HJÆLP!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
vægt87

HJÆLP!

Indlæg af vægt87 » 23.02.2010 10:34:20

Min mand skulle søge visum i dag, og så have damen sagt til ham at han ikke kunne søge eu visum fordi han havde en anmærking i SIS... men vi har snakket med nogle før han skulle søge at det ikke var noget problem, når han skulle søge visum efter eu reglerne... Er det rigtig han ikke kan søge? Har virkelig brug for hjælp...

vægt87

Re: HJÆLP!

Indlæg af vægt87 » 23.02.2010 11:50:37

Er der ikke en eller anden som ved det her...så vi ved hvad vi skal gøre..

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 23.02.2010 12:34:03

Det kommer jo an på årsagen til, at din mand er registreret i SIS.

Er der tale om en karensperiode, fordi han tidligere har overtrådt visumreglerne, eller er der tale om en persona non grata, fordi han har været på kant med loven?

Hvis der er tale om karensperioden, må i få overbevist ambassaden om, at karensperioden enten er udløbet eller at den ikke gælder ifb. med EU retten.

vægt87

Indlæg af vægt87 » 23.02.2010 12:54:26

Der er tale om det sidste med karentæne, men hvordan overbeviser man en ambassade om at de skal følge eu reglerne.. og når de siger min mand ikke kan søge om et eu visum..?? er virkelig frustreret! skal jeg prøve at ringe til migrationsverket?

vægt87

Indlæg af vægt87 » 23.02.2010 13:17:25

men migrationssverket siger bare at det er rigtig han kan søge som alle andre har sagt til mig..skal min mand gå ind igen til ambassaden og sige at de skal tage imod hans ansøging fordi det er efter eu reglerne...

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 23.02.2010 13:28:08

Så må du bruge skriftlig kommunikation, så du kan sende det skriftlige svar fra Migrationsvärket til ambassaden.

Eller giv din mand telefonnummer og navn på den medarbejder hos Migrationvârket, som du har talt med, så din mand kan give dette videre til medarbejderen på ambassaden. Og få din mand til at bede medarbejderen på ambassaden ringe til Migrationsvärket.

vægt87

Indlæg af vægt87 » 23.02.2010 16:47:29

Ok tak.. problemet er bare at min mand allerede har sagt til dem på ambassaden at de skulle ringe til migrationsverket for at høre at han altså godt kan søge om eu visum..
De påstår at de ikke kan give ham det visum, og at de kun har schengen visum.. De har ikke villet ringe til sverige for at høre mere.. hvad gør vi så? Han har måttet rejse til et andet land for at ansøge og han havde ringet inden for at høre om det og da havde de sagt at han skulle komme selv for at ansøge, og nu siger de så at han slet ikke kan få visum efter eu regler for det har de ikke... Er virkelig ved at gå ud af mit gode skind... Er der nogle som har prøvet det her?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.02.2010 17:07:09

Hvis ambassaden ikke vil kontakte Migrationsverket, så må du jo prøve at overtale Migrationsverket til at kontakte ambassaden. Og som dotGusten skriver, i en situation som denne skal man nok gå over til skriftlig kommunikation i stedet for at nøjes med mundtlig. Både ambassaden og Migrationsverket har givetvis en email adresse, som man kan skrive til.

Og da ambassaden tilsyneladende virker meget fastlåst i sit syn på tingene, så må du nok starte med at skrive til Migrationsverket. Noget i retning af:

”Min mand (navn) forsøgte (dato) at aflevere en ansøgning om visum på den svenske ambassade i (by). Jeg er dansk statsborger og bosat i Sverige, og formålet med visumansøgningen er, at min mand skal slutte sig til mig i Sverige og herefter søge om opholdskort i Sverige efter EU/EØS-reglerne om fri bevægelighed for personer med tilstrækkelige midler / arbejdstagere samt deres familiemedlemmer.

