hvad synes i? hjælp
hvad synes i? hjælp
Jeg vil gerne spørge om hvilket måde er det bedst for mig at gør, at tage til Tyskland som arbejdstager eller tager til malmø og forsætte med min uddannelse i København. I tyskland kender jeg nogen familie som de gerne vil hjælpe mig, men nogen siger at det vil tager længer tid hvis man vælge tyskland ved ikke hel hvad jeg skal gøre håber i kan hjælpe mig med det.
Re: hvad synes i? hjælp
Det går absolut mest smertefrit at bosætte sig i et andet nordisk land, og intet er lettere end at flytte til Sverige, specielt ikke når du studerer i København og dermed har mulighed for at pendle over Øresund.
I Tyskland går bureaukratiet lidt mere trægt, det tager lidt længere tid, og man skal med andre ord væbne sig med tålmodighed, og så har man som dansker ikke en ubestridt ret til at bosætte sig i Tyskland på samme måde som man har ved et andet nordisk land.
I Tyskland går bureaukratiet lidt mere trægt, det tager lidt længere tid, og man skal med andre ord væbne sig med tålmodighed, og så har man som dansker ikke en ubestridt ret til at bosætte sig i Tyskland på samme måde som man har ved et andet nordisk land.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Der er også muligheden for at vente indtil du er færdig med din uddannelse.
Hvis du vælger Sveriges løsningen, vil det koste en masse penge at etablere jer i Sverige, og det kan du måske have svært ved at betale som studerende. Som andre har erfaret, er det ikke nok at leje et værelse hos en onkel. Det skal være en hel lejlighed som i alene har rådighed over.
På den anden side vil du måske kunne tjene flere penge i Tyskland, så i kan gennemføre projektet, men så risikere du måske at droppe ud af din uddannelse. Det kan jo være godt eller skidt afhængig af, hvad man lige har tænkt sig at få ud af livet?
Men måske kan jeres forældre hjælpe jer med at skyde penge i projektet? De må jo tage et ansvar for at i kommer godt fra start.
Hvis du vælger Sveriges løsningen, vil det koste en masse penge at etablere jer i Sverige, og det kan du måske have svært ved at betale som studerende. Som andre har erfaret, er det ikke nok at leje et værelse hos en onkel. Det skal være en hel lejlighed som i alene har rådighed over.
På den anden side vil du måske kunne tjene flere penge i Tyskland, så i kan gennemføre projektet, men så risikere du måske at droppe ud af din uddannelse. Det kan jo være godt eller skidt afhængig af, hvad man lige har tænkt sig at få ud af livet?
Men måske kan jeres forældre hjælpe jer med at skyde penge i projektet? De må jo tage et ansvar for at i kommer godt fra start.
Det tager rigtig lang tid hvis jeg vente på at min udd. bliver færdig.Jeg har fundet et arbejde på en plejehjem som de selv udleje et værelse i tyskland.. jeg har også fundet et arbejde i sverige og et sted og bo sammen med en lille familie det er meget sværet at finde en lejlighed hvor vi selv kan bor i men jeg står i midten ved ikke hvad jeg skal gør.
Du kan godt nøjes med at leje et værelse eller bo hos familie i Sverige og derefter flytte retur til Danmark og gøre brug af EU-retten, du skal blot sørge for at dokumentere, at du har haft et reelt og faktisk ophold i Sverige, eftersom US automatisk vil granske din dokumentation særlig grundigt. Men det forhold at US vil undersøge en sag nøje betyder jo ikke, at man ikke kan gøre brug af sin ret.
-
fundiver199
Det er fint nok, at du har fundet mulige jobs i både Tyskland og Sverige. Men faktisk er det mere dine boligforhold, Udlændingeservice kigger på, når de skal vurdere, om du har "etableret din tilværelse" i et andet EU/EØS-land.
Desuden er det jo ærgerligt at måtte opgive eller udskyde sin uddannelse. Så mit klare råd vil være, at du skal bosætte dig i Sverige, så du kan fortsætte med at passe din uddannelse.
Desuden er det jo ærgerligt at måtte opgive eller udskyde sin uddannelse. Så mit klare råd vil være, at du skal bosætte dig i Sverige, så du kan fortsætte med at passe din uddannelse.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ Sami, nu er du vel dansk statsborger? Ellers hjælper det nemlig ikke noget at flytte til Sverige eller Tyskland, det er kun danske og andre EU-statsborgere, der kan bruge EU-reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG