Hej med jer.
I har jo før hjulpet mig igennem denne jungle af visum regler og nu håber jeg i kan hjælpe igen.
Hvis man bliver bedt om at stille en anfordringsgaranti hvad skla den dække over?
Kontanthjælp, Starthjælp, SU? Kan vi finde flere detaljer om dette nogensteder?
Er der andre der har erfaringer med hvordan det er bedst at få den stillet, hvis man ikke har en super god økonomi. Altså allerede har lån osv.
Kan man få den i en anden bank eller er det bedst at få i sin egen bank, koster det noget at have det osv?
På forhånd tak.
Kærligst Anne
Anfordringsgaranti - Hjælp og erfaringer?
-
fundiver199
Re: Anfordringsgaranti - Hjælp og erfaringer?
Jeg troede, at Todd allerede havde fået ophold i Danmark efter EU-rettens regler. Så hvorfor er det aktuelt med at stille bankgaranti? Er det fordi, I gerne vil have, at han skifter til at have ophold efter de danske regler?
Garantien skal dække kommunens eventuelle udgifter til sociale ydelser til Todd i tiden indtil, han enten får permanent opholdstilladelse eller forlader Danmark igen. Det vil i praksis sige starthjælp, da han p.g.a. aktivlovens 7-års regel ikke er berettiget til bistandshjælp.
Man kan givetvis kun låne 62.231 kroner i en bank, hvis man er "helkunde" i den pågældende bank, og kun hvis man har en god økonomi og er kreditværdig. Som studerende kan det formentlig kun lade sig gøre, hvis man kan stille sikkerhed for lånet i fast ejendom e.l., eller kan få nogen til at kautionere for sig.
Garantien skal dække kommunens eventuelle udgifter til sociale ydelser til Todd i tiden indtil, han enten får permanent opholdstilladelse eller forlader Danmark igen. Det vil i praksis sige starthjælp, da han p.g.a. aktivlovens 7-års regel ikke er berettiget til bistandshjælp.
Man kan givetvis kun låne 62.231 kroner i en bank, hvis man er "helkunde" i den pågældende bank, og kun hvis man har en god økonomi og er kreditværdig. Som studerende kan det formentlig kun lade sig gøre, hvis man kan stille sikkerhed for lånet i fast ejendom e.l., eller kan få nogen til at kautionere for sig.
Det er ikke mig, men en veninde, som står i samme situation 
De har nemlig muligheden for at søge efter danske regler, men vi prøver at opveje det mod EU-reglerne.
Det vi egentlig havde diskuteret mest var om garantien også skal dække SU?
De har nemlig muligheden for at søge efter danske regler, men vi prøver at opveje det mod EU-reglerne.
Det vi egentlig havde diskuteret mest var om garantien også skal dække SU?
-
fundiver199
SU hører ikke under Lov om Aktiv Socialpolitik, så svaret på dit spørgsmål er nej.