Forsikring
-
fundiver199
Re: Forsikring
Hvis ansøger opholder sig i Danmark på "processuelt ophold", bør vedkommende have en privat sygesikring, da man ikke er dækket af den danske i den situation.
Hvis ansøger derimod opholder sig i hjemlandet, medens sagen behandles, så er det naturligvis ikke nødvendigt.
Hvis ansøger derimod opholder sig i hjemlandet, medens sagen behandles, så er det naturligvis ikke nødvendigt.
Der er flere gange blevet henvist til www.mnui.com her på forummet.
Her har vi funet forsikring til omkring 80 USD/400 DKK for to måneder til min mand, når man har købt forsikring inden afrejse, kan man fornye den undervejs, hvis sagen trækker ud, så man ikke er nødt til at betale for eks 6 måneder i forskud, og sagen så bliver overstået hurtigt, og ansøger så bliver dækket af den danske sygesikring. Man skal dog have tegnet den oprindelige forsikring inden afrejse. Jeg ved ikke 'hvor god' forsikringen er, mht serviceniveau, sagsbehandlingstider osv, men så længe min mand opholder sig i DK, føler jeg mig tryg nok ved at han nok skal blive optimalt behandlet, så må man tager evt. besvær med forsikringsselskabet bagefter. Den vi har tegnet til ham, er en helt ordinær rejse-sygeforsikring, der dækker det mest nødvendige, der nu måtte opstå.
Her har vi funet forsikring til omkring 80 USD/400 DKK for to måneder til min mand, når man har købt forsikring inden afrejse, kan man fornye den undervejs, hvis sagen trækker ud, så man ikke er nødt til at betale for eks 6 måneder i forskud, og sagen så bliver overstået hurtigt, og ansøger så bliver dækket af den danske sygesikring. Man skal dog have tegnet den oprindelige forsikring inden afrejse. Jeg ved ikke 'hvor god' forsikringen er, mht serviceniveau, sagsbehandlingstider osv, men så længe min mand opholder sig i DK, føler jeg mig tryg nok ved at han nok skal blive optimalt behandlet, så må man tager evt. besvær med forsikringsselskabet bagefter. Den vi har tegnet til ham, er en helt ordinær rejse-sygeforsikring, der dækker det mest nødvendige, der nu måtte opstå.
Da jeg undersøgte sagen, lod det ikke til at der var nogle af de store danske rejseforsikringsselskaber (ihi-bupa, europæiske, gouda), der var gearet til at forsikre udlændinge i Danmark (i hvert fald ikke via websiderne, men man kan jo ringe og spørge).
Hvis du ikke ønsker at benytte et internationalt selskab, kan I evt prøve at kontakte nogle selskaber i din ægtefælles hjemland?
Hvis din ægtefælle allerede nu befinder sig i DK på processuelt ophold uden forsikring, tror jeg I får problemer med at finde et decideret rejseforsikringsselskab, der vil lade jer tegne en forsikring (disse skal stortset altid være tegnet inden afrejsen, for at undgå at folk spekulerer i svindel og blot skynder sig at gå på nettet og købe en i tilfælde af sygdom under rejsen). Men hvis din ægtefælle stadig er dækket af sin oprindelige rejseforsikring eller evt. sundhedsforsikring fra hjemlandet, er det muligt at den kan forlænges. Det har jeg i hvert fald benyttet mig af under længerevarende udlandsophold, der trak ud.
Ellers står der følgende på nyidanmark.dk
"Man er ikke berettiget til at få betalt danskundervisning på en sprogskole, og ens ret til lægehjælp er indskrænket. Hvis man har akut behov for lægehjælp eller hospitalsophold, kan man kontakte kommunen."
Man skal nok ikke forvente at få frosset fodvorter væk, men man bliver heller ikke overladt til at dø i rendestenen (hvilket vi jo mig bekendt heller ikke har tradition for i dette land). Men hvorvidt der kan komme et erstatningskrav, er jo nok en individuel vurdering.
Hvis du ikke ønsker at benytte et internationalt selskab, kan I evt prøve at kontakte nogle selskaber i din ægtefælles hjemland?
Hvis din ægtefælle allerede nu befinder sig i DK på processuelt ophold uden forsikring, tror jeg I får problemer med at finde et decideret rejseforsikringsselskab, der vil lade jer tegne en forsikring (disse skal stortset altid være tegnet inden afrejsen, for at undgå at folk spekulerer i svindel og blot skynder sig at gå på nettet og købe en i tilfælde af sygdom under rejsen). Men hvis din ægtefælle stadig er dækket af sin oprindelige rejseforsikring eller evt. sundhedsforsikring fra hjemlandet, er det muligt at den kan forlænges. Det har jeg i hvert fald benyttet mig af under længerevarende udlandsophold, der trak ud.
Ellers står der følgende på nyidanmark.dk
"Man er ikke berettiget til at få betalt danskundervisning på en sprogskole, og ens ret til lægehjælp er indskrænket. Hvis man har akut behov for lægehjælp eller hospitalsophold, kan man kontakte kommunen."
Man skal nok ikke forvente at få frosset fodvorter væk, men man bliver heller ikke overladt til at dø i rendestenen (hvilket vi jo mig bekendt heller ikke har tradition for i dette land). Men hvorvidt der kan komme et erstatningskrav, er jo nok en individuel vurdering.
-
fundiver199
Typisk vil der nok kunne blive tale om krav om betaling for den benyttede sundhedsydelse, hvis ansøgningen om opholdstilladelse ender med et afslag. Men jeg er ikke sikker på, om der eksisterer nogen fast praksis, så måske vurderes der simpelthen fra sag til sag.mariep skrev:Man skal nok ikke forvente at få frosset fodvorter væk, men man bliver heller ikke overladt til at dø i rendestenen (hvilket vi jo mig bekendt heller ikke har tradition for i dette land). Men hvorvidt der kan komme et erstatningskrav, er jo nok en individuel vurdering.
mariap har helt ret i, at en rejsesygeforsikring altid skal tegnes, inden rejsen påbegyndes. Og ligeledes skal den forlænges, inden den udløber. Så hvis udlændingen allerede er i Danmark og forsikringen allerede er udløbet, så er løbet givetvis kørt.
I den situation må man vælge mellem at blive i Danmark uden forsikring eller at rejse hjem og tilbringe ventetiden der.
-
fundiver199
Hvis man er bekymret for det, så må man jo tegne en forsikring for den periode, hvortil man har søgt visum, og så sørge for at forlænge den i god tid inden, den udløber.
Jeg har haft ringet til 3 forskellige der alle har Forsikringer til udlændinge.
ihi Bupa 90 dage for 2407 kr
Europæiske 90 dage for 2300 kr
Gauda 90 dage for 2440 kr
ihi Bupa 90 dage for 2407 kr
Europæiske 90 dage for 2300 kr
Gauda 90 dage for 2440 kr
Forsikringerne lyder voldsomt dyre, hvis de skal tegnes i DK. Min kommende kone købte en udviddet (tænder) forsikring i UA - gældende for et år - internationalt forsikringsselskab - den kostede ca. 200 kroner for et år!!