processuelt ophold. ud- og indrejse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kroshka
Geografisk sted: Odense

processuelt ophold. ud- og indrejse

Indlæg af Kroshka » 02.02.2010 08:12:10

Når man opholder sig i DK på processuelt ophold, mens ens FS ansøgning behandles - hvor svært er det så at få lov til f.eks. at tage f.eks. på en lille ferietur til et andet land (evt. schengen) - og hvor svært er det at få lov til at rejse til sit hjemland og komme tilbage til DK (hvis årsag til rejsen ikke skyldes sygdom, dødsfald mv. i den nære familie).

Er det ved det lokale politi man søger - eller skal det via US - og hvor lang tid tager det som regel?
Senest rettet af Kroshka 02.02.2010 08:41:19, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Re: processuely ophold. ud- og indrejse

Indlæg af fundiver199 » 02.02.2010 08:28:46

Af nedenstående tekst fra Udlændingeservice hjemmeside fremgår, at man kan få en tilbagerejsetilladelse, hvis der er særlige humanitære grunde til det, eller der er gået mere end 3 måneder siden, man afleverede sin første ansøgning om opholdstilladelse i Danmark:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/spoergsm ... adelse.htm

En udlænding med gyldig opholdstilladelse, der ønsker at rejse ud af Danmark og bagefter ønsker at rejse tilbage til Danmark på et tidspunkt, hvor opholdstilladelsen stadig er gyldig, skal ikke have en tilbagerejsetilladelse.

En udlænding, der har indgivet en ansøgning om opholdstilladelse første gang, kan få en tilbagerejsetilladelse, hvis ganske særlige forhold af humanitær karakter taler for det, eller hvis der er gået mere end tre måneder, siden ansøgningen blev indgivet.

At rejse til andre Schengenlande, medens man befinder sig på processuelt ophold i Danmark, er under ingen omstændigheder muligt. Men man kan naturligvis rejse på ferie til et land uden for Schengen, og så rejse direkte fra dette land til sit hjemland og tilbringe resten af ventetiden i hjemlandet.

Kroshka

Re: processuelt ophold. ud- og indrejse

Indlæg af Kroshka » 02.02.2010 10:57:20

tak for dit svar - men hvordan kan du udlede af dette, at man ikke må rejse til spanien?

ud-/indrejse - mon ikke det kræver et slags visa-stempel i passet - jeg ville da ikke være tryg med blot et udløbet visum og en sepreat A4-kvittering fra politiet om, at man rettidigt har indleveret fs-ansøgning.

maXjolt

Indlæg af maXjolt » 02.02.2010 12:00:31

Umidelbart ville jeg sige, at eftersom visum til schengen er udløbet, og den processuelle opholdstilladelse er noget, som den danske stat udelukkende giver til personen med henblik på fortsat mulighed for ophold i Danmark, så giver det slet ikke mening at antage, at man lovligt kan indrejse i et andet Schengen-land.
Det er naturligvis stadig teoretisk muligt, givet den manglende interne grænsekontrol i schengen, men stadig ulovligt...
Og eftersom Spanien er medlem af Schengen, gælder dette også Spanien.

Kroshka

Indlæg af Kroshka » 02.02.2010 12:15:51

jamen, det drejer sig jo ikke om at gemme sig i et bagagerum i en bil - men om at vide hvordan reglerne er - og jeg kan ikke udlede at ovenanførte, at man ikke må tage til spanien... eller andre steder.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 02.02.2010 12:26:33

der er en krølle på dette faktisk...os som sidder her og venter på opholdskort i månedsvis i DK og allerede har opholdskort i f.eks Sverige står faktisk stadig som folkbogførte i Sverige indtil de engang får deres cpr nr og Dk og kan reg som indrejste. Jag har et mindre konsulent arbejde i Sverige og har ansøgt om SINK men dette kan jeg ikke få da min mand stadig er folkebogført i Sverige med andre ord svæver folk som min mand rundt i systemet...og her skal man huske at ægtefællen ikke er på process ophold ved ansøgning om opholdkort, men har ret til at være her, selvom US gerne vil give et andet indtryk

Kroshka

Indlæg af Kroshka » 02.02.2010 12:34:12

undskyld, men sidste indlæg forstod jeg ikke så meget af... vil du hjælpe lidt med at forklare på en anden måde i h.t. til spøgsmålet tråden..

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 02.02.2010 13:44:25

hvis man tænker sig at min mand tog til Sverige ville han uden problemer kunne dette da han ikke er reg i DK og blot kan trække sit svenske opholdskort op da han stadig kun er reg i folkereg i Sverige så rent TEORETISK kan han rejse rundt i Schengen uden problemer men jeg tror faktisk heller ikke det er lovligt som det heller ikke er for folk som søger via natioanle regler..det var bare et jeg ville anføre. Men vist er det super træls at være stavnsbundet spec da US jo ikke er verdens hurtigst arbejdende kontor.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.02.2010 18:39:37

Kroshka skrev:tak for dit svar - men hvordan kan du udlede af dette, at man ikke må rejse til spanien?
Det følger af de almindelige Schengenvisumregler, hvor der kræves visum for at indrejse i et Schengenland, hvis man kommer fra et visumpligtigt land.

