Indvandringsprøven!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Joos

Indvandringsprøven!

Indlæg af Joos » 01.02.2010 15:04:26

Hej Forum

Min kone og jeg søgte om familiesammenføring i december sidste år. Uden at kende alt for meget til reglerne, har jeg dog alligevel gjort mig en masse bekymringer mht. hvad der kræves af mig som mand her i DK.

Umiddelbart tror jeg at jeg kan aflive en af mine mange bekymringer, efter jeg idag talte med udlændingeservice.
Mit spørgsmål til dem var: Skal min kone op til en eventuel indvandringsprøve, hvis loven træder i kraft, inden vi bliver godkendt til familiesammenføring. Svaret var nej.

Hvad mener i om dette? Er der andre der har gjort sig samme bekymringer?

Vh joos

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Indvandringsprøven!

Indlæg af dotGusten » 01.02.2010 15:08:14

Loven er jo trådt i kraft.

Prøven kan bare ikke udføres, da materialet ikke er klart endnu.

Men lad nu være med at bekymre dig unødigt. Du har vel ikke tænkt dig, at din ægtefælle skal gå hjemme i køkkenet afsondret fra andre mennesker end dig?

Det hele er en storm i et glas vand.

Joos

Indlæg af Joos » 01.02.2010 15:12:23

Vil det sige, at vi alligevel kan risikere at skulle op til den prøve?
Ps. hverken min kone eller jeg har lyst til at afsondre os fra omverdenen. Min bekymring bunder i, at hun kan risikere at blive udvist af DK, hvis ikke hun består prøven:/

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 01.02.2010 15:32:56

Lad nu være med at bekymre dig om fremtiden.

I og med, at din kone bevæger sig rundt i samfundet, lærer hun jo om det danske samfund.

Der er også en introduktionsvideo som man kan se før prøven.

Måske kan der være spørgsmål som: Hvem må slå børn i Danmark? Har kvinder stemmeret i Danmark? Skal mænd have højere løn end kvinder? Bestemmer præsterne, hvem der skal i fængsel? Er der skolepligt i Danmark? osv. osv.

Her kan du læse mere:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/integrat ... prøven.htm
Jeg kan ikke få linket til at virke - formentligt fordi der er et ø i :)

Se f.eks. denne intro:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/medborge ... anmark.htm
Linket til Sfinx film virker ikke, men brug dette i stedet:
http://www.sfinx-film.dk/index.php?opti ... Itemid=348

Og firmaet der laver filmen:
http://www.krithfilm.dk/omkrithfilm.html
Senest rettet af dotGusten 01.02.2010 15:55:15, rettet i alt 3 gange.

Joos

Indlæg af Joos » 01.02.2010 15:41:56

Dotgusten... Jeg stiller et spørgsmål som jeg ikke har svaret på. Hvorvidt det er fornuftigt at bekymre sig eller ej, det er vel en anden snak. Det er muligt jeg er meget pylret når det handler om min kones opholdstilladelse her i DK, det er sagen uvedkommende.

Men tak alligevel for dit første indlæg.

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 01.02.2010 15:51:03

Der er jo det med bekymringerne, at man ikke kan sove om natten, og bliver stresset.

Din kone skal jo under alle omstændigheder lære dansk og om samfundet, så hvis der kommer en prøve, vil det bare være et enkelt skridt på vejen. Din kone skal jo også i sprogskole hos kommunen og til en prøve mere længere fremme i tiden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2010 18:13:58

I loven om indvandringsprøven står der ikke noget om, hvornår den skal træde i kraft. Der står bare, at det er op til Integrationsministeriet at udmønte den i praksis. Der er så p.t. et lovforslag under behandling i Folketinget om ændring af udlændingeloven, som bl.a. skal gøre det muligt at afholde indvandringsprøven i Danmark i stedet for i udlændingens hjemland.

Jeg kan ikke ud fra hverken den eksisterende lov eller lovforslaget gennemskue, om prøven, når den indføres, vil blive krævet i alle verserende sager eller i alle sager, hvor der er søgt efter en given dato. Og mit bedste bud er, at det er en rent administrativ beslutning, som vil blive truffet af Integrationsministeriet.

