilladelsen hvis man arbejder i DK eller stadig har sin lejlighed, hvis man ellers har rent mel i posen og kan dokumentere sit ophold og frem- og tilbagerejser?
Det indtryk jeg sidder tilbage med nu er, at det bedste for os er at investere i at flytte alt med os til S, berede os på et langt ophold, vente til jeg har arbejde der, så begynde at lede efter arbejde og lejlighed i DK og derefter søge? Det lyder ikke som noget der kan gøres på de 0 uger, som bliver brugt som udgangspunkt.
Vi vil udnytte vores ret til at bruge EU reglerne til at søge i DK og flytter derfor til S en periode på min. 10 uger.
Da det er svært at finde arbejde både i S og i DK, vælger jeg at tage det arbejde jeg lige har fået i stedet for at gå arbejdsløs i S uden nogen mulighed for økonomisk hjælp. Når jeg kommer tilbage til DK kan jeg arbejde fuld tid, men mens jeg bor i S nøjes jeg med deltid (ca. 30 timer/ugen). Jeg sørger for at tilbringe flere overnætninger i S end i DK, og tager evt. fridage hver md om nødvendigt.
Jeg har indtil videre sørget for at købe færgebilletter online så jeg både har en kontooversigt fra banken og en udskrevet billet som dokumentation. Samtidig kan jeg fremlægge svensk lejekontrakt og jeg har lige d.d. modtaget mit svenske personnummer så jeg kan blive skrevet op på arbejdsformidlingen i Göteborg, få svensk bankkonto og hvad ellers der skal til for at vise at vi har etableret os i S.
Jeg kan godt se problemet med at bevise at man har reelt ophold i S hvis man samtidig råder over en lejlighed i DK... man kan jo bare have flyttet sin adresse til S, men det kan man jo også selv om man opsiger sin lejlighed i DK og bor hos familie e.l.
Men på den anden side bør det vel ikke være nødvendigt at opgive alt i DK for at flytte midlertidigt til et andet land, hvis man påtænker at flytte tilbage? Der står på nyidanmark.dk at man som begrundelse for flytningen godt kan have, at man vil benytte sig af EU reglerne... så hvorfor skal man på alle andre områder helt have opgivet sit liv i DK? Har I erfaring med at de nægter at give tilladelsen hvis man arbejder i DK eller stadig har sin lejlighed, hvis man ellers har rent mel i posen og kan dokumentere sit ophold og frem- og tilbagerejser?
Det indtryk jeg sidder tilbage med nu er, at det bedste for os er at investere i at flytte alt med os til S, berede os på et langt ophold, vente til jeg har arbejde der, så begynde at lede efter arbejde og lejlighed i DK og derefter søge? Det lyder ikke som noget der kan gøres på de 0 uger, som bliver brugt som udgangspunkt.
Jeg har fundet følgende i en artikel i Advokaten, som der refereres til i dokumentet "Europaløsningen", der linkes til et andet sted i dette forum.
http://www.advokatsamfundet.dk/Default. ... wsID=11966
Er der nogen, der ved mere om dette? Artiklen er lidt over et år gammel, så der burde være sket nogen uddybning siden.
http://www.advokatsamfundet.dk/Default. ... wsID=11966
Derudover er der på fællesskabsrettens nuværende udviklingstrin ikke noget belæg for at udelukke en dansk statsborger, som arbejder i et andet EU-land, men som har bevaret sin bopæl i Danmark, fra adgangen til familiesammenføring efter EU-reglerne.
Er der nogen, der ved mere om dette? Artiklen er lidt over et år gammel, så der burde være sket nogen uddybning siden.
-
fundiver199
Det er jo de danske myndigheder, som træffer afgørelserne, og deres tolkning af reglerne er som følger:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... eu-retten/
"En dansk statsborger, som arbejder i et andet EU-land, men som har bevaret sin bopæl i Danmark, er ikke omfattet af reglerne om fri bevægelighed og har følgelig ikke adgang til familiesammenføring på baggrund af EU-rettens regler."
Ægtefællen til en dansker, som har bevaret sin bopæl i Danmark og arbejdet i et andet EU-land, vil derfor utvivlsomt få afslag på en ansøgning om ophold efter EU-rettens regler.
