Tilmelding til sprogkursus efter indleveret ansøgning.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kasper FC

Tilmelding til sprogkursus efter indleveret ansøgning.

Indlæg af Kasper FC » 25.02.2010 17:34:55

Jeg ringede til kommunen i dag, for at faa min kone tilmeldt Lær Dansk i Herning.

Det kunne jeg saa ikke. Jeg forklarede hende reglerne, men hun ignorede mig bare.

Hvad ^*"#¤^"#¤ gør man saa ved dem deroppe? Jeg har printet dette ud. Som jeg har tænkt mig at køre ind og aflevere til dem.

[i]§ 16. Kommunalbestyrelsen kan afkræve selvforsørgende kursister, der ikke er omfattet af integrationsloven, og som er henvist til danskuddannelse, et af følgende gebyrer pr. modul for deltagelse i danskuddannelse:

1) Kursister, der er meddelt opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark, jf. udlændingelovens § 11, stk. 1, udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne, jf. udlændingelovens § 2, stk. 4 og 5, og § 6, herboende udlændinge, der er statsborgere i Finland, Island, Norge og Sverige, danske statsborgere, der er omfattet af danskuddannelseslovens § 2, stk. 4, nr. 1 og 2, og udlændinge, som modtager danskuddannelse efter den treårige integrationsperiodes udløb, betaler højst 500 kr. pr. modul.
[/i]

(1) Er det umuligt at faa dem til at makke ret?
(2) Er det lykkedes for nogen?
(3) Hvad og hvordan gjorde i da?

Mvh Kasper

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Tilmelding til sprogkursus efter indleveret ansøgning.

Indlæg af krikris » 25.02.2010 17:57:25

Det er faktisk lykkedes for mig bosiddende i Hjørring kommune.
Jeg har brugt nøjagtig samme udklip. Jeg skrev en meget høflig mail med det samme udklip som du har fundet, samt fortalte at jeg måske troede at min mand kunne være første 3 lands ansøger som kom ind under dette regelsæt. Endvidere forklarede jeg lidt om vores fremtidsplaner etc.
Jeg fik et meget venligt svar, at det var korrekt at det var første gang kommunen havde en sådan ansøgning, men at de fandt at det var vigtigt han kom igang, selvom han ikke havde noget cpr nr. og det var meget nyt for dem. Med andre ord var vi heldige at løbe ind i en kommunalt ansat som var visionær, om man så må sige.
Min mand begyndte på dansk 3 modul 1 1 januar. Han skal nu op til modul 3 medio marts, læser og skriver og forstår dansk så godt at han også skal til teoriprøve til dansk kørekort på dansk snartest :)

Maja1987

Indlæg af Maja1987 » 25.02.2010 18:52:34

Hej.
Hvor har i fundet det udklip henne?
Det kunne jo være nyttigt når vi engang selv vender tilbage til Danmark.

Sambo

Indlæg af Sambo » 25.02.2010 19:17:48

Vi har forsøgt at snakke med dem på Lyngby kommune, men uden held. De ville ikke engang kigge på de dokumenter vi havde med. Vi fik en rigtig dårlig behandling i den forbindelse og har nu helt opgivet håbet om at min mand kan få danskundervisning før han får sit opholdskort.

Så man skal nok ikke sætte næsen op efter noget, desværre...

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.02.2010 19:31:02

@ Sambo - jeg synes, du skal printe det ud, som Kasper FC har fundet og sende kommunen en skriftlig klage. Evt. kan du gå til en retshjælp og få dem til at skrive for dig.
Københavns Retshjælp yder bistand til enhver borger i Danmark, uanset bopæl,
Adresse: Stormgade 20, 1. sal 1555 København V
Tlf 33 11 06 78
Fax 33 11 53 60
Kommer der ikke noget ordentligt svar ud af det, så få retshjælpen til at hjælpe med klage til det kommunale tilsyn.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kasper FC

Indlæg af Kasper FC » 05.03.2010 12:48:14

Efter en email hvor jeg kopierede følgende:

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i bopælskommunen skal efterkomme et ønske om henvisning til danskuddannelse hos en bestemt udbyder fra selvforsørgende udlændinge, der ikke modtager tilbud i henhold til integrationsloven eller i henhold til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis udgifterne forbundet med deltagelse i danskuddannelsen hos den valgte udbyder ikke overstiger den vejledende modultakst, jf. § 15, stk. 2.

§ 8. Udbyder foretager ved optagelsen til danskuddannelse en pædagogisk vurdering af kursistens forudsætninger, aktuelle dansksproglige niveau og mål med uddannelsen og indplacerer efter aftale med den henvisende myndighed den pågældende på den uddannelse og det modul, hvor den pågældende forventes at kunne nå de opstillede mål og få det største udbytte af undervisningen, jf. § 9, stk. 2.