Måske har Udlændingeservice ”insiderviden” om, hvilken administrativ beslutning, Integrationsministeriet har tænkt sig at træffe. Det er jo ikke specielt usandsynligt, men samtidig må jeg altså sige, at de ansatte i telefonrådgivningen ikke nødvendigvis altid ved alting. De er jo kun mennesker, så nogen gange kommer de måske til at svare på noget, som de tror, at de ved, men hvor sagen er den, at det gør de rent faktisk ikke.

Og det her er nok èn af de ting, som jeg ville foretrække at få et skriftligt svar på, da der så er mulighed for, at den ansatte kan nå at sætte sig ind i tingene og måske spørge andre til råds, før han/hun svarer.

Hvad angår at bekymre sig om indvandringsprøven, så må jeg give dotGusten ret i, at det er kontraproduktivt at bekymre sig om noget, som man alligevel ikke kan gøre noget ved. Og før Udlændingeservice begynder at udbyde undervisningsmaterialet til salg, så er der jo ikke mulighed for, at vores ægtefæller kan begynde at forberede sig til prøven, hvilket jo er det eneste konstruktive, man kan gøre, hvis man tror, at der er risiko for, at man vil blive omfattet af den. Så hvis man allerede har søgt om familiesammenføring, så må man jo bare tage det, som det kommer, da der alligevel ikke er andet, man kan gøre på nuværende tidspunkt.

Om prøven bliver let eller svær at bestå, det ved vi ikke med sikkerhed på nuværende tidspunkt. Og det kommer nok i høj grad an på, hvem der får sin vilje internt i regeringen og i ministeriet. Man kan således både forestille sig, at man ender med at lave en prøve, som 95% af deltagere består, og en prøve, som under 50% af deltagerne består. Det er i hvert fald det spænd, vi har set i indfødsretsprøven.

Den historiske baggrund er for prøven er således, at der i 2006 blev indført en mulighed for at kræve en indvandringsprøve i EU´s minimumsdirektiv om familiesammenføring, som Danmark p.g.a. vores forbehold ikke er omfattet af.

Muligheden blev indført efter ønske fra Holland, og argumentationen var, at det skulle være en integrationsfremmende prøve. Prøve skulle altså sikre en bedre integration af de udlændinge, der blev familiesammenført til et EU-land, hvorimod det ikke var hensigten, at prøven skulle forhindre folk i at blive familiesammenført.

Men de praktiske erfaringer fra de EU-lande, som har indført en sådan prøve, Holland og Tyskland, er imidlertid, at disse prøver i høj grad fik antallet af familiesammenføringer til at falde.

Og når man ved, at Gert Wilders parti får næsten 20% af stemmerne i Holland, så er det jo svært at frigøre sig fra en mistanke om, at den egentlige baggrund for hollændernes ønske om at få lov til at lave en indvandringsprøve var, at de gerne ville begrænse antallet af familiesammenføringer.

Og der er vist heller ikke megen tvivl om, at Dansk Folkeparti, som stillede krav om en dansk indvandringsprøve under finanslovsforhandlingerne i 2006, nok håber på, at prøven vil få en lignende effekt i Danmark.

Dansk Folkeparti er jo således ikke interesseret i integration men derimod i at begrænse indvandringen af muslimer mest muligt. Dette er simpelthen partiets eksistensberettigelse og altoverskyggende mærkesag.

Så hvis Dansk Folkeparti får sin vilje - og det plejer de jo at gøre, når det drejer sig om noget med udlændinge - så kan der sagtens blive tale om en prøve, som rigtig mange af deltagerne vil dumpe i. Ligesom det nu – og igen efter krav fra Dansk Folkeparti – er blevet tilfældet med indfødsretsprøven.

I de første udgaver af indfødsretsprøven bestod næsten alle deltagerne således. Men det var ikke i orden for Dansk Folkeparti, som forlangte og fik regeringen med på, at prøven så måtte gøres betydeligt sværere. Ellers var for nemlig for mange muslimer, der fik dansk statsborgerskab, hvilket jo vil gøre det umuligt at repatriere dem på et senere tidspunkt, hvor de politiske vinde er skiftet (yderligere) i Dansk Folkepartis favør. Og den mulighed ønsker Dansk Folkeparti at holde åben.