Det er muligt, at dette afslag så senere vil kunne omstødes, men det vil i givet fald kræve, at sagen føres hele vejen til EF-domstolen, og at dommerne der i øvrigt er enige med Advokatsamfundet og uenige med de danske myndigheder.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... eu-retten/
"En dansk statsborger, som arbejder i et andet EU-land, men som har bevaret sin bopæl i Danmark, er ikke omfattet af reglerne om fri bevægelighed og har følgelig ikke adgang til familiesammenføring på baggrund af EU-rettens regler."
Ægtefællen til en dansker, som har bevaret sin bopæl i Danmark og arbejdet i et andet EU-land, vil derfor utvivlsomt få afslag på en ansøgning om ophold efter EU-rettens regler.
Det er muligt, at dette afslag så senere vil kunne omstødes, men det vil i givet fald kræve, at sagen føres hele vejen til EF-domstolen, og at dommerne der i øvrigt er enige med Advokatsamfundet og uenige med de danske myndigheder.
-
fundiver199
M.h.t. at arbejde i Danmark og stadig råde over en bolig i Danmark, selvom du er flyttet til Sverige, kan jeg sige følgende:
Før oktober 2008 krævede de danske myndigheder, at man skulle have opgivet et evt. job i Danmark. Det var altså ikke nok, at man f.eks. havde arbejdet 12 timer om ugen i Sverige, hvis man samtidig havde arbejdet 37 timer om ugen i Danmark.
I dag stilles der kun krav til, at man skal have haft et ”faktisk og reelt ophold” i det andet land. Og da det politiske ønske jo er, at reglerne skal administreres så restriktivt som overhovedet muligt, så vil det vel ikke være voldsomt overraskende, hvis man i lighed med den tidligere praksis kan finde på at give afslag til personer, der både har beholdt og i ret stort omfang (3 nætter om ugen) benyttet deres bolig i Danmark, selvom de også har rådet over en bolig i Sverige.
Alle, som vi har hørt om her på forum, har solgt, opsagt eller fremlejet deres danske bolig, medens de boede i et andet EU-land. Bl.a. fordi det er, hvad vi i forum har rådet folk til at gøre, lige siden reglerne blev lempet i oktober 2008. Så I vil blive prøveklude, hvis I vælger at gøre det på den måde, som du beskriver.
Jeg har prøvet at søge i US database over afgørelse i sager, der kunne minde lidt om jeres, og det tætteste jeg kunne komme på, var denne her:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/7 ... orelse.pdf
Det pågældende par havde kun boet 2 uger i et andet EU-land, så umiddelbart kan man ikke sige, at sagen er sammenlignelig med jeres. Men bemærk, at Integrationsministeriet i deres begrundelse bl.a. angiver, at den danske ægtefælle ikke havde gjort noget reelt for at fremleje sin danske bolig, hvilket talte imod, at han reelt havde haft til hensigt at etablere sig i det andet land. Så der ER altså noget, der indgår i vurderingen, og som måske i tvivlstilfælde kan udgøre forskellen på en tilladelse og et afslag.
Hvis I vil være sikre på ikke at flytte og få afslag efterfølgende, så kan din kone jo også søge opholdskort i Danmark, medens I bor i Sverige. Det er måske i virkeligheden en meget god idé, hvis man har en lidt tvivlsom eller usikker sag.
Før oktober 2008 krævede de danske myndigheder, at man skulle have opgivet et evt. job i Danmark. Det var altså ikke nok, at man f.eks. havde arbejdet 12 timer om ugen i Sverige, hvis man samtidig havde arbejdet 37 timer om ugen i Danmark.
I dag stilles der kun krav til, at man skal have haft et ”faktisk og reelt ophold” i det andet land. Og da det politiske ønske jo er, at reglerne skal administreres så restriktivt som overhovedet muligt, så vil det vel ikke være voldsomt overraskende, hvis man i lighed med den tidligere praksis kan finde på at give afslag til personer, der både har beholdt og i ret stort omfang (3 nætter om ugen) benyttet deres bolig i Danmark, selvom de også har rådet over en bolig i Sverige.
