En dansk kvinde og en amerikansk kvinde og FS.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Chrisse85

En dansk kvinde og en amerikansk kvinde og FS.

Indlæg af Chrisse85 » 14.02.2010 12:29:23

Hej med jer.
Min amerikanske kæreste og jeg taler tit om hvad i alverden vi skal gøre så hun kan blive i danmark. Hun læser på et dansk universitet (engelsk sproget bachelor) og skal skrive BA om et år. Derefter udløber hendes opholdstilladelse (ca. 6 måneder efter).
Hun vil gerne læse videre på overbygning på dansk, fordi hun på det tidspunkt vil have bestået danskprøven, men det koster kassen når man ikke bor her permanent.
Envidere fylder hun ikke 24 før et halvt år inden opholdstilladelsen udløber (jeg er fyldt 25, så det er ikke et problem med min alder).
Mit spørgsmål er så: Er der nogen som helst måde vi kan gøre der her nemt for os selv og gifte os før panikken raser, så hun kan få SU og betalt uddanelse i DK?
Og kan jeg i det hele taget som studerende få FS?

Det er noget vi taler meget om og vi kan ikke finde oplysninger nogle steder om hvad der gælder når hun allerede er i Danmark og lærer dansk.
Vi er virkelig glade for hinanden og har været kærester i 14 måneder. Vi bor sammen i en lejlighed som hun lejer. (jeg flyttede ind da mit lejemål blev sagt op for et halvt år siden)

Og betyder det noget i tilfælde af at vi bliver gift, at vi begger er kvinder? For jeg ved at jeg ikke kan få opholdstilladelse i USA ved et ægteskab, fordi deres federal law ikke godkender same-sex marriage.

MVH
Chrisse85

fundiver199

Re: En dansk kvinde og en amerikansk kvinde og FS.

Indlæg af fundiver199 » 14.02.2010 13:28:51

I kan indgå registreret partnerskab og søge om familiesammenføring, når I begge er fyldt 23½ år. Du skal læse om de forskellige krav og betingelser i.f.m. familiesammenføring med ægtefælle / registreret partner her på hjemmesiden under "jeg vil... familiesammenføres" samt på Udlændingeservice hjemmeside:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm

Det er ikke en forhindring, at du er studerende, men der er en del andre regler og krav, som I skal opfylde, f.eks. 24-års reglen, boligkravet og kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse. Der er også en indvandringsprøve på vej, som din kæreste måske / måske ikke vil blive omfattet af, afhængig af hvornår I søger, og hvornår den indføres.

Det har ingen som helst betydning for jeres sag, at din kæreste allerede er i Danmark som studerende, andet end at så opfylder I formentlig tilknytningskravet.

Hvis de danske regler er for bøvlede, eller I ikke gider at vente, til din kæreste er fyldt 24, så kan I bosætte jer sammen i et andet EU/EØS-land end Danmark v.h.a. EU/EØS-reglerne om fri bevægelighed, og efter 10 ugers "faktisk og reelt ophold" også i Danmark.

Se "jeg vil.. flytte til Sverige/Schlesvig", forum "EU-regler" samt:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... retten.htm

Sverige vil være et godt land at vælge i jeres situation, da svenskerne har samme holdning til registrerede partnerskaber (mellem personer af samme køn) som Danmark har.

Bemærk dog, at din kæreste ikke kan fortsætte med at læse i Danmark, hvis I rykker til f.eks. Sverige. Så det er nok mest hensigtsmæssigt at gøre dette, når hun er færdig med sin uddannelse, da hun ellers vil blive nødt til at stoppe og holde pause i et semester, hvorefter hun så skal søge om optagelse igen, når I er flyttet tilbage til Danmark.

Besvar