Resultatet har været, at omkring halvdelen af deltagerne nu dumper til indfødsretsprøven, og et ukendt antal opgiver simpelthen på forhånd at søge om dansk statsborgerskab.

Så jeg kan på ingen måde tilslutte mig dotGustens betragtning om, at den nye indvandringsprøve bare er ”en storm i et glas vand”. Det kan vi simpelthen ikke vide noget om, før prøven er indført i praksis, og vi har set, hvor mange af deltagerne der dumper til den. Og når man ser tilbage på, hvordan dansk udlændingepolitik er blevet udmøntet siden valget i 2001, så er det absolut fuldt berettiget at frygte det værste.

Og ud fra det materiale, der foreligger p.t., der er der heller intet som helst, der tyder på, at prøven bare bliver endnu en formalitet, der skal overståes. Det er således meningen, at spørgsmålene om danske værdier skal stilles på dansk og besvares på dansk, og det vil jeg da mene må være endog meget vanskeligt at klare for en person, der endnu ikke har haft mulighed for at modtage nogen som helst form for kvalificeret danskundervisning.

Man siger ganske vist, at prøven skal svare til dansk på niveau 1), men det er efter min mening meget tvivlsomt, om den del, der handler om danske værdier, vil kunne bestås af en person, der kun har et niveau svarende til dansk 1).

For der er jo stor forskel på at skulle svare på spørgsmålet ”hej jeg hedder Thomas, hvad hedder du” og at skulle forklare om 3-delingen af magten eller om kvinders ligestilling på et sprog, som man aldrig har modtaget professionel undervisning i.

Så det er bestemt ikke urealistisk at forestille sig, at det vil kræve 3 måneders fuldtidsarbejde for en udlænding at forberede sig til denne prøve, og at det i hovedsagen vil være udlændinge med en uddannelse på mindst gymnasieniveau, der i det hele taget kan klare det.

Desuden bliver det sådan, at en udlænding får en begrænset periode til at bestå prøven, vistnok 75 dage, og hvis dette ikke lykkes, ja så skal vedkommende naturligvis rejse hjem igen. Så det vil da i meget høj grad bidrage til at skabe stress og usikkerhed, når folk fremover får at vide, at de i princippet har fået bevilget familiesammenføring - hvis de altså bare lige kan bestå denne prøve.

Hvor lang tid der skal gå, før man kan rejse til Danmark og forsøge at gå op til prøven nok engang, og om det evt. kommer til at kræve en helt ny ansøgning om familiesammenføring, det er der desuden mig bekendt ikke skabt klarhed over.

Men indtil vi ved mere, så må folk jo bare tage det som det kommer, og lade være med at tage mulige sorger på forskud. Man kan også sige, at denne prøve blev vedtaget for 3 år siden, så det er jo ikke fordi, det hidtil er gået specielt hurtigt med at få den indført…….

Men vil man være 100% sikker på at undgå indvandringsprøven, ja så må man jo søge efter EU/EØS-reglerne, hvor der ikke kan stilles krav om en sådan prøve. Det er der så bare nogle andre ulemper ved, men også en del fordele.

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 20.02.2010 23:44:57

Som forslaget ligger på ft.dk skal man først bestå prøven efter man i princippet er blevet forhåndsgodkendt til FS. Og prøven kan ikke tages i udlandet.

Citat fra lovforslaget, som det foreligger pt.:
"
§ 3

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. maj 2010, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Tidspunktet for ikrafttræden af udlændingelovens § 4 a, stk. 2, § 9, stk. 2, 2. og 3. pkt., § 9, stk. 18, 4. pkt., § 9 f, stk. 4, og § 40 d, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1-4 og 6, fastsættes af ministeren for flygtninge, indvandrere og integration."

