Når man nu skal tilbage til Danmark, hvad er så bedst?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

Når man nu skal tilbage til Danmark, hvad er så bedst?

Indlæg af Dalajne » 22.02.2010 10:17:29

Hej allesammen.
Jeg har et spørgsmål, med hensyn til når man skal tilbage til Danmark.

Når min mand nu får sit opholdskort i Sverige, så må han jo rejse frit til Danmark igen.
Hvis vi så vælger at finde en bolig i Danmark, og derefter søge om opholdskort til ham i Danmark.
Lad os så sige at udlændingeservice i Danmark, siger nej til ham, at han ikke kan få et opholdskort. Mister han så det svenske opholdskort? Og må så rejse hjem til Tyrkiet igen? Eller kan vi så vælge at flytte tilbage til Sverige igen?

M.v.h Line

fundiver199

Re: Når man nu skal tilbage til Danmark, hvad er så bedst?

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2010 11:41:22

I den teoretiske situation, at I allerede er flyttet videre til Danmark og din mand får afslag på en ansøgning om opholdskort, har du naturligvis stadig samme ret til fri bevægelighed i EU/EØS, som du hele tiden har haft.

Men I kommer til at starte helt forfra i f.eks. Sverige med en ny ansøgning om opholdskort og så videre. Desuden skal din mand bruge et visum for at rejse ind i Sverige, men han kan også få det visum udstedt i Danmark, så det burde ikke være nødvendigt, at han rejser hjem til Tyrkiet.

Jeres situation vil være den samme som de par, der har søgt efter de nationale danske regler og fået ”processuelt ophold”, og som herefter får afslag. Disse par kan også vælge over hals og hovede at flytte til Sverige, når afslaget havner i postkassen, og som regel lykkes dette uden, at ægtefællen behøver at tage hjem.

Men jeg vil gerne fastslå, at hvis ens ægtefælle har fået et opholdskort i et andet EU/EØS-land, så er det jo fordi, myndighederne i det land har vurderet, at man er omfattet af retten til fri bevægelighed i det pågældende land. Og så er der sådan set kun 2 ting mere, man skal opfylde for, at ens ægtefælle også er berettiget til et opholdskort i Danmark:

1) Man skal være blevet så længe i det pågældende land, at man har haft et ”reelt og faktisk ophold”. Hermed mener jeg, at f.eks. de svenske myndigheder jo godt kan vælge at udstede et opholdskort i løbet af 3 dage, fordi de vurderer sagen som helt ukompliceret. Og hvis man så straks efter dette flytter videre til Danmark, så kan der godt foreligge en situation, hvor ægtefællen ikke er berettiget til opholdskort i Danmark. Mindst 10 ugers ”reelt og faktisk ophold” er stadig den tommelfingerregel, man skal gå efter her.

2) Hvis man har boet i det andet land som studerende eller ”person med tilstrækkelige midler”, f.eks. grænsependler, så skal man opfylde et forsørgelseskrav i Danmark. Hvilket som hovedregel vil sige, at man skal have en indtægt, der mindst svarer til starthjælp for det antal personer, ens husholdning består af. Har man det, er man i hvert fald på den sikre side.

I princippet er det naturligvis muligt, at f.eks. de svenske myndigheder kan vurdere, at man er omfattet af retten til fri bevægelighed, og at de danske myndigheder ud fra helt de samme oplysninger kan nå frem til det resultat, at det er man ikke.

Men i så fald foreligger der altså en situation, hvor det som oftest vil være oplagt at klage over et afslag i Danmark, hvis man i øvrigt har rent mel i posen og rent faktisk har boet i Sverige. For i så fald er det jo nok den svenske afgørelse, der er den rigtige.

Men jeg vil understrege, at vi i ÆUG ikke har kendskab til en eneste sag, hvor nogen siden oktober 2008 har fået afslag i Danmark på en ansøgning efter EU/EØS-reglerne i strid med det, det er vores opfattelse af retstilstanden.

Men folk skal naturligvis kunne dokumentere deres ”faktiske og reelle ophold” i et andet EU/EØS-land. Hvordan man gør det er allerede blevet udførligt omtalt i en række andre indlæg i forum, så det er der vel ikke grund til at gentage nok engang.

Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

Indlæg af Dalajne » 22.02.2010 12:18:48

Okay. Vi har boet her i Sverige i 10 uger, til marts. Min mand har dog stadig ikke fået opholdskort, men vores sagsbehandler, sagde at der ikke gik lang tid, før der var truffet en afgørelse i vores sag.

Vi savner rigtig meget Danmark og min familie, og vi vil bare gerne hjem hurtigst muligt.
Men det vil så sige, at når min mand, får opholdskort i Sverige, kan vi godt flytte til Danmark ligeså snart, vi finder en lejlighed?

Lige nu arbejder jeg i København, men når vi flytter tilbage til Danmark, bliver det Århus vi vender tilbage til. Der skal jeg jo så finde et job, for udlændingeservice, synes vel ikke det er nok med 3 lønsedler fra København af, altså mit gamle arbejde?

Hvor længe må min mand og jeg bo sammen i Danmark, før han søger om opholdskort?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2010 12:46:22

Hvis din mand har et svensk opholdskort, må han opholde sig i op til 3 måneder i Danmark, før han søger om et dansk. Men fordi du er dansk statsborger, så skal han så vidt muligt flytte til Danmark samtidig med dig, og han skal søge om opholdskort ”i naturlig forlængelse” af jeres flytning. Så min anbefaling er, at man bør søge så hurtigt, som det er praktisk muligt, og gerne inden for den første uge, man er i Danmark.

Det er bl.a. derfor helt uholdbart, hvis I flytter til Jylland, før du har fundet et job derovre. Du er nødt til at finde et job først, og så kan I flytte bagefter. Hvis I ikke kan holde ud at bo i Sverige, så kan I lave en ”mellemstation” i København, så du kan beholde det job, du har p.t.

Når din mand så først har fået et dansk opholdskort på basis af dit nuværende job og en bopæl i København, så er der jo ikke længere nogen, der spørger jer om så meget. Og SÅ kan I kan godt flytte til Jylland og håbe på, at du eller din mand kan finde et job efterfølgende. Selvom det da stadig er noget risikabelt at smide et job fra sig uden først at have fundet et nyt, det må jeg altså sige.

Men har han først fået opholdskort i Danmark, så får I kun problemer, hvis I henvender jer til kommunen og søger om bistandshjælp eller starthjælp. Så i den situation er det "kun" et spørgsmål om, hvad I har tænkt jer at leve af.

Besvar