Når man er kommet på "processuelt ophold" er det jo således fordi, at ens visum er udløbet, og så kan man naturligvis ikke lovligt indrejse i noget Schengenland.

Hvis udlændingen har opholdt sig mindre end 90 dage i Schengen de sidste 6 måneder, men visum alligevel er udløbet, fordi det var udstedt for en kortere periode end 90 dage, så kunne man teoretisk set søge om at få det forlænget til 90 dage i alt.

Men det vil jo være svært at retfærdiggøre overfor Udlændingeservice, at man skal have forlænget et Schengenvisum for at opholde sig i Danmark, når man allerede har fået processuelt ophold. Så det vil de formentlig blot rutinemæssigt afslå.

Og om man kan få et andet Schengenlands ambassade til at udstede et nyt visum, når man befinder sig i Danmark på "processuelt ophold", det tvivler jeg også meget stærkt på.

Det korte af det lange er derfor, at lovlige ferierejser til de andre Schengenlande må vente, indtil ansøgningen om familiesammenføring er imødekommet.

Kroshka

Indlæg af Kroshka » 02.02.2010 18:45:19

jamen, du har givetvis ret - men jeg synes bare det virker mærkeligt at man må rejse til f.eks. Thailand (hvor man jo kan få visum i lufthavnen) og hjem igen - men ikke til at tage til Flensborg.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.02.2010 19:44:54

Det er vel ikke så mærkeligt, da det drejer sig om Thailands visumregler vs. Schengenlandenes visumregler og ikke om at få en tilbagerejsetilladelse til Danmark.

Det er jo således to helt forskellige ting, om man kan få lov til at rejse ind i det land, man gerne vil besøge, og om man kan få lov til at vende tilbage til Danmark igen bagefter.

biggu

Indlæg af biggu » 03.02.2010 11:40:38

Kroshka skrev:jamen, du har givetvis ret - men jeg synes bare det virker mærkeligt at man må rejse til f.eks. Thailand (hvor man jo kan få visum i lufthavnen) og hjem igen - men ikke til at tage til Flensborg.
Ja som DANSKER kan man få visum i lufthavnen. Men dette skyldes alene Thailands visumregler. Thailand har også en liste over visumpligtige lande, hvor borgere fra disse ikke bare kan få visum i lufthavnen. Så selvom DU kan komme nemt ind i Thailand, er det ikke sikkert din kone kan. Og dette er faktisk uanset at hun har OT i DK (eller er på processuelt ophold)..

Faktisk er Danskere så heldigt stillet at vi er det folkefærd i verden (ja faktisk nummer 1 på listen) der har lettest adgang til andre lande via deres forskellige visa-waiwer ordninger.

Kroshka

Indlæg af Kroshka » 03.02.2010 12:15:54

.. blot som en detalje, så kan UA borgere få visum ved indrejse i Thailand. De får 14 dage som standard - og kan nemt forlænge det, efterfølgende med 1 uge.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 03.02.2010 12:30:45

Kroshka skrev:jamen, du har givetvis ret - men jeg synes bare det virker mærkeligt at man må rejse til f.eks. Thailand (hvor man jo kan få visum i lufthavnen) og hjem igen - men ikke til at tage til Flensborg.
Kroshka skrev:.. blot som en detalje, så kan UA borgere få visum ved indrejse i Thailand. De får 14 dage som standard - og kan nemt forlænge det, efterfølgende med 1 uge.

En person, der opholder sig i Danmark på processuelt ophold, har altid ret til at rejse ud af Danmark. Der er ingen, der tvinger vedkommende til at blive i Danmark.

Og man kan, som du nævner, temmelig sikkert få et visum i en lufthavn.
Så der er slet ingen problemer i at komme ind i Thailand.

Problemet er, at komme tilbage til Danmark, når man ikke har et gyldigt visum.

Du skal sammenligne den processuelle opholdstilladelse med et nationalt visum. Altså er visum, der giver ret til ophold i Danmark. Og den ret fortabes, hvis man rejser ud af Danmark. Det giver ikke ret til at opholde sig f.eks. i Frankfurt Lufthavn, og der vil paspolitiet formentlig bare sige: Rejs hjem til UA.

Og så kan ansøgeren først rejse ind i Danmark igen, når familiesammenføringen er gennemført.

Kroshka

Indlæg af Kroshka » 03.02.2010 12:38:10

Som jeg nu forstår der efter jeg har prøvet at ringe til et par ambassader i Kbh, så kan de ikke udstede schengen visum til folk, der allerede er i DK.

Jeg tror ikke det er et problem at komme ind i Danmark igen, hvis man f.eks. flyver Kbh.-Bangkok og retur. Men du må altså i pricippet ikke sætte din fod på Schengen grund - og f.eks, ej heller få et nationalt visum til f.eks. Polen.

Så den eneste mulighed er hvis US vil give dig et specielt visum, så du kan rejse i Schengen... og det vil de næppe.

Besvar