personfradrag
personfradrag
Hej
Jeg har læst diverse indlæg vedr overførsel af personfradrag. men er kommet lidt i vildrede.
Jeg har kontaktet skat i dag vedr årsopgørelse. der får jeg oplyst at de har registeret at mig og min kone også var registeret som gift i 2009. så hendes personfradrag autuomatisk ville blive overført til mig hvis ikke hun havde udnyttet det.
Men sådan som jeg læser diverse tråde herinde så skal man ned til skat og dokumentere at hun er indrejst i 2009 for at få hele hendes fradrag. (2009).
Min kone er rejst ind i Danmark den 20-09-2009 på turist visum der er efterfølgende søgt om FS der er godkendt den 23-12-2010 (Brev om garanti).
men der er selvfølgelig først oprettet CPRnr i 2010 pga. juleferie osv.
Spørgsmålet er hvad skal jeg gøre ?
Jeg har læst diverse indlæg vedr overførsel af personfradrag. men er kommet lidt i vildrede.
Jeg har kontaktet skat i dag vedr årsopgørelse. der får jeg oplyst at de har registeret at mig og min kone også var registeret som gift i 2009. så hendes personfradrag autuomatisk ville blive overført til mig hvis ikke hun havde udnyttet det.
Men sådan som jeg læser diverse tråde herinde så skal man ned til skat og dokumentere at hun er indrejst i 2009 for at få hele hendes fradrag. (2009).
Min kone er rejst ind i Danmark den 20-09-2009 på turist visum der er efterfølgende søgt om FS der er godkendt den 23-12-2010 (Brev om garanti).
men der er selvfølgelig først oprettet CPRnr i 2010 pga. juleferie osv.
Spørgsmålet er hvad skal jeg gøre ?
-
smukkemolly51
Re: personfradrag
Hej med dig...
Vil bare fortælle hvad der skete for os i vores kommune. Og tror det er sådan i alle kommuner.
Men jeg fik også min mands personfradrag fordi han ikke havde brugt det, det skete helt automatisk. Din kone har jo fået tildelt et cpr nr. og der har de datoen. Så det burde slet ikke være så svært
Vil bare fortælle hvad der skete for os i vores kommune. Og tror det er sådan i alle kommuner.
Men jeg fik også min mands personfradrag fordi han ikke havde brugt det, det skete helt automatisk. Din kone har jo fået tildelt et cpr nr. og der har de datoen. Så det burde slet ikke være så svært
Men pointen er at man kan få fradraget med tilbagevirkende kraft fra den dag din ægtefælle træder på dansk jord.smukkemolly51 skrev:Hej med dig...
Jeg er stadig lidt i tvivl om hvordan det foregår men jeg ringer snart til SKAT.
Keff.
-
smukkemolly51
keff: Jeg vil lige rette dig, for min kommune fortalte at det ikke var fra den dag min mand indrejste (som du skriver: træder på dansk jord) men den dag hvor de har registeret ham på kommunen.. og det er jo først efter fs, når man har været ved poltiet og fået stickers i passet og været på kommunen og fået et cpr nr.
Det er fra den dag man søger om FS, ikke fra den dag man har fået cpr-nr, læs her:smukkemolly51 skrev:keff: Jeg vil lige rette dig, for min kommune fortalte at det ikke var fra den dag min mand indrejste (som du skriver: træder på dansk jord) men den dag hvor de har registeret ham på kommunen.. og det er jo først efter fs, når man har været ved poltiet og fået stickers i passet og været på kommunen og fået et cpr nr.
viewtopic.php?f=9&t=583
Vh Keff.
Eller er det fra indrejsedatoen?
Jeg har sakset lidt i en anden tråd her :
I dag var vi på besøg hos Skat, og damen kiggede da også lidt da jeg sagde at nu skulle hun huske at fradraget gælder fra indrejse dato. I samme øjeblik kom en anden medarbejder gående, og hun spurgte ham hvordan det hang sammen, og han sagde uden tøven at det er indrejsedatoen der er gældende. Så for os gik det helt smertefrit, ligesom resten af processen med FS har været. Vi fik FS i lørdags og mandag har konen første arbejds dag på sit nye job.
Linket: viewtopic.php?f=9&t=15
Vh Keff.
