forskellige spørgsmål vedr. Sverige.....HJÆLPPP??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
maja
Geografisk sted: Danmark-silkeborg

forskellige spørgsmål vedr. Sverige.....HJÆLPPP??

Indlæg af maja » 17.02.2010 02:13:54

1) kan man under brug af Eu reglerne i Sv. være på SU i Dk?
- hvis nej-hvor høj Dk løn skal man have i forhold til krav i Sv?
- Skal man op på 37 timer /u.?

2)hvad skal man fremvise når man søger om opholdskortet?
-er min man i "sikkerhed" så snart vi har indgivet papirene?

3)skal man fremvise 3 Mdr lønsedler fra Dk?og skal de være sammenhængene(har skiftet job og skal tilbage til mit gl. arb, så snart min mand er her til at være med vores søn, så jeg kan passe mit arb)
- og må jeg så godt være arbejdsløs et par mdr uden det har betydning...det ville de vel heller ikke kunne finde ud af?

4)ville en dom i dk....meget uberettiget sag i dk....længere forklaring!, have nogen betydning i forhold til at søge efter ophold i Sv.
-eller vil en afklaret dom, eller måske i form af bøde, kunne have betydning?

håber i vil være behjælpsomme at svare på mine spørgsmål, er forvirret og vil gerne snart se en ende på vores langtvarigede helvede.

tak....

fundiver199

Re: forskellige spørgsmål vedr. Sverige.....HJÆLPPP??

Indlæg af fundiver199 » 17.02.2010 16:02:46

1) Læs indlægget ”ofte stillede spørgsmål” øverst i dette forum. Her er det bl.a. beskrevet, hvilke krav der stilles til din økonomi, hvis du ønsker, at din ægtefælle skal få ophold efter EU/EØS-reglerne. Som dansk statsborger kan du godt bo i udlandet og modtage SU. Læs mere om det på SU-styrelsens hjemmeside www.su.dk

2) De praktiske procedurer i Sverige kan du læse om på Migrationsværkets hjemmeside www.migrationsverket.se

3) Du skal kun dokumentere din økonomi og forsørgelsesevne fremadrettet, og derfor er det primært relevant at vise ansættelseskontrakt og lønsedler for det job, som I skal leve af, efter I er flyttet til Sverige. Migrationsværket kan fortælle dig, præcis hvilke papirer de gerne vil se fra dig.

4) Det kommer an på, hvad dommen er givet for, og hvem der har fået den. Hvis det er dig, som har fået dommen, har det ingen betydning, da du også har ret til ophold i Sverige som nordisk statsborger, og den ret er helt ubetinget. Hvis det er din mand, som har fået dommen, så kan det have betydning, hvis hans forseelse er af en sådan karakter, at han kan siges at være til fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden. Ellers har det ingen betydning for hans ret til ophold efter EU/EØS-reglerne. Men en plettet straffeattest har naturligvis betydning for andre ting, f.eks. for hvor svært det er at finde et arbejde.

Besvar