TV2 d. 17. februar 2010: Frustration over Udlændingeservice
TV2 d. 17. februar 2010: Frustration over Udlændingeservice
Dette indslag har netop været vist i TV2 nyhederne: http://nyhederne.tv2.dk/video/index/id/28580814/
Re: TV2 d. 17. februar 2010: Frustration over Udlændingeservice
.. ja det er sgu ret interessant, at det par fra nyhederne i går - og søreme også det her til aften, fik godkendt deres ansøgning sådan lige vuptii i forbindelse med TV2-indslagene... hvor er det altså bare for meget... 
-
fundiver199
Endnu mere interessant er det næsten, at der altid er tale om et meget beklagelig fejl i den helt konkrete sag, hver gang medierne tager fat i noget med ventetider i US. Der er derimod aldrig tale om, at den sag, som medierne har fået fat i, tegner noget generelt billede af, hvordan det står til.
Det var f.eks. den samme forklaring, vi fik sidste forår, da medierne havde fået fat i en sag, hvor nogle havde ventet ½ år på et turistvisum. Det pågældende par fik da visum med det vuns, og US forklarede, at der var sket en meget beklagelig fejl i den konkrete sag.
Samtidig var der masser af indlæg i forum for folk, hvis kærester eller ægtefæller havde ventet i lige så lang tid, så helt individuel var den pågældende "fejl" vist ikke
Det skal dog siges, at problemet med visumventetiderne blev løst i løbet af 2009, men nu er der altså tilsyneladende i stedet kommet et problem med ventetider på ansøgninger efter EU-rettens regler. Det er i hvert fald det billede, som indlæg i ÆUG´s forum tegner p.t., og som denne sag jo yderligere bestyrker.
Det var f.eks. den samme forklaring, vi fik sidste forår, da medierne havde fået fat i en sag, hvor nogle havde ventet ½ år på et turistvisum. Det pågældende par fik da visum med det vuns, og US forklarede, at der var sket en meget beklagelig fejl i den konkrete sag.
Samtidig var der masser af indlæg i forum for folk, hvis kærester eller ægtefæller havde ventet i lige så lang tid, så helt individuel var den pågældende "fejl" vist ikke
Det skal dog siges, at problemet med visumventetiderne blev løst i løbet af 2009, men nu er der altså tilsyneladende i stedet kommet et problem med ventetider på ansøgninger efter EU-rettens regler. Det er i hvert fald det billede, som indlæg i ÆUG´s forum tegner p.t., og som denne sag jo yderligere bestyrker.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Er der mulighed for, at interesseorganisationen Ægteskab Uden Grænser får taletid som opfølgning på TV2's reportage, og udtaler sig generelt om lange ventetider.fundiver199 skrev:Endnu mere interessant er det næsten, at der altid er tale om et meget beklagelig fejl i den helt konkrete sag, hver gang medierne tager fat i noget med ventetider i US. Der er derimod aldrig tale om, at den sag, som medierne har fået fat i, tegner noget generelt billede af, hvordan det står til.
Ellers strander vi jo bare i enkeltsager.
-
fundiver199
Bestyrelsen har allerede talt i telefon med den pågældende journalist fra TV2, før han bragte sit indslag. Men vi kan da overveje at prøve at kontakte ham igen. Det kunne også være han var interesseret i at lave nok et indslag, hvis der er andre, som har ventet i lige så lang tid, og som er villige til at stå frem.
Men ellers konstaterede jeg med tilfredshed, at repræsentanten fra US sagde, at deres servicemål i denne slags sager (EU-regler) er 3 måneder, selvom EU-direktivet tilllader 6 måneder. Så jeg synes da, at folk fremover skal henvise til det interview i TV2, hvis deres sag tager mere end 3 måneder.
Men ellers konstaterede jeg med tilfredshed, at repræsentanten fra US sagde, at deres servicemål i denne slags sager (EU-regler) er 3 måneder, selvom EU-direktivet tilllader 6 måneder. Så jeg synes da, at folk fremover skal henvise til det interview i TV2, hvis deres sag tager mere end 3 måneder.
Jeg synes det kunne være en god idé at tage fat i TV2 igen. Jeg synes US slipper for smart om ved det, og at der ikke bores mere i deres "standard svar". I sidste uge blev jeg oplyst, at det p.t. tager 7 uger for US at skrive og sende et bekræftelsesbrev på, at FS-ansøgning er modtaget - og at ansøger har processuelt ophold indtil sagen er behandlet... det synes jeg da bare ikke er godt nok... Så jeg synes da det kunne være interessant, hvis jounalisten spurgte mere ind til hvordan tingene i sin helhed forholder sig, nu da de situationer, der kommer op i TV2 åbenbart er helt specielle og enkeltstående ... hm
(Man bruger mere tid på at bore i brugte blendere fra elgiganten - end hvordan tingene foregår med mennesker i US-systemet)
(Man bruger mere tid på at bore i brugte blendere fra elgiganten - end hvordan tingene foregår med mennesker i US-systemet)
Senest rettet af Kroshka 18.02.2010 11:29:01, rettet i alt 1 gang.
Der er sikkert mange af os gerne stiller op, bl.a også hvorfor man ikke engang får et kvitteringsbrev på en EU rets ansøgning som gør det muligt for en at bevise sine rettigheder imens man venter spec da når det åbentbart tager så lang tid som det gør nu?
Fint hvis man kunne få journalisten til at trække en række historier frem, så deres mange beklagelige menneskelige fejl kan blive rettet og de måske får set lidt på deres arbejdsgange derinde.
Fint hvis man kunne få journalisten til at trække en række historier frem, så deres mange beklagelige menneskelige fejl kan blive rettet og de måske får set lidt på deres arbejdsgange derinde.