Alle, som vi har hørt om her på forum, har solgt, opsagt eller fremlejet deres danske bolig, medens de boede i et andet EU-land. Bl.a. fordi det er, hvad vi i forum har rådet folk til at gøre, lige siden reglerne blev lempet i oktober 2008. Så I vil blive prøveklude, hvis I vælger at gøre det på den måde, som du beskriver.
Jeg har prøvet at søge i US database over afgørelse i sager, der kunne minde lidt om jeres, og det tætteste jeg kunne komme på, var denne her:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/7 ... orelse.pdf
Det pågældende par havde kun boet 2 uger i et andet EU-land, så umiddelbart kan man ikke sige, at sagen er sammenlignelig med jeres. Men bemærk, at Integrationsministeriet i deres begrundelse bl.a. angiver, at den danske ægtefælle ikke havde gjort noget reelt for at fremleje sin danske bolig, hvilket talte imod, at han reelt havde haft til hensigt at etablere sig i det andet land. Så der ER altså noget, der indgår i vurderingen, og som måske i tvivlstilfælde kan udgøre forskellen på en tilladelse og et afslag.
Hvis I vil være sikre på ikke at flytte og få afslag efterfølgende, så kan din kone jo også søge opholdskort i Danmark, medens I bor i Sverige. Det er måske i virkeligheden en meget god idé, hvis man har en lidt tvivlsom eller usikker sag.
-
fundiver199
Dette afslag er også givet på baggrund af manglende "faktisk og reelt ophold":
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/E ... orelse.pdf
Her var der tale om 5 ugers ophold i en lejet feriebolig, så igen kan man ikke sige, at sagen er direkte sammenlignelig med jeres. Men igen bør man bemærke en del af den argumentation, der gives for afslaget:
"Ministeriet har samtidig lagt vægt på, at De fortsat havde råderet over Deres bolig i Danmark, som De ikke afhændede eller udlejede i forbindelse med Deres ophold i Sverige, og hvor De på ny tog ophold efter genindrejsen i Danmark."
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/E ... orelse.pdf
Her var der tale om 5 ugers ophold i en lejet feriebolig, så igen kan man ikke sige, at sagen er direkte sammenlignelig med jeres. Men igen bør man bemærke en del af den argumentation, der gives for afslaget:
"Ministeriet har samtidig lagt vægt på, at De fortsat havde råderet over Deres bolig i Danmark, som De ikke afhændede eller udlejede i forbindelse med Deres ophold i Sverige, og hvor De på ny tog ophold efter genindrejsen i Danmark."
-
fundiver199
Som en sidste bemærkning er det jo også sådan, at det er de sager, hvor der kan herske tvivl eller som er meget usædvanlige, der har det med at trække ud i mange måneder.
Så det handler også om, hvorvidt man gerne vil sikre sig, at ens sag bliver afgjort indenfor de 3 måneder, som er servicemålet, eller om man har nerver til at gå og vente i ½ år eller mere og løbende få breve fra US om, at man bedes dokumentere dit eller dat.
Du kan læse indlæg i forum fra andre skribenter, som har fundet denne situation meget belastende. Og det er jo også svært for din kone for alvor at komme i gang med sit nye liv i Danmark, før hun har fået sit opholdskort.
For ganske vist har hun - som ofte skrevet i forum - i princippet lov til at begynde at arbejde med det samme. Men dette er jo under den klare forudsætning, at der ikke kan herske tvivl om, hvorvidt hun har ret til ophold eller ej.
Hvis myndighederne når frem til den afgørelse, at det har hun ikke, så har hun aldrig haft denne ret, og så har hun overtrådt loven, hvis hun har arbejdet i Danmark. Hvilket bl.a. kan koste arbejdsgiveren en bøde på 10.000 kroner pr. måned, hun har arbejdet.
Så det er i høj grad på eget ansvar, at man sikrer sig 100%, at man opfylder betingelserne for ret til ophold, hvis man bruger den "flyt først og spørg bagefter" metode, som jo klart er den hurtigste og nemmeste, og som jeg derfor også anbefaler til de fleste.
Så det handler også om, hvorvidt man gerne vil sikre sig, at ens sag bliver afgjort indenfor de 3 måneder, som er servicemålet, eller om man har nerver til at gå og vente i ½ år eller mere og løbende få breve fra US om, at man bedes dokumentere dit eller dat.
