HJÆLP Bosnisk ægteskab

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bemic1987

HJÆLP Bosnisk ægteskab

Indlæg af Bemic1987 » 02.02.2010 09:52:28

Mit spørgsmål omhandler sverige løsningen. Jeg er 21 år og har en kæreste som er fra bosnien. Jeg er blevet dansk statsborger og ønsker at flytte til sverige og få min kæreste med derop. Hvis vi bliver gift i fx Bosnien kan han så komme til sverige sammen med mig mens vi søger opholdstilladelse til ham, eller skal han blive boende i bosnien til alt er gået i orden og han får opholdstilladelse?

Og er det muligt for ham at komme til sverige på en måde, og vi så blvier gift i sverige og han bliver i sverige sammen med mig mens vi søger om opholdstilladelse..?

Hilsen B

fundiver199

Re: HJÆLP Bosnisk ægteskab

Indlæg af fundiver199 » 02.02.2010 10:13:41

Uanset hvor I gifter jer, har din kæreste ret til ophold i Sverige efter EU/EØS-reglerne, når I er blevet gift. Han skal derfor ikke vente i sit hjemland på, at Migrationsverket udsteder et opholdskort til ham.

Men han skal stadig søge om et visum for at få lov til at rejse ind i Sverige. Og her er der den forskel, at hvis I er et ugift kærestepar, så koster det penge at søge om visum, og ansøgningen kan evt. blive afslået, hvis man mener, at din kæreste har meget svage tilbagevendelsesforudsætninger.

Desuden skal han have en returbillet, han skal tegne en rejsesygeforsikring, og I skal dokumentere, at èn af jer råder over tilstrækkelige midler til hans rejse og ophold i Sverige.

Hvis man ikke er gift med en EU/EØS-borger, så kan man nemlig kun få et Schengenvisum, hvis man kan sandsynliggøre, at man både har mulighed for og til hensigt at rejse hjem igen, inden visum udløber.

Hvis I derimod er gift, har din kæreste krav på at få et visum efter de særlige EU/EØS-regler, hvor visum skal udstedes gratis og i løbet af højest 4 uger.

Du kan læse mere og finde ansøgningsblanketter på Migrationsverkets hjemmeside:

www.migrationsverket.se

Læs også teksten her på hjemmesiden under "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig" samt indlægget "ofte stillede spørgsmål" øverst i dette forum.

Besvar