Visum til min Kones søster fra Marokko.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Brian35
Geografisk sted: Rødekro - Danmark

Visum til min Kones søster fra Marokko.

Indlæg af Brian35 » 09.02.2010 12:08:48

Hej.

Jeg har en kone fra Marokko, jeg er Dansk statsborger. Vi har været gift i 1 ½ år nu. Nu kunne hun så godt tænke sig at få sin søster her op på besøg i en måndes tid. Hvad er nemest. At søge visa direkte til danmark, eller til at de andre europæsike lande. og så videre derfra til Danmark.

Mvh Brian Jørgensen
:D

fundiver199

Re: Visum til min Kones søster fra Marokko.

Indlæg af fundiver199 » 09.02.2010 14:59:56

Et Schengenvisum skal søges til det land, hvor man forventer at tilbringe mest tid. Så hvis formålet med rejsen er at besøge sin søster i Danmark, så er det nemmest at søge visum til Danmark, da man i modsat fald bliver nødt til at lyve om formålet med sin rejse. Og det er vel altid nemmere at fortælle sandheden end at skulle opfinde diverse løgnehistorier og passe på, at man ikke kommer til at ændre sin forklaring undervejs, eller at to personer afgiver modstridende forklaringer.

Chancen for at få visum er også større, hvis formålet med rejsen er at besøge et nærtstående familiemedlem som en søster, end hvis formålet blot er at være turist eller besøge en fjern bekendt. Så med mindre din kones søster også har nærtstående familie i andre Schengenlande, så er der nok større sandsynlighed for, at hun kan få et visum til Danmark, end at hun kan få et visum til et andet Schengenland.

Ulempen ved at søge visum til Danmark er, at Danmark som det eneste Shengenland kan finde på at forlange, at referenten (den der inviterer) skal stille bankgaranti på cirka 58.500 kroner som betingelse for, at et Schengenvisum skal udstedes, hvis ansøger er fra et land i immigrationslandegruppen. Desuden er sagsbehandlingstiden også lidt længere i Danmark end i andre Schengenlande, hvis sagen sendes til Udlændingeservice, hvad ambassaderne ofte gør ved førstegangsbesøg til kærester eller familie i Danmark.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm

Brian35
Geografisk sted: Rødekro - Danmark

Indlæg af Brian35 » 15.03.2010 09:11:37

Tak for svaret.

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål til.

Når man skal lave den invation som min kones søster skal have, skal den laves på nogen speicel måde eller skal den bare laves med de op lysninger som de nu skalhave for at lave et turist visum til hende.

Mvh Brian

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.03.2010 13:45:07

Der er ikke nogen speciel skabelon, som man skal bruge til at lave en invitation, men der er nogle ting, som et invitationsbrev altid bør indeholde. For at få en idè om, hvad det er, så kan du evt. hente det skema, som den danske ambassade i Bangkok har lagt på deres hjemmeside. Og herefter kan din kone enten bruge det-te skema eller sørge for, at hendes invitationsbrev indeholder de samme oplysninger. Du finder skemaet nede i teksten markeret med rød skrift ”invitation letter”:

http://www.ambbangkok.um.dk/en/menu/Con ... Relatives/

Det hele er for så vidt meget logisk, man skal have navn, adresse og kontaktoplysninger på både den, der inviterer og den, der inviteres, man skal vide, hvilken relation de har til hinanden (her søskende), hvad for-målet med rejsen er (her at besøge sin søster), og så videre.

Ambassadens skema indeholder så også nogle ting om, hvorvidt man tidligere har inviteret andre på besøg i Schengen. Dette er ikke umiddelbart så nemt at indflette i et invitationsbrev, men kan formentlig også sag-tens udelades, uden at det vil have nogen betydning for sagen. Ambassaden kan og skal formentlig alligevel verificere denne oplysning hos Udlændingeservice, så at skrive det på et skema eller i et brev handler nok mest af alt om at lette ambassadens arbejde ved, at de hurtigt kan danne sig et overblik over sagen.

Husk at det er din kone, som skal invitere, og ikke dig. Fra et immigrationsland kan man således få visum til at besøge sin søster men ikke sin søsters mand. Evt. kan I begge skrive under på brevet og vedlægge lønsed-ler og evt. årsopgørelse for jer begge to, da I jo som ægtepar har fælles økonomi.

Besvar