Et par forskellige spørgsmål om FS, lidt rundtosset

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Catwalk

Et par forskellige spørgsmål om FS, lidt rundtosset

Indlæg af Catwalk » 10.02.2010 20:54:52

- Jeg er danskfødt statsborger på 29 som har opholdt sig her hele mit liv
- Min forlovede er amerikansk statsborger på 28 som har boet der hele sit liv
- Vi har kendt hinanden i 6 måneder, mødtes på nettet og jeg har efterfølgende besøgt hende 3x 12 dage.
- Jeg har p.t. en indtægt på cirka 12000 om måneden før skat, med forventning om at stige til 15000-20000 i løbet af det næste halve år
- Hun har fast job i USA til cirka 7500 kroner om måneden efter skat
- Hun er skilt fra en canadisk mand, hun har tidligere boet der i 2 år
- Hun har en gæld på cirka 45000 kroner til ågerrenter som hun "arvede" i skilsmissen, afdrages med cirka 1000 kroner om måneden

1) Kan vi gifte os i Danmark når hun besøger mig i maj og derefter umiddelbart søge om FS fra Danmark? Vil det kræve særlig visum ansøgning eller kan hun frit rejse hertil uden (som borger i ikke-visumpligtigt land)?
2) Såfremt det er muligt, kan det så kun lade sig gøre hvis hun lyver om opholdsbegrundelsen og vil det påvirke FS beslutningen?
3) Er der nogen reel risiko for pro forma mistanke i forbindelse med hendes skilsmisse (eller andre forhold)?
4) Vil det påvirke FS beslutningen hvis hun vælger at rejse fra gælden?
5) Jeg har fået et vide at man som del af en helhedsvurdering stadig kigger på tilknytning, selvom tilknytningskravet falder bort. Er det korrekt forstået?
6) Kan jeg trygt fortolke forsørgelseskravet sådan at jeg blot ikke må have modtaget offentlig forsørgelse i 12 måneder (hvad jeg ikke har)? Er min indkomst kun relevant faktor i forhold til forhandlinger med banken om bankgaranti eller influerer den også FS beslutningen?

På forhånd tak! Sig til hvis jeg har udtrykt mig uklart, vi forsøger med magt og vold at komme til bunds i alle spørgsmål vedrørende FS.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Et par forskellige spørgsmål om FS, lidt rundtosset

Indlæg af mh1 » 10.02.2010 21:16:32

1) Ja, ja og nej, hun skal ikke søge noget visum
2) Da hun ikke skal søge visum, er der ikke noget, hun skal oplyse om og dermed heller ikke noget hun har behov for at lyve om
3) Næppe! Her er det væsentlige, at hun skal huske at kunne dokumentere endelig skilsmisse overfor de danske myndigheder, da i ellers ikke vil kunne få en prøvelsesattest
4) Den gæld er de danske myndigheder helt og aldeles ligeglade med, og hun vil heller ikke blive spurgt om den. De danske myndigheder interesserer sig KUN for DIN økonomi
5) Når der ikke kan stilles krav om tilknytning, så kan der ikke - det er nok i forbindelse med evt. proforma-mistanke, man vil se på 'tilknytning', men i det tilfælde er det mellem parterne, ikke til DK
6) Du skal have en indkomst på 2 x starthjælp (2 x 5.267), og derfor har din indkomst betydning for FS, men du har jo tilstrækkeligt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Catwalk

Indlæg af Catwalk » 10.02.2010 22:03:17

Det var jo meget ligetil, tusind tak :)

Catwalk

Indlæg af Catwalk » 11.02.2010 00:11:28

Lige et opfølgende spørgsmål til 2): Vil hun ikke blive stillet nogen form for spørgsmål om hendes rejseplaner i paskontrollen når hun kommer til landet? Det blev jeg selv spurgt om de gange jeg var i USA, og hun siger at hun blev spurgt om det samme da hun rejste til Canada.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.02.2010 07:58:37

Jeg må lige korrigere mh på et enkelt punkt. Der stilles faktisk ikke noget krav til størrelsen af referentens indkomst, når man søger FS efter de nationale danske regler. Der stilles i stedet krav om:

1) At referenten ikke må have modtaget sociale ydelser de sidste 12 måneder

2) At referenten stiller bankgaranti på cirka 62.500 kroner (2010 niveau).

Derimod stilles der krav til størrelsen af referentens indkomst, hvis der søges efter EU/EØS-reglerne, men det er jo ikke aktuelt her.

Catwalks kæreste kan da sikkert godt risikere at blive spurgt i paskontrollen, hvad formålet med hendes rejse til Schengen er.

Men det virker da helt forrykt at bekymre sig om det og gøre det til et problem, for hun kan jo bare sige det, som det er, at hun skal besøge sin kæreste, det er jo ikke "forbudt" på nogen som helst måde.

Hun er jo visumfri, så hvis hun i øvrigt overholder reglerne om højest at være i Schengen i 90 dage pr. 6 måneder og kan dokumentere, at hun råder over midler til sit ophold samt en returbillet og en rejseforsikring, så vil hun naturligvis aldrig nogensinde blive afvist i paskontrollen.

