ophold under behandlignstiden

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hisham

ophold under behandlignstiden

Indlæg af hisham » 30.01.2010 00:35:38

hej
jeg er danskstatsborger, bor i malmø og arbejder i københavn, og blev gift i septemper sidste år.
vi har søgt om familiesammenføring, åbenbart under EU-regler.
jeg har udfyldt ansøgningskemaet fra migrationsverket og indsendt det d.11.01.2010 har efterfulgt forsøgt at ringe til min sagsbehandler men fik ikke fat i ham!
idag kom jeg igennem og fik at vide at han ikke længere var min sagsbehandler og fik nr. og navn på en anden sagsbehandler, personen jeg talte med idag hos migrationsverket havde adgang til min sag. jeg spurgte selvfølige om han kunne se hvorlangt sagen var kommet, havde nemlige læst nogle steder at bahandlingstiden i fleste tilfælde var omkring 3mdr. og vi har snart ventet den tid.
jeg fik oplyst at de havde alle oplysninger på mig og at min tidligere sagbehandler havde fortravlt derfor blev min sag sendt videre, og at sagen ca. vil tage omkring 5mdr.

spørgsmål...
er der andre formular som man skal udfylde til migrationsverket udover den jeg har udfyldt?
må min ægtefælle søge schengen visum og rejse ind i sverige mens sagen bliver behandlet?

fundiver199

Re: ophold under behandlignstiden

Indlæg af fundiver199 » 31.01.2010 09:03:11

Ja din ægtefælle har ret til at få udstedt et visum, så han kan slutte sig til dig i Sverige. Visum skal udstedes gratis og efter en særlig hasteprocedure, som højest må tage 4 uger.

Det normale er at søge visum først og så søge om opholdskortet, når man allerede er ankommet til Sverige. Man kan godt søge om opholdskort fra sit hjemland, som din mand nu har gjort, men èt eller andet sted kan jeg kun anbefale at gøre det, hvis man så også har tænkt sig at blive i hjemlandet, indtil opholdskortet er udstedt.

For selvom der principielt ikke er noget i vejen for først at søge om opholdskort og herefter om visum, så er det en både usædvanlig og kejtet måde at gøre tingene på. Og ved ansøgning efter Sveriges nationale regler kan man ikke gøre sådan.

Så jeg frygter for, at det kan blive svært at overbevise en ambassade om, at din mand ikke skal blive i sit hjemland, indtil ansøgningen om opholdskort er færdigbehandlet, når han nu har søgt om det fra sit hjemland.

Men det må I jo så forsøge, hvis I ikke har lyst til at vente i op til 5 måneder på, at han kan komme til Sverige. Hvis der bliver problemer, så kan I evt. få SOLVIT til at hjælpe jer.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.01.2010 09:44:37

hisham, noget kunne tyde på, at du ikke har sat dig ordentligt ind i reglerne. Det er således ikke dig, som EU-borger, der skal udfylde noget ansøgningsskema, det er din ægtefælle, som skal gøre dette, og hvis din ægtefælle opholder sig i sit hjemland, så skal ansøgningen indgives til Sveriges ambassade der, som så videresender den til Migrationsverket. Det er ikke dig som EU-borger, der søger om ophold i Sverige, men din ægtefælle. Og når ansøgningen går via ambassaden, så kan det sagtens tage 3-6 måneder fra det tidspunkt, ansøgningen er indleveret, altså i januar, indtil der udstedes et opholdsbevis i henhold til EU-reglerne. Det er der intet usædvanligt i. Der går i reglen lidt hurtigere, hvis man ansøger på Migrationsverket direkte, altså hvis man ankommer til Sverige på et visum og dernæst søger. Men nu har I jo gjort det lige modsat, og så må I enten væbne jer med tålmodighed eller indgive en ansøgning om et EU-ægtefællevisum på ambassaden.

hisham

Indlæg af hisham » 31.01.2010 17:46:00

tak for jeres svar

har virkelige forsøgt at sætte mig ind i reglerne men nogle gange kan det være svært at overskue tingene...

min mand har været til interview i hjmmelandet 8nov 2009, jeg fik et brev fra migrationsverket 4jan 2009, hvor jeg sku udfylde en blanket om vi fortsat var gift og vedlægge
kopi af personbevis
kopi af id-kort
det gjorde jeg, men vidste bare ikke hvor og hvornår jeg skulle gør dem opmærksomme på via hvilke regler vi søgte...
og siden de ikke bad om andet gik jeg udfra at det vil gå hurtigt med afgørelsen!
5 måneder yderligere er lang tid at vente...

er det normal procedure når man søger via EU-regler?
er det kun afgørelsen vi venter på?
og hvis min mand får en schengen-visum, er det lovligt for ham at opholde sig i sverige under behandlingstiden?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.01.2010 18:00:05

Det forhold, at din ægtefælle er blevet interviewet på ambassaden, og at du har fået et spørgeskema med posten fra Migrationsverket, får det umiddelbart til at lyde som om, I har søgt om ophold ved brug af Sveriges nationale lovgivning og ikke efter EU-retten. Hvis din ægefælle har betalt et gebyr for ansøgningen på ca. 500 SEK, så er det helt sikkert efter national lovgivning, I har søgt.