Jeg mener selv, at min mand er omfattet af disse regler, idet jeg er arbejdstager og arbejder (antal) timer om ugen i Sverige / arbejder i Danmark og har en månedlig indtægt på (beløb) DKK.

Jeg har tidligere forstået på (navn), som jeg talte i telefon med (dato), at min mand har ret til indrejse og ophold i Sverige efter reglerne i EU`s opholdsdirektiv, også selvom han desværre har en anmærkning i Schengenregisteret p.g.a. (kort beskrivelse af hændelsen).

Jeg har forstået det sådan, at min mand p.g.a. min status som en EU/EØS-borger, der udnytter retten til fri bevægelighed, kun kan nægtes ret til indrejse og ophold i Sverige, hvis han udgør en fare for den offentlige sikkerhed, orden eller sundhed. Og det mener jeg ikke, at han gør p.g.a. denne gamle forseelse, som jeg meget beklager.

Ambassaden i (by) har imidlertid i dag afvist min mands ansøgning med henvisning til, at han er registreret i SIS. Og ud fra de oplysninger, min mand har givet mig, ser det ud som om, ambassaden måske mangler kendskab til reglerne i EU´s opholdsdirektiv. Min mand siger således, at ambassaden har fortalt ham, at der ikke er noget, der hedder visum efter EU-reglerne, men kun efter de normale Schengenregler.

Min opfattelse er, at min mand naturligvis ikke kan få et Schengenvisum, når han er registeret i SIS, men at han burde kunne få et nationalt begrænset visum til Sverige, så han kan rejse hertil og søge om et opholdskort.

Jeg ville derfor være meget taknemmelig, hvis Migrationsverket ville kontakte ambassaden og hjælpe mig med at finde ud af, hvorfor min mands visumansøgning er blevet afvist, og om min mand har ret til at få sin visumansøgning behandlet, så han kan slutte sig til mig her i Sverige og ansøge om et opholdskort. Eller om det alternativt er muligt, at min mand kan få behandlet en ansøgning om opholdskort, hvis han afleverer denne på ambassaden i (by).

Den medarbejder på ambassaden, som min mand har talt med, hedder (navn). På forhånd mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen,

Navn
Adresse
Telefonnummer
Email
Svensk CPR-nummer eller lignende

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 23.02.2010 17:47:57

På ambassader sker der også hele tiden personale udskiftninger og ændring af retningslinier...I sin tid havde jeg via mail indhentet info om EU visum og i første omgang fik jeg samme historie, indtil jeg dog vha Migrationsverket fik sent dem en mail for fremgangsmåde for EU ægtefælle tilslutningsvisum, og alt syntes i skønneste orden i maj 2009.....
Da jeg så kontaktede dem i august 2009, efter at være flyttet til Sverige var den ambassade fuldmægtige jeg havde udveklset mails med ikke mere på ambassaden. Den nye jeg så kom i kontakt med, ønskede flere bilag for min reelle etablering i Sverige bla lejekontrakt ansættelses kontrakt og lønsedler fra DK, selvom jeg kunne sende hans kollegas mail svar fra tidligere. Han havde fået andre ordre..... Han fik hvad han ønskede, og visumet var også i hus på en uge.
Der var selvfølgelig lige et par lokale ambassade vagter som skulle være dumme, da de jo selvfølgelig ikke fra en anden stamme/folk end min mands, så jeg lige måtte ringe og venligst bede dem lukke ham ind.
Det er som et skakspil at være i kontakt med ambassader og immigrations myndigheder,
hvor man hele tiden må prøve at forudsige deres næste modtræk.
Måske er du nødt til at indgive en formel klage til Migrationsverket, hvor du vedhæfter de mails du har udveklset med den pågældende ambassade.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 23.02.2010 17:54:03

Fundiver har nok givet det bedste råd, da din mand jo har en anmærkning i SIS står i jo lidt med hatten i hånden så det gælder nok om at være meget høflige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.02.2010 18:17:54

Nemlig :D

Besvar