Du kan læse indlæg i forum fra andre skribenter, som har fundet denne situation meget belastende. Og det er jo også svært for din kone for alvor at komme i gang med sit nye liv i Danmark, før hun har fået sit opholdskort.
For ganske vist har hun - som ofte skrevet i forum - i princippet lov til at begynde at arbejde med det samme. Men dette er jo under den klare forudsætning, at der ikke kan herske tvivl om, hvorvidt hun har ret til ophold eller ej.
Hvis myndighederne når frem til den afgørelse, at det har hun ikke, så har hun aldrig haft denne ret, og så har hun overtrådt loven, hvis hun har arbejdet i Danmark. Hvilket bl.a. kan koste arbejdsgiveren en bøde på 10.000 kroner pr. måned, hun har arbejdet.
Så det er i høj grad på eget ansvar, at man sikrer sig 100%, at man opfylder betingelserne for ret til ophold, hvis man bruger den "flyt først og spørg bagefter" metode, som jo klart er den hurtigste og nemmeste, og som jeg derfor også anbefaler til de fleste.
Hvad så hvis man flytter fra sine forældres hjem til Tyskland og så tilbage til sinde forældres hjem efter opholdet i Tyskland?
Vi vil jo gerne spare sammen til at købe vores eget, men det er jo svært når man skal rejse frem og tilbage fra de forskellige lande for at være sammen med sin mand.
Men betyder det at vi har en svag sag?
Jeg hjavde tænkt mig at bo I Tyskland til slutningen af juni, altså 4 måneder og så flytte tilbage til Danmark og søge derfra.
Jeg har fået tysk bankkonto, og får installeret tysk internet og telefon på torsdag. Har også fået tysk sygesikring. Tager vi chancen når vi flytter tilbage til Danmark inden vi søøger?
Vi vil jo gerne spare sammen til at købe vores eget, men det er jo svært når man skal rejse frem og tilbage fra de forskellige lande for at være sammen med sin mand.
Men betyder det at vi har en svag sag?
Jeg hjavde tænkt mig at bo I Tyskland til slutningen af juni, altså 4 måneder og så flytte tilbage til Danmark og søge derfra.
Jeg har fået tysk bankkonto, og får installeret tysk internet og telefon på torsdag. Har også fået tysk sygesikring. Tager vi chancen når vi flytter tilbage til Danmark inden vi søøger?
-
fundiver199
Nej ikke umiddelbart, for du har jo ikke rådet over en bolig i Danmark, medens du boede i Tyskland. Og jeres sag kan derfor slet ikke sammenlignes med KayJays.
Hvis man pænt følger "recepten" på Nyidanmarks hjemmeside, ja så får man også sit opholdskort inden for 3 mdr;
Jeg flyttede til Sverige 21 juli 2009 får cpr nr etc
1 september ankom min mand på EU visum til Sverige
Fra 25 august til 1 dec arbejde jeg fuldtid i Sverige (14 uger)
Fremlejede min ejerbolig i samme tidsrum i DK
Lejede en tidsubegrænset 2 vær lejlighed i Sverige fra 1 august
Fik svensk bankkonto etc og købte alt på kort etc
Min mand fik opholdskort 14 september og meldte sig til svensk
fik papir på sin deltagelse i 2 mdr den 27 november
1 dec var vi så begge tilbage i DK
17 dec tog flyet fra Aalborg til US og indlevering af FS ifølge EU retten
22 feb kom min mands 5 års opholdskort
Mission completed
Jeg flyttede til Sverige 21 juli 2009 får cpr nr etc
1 september ankom min mand på EU visum til Sverige
Fra 25 august til 1 dec arbejde jeg fuldtid i Sverige (14 uger)
Fremlejede min ejerbolig i samme tidsrum i DK
Lejede en tidsubegrænset 2 vær lejlighed i Sverige fra 1 august
Fik svensk bankkonto etc og købte alt på kort etc
Min mand fik opholdskort 14 september og meldte sig til svensk
fik papir på sin deltagelse i 2 mdr den 27 november
1 dec var vi så begge tilbage i DK
17 dec tog flyet fra Aalborg til US og indlevering af FS ifølge EU retten
22 feb kom min mands 5 års opholdskort
Mission completed