Det er stadig et FORSLAG, men det giver dog et hint om tidshorisonten.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.02.2010 07:04:40

Jeg har i mellemtiden fået læst lidt mere på sagen og kan supplere Juma med at fortælle, at prøven skal bestås senest 75 dage efter ankomsten til Danmark for de personer, der har søgt fra hjemlandet. For dem, der har søgt fra Danmark, vil fristen være 75 dage efter forhåndsgodkendelse af ansøgningen.

Hvis man ikke består inden for denne tidsfrist, skal man forlade Danmark senest 90 dage efter sin ankomst / tidspunktet for forhåndsgodkendelse af ansøgningen. Og herefter skal man så søge om familiesammenføring nok engang, hvis man ønsker endnu en chance for at gå op til prøven.

Der er ingen begrænsninger på, hvor mange gange man kan gå op til prøven i løbet af de 75 dage, men det koster 3.000 kroner hver gang, man forsøger. Jeg ved ikke, om det vil være muligt at gå op til prøven, allerede inden man har fået bevilget familiesammenføring.

Under den hidtidige behandling af lovforslaget (L87) i Folketinget har Integrationsministeriet og regeringen afvist alle forslag, som ville gøre det nemmere for folk at bestå prøven.

F.eks. vil man ikke lade folk tage vidensdelen af prøven på andre sprog end dansk, og man vil ikke tilbyde folk at deltage i integrationsprogrammets danskundervisning, medens de opholder sig i Danmark på turistvisum eller processuelt ophold. For at blive fritaget for prøven, skal man have opholdt sig ikke mindre end 5 år i Danmark.

Alt i alt er der derfor efter min opfattelse overhovedet ingen tvivl tilbage om, at det reelle formål med denne prøve er at mindske antallet af familiesammenføringer, selvom formålet i loven angives at være at fremme integrationen. Som vi har set det i så mange andre tilfælde, f.eks. Irakkrigen, lyver regeringen altså helt åbenlyst omkring motivationen for de ting, den foretager sig. Og et flertal af befolkningen synes, at dette er helt i orden eller måske endda ligefrem ønskværdigt.

Dansk Folkeparti brokker sig jævnligt over, at der er for mange familiesammenføringer, idet effekten af de stramninger, der blev foretaget i 2002, er aftaget med tiden. Så det bør jo i grunden ikke kunne komme bag på nogen, der har fulgt blot en anelse med i dansk politik, at formålet med indvandringsprøven naturligvis er at mindske antallet af familiesammenføringer.

Indvandringsprøven er desuden blevet til efter Hollands forbillede, idet Holland som det første europæiske land indførte en sådan prøve i 2006. Og hvis man googler på den hollandske prøve, viser det sig også, at motivationen for denne var at presse børn af tyrkiske og marokkanske immigranter til at ændre deres valg af ægtefælle, således at indvandringen til Holland blev mindre, og således at integrationen ikke skulle starte forfra i hver generation.

Stemningen i Holland drejede således efter mordet på politikeren Van Gogh i 2004 i retning af, at indvandringen skulle bremses, og at indvandrere i højere grad skulle assimileres i det hollandske samfund.

I dag får højreekstremisten Gert Wilders parti næsten 20% af stemmerne i hollandske meningsmålinger, og tilslutningen er især eksploderet efter, at han er for nylig er blevet tiltalt efter den hollandske racismeparagraf for nogle af sine udtalelser om islam og muslimer.

I Holland er man i øvrigt fritaget fra at bestå integrationsprøven, hvis man kommer fra f.eks. USA eller Japan. Så de hollandske politikere er jo en del mere ærlige end de danske m.h.t. hvilke grupper, det er, de gerne vil ramme med denne lovgivning, og hvad formålet i det hele taget er.

Hvad angår tidspunktet for prøvens ikrafttræden, så har Udlændingeservice allerede slået en stilling op som prøvekoordinator, og denne stilling har netop tiltrædelse pr. 1/5 2010. Men det er naturligvis ikke det samme som, at prøven vil være rullet fuldt ud allerede på denne dato. Det kan vi ikke vide noget om på nuværende tidspunkt.