Jeg har sakset lidt i en anden tråd her :
I dag var vi på besøg hos Skat, og damen kiggede da også lidt da jeg sagde at nu skulle hun huske at fradraget gælder fra indrejse dato. I samme øjeblik kom en anden medarbejder gående, og hun spurgte ham hvordan det hang sammen, og han sagde uden tøven at det er indrejsedatoen der er gældende. Så for os gik det helt smertefrit, ligesom resten af processen med FS har været. Vi fik FS i lørdags og mandag har konen første arbejds dag på sit nye job.
Linket: viewtopic.php?f=9&t=15
Vh Keff.
-
smukkemolly51
keff: JA så er de da ikke rigtig oplyst ved min kommune..
Men nu gør det ikke den store forskel da han blev "registeret" i dec og vi fik for hele året, da de sagde det var sådan.. Så det satser jeg på er rigtig nok.
JEG har ringet til SKAT og kan bekræfte at ægtefælle sambeskatning gælder præcis fra den dag den familiesammenførte sætter fødderne på Dansk jord. Dette er uanset om FS søges fra DK eller hjemlandet.
Hvis man bliver gift i DK og søger FS umiddelbart derefter, gælder sambeskatningen fra den dag man bliver gift.
Hvis man bliver gift i DK og søger FS umiddelbart derefter, gælder sambeskatningen fra den dag man bliver gift.
Jeg har talt med skattemedarbejder i Aalborg han oplyste mig om at jeg får hele min kones fradrag for 2009. selvom at hun først ankom til Danmark i September.
Så håber der er en stor fed check på vej her i April
Så håber der er en stor fed check på vej her i April
WTF!!.. Det er jo i dyb modstrid til viewtopic.php?f=9&t=15.. .. Enten er du blevet misinformeret af den pågældende medarbejder, eller også har SKAT ændret praksis.. Har du tilfældigvis navnet på den pågældende skattemedarbejder?.. Ikke fordi du skal oplyse det i dette forum dog.. Men du kunne evt. maile mig navnet. For så vil jeg lige tage fat i SKAT igen!..
Hej
Jeg har desværre ikke noteret mig navnet.
oplyste ham at jeg havde fået 7 forskellige svar hos Skat. så han sad inde på sit kontor i 15 minutter og kigget på sagen.
da han kom ud oplyste han mig at det hele så fornuftigt ud og at jeg ville få de 42.900 kr. retur for 2009. (Personfradrag)
Jeg viste ham opholdstilladelsen og pas med indrejse dato. så jeg er ret sikker på at han forstod mit budskab.
Jeg har desværre ikke noteret mig navnet.
oplyste ham at jeg havde fået 7 forskellige svar hos Skat. så han sad inde på sit kontor i 15 minutter og kigget på sagen.
da han kom ud oplyste han mig at det hele så fornuftigt ud og at jeg ville få de 42.900 kr. retur for 2009. (Personfradrag)
Jeg viste ham opholdstilladelsen og pas med indrejse dato. så jeg er ret sikker på at han forstod mit budskab.
Senest rettet af styx32 12.02.2010 17:17:52, rettet i alt 1 gang.
Kan lige oplyse at jeg er gift i udlandet og har registeret mit ægteskab tilbage i Maj 2009 (Danmark). så ved ikke om det har noget at sige..
Nej, jeg er næsten sikker på at det ikke betyder noget, hvornår du registrerede dit ægteskab i folkeregisteret.
Men jeg tror da vist lige jeg skal en tur op på SKAT's kontor igen igen..
Men jeg tror da vist lige jeg skal en tur op på SKAT's kontor igen igen..
Jeg blev også gift i maj 09 i udlandet. Men jeg regner bestemt ikke med at få mere end fra august 09,som var den måned min kone ankom i, jeg vil ihvertfald ikke få skattekortet ændret før jeg er 100% sikker.styx32 skrev:Kan lige oplyse at jeg er gift i udlandet og har registeret mit ægteskab tilbage i Maj 2009 (Danmark). så ved ikke om det har noget at sige..
hmm
Jeg kan snart ikke finde hoved og hale i de regler om jeg har ret eller om jeg er stødt ind i endnu en skattemedarbejder der ikke har styr det er ikke til at sige før jeg får min årsopgørelse.
Jeg kan snart ikke finde hoved og hale i de regler om jeg har ret eller om jeg er stødt ind i endnu en skattemedarbejder der ikke har styr det er ikke til at sige før jeg får min årsopgørelse.