Hjælp til EU reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mitsu

Hjælp til EU reglerne

Indlæg af Mitsu » 28.01.2010 18:05:36

Jeg har virkelige brug for jeres hjælp, jeg er netop kommet hjem efter et møde på udlændingekontoret i Flensborg, jeg var der for at indgive familisammenføring til min kone fra Filippinerne... mit problem er at jeg er abejsløs i øjeblikket men bliver forsørget af mine forældre... men det ville udlændingekontoret ikke acceptere og de sagde at jeg skulle finde et job og så vende tilbage efter 6 måneder... men så har jeg i hvertfald misforstået eu-loven meget... her er et uddrag fra eu-loven:

EF-domstolen har i sag C-200/02, Zhu og Chen, udtalt, at ifølge selve ordlyden af forsørgelseskravet
i bestemmelsen (tidligere artikel 1, stk. 1, første afsnit, i direktiv 90/364, der blev
ophævet ved vedtagelsen af EU-opholdsdirektivet, som viderefører det gældende retsgrundlag for selvforsørgende), indebærer bestemmelsen ikke et krav om, hvor midlerne skal komme fra, jf. præmis 29. EF-domstolen udtaler videre, at bestemmelsen skal fortolkes i
overensstemmelse med dennes formål, nemlig at beskytte de offentlige finanser, og at et
yderligere krav til midlernes oprindelse vil udgøre et uforholdsmæssigt indgreb, jf. præmis
33. Dommen konkluderer på baggrund heraf, at betingelsen om at råde over tilstrækkelige
midler er opfyldt, hvis de finansielle midler er sikret af et familiemedlem til unionsborgeren.
Bestemmelsen indeholder ingen specifikke krav til, hvorledes
dokumentationskravet kan opfyldes, herunder krav til hvor eller hvem midlerne skal
stamme fra.

De fik også kontoudskrlft fra de sidste 3 måneder så de kan se at jeg betaler mine regniner og jeg altså ikke er nogen byrde for deres social system. Er det mig der misforstår noget eller er det udlændinge kontoret???

fundiver199

Re: Hjælp til EU reglerne

Indlæg af fundiver199 » 29.01.2010 13:26:46

Man kan godt råde over tilstrækkelige midler ved, at nogen forpligter sig til at forsørge en. Men der skal nok foreligge en skriftlig og forpligtende kontrakt mellem de to parter, og det skal vel så også vurderes, om den der påtager sig forsørgelsespligten også rent faktisk er økonomisk i stand til det. For ellers er det jo blot en tom erklæring uden værdi.

Hertil kommer at Tyskland – som du allerede har fået at vide mange gange her i forum – er så stort et land, at de ikke mener, at de behøver overholde reglerne. Så det er jo op til dig at vurdere, om du vil føre retssag imod den tyske stat eller finde en anden måde at løse dit problem på.

Under alle omstændigheder lyder det da helt uholdbart med en familiesammenføring, hvis du ikke har noget job og ikke engang er medlem af en A-kasse. Så hvis jeg var i dit sted, så ville jeg da ubetinget lade konen blive, hvor hun er, indtil jeg havde fået styr på min økonomi og min jobsituation.

Alternativt kan du flytte til Sverige, så I kan søge familiesammenføring efter Sveriges nationale regler. Her er der stadig ikke noget forsørgelseskrav, så her kan du godt starte med at leve af svensk socialbidrag eller alternativt økonomisk støtte fra dine forældre.

Besvar