hjæææææælp..

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
miss

hjæææææælp..

Indlæg af miss » 25.02.2010 16:39:23

hjælp jeg er forvirrret, det er sådan at jeg og min mand har været bosat i sverige i 4 år, min mand er statsløs palæstinenser, altså flygtning, jeg har læst og hørt at hvis man er statsløs kan man søge svensk medborgerskab efter 4 år, men først skal man søge permanent upphehållskort, og det har vi gjort for ca 2 uger siden. men nu sidder jeg og læser på internettet, står der permanent uppehållstillstånd og permanent uppehållstillstånd og permanent uppehållskort og permanent uppehållsret.hvad er forskellen mellem de tre ord?????

da vi sendte anøgningen sættede jeg kryds ved permanent uppehållskort . er det rigtig som jeg har gjort???

fundiver199

Re: hjæææææælp..

Indlæg af fundiver199 » 25.02.2010 17:07:35

Det kommer an på, hvilket opholdsgrundlag, din mand har i Sverige. Hvis han er i Sverige efter EU-regler, så har han uppehållskort, og det kan først gøres permanent efter 5 år.

miss

Indlæg af miss » 26.02.2010 11:01:35

altså hvordan efter eu. regler jeg har lavet familiesammenføring og han har søgt fra den svenske ambassade i libanon, og der fik han opholdstilladelse for 5 år.
men der står i reglen at hvis man er statsløs kan man søge permanent efter 4 år..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.02.2010 13:46:44

Du blander to forskellige ting sammen, nemlig permanent opholdstilladelse og statsborgerskab.
Hvis man er statsløs, så kan man i Sverige søge om svensk statsborgerskab efter 4 år mod normalt 5 år. Men en forudsætning for, at man kan søge om svensk statsborgerskab er, at man har permanent opholdstilladelse i Sverige. Der er altså mere end et krav, der skal være opfyldt for, at man kan søge om svensk statsborgerskab.

Og her er problemet, at hvis man har ophold efter EU/EØS-reglerne, så kan man først få permanent opholdstilladelse efter 5 år. Hvorimod personer, der er familiesammenført efter Sveriges egne regler, kan få permanent opholdstilladelse allerede efter 2 år. Så i praksis kan en person, der har ophold efter EU/EØS-reglerne, først søge om svensk statsborgerskab efter mindst 5 års ophold i Sverige, idet vedkommende først da kan opfylde betingelsen om at have permanent opholdstilladelse.

Hvis din mand har fået en 5-årig opholdstilladelse, så er det efter al sandsynlighed en opholdstilladelse, der er givet efter EU/EØS-reglerne. For ellers ville han kun have fået en 2-årig opholdstilladelse, som så efter ansøgning ville være blevet gjort permanent, når de 2 år var gået. Hvad der vil ske nu er derfor efter al sandsynlighed, at din mands ansøgning om et permanent opholdskort vil blive afslået med den begrundelse, at han endnu ikke har boet 5 år i Sverige.

miss

Indlæg af miss » 26.02.2010 17:43:08

da vi først gik hen for at søge om svnsk statsborgerskab, sagde de at min mand skal først søge om permanent, men kan ikke huske ordet efter permanent.

altså da afleveret ansøgningen til migrationsverket, kiggede han på den, og tog ansøningen uden at sige om det er forkert som vi søger.
altså nu har vi sendt ansøgningen om permanent uppehålskort hvad er det jeg skal gøre nu, skal jeg gå hen til dem og sige at jeg har søgt forkert..

i min mands situation hvad er det som vi skal søge,

permanent uppehållskort
permanent uppehålsret
permanent uppehållstillstund

jeg spørge for meget, men jeg er forvirret nu.
har nemlig brug for hjælp

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.02.2010 18:34:50

miss skrev:i min mands situation hvad er det som vi skal søge,

permanent uppehållskort
permanent uppehålsret
permanent uppehållstillstund
Det kommer an på, hvilken form for opholdstilladelse, din mand har. Hvis han har uppehållskort, så skal han søge om permanent uppehållskort, hvis han har uppehålsret, så skal han søge om permanent uppehålsret og så videre.

Ud fra hvad du skriver, så lyder det som om, han har uppehållskort (EU-regler). Og så er det altså permanent uppehållskort, han skal søge om. Problemet er så bare, at det har man først krav på at få, når man har boet 5 år i Sverige. Så hvis man søger efter 4 år, vil det efter al sandsynlig bare føre til, at man får et afslag.

I skal derfor ikke foretage jer mere, andet end at vente på, at din mand får et afslag på den ansøgning, han allerede har afleveret. Og så skal han søge igen, når han har boet f.eks. 4 år og 11 måneder i Sverige.

miss

Indlæg af miss » 26.02.2010 18:41:10

det som han har er uppehållstillstånd, er det så permanent uppehållstilstånd han skulle søge???

kan man ikke sende en anden ansøgning på sammetid, kan jeg måske snakke med dem og sige min ansøgning fra???

Besvar