hisham

Indlæg af hisham » 31.01.2010 18:11:16

ja det gebyr har han betalt...

så må han ikke opholde sig i sverige under behandlingstiden...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.01.2010 19:02:54

Ja, så har I søgt efter national svensk lovgivning og ikke efter EU-retten, og så er det rigtigt, at din ægtefælle pænt skal blive i sit hjemland, indtil Migrationsverket udsteder en egentlig opholdstilladelse, der så normalt vil gælde for 2 år, hvorefter den kan gøres permanent. Sagsbehandlingen tager så normalt 3-6 måneder, og først herefter må din ægtefælle rejse til Sverige. Det er altså et andet regelsæt, I har søgt under. Og det giver nogle andre fordele og ulemper i sammenligning med EU-reglerne.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.01.2010 22:27:09

Spørgsmålet er jo så, om de 5 måneder, som sagen cirka forventes at tage, er 5 måneder fra nu af eller 5 måneder fra der blev søgt? Hvis det er 5 måneder, fra der blev søgt, så er der jo kun et par måneders ventetid tilbage nu. Og så kan det i hvert fald ikke betale sig at trække ansøgningen tilbage og søge efter EU-reglerne i stedet. Især ikke fordi der faktisk er nogle fordele ved at komme under Sveriges egne regler, hvis man har tænkt sig at blive boende i længere tid.

hisham

Indlæg af hisham » 31.01.2010 23:10:15

kan det gør en forskel hvis jeg talte med min sagsbehandler mht. ventetiden?

hisham

Indlæg af hisham » 31.01.2010 23:20:18

det undre mig lidt, hvis vi har søgt via de svenske nationale regler at jeg ikke er blevet interviewet eller blevet stillet yderligere spørgsmål...?
har både læst og hørt at de stiller spørgsmål til foroldet i det tilfælde eller kommer det på et senere tidspunkt?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.02.2010 10:06:00

Du er blevet interviewet i form af det spørgeskema, du har fået tilsendt - det er kun, hvis der er uoverensstemmelser mellem det, du har svaret, og det, din ægtefælle har svaret, at Migrationsverket vil kontakte dig for yderligere oplysninger enten i form af en telefonsamtale eller i form af et interview hos Migrationsverket.

Når ansøgningen er indleveret på ambassaden i november, kan I forvente at få svar på ansøgningen senest i april.

Ambassaderne kender som regel kun til national lovgivning og har ikke noget større kendskab til EU-"parallellovgivning", så hvis man vil gøre brug af EU-regler, skal man selv gøre ambassaden opmærksom på det, ellers vil personalet næsten altid sagsbehandle efter national lovgivning

hisham

Indlæg af hisham » 02.02.2010 13:24:48

hej
var idag oppe migrationsverket...
fik at vide at jeg vil blive kaldt til et interview denne måned eller næste måned???
hvorfor det er det normalt? der har ikke været uoverensstemmelse med mit udsagn og min mands.
det eneste spørgsmål jeg blev stillet i blanketen var om vi fortsat var gift...
ville det være helt dumt at trække ansøgningen tilbage, og søge ægtefælle visum til min mand og derefter søge via EU-regler....???
er det et problem hvis man kun har en fremleje kontrakt???
må min mand søge schengen visum og opholde sig i dk f.eks. indtil sagen bliver afgjort???

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.02.2010 16:41:46

Jeg skal ikke kunne sige, hvorfor du bliver kaldt ind til et interview, men det kan måske være, at Migrationsverket undrer sig over, at I har været gift længe, men ikke har boet sammen, eller omstændighederne omkring jeres bryllup, der kunne tyde på, at der er tale om et arrangeret ægteskab, evt. et tvangsægteskab?

Uanset årsagen, så har du jo intet at fryte, hvis I har rent mel i posen. Og når sagen allerede er så fremskreden, så kan det jo dårligt betale sig at begynde at søge efter et andet regelsæt, om noget vil det jo blot vække Migrationsverkets mistanke yderligere, om at der stikker noget uldent under, hvis I forsøger at ændre på ansøgningen.

Din ægtefælle kan godt søge om et Schengenvisum til Danmark, hvis I har noget familie i Danmark, som vil indestå for invitationen - du kan jo ikke selv invitere til Danmark, når du nu er bosat i Sverige. Og din ægtefælle vil ikke kunne få et svensk visum, så længe der foreligger en ansøgning om opholdstilladelse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.02.2010 18:13:55

Vil blot tilføje, at det også vil se meget mærkeligt ud, hvis ægtefællen begynder at søge om visum til et andet Schengenland, når parret har en ansøgning om familiesammenføring i Sverige under behandling. Dette vil også kun kunne tjene til at fremkalde en mistanke hos myndighederne om, at der er noget uldent ved hele sagen.

Så det må absolut tilrådes parret bare at lade den eksisterende ansøgning køre videre og så i øvrigt møde op til de interview m.m., som de måtte blive indkaldt til.

Besvar