Det er jo meget almindeligt alle steder i Verden, at man kan finde på at spørge folk, hvor de er på vej hen, og hvad de skal. Det gør man bl.a. for at afsløre mulige terrorister og kriminelle, som måske vil tøve en øjeblik eller blive nervøse, når de skal svare. Det afgørende er således slet ikke, hvad der bliver svaret, men mere hele personens reaktion på i det hele taget at blive spurgt.

Catwalk

Indlæg af Catwalk » 11.02.2010 09:13:20

Hun er jo visumfri, så hvis hun i øvrigt overholder reglerne om højest at være i Schengen i 90 dage pr. 6 måneder og kan dokumentere, at hun råder over midler til sit ophold samt en returbillet og en rejseforsikring, så vil hun naturligvis aldrig nogensinde blive afvist i paskontrollen.
Hmm, hun vil ikke have en returbillet og hvor mange penge forventes hun at råde over? Beklager meget at jeg er forrykt, vil gerne være på den sikre side :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.02.2010 12:04:11

Det er et ufravigeligt krav, at en turist skal være i besiddelse af en returbillet eller alternativt en billet til videre rejse til en anden destination, uanset om den pågældende turist er visumpligtig eller ej.

Flyselskaberne kan desuden få en stor bøde, hvis de transporterer personer, som ikke lever op til disse immigrationskrav, der både stilles af Schengenlandene og af de fleste andre lande i Verden. Så derfor vil en turist uden billet til returrejse eller videre rejse normalt blive afvist allerede ved indcheckning i lufthavnen. Og sker det ikke, så er der stor risiko for, at vedkommende i stedet bliver stoppet i paskontrollen og enten tvunget til at købe en billet til returrejsen, inden vedkommende lukkes ind i landet, eller sendt hjem med det første afgående fly på flyselskabets regning.

Så din kæreste bliver nødt til at købe en returbillet, også selvom hun ikke har planer om at benytte sig af returdelen af denne. Og det er vel heller ikke den store katastrofe, da enkeltbilletter specielt på interkontinentale afgange ofte koster næsten det samme som returbilletter.

Det beløb, hun skal råde over, er mindst 50 EUR pr. døgn, hun planlægger at opholde sig i Schengen. I praksis vil man sikkert være fuldt tilfreds, hvis hun kan fremvise èt eller flere kreditkort, og det er ikke sikkert, at man overhovedet spørger, når hun rejser på et amerikansk pas. Denne bestemmelse er således mest møntet på folk fra fattige lande, som kunne tænkes at være interesserede i at rejse til Schengen med det formål at arbejde illegalt.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.02.2010 13:20:47

Nu ved jeg ikke, om det er fordi jeg ser fuldstændig troværdig ud, men jeg bliver ALDRIG spurgt om formålet med min indrejse, hverken når jeg rejser ind i Tyrkiet eller i DK (ud og ind af Schengen), min mand er heller aldrig blevet spurgt (han er tyrk), efter at han fik grønt pas (dvs at han er visumfri). Så lige den bekymring med om man bliver 'grillet' om sin hensigt med at besøge DK tror jeg du skal glemme. Og din kæreste kan jo købe sig en 'åben' billet, så hun fx har en halv billet til at rejse til USA til jul eller hvornår hun nu kunne tænke sig at tage en tur til sit gamle hjemland.
mh
Rådgiver for ÆUG

Catwalk

Indlæg af Catwalk » 11.02.2010 14:13:50

Tak for svarene. Det er korrekt at en returbillet ikke koster stort mere, så det vil ikke være et problem. Cirka $1000 i stedet for $700.

mh, hvordan fungerer en åben billet? Har aldrig hørt om det før. Ville passe fint i vores situation, da hun højst sandsynligt vil ønske at rejse hjem til jul eller thanksgiving.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 11.02.2010 14:43:34

Du bestiller bare en prisklasse over discount. En fleksibel billet, der kan ændres.

Catwalk

Indlæg af Catwalk » 11.02.2010 15:18:08

Hmm, vil det ikke koste langt langt mere end at bestille en returbillet som man kun bruger halvdelen af?

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 11.02.2010 16:06:19

Det må du selv vurdere på flyselskabets booking sider.

Du skal være opmærksom på, at visse rejsedage er dyrere end andre.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.02.2010 17:31:06

Jeg tvivler på, at det kan svare sig at spekulere i at bruge returdelen af hendes billet på en senere rejse. Så køb bare den billigst mulige returbillet og smid returdelen af denne væk, det er så langt det simpleste og nemmeste. Hvis I vil være flinke og miljøvenlige, så kan I efter hendes ankomst til Danmark meddele flyselskabet, at hun alligevel ikke får brug for sit flysæde, så de kan sælge det til anden side og dermed fylde flyet op.

Det vigtige er, at din kæreste opfylder immigrationskravene og ligner en ganske almindelig turist, når hun møder op i paskontrollen. Og det gør hun, hvis hun har en returbillet med hjemrejse f.eks. 3 uger efter sin ankomst til Danmark, har tegnet en rejseforsikring for de planlagte 3 ugers ferie og i øvrigt medbringer et kreditkort eller evt. rejsechecks eller kontanter på sin rejse. Opfylder hun de 3 simple ting, så kan jeg ikke forestille mig, at paskontrollen i et Schengenland vil interessere sig yderligere for en person, der rejser på et amerikansk pas.

Besvar