Ægteskab - Indflydelse på kontanthjælp

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Meelluh
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Ægteskab - Indflydelse på kontanthjælp

Indlæg af Meelluh » 11.02.2010 19:52:50

Jeg blev endelig gift med min dejlige amerikaner i december.
Nu står jeg til gengæld uden en krone, og får det heller ikke.

Den rare *host* dame på kommunen er noget af en regelrytter.
Det forstår jeg også godt, de vil ikke snydes.
Problemet ligger i at hun nægter at samarbejde med mig. Jeg kan ikke få hende til at fortælle mig præcist hvilken slags papirer hun skal have for at kunne se at han "intet" er værd og derefter udbetale mine penge.
Han er først lige rejst hjem for at starte vores green card ansøgning, og har derfor ikke arbejde.
Intet hus, ingen bil, ingen lån.
Vi har skaffet hende hans W-2 og alle bankoplysninger, men hun siger at det ikke beviser en dytfis.
Jeg bliver snart skaldet hvis vi ikke finder ud af det. -rykker hår ud-
Er der nogen af jer der har været udsat for det samme?
Og ved i hvem/hvad/hvor vi skal søge kontakt og få papirer der er "gyldige" nok til frøken specifik på kommunekontoret?

Simpelthen også for dårligt at alle vi ellers har talt med før vores bryllup, sagde at det ikke ville være noget problem, og ej heller ville få indflydelse på min kontanthjælp.

Jeg er sulten. :?
Mille & Joe <3

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Ægteskab - Indflydelse på kontanthjælp

Indlæg af dotGusten » 11.02.2010 23:11:47

Det var da en ubehagelig situation.

Ægtefæller har jo pligt til at forsørge hinanden. Så din mand må sørge for at du kan betale husleje og få mad.

Det er lidt svært at bevise overfor de sociale myndigheder, at en mand i USA ikke har en klejne. I kan jo vælge bare at vise de konti, hvor der ingen penge er, og undlade at fremsende lønsedler.

Du må se at finde et job - hvad som helst - for at få æg til saltet.

Meelluh
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Meelluh » 11.02.2010 23:15:37

Det er forsøgt.
Hun mener ikke at en tom konto beviser at han ikke ejer noget som helst.

Og jeg ville hellere end gerne få mig et job.
Det er der bare et par biiiitte små problemer med at få.
Der er en grund til at jeg er på kontanthjælp og ville være igang med at søge førtidspension hvis ikke det var fordi jeg skal flytte derover så hurtigt som muligt.
Mille & Joe <3

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2010 14:20:21

På den anden side kan det ikke være rigtigt, at man automatisk er afskåret fra at få hjælp af det sociale system i Danmark, bare fordi man er gift med en udlænding, der ikke har bopæl her i landet, og det derfor er besværligt for kommunen at undersøge, hvor stor en indtægt eller formue denne person har.

Kommunen må i den situation kontakte de relevante udenlandske myndigheder for at fastslå, hvilken økonomi den pågældende har. Dette er vel ikke anderledes end, at kommunen kontakter Skat for at finde ud af, hvilken økonomi en ægtefælle har, som har bopæl i Danmark.

Faktisk forpligter Grundloven den danske stat til at sikre alle borgere et eksistensminimum. Så jeg vil mene, at det endda er grundlovsstridigt, hvis en kommune nægter at udbetale ydelser alene med den begrundelse, at det er for besværligt at undersøge, hvad en udenlandsk ægtefælle tjener.

Meelluh bør søge kvalificeret juridisk bistand i denne sag, f.eks. fra en gratis retshjælp eller lignende.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 12.02.2010 15:25:37

Meelluh skrev: Og jeg ville hellere end gerne få mig et job.
Det er der bare et par biiiitte små problemer med at få.
Der er en grund til at jeg er på kontanthjælp og ville være igang med at søge førtidspension hvis ikke det var fordi jeg skal flytte derover så hurtigt som muligt.
Hvad har i tænkt jer at leve af i USA?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.02.2010 23:12:10

@ Meelluh, det skal kunne lade sig gøre - du skal erklære, at i nok er gift, men ikke samlevende og at din mand ikke er i DK og ikke har opholdstilladelse dertil. Det SKAL kunne udløse kontanthjælp.
Noget andet er, at det ville være en god idé at søge førtidspension, hvis du er sikker på at kunne få det, du kan nemlig tage den med til USA nu, DK har en gensidig aftale med USA siden 2007 eller 2008. Det vil også betyde, at du til sin tid kan få dansk folkepension uden bøvl. Godt nok er der jo så sagsbehandlingstiden, som nok stadig ligger på ca. et års tid :evil:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar