hjælp!
hjælp!
Hej, Jeg kommer fra Iran og er dansk statsborger. Jeg arbejder i Danmark og bor i Sverige. Grund til jeg flyttede til sverige var, at jeg skulle hente min mand herop fra Iran igennem eu-regler.
Mit spørgsmål er om han kan tage sin kandidat på DTU i Danmark? han far fået opholdstilladelse her i Sverige.
Mit spørgsmål er om han kan tage sin kandidat på DTU i Danmark? han far fået opholdstilladelse her i Sverige.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Re: hjælp!
Der er jo også universiteter i Sverige - f.eks. i Lund.
jeg har skrevet til dig en privat besked
-
fundiver199
Kære Amna
Velkommen til forum. Nej din mand kan kun lære på universitetet og i øvrigt også kun arbejde i det land, hvor I er bosat. Men hvis han gerne vil læse på DTU i Lyngby, så kan I jo bare flytte videre til Danmark og søge opholdskort til han efter EU/EØS-reglerne i Danmark. Det er jo helt uproblematisk, hvis I først har boet sammen og været ”reelt etablerede” i Sverige. Og ellers er der jo f.eks. universitetet i Lund, hvor man, så vidt jeg ved, også kan læse til ingeniør.
Velkommen til forum. Nej din mand kan kun lære på universitetet og i øvrigt også kun arbejde i det land, hvor I er bosat. Men hvis han gerne vil læse på DTU i Lyngby, så kan I jo bare flytte videre til Danmark og søge opholdskort til han efter EU/EØS-reglerne i Danmark. Det er jo helt uproblematisk, hvis I først har boet sammen og været ”reelt etablerede” i Sverige. Og ellers er der jo f.eks. universitetet i Lund, hvor man, så vidt jeg ved, også kan læse til ingeniør.
Mange tak for jeres svar! så vidt jeg ved står det i loven at min mand har de samme rettigheder som jeg har efter eu-regler. Og jeg kan godt studere på dtu, hvorfor ikke ham så?
-
fundiver199
Din mand har ifølge EU-retten de samme rettigheder som alle andre, men kun i det land, hvor I er bosat. Når du må læse på DTU, selvom I er bosat i Sverige, så skyldes det, at du er dansk statsborger. Det er således ikke EU-retten men dansk lovgivning og dit danske statsborgerskab, der sikrer dig denne ret.