§ 16. Kommunalbestyrelsen kan afkræve selvforsørgende kursister, der ikke er omfattet af integrationsloven, og som er henvist til danskuddannelse, et af følgende gebyrer pr. modul for deltagelse i danskuddannelse:

1) Kursister, der er meddelt opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark, jf. udlændingelovens § 11, stk. 1, udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne, jf. udlændingelovens § 2, stk. 4 og 5, og § 6, herboende udlændinge, der er statsborgere i Finland, Island, Norge og Sverige, danske statsborgere, der er omfattet af danskuddannelseslovens § 2, stk. 4, nr. 1 og 2, og udlændinge, som modtager danskuddannelse efter den treårige integrationsperiodes udløb, betaler højst 500 kr. pr. modul.

Ringede sagsbehandleren i Herning Kommune mig op, og sagde at dette ikke beskriver at min kone har ret til at blive henvist til et sprogkursus.

Jeg prøvede at forklare at der står i EU opholds direktiv 2004/38 at ansøgere skal behandles på lige fod med statens egne borgere. Lige lidt hjalp det.

Da vi havde diskuterede et stykke tid forslog hun at vi kunne mødes.

Hvordan beviser jeg på mandag til vores møde at min kone har ret til at blive henvist???

Jeg er unions borger? som er gift med en 3. lands borger, og vi har netop indleveret ansøgningen om opholdskort efter eu reglerne.

krikris

Indlæg af krikris » 05.03.2010 17:06:52

Start med at skru charmen på, og forklar at Hjørring kommune ikke havde nogen problemer med at tolke dette regelsæt for en som var i nøjagtig samme situation som din kone, for din kone er omfattet af EU regelsættet lige indtil det modsatte er bevist.
Min mand var iøvrigt Hjørring kommunes første 3 lands borger, som kom ind under EU derektivet, så det er en meget ny "problemstilling" og ikke alle er lige intersseret i at lære nyt.....
Hvis din kone har et opholdskort fra andet EU land er hun netop koblet til dig som EU borger, og derfor skal hun behandles som alle andre EU borgere i DK.
Det vil være til at forstå at hun stadig er omfattet af samme regelsæt, da du har blot udnyttet den sekundære bevægelighed, og er flyttet tilbage til DK.

Kasper FC

Indlæg af Kasper FC » 12.03.2010 11:19:24

Jeg har netop nu fået svar fra kommunen og de siger at man skal have et CPR nummer for at kunne blive henvist til Dansk undervisning.

Krikris, hun sagde bl.a. at de ikke havde givet dansk undervisning til nogen i hjørring uden CPR nummer. ??

Jeg har allerede prøvet at få fat på et CPR nummer men det lykkedes ikke.

Hvad gør vi nu??

Hjælp ! :/

Sambo

Indlæg af Sambo » 12.03.2010 11:55:57

Jeg tror desværre ikke der er så meget at gøre, andet end at vente på opholdskortet. Vi har, som før skrevet, også forsøgt at banke lidt fornuft ind i hovedet på dem på Lyngby kommune, men også uden held.

Men det ville være dejligt hvis der var nogen der havde nogle nye idéer til hvad mere man kan banke dem oven i hovedet med, når nu de ikke vil høre på det man siger..

Nu har vi ventet i over 3 mrd. på vores opholdskort (altså længere end US' egne servicemål) og stadig ikke hørt noget.

Men hav tålmodighed selvom det er svært.. Når opholdskortet kommer i hus er der mange ting der falder på plads.. Så det kan vi jo gå og glæde os til :)

krikris

Indlæg af krikris » 12.03.2010 12:29:28

På en måde kan Hjørring kommune jo godt fortolke det som de åbentbart har udtalt til din kommune.

Da min mand i sin tid startede var han indskrevet som selvbetalende, men det ændre ikke det faktum at min mand har modtaget dansk undervisning fra 4 januar, fik opholdskort 22 feb., uden at jeg har betalt noget til nogen på noget tidspunkt.

Jeg forlagde den lov tekst som er citeret her, og måske har jeg bare været heldig at løbe ind i en sagsbehandler, som kunne tolke loven korrekt, og min mand fik lov at starte.

De havde et problem med at betale facturaen ( pga af at der ikke var et cpr nr)
Regningen for januar blev først blev sendt til mig, men jeg sendte den videre til kommunen med henvisning til, hvad vi tidligere var kommet frem

Opholdskortet kom kort tid efter etc, og så er sagen jo klar for alle, og jeg har ikke set flere regninger.

Jeg aner jo ikke om jeg selv var kommet til at hænge på regningen, hvis der var gået meget lang tid med at få opholdskortet og dermed et cpr nr. Men den chance valgte jeg at løbe.

Mange kommuner er jo i økonomiske vanskeligheder, så hvis man kan trække udgifter bare et par mdr. med en rigid fortolkning af reglerne, ja så gør de det jo nok.

Besvar