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 21.02.2010 07:17:58

Det lyder da lidt vildt hvis prøven skal tages på dansk...

Jeg ringede til integrationsministeriet i fredags for at spørge om man allerede nu kunne rekvirere filmklippede, som de har lagt på nettet, på andre sprog en dansk - de skriver jo at de allerede er oversat til 18 sprog - men det kunne man ikke. Så hvis man allerede nu vil have en smagsprøve bliver man altså nødt til at tage de danske klip og selv oversætte dem.

Det ser ud som om man ikke umiddelbart kan downloade klippene - er der nogle der har en fidus til hvordan man kan downloade filmene?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.02.2010 08:12:31

http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.asp ... /index.htm

I høringsnotat L87 (det næstøverste dokument på siden) kan man bl.a. læse følgende:

Ægteskab uden Grænser anfører, at den del af prøven, som handler om kendskab til danske værdier og det demokratiske system, bør kunne tages på deltagerens eget sprog eller alternativt på et fremmedsprog, som deltageren i forvejen behersker.

Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget ikke ændrer ved de grundlæggende principper for indvandringsprøven som vedtaget ved lov nr. 379 af 25. april 2007, herunder at indvandringsprøven skal aflægges på dansk. Det bemærkes, at det ikke vurderes praktisk muligt løbende at afholde og censurere vidensprøven på samtlige prøvedeltageres modersmål eller muligt at afholde indvandringsprøvens vidensprøve på fremmedsprog, som de enkelte prøvedeltagere behersker i forvejen. Dette vil medføre, at prøvedeltagere, der ikke behersker på forhånd udvalgte fremmedsprog, vil være væsentlig ringere stillet end prøvedeltagere, der behersker sådanne fremmedsprog.

...................

Argumentationen her må jo siges at være interessant. Hvis man tilbød folk at tage vidensdelen af prøven på udvalgte fremmedsprog (f.eks. engelsk), så ville folk, der ikke taler disse fremmedsprog, være dårligere stillet end dem, der gør. Det har Integrationsministeriet jo ubestrideligt ret i.

Men de ville jo ikke være dårligere stillet, end de er i en situation, hvor alle skal tage vidensdelen af prøven på dansk. Så der er jo tale om en "elendighedsbetragning", hvor det åbenbart er et mål i sig selv at gøre det lige svært for alle at bestå prøven.

....................

Ægteskab uden Grænser finder, at personer, som har gennemført et ophold som au pair i Danmark, studieophold, o.a. har erhvervet sådan et kendskab til dansk sprog og kultur, at der ikke skal stilles krav om bestået indvandringsprøve.

Integrationsministeriet skal herom henvise til lovforslagets afsnit 2.2.4., hvoraf fremgår, at formålet med indvandringsprøven er at styrke den enkelte udlændings mulighed for en vellykket og hurtig integration i det danske samfund. Regeringen finder derfor ikke, at kravet om en bestået indvandringsprøve bør stilles, hvis det ud fra udlændingens kvalifikationer er helt åbenbart, at udlændingen allerede har et grundlæggende kendskab til det danske sprog og kendskab til det danske samfund, f.eks. hvis udlændingen i en længere årrække har opholdt sig i Danmark i kraft af et andet opholdsgrundlag og taget en videregående uddannelse i Danmark. Der vil således kunne dispenseres fra kravet om indvandringsprøven, hvis udlændingen
har haft opholdstilladelse i Danmark i mindst 5 år og har sådanne danskkundskaber,
som er tilstrækkelige til at opfylde danskprøvekravet i forbindelse med meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse
, jf. bekendtgørelse om meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse nr. 1376 af 18. december 2008, bilag 1 og 2, og således har bevis for danskkundskaber, der overstiger niveauet i indvandringsprøven.

.......................

Officielt hedder det sig, at prøven skal lette udlændinges integration i Danmark. Så det må vel siges at være voldsomt meget ude af proportion, at man kun kan fritages fra prøven, hvis man allerede har boet 5 år i Danmark og i øvrigt opfylder de krav til dansk, som er nødvendige for at få permanent opholdstilladelse.

