Hi, vi blev endeligt gift men min kinesiske kæreste og vi gik i dag til udlændningskonteret for at søge efter FS. Der var jeg fortalt at jeg skal hellere søge efter FS gennem EU-regler i Statsforvaltning, fordi jeg er en polsk statsborger som bor i DK allerede 9 år og pernamente OT i sidste 4 år åbenbart. Det viste jeg ikke at jeg kan det - vi e altså forberedt og opfylde alle krav til den "almindelige" FS. Men det som ingen kunne svare mig precis i dag (hverken US, Udl. kontoret, og Statsforvaltning) er hvad er egentlig forskellen på OT som man får gennem EU-regler og den man får gennem danske regler. Fordi vi er begge to studenter, vi er selvfølgelig mest intereserret om fx hun skal stadigvæk betale for sin studie, få lov til SU dvs. bliver omfattet i integrations lov?
Svaret jeg fik fra de offentlig i dag var rigtigt vildledende.
På forhand tak
Thomas
FS gennem EU-regler vs. danske regler.
-
fundiver199
Re: FS gennem EU-regler vs. danske regler.
Hej Thomas
Læs indlægget "ofte stillede spørgsmål" i forum "EU-regler". Der er de vigtigste fordele og ulemper ved de to regelsæt beskrevet. Læs også teksten under "jeg vil... familiesammenføres". Der er alle de danske krav og regler beskrevet nærmere.
Hvis I begge er studerende, så vil din kæreste kun kunne få SU under uddannelse, hvis I søger efter de danske regler. Hvis du bliver færdig med dit studie og begynder at arbejde, kan hun dog også få SU, hvis hun har ophold efter EU-reglerne.
Hvis I søger efter de danske regler, så kan I få problemer med tilknytningskravet, når du kun har boet 9 år i Danmark.
Læs indlægget "ofte stillede spørgsmål" i forum "EU-regler". Der er de vigtigste fordele og ulemper ved de to regelsæt beskrevet. Læs også teksten under "jeg vil... familiesammenføres". Der er alle de danske krav og regler beskrevet nærmere.
Hvis I begge er studerende, så vil din kæreste kun kunne få SU under uddannelse, hvis I søger efter de danske regler. Hvis du bliver færdig med dit studie og begynder at arbejde, kan hun dog også få SU, hvis hun har ophold efter EU-reglerne.
Hvis I søger efter de danske regler, så kan I få problemer med tilknytningskravet, når du kun har boet 9 år i Danmark.
Nåh, sorry, var lidt træt, så ikke at det var en flot FAQ lavet der (jeg selv skriver på mange forums og ved hvor trals er at spørge om ting man kan finde svar på første side
)
Tak for hurtigt svar.
Det forklarer case'en meget godt, tak.
I hensyn til tilknytningskrav, jeg tror at det skal ikke være et problem, pga. jeg flyttede til DK før jeg var 18 år gammel, sammen med min hele familie, som stadigvæk bor her i landet. Dvs. jeg har næsten ingen tilknytning til Polen. Min kone har kun et familiemedlem tilbage i Kina, så ifølger jeres dejlig skala, det skulle ikke være problem (men selvfølgelig US kan gå sin egen vej). Eneste reele krav er anfordringsgaranti, men det var vi forberedt for.
Så det er et stort spørgsmål, om vi skal stadigvæk søge efter de danske regler - integranionsloven for hende kunne være en fordel hvis vi vil gerne få et barn snart.
Tak for hurtigt svar.
Det forklarer case'en meget godt, tak.
I hensyn til tilknytningskrav, jeg tror at det skal ikke være et problem, pga. jeg flyttede til DK før jeg var 18 år gammel, sammen med min hele familie, som stadigvæk bor her i landet. Dvs. jeg har næsten ingen tilknytning til Polen. Min kone har kun et familiemedlem tilbage i Kina, så ifølger jeres dejlig skala, det skulle ikke være problem (men selvfølgelig US kan gå sin egen vej). Eneste reele krav er anfordringsgaranti, men det var vi forberedt for.
Så det er et stort spørgsmål, om vi skal stadigvæk søge efter de danske regler - integranionsloven for hende kunne være en fordel hvis vi vil gerne få et barn snart.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Det er en skidt ting at tro i forbindelse med familiesammenføring.ThomasW skrev: I hensyn til tilknytningskrav, jeg tror at det skal ikke være et problem, pga. jeg flyttede til DK før jeg var 18 år gammel, sammen med min hele familie, som stadigvæk bor her i landet. Dvs. jeg har næsten ingen tilknytning til Polen. Min kone har kun et familiemedlem tilbage i Kina, så ifølger jeres dejlig skala, det skulle ikke være problem (men selvfølgelig US kan gå sin egen vej). Eneste reele krav er anfordringsgaranti, men det var vi forberedt for.
Udlændingeservice kigger på fakta, og hvis du ikke har været i Danmark længe nok, gælder tilknytningskravet uanset om du har familie i Danmark eller Polen. Der er krav om 12 år, og når du kun har boet i Danmark i 9 år, opfylder du ikke kravet.
-
fundiver199
I forbindelse med tilknytningskravet kigger man på, hvor meget tilknytning I hver især har til Danmark. For at forsimple det kan man sige, at I begge to kan få tildelt et sted mellem 0 og 50 point, og summen skal så være mere end 50, for at I opfylder kravet. Da du kun har boet 9 år i Danmark, vil du efter alt sandsynlig-hed få mindre end 50 point, uanset hvor velintegreret du er. Og derfor kan I kun opfylde kravet, hvis din kone også har en betydelig tilknytning til Danmark.
Det vil således efter al sandsynlighed ikke være nok, at hun har været her på ferie i nogle få måneder, som det ville, hvis du havde havde været dansk hele dit liv eller havde boet her i mere end 12 år. Men formentlig kan I opfylde kravet, hvis din kone allerede har boet flere år i Danmark som f.eks. studerende. At du kom til Danmark som barn er ikke afgørende i denne sammenhæng.
Det vil således efter al sandsynlighed ikke være nok, at hun har været her på ferie i nogle få måneder, som det ville, hvis du havde havde været dansk hele dit liv eller havde boet her i mere end 12 år. Men formentlig kan I opfylde kravet, hvis din kone allerede har boet flere år i Danmark som f.eks. studerende. At du kom til Danmark som barn er ikke afgørende i denne sammenhæng.