EU-regel eller de svenske national regel

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
michlle

EU-regel eller de svenske national regel

Indlæg af michlle » 31.01.2010 23:52:16

min kone og jeg har lige været i kina og dermed gifte vi os der.min kone er på processult ophold.hun ansøgte en folkeskole i danmark.nu vil vi flytte til sverige.men jeg vil ikke ,hvad er det bedste for os .EU-regel eller de national regel.

jeg har et fast arbejde i danmark,hvor jeg tjener ca 11000 dk om månden.min kone og jeg kunne godt tænkt os at blive boende i sverige.
Kan hun modtage social ydelse,hvis hun går til sporgskole.
jeg har hørt ,om man søger under EU-regel kan medføre en opholdtilladelsetab ,hvis man modtager social ydelse.

jeg håber ,at I kan give mig nogle gode råd

fundiver199

Re: EU-regel eller de svenske national regel

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2010 07:16:50

Ved ansøgning efter de nationale svenske regler kan din kone få permanent opholdstilladelse allerede efter 2 år i stedet for 5 år, og modtagelse af sociale ydelser kan ikke medføre tab af retten til ophold. Ulempen er til gengæld, at hun skal søge fra sit hjemland og først må indrejse i Sverige, når sagen er behandlet efter 3-6 måneder.

Du kan læse mere om EU-reglerne under "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig" her på hjemmesiden samt i indlægget "ofte stillede spørgsmål" øverst i forum. For en beskrivelse af Sveriges nationale regler, se Migrationsverkets hjemmeside:

http://www.migrationsverket.se

under "flytta til nogon i Sverige", "flytta til svensk medborgare"

michlle

Indlæg af michlle » 01.02.2010 12:35:34

kan min kone ansøge de svensk regel i danmark.hvor hun har en lovlig ophold?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.02.2010 13:23:29

Ja, hvis hun har en opholdstilladelse i Danmark, så kan hun indgive en ansøgning på Sveriges ambassade i København eller nærmeste svenske konsulat (men altså ikke hvis hun kun har et almindeligt visum eller opholder sig i Danmark på processuelt ophold). Men hun skal altså blive boende i Danmark, indtil de svenske myndigheder træffer en afgørelse i sagen, normalt efter 3-6 måneder. Og du som er dansker skal jo bo i Sverige, eller tidligere have været i besiddelse af et svensk personnr., inden hun kan søge om at blive familiesammenført med dig.

michlle

Indlæg af michlle » 01.02.2010 14:28:28

jeg tror ikke,at US ville give min kone opholdestiladelse.da vi har prøvet at ansøge FS og fik afslag.Derfor min kone kun kan blive på processuelt ophold.
Kan vi ansøge EU-regel.hvis ja.hvordan?

Besvar