I øvrigt har man, som det ses af ovenstående link, "glemt" at lægge Ægteskab Uden Grænsers høringssvar ud på Folketinges hjemmeside sammen med de øvrige høringssvar. Min personlige teori er, at det skyldes, at vi i høringssvaret fuldstændig piller hele argumentationen for overhovedet at lave en indvandringsprøve fra hianden. Og desuden udstiller vi det groteske i, at EU/EØS-borgere på alle måder behandles langt bedre i Danmark end danske statsborgere, der har giftet sig med en udlænding.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 21.02.2010 09:03:59

Jeg tror det er meget meget vigtigt at man får medierne og dermed befolkningen til at forstå det helt vanvittige i denne indvandringsprøve spec med den krølle at de økonomisk stærke danskere som gifter sig med en udlænding, netop hovedsagligt benytter sig af EU reglerne hvis de kan for det er absolut ikke en billig løsning nu og her men nok på længere sigt og et langt værdigere opholdsgrundlag for 3 lands ægtefæller uden dette vanvittige forhindringsløb.

Det er en måde at sortere ikke alene med hensyn til sprog og religiøst tilhørsforhold men ogå med hensyn til hvilken uddannelsesmæssige niveau den udenlandske ægtefælle har.
Har man en videregående uddannelse starter man jo på dansk sprog 3 som oftest, og det er jo langt billigere end at have en udlænding som skal starte på dansk 1 for den danske stat. Og det er jo nok det som Holland lidt ærligere har meldt ud

mbp

Indlæg af mbp » 21.02.2010 09:15:27

Det ser ud som om det vil være en klar fordel at søge familiesammenføring fra Danmark, for på den måde at få længere tid til at forberede sig på prøven, efter at man er blevet forhåndsgodkendt til familesammenføring.

Gad vide om det vil få betydning for hvor nemt ægtefæller vil kunne opnå visum til Danmark?
og dermed mulighed for at søge om familiesammenføring fra Danmark.
(har tidligere læse herinde, at der som udgangspunkt gives visum til ægtefæller)

Jeg kan ikke forestille mig at DF syntes, at det er i orden at alt for mange vil benytte sig at den model og dermed sandsynligvis øge mulighederne for at bestå indvandringsprøven og så kan man jo sige at indvandringsprøven får endnu større konsekvenser.

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 21.02.2010 09:24:00

Jeg giver Krikris ret - det kunne være godt hvis ÆUG kunne bringe problemstillingerne omkring dette op i medierne..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.02.2010 09:25:54

Der er mig bekendt ingen planer om at ændre på visumpraksis. Tværtimod har man jo for knap en år siden legitimeret proceduren med at søge FS under "processuelt ophold" ved at afskaffe reglen om, at en evt. visumbankgaranti inddrages, hvis visumindehaveren gifter sig under sit ophold i Danmark og herefter søger om FS. Og Udlændingeservices vejleder folk helt åbent i (hvad de også er forpligtet til), at de kan opfylde tilknytningskravet ved at komme til Danmark på visum.

I øvrigt helt enig med Krikris i, at indvandringsprøven naturligvis også er en måde, hvorpå man vil forsøge at sortere de uddannelsesmæssigt "svage" ægtefæller fra, og at dette sikkert spiller en stor rolle for regeringspartiernes tilslutning til prøven.

Kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse samt den del af boligkravet, der forhindrer familiesammenførte par i at bo i en fremlejet bolig, trækker jo i den helt samme retning. Blot med den fokus, at det her er de kortuddannede og økonomisk dårligt stillede danskere, der forhindres i at få familiesammenføring.

Så sat på spidsen kan man vel sige, at Dansk Folkeparti får opfyldt et ønske om at gøre det sværere for muslimer at komme til Danmark, og V og K får opfyldt et ønske om at "dreje" indvandringen i en retning, som er til økonomisk gavn for staten, således at det bliver nemmere at sætte skatterne ned uden at skære i de offentlige udgifter.

Og Socialdemokraterne de siger øh bøh thja til det hele og kan ikke rigtig finde ud af, hvilket ben de skal stå på :lol:

Besvar