HJÆLP mig please, tusind spørgsmål !!!!!!

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kirkehov

HJÆLP mig please, tusind spørgsmål !!!!!!

Indlæg af kirkehov » 16.01.2010 00:30:43

hejsa
min amerikanske kæreste og jeg vil gerne giftes og bosætte os i dk. jeg er dansk statsborger og har boet her alle mine 34 år. han er 47 og amerikaner og i gang med at blive skilt, han har to piger på 20 og 16. og jeg har tusind spørgsmål, som jeg håber, der er nogle der kan hjælpe mig med. jeg vil prøve at begrænse mig:

1. kan vi gifte os mens han er i dk på ferie?
2. kan han rejse tilbage til usa og arbejde mens FS(familiesammenføring) bliver behandlet(ansøgning afleveret i dk)
3. når vi får FS, kan han så arbejde?
4. hvad med lægehjælp?
5. hvad med dansk folkepension? kan han få det når han bliver 67?
6. gælder de samme regler for a-kasse også for ham, dvs forsikret efter 1 år?
7. hvad med hans to børn, kan de få opholds tilladelse? studere i dk?
8. vil det forringe vores chancer for FS når der er 13 år i aldersforskel?
9. jeg er mor til 4 dejlige unger, som jeg er forsørger af(faderen har dem hver 14 dag og betaler børnebidrag) har det nogen betydning med hensyn til FS?
10. hvad med alle hans ting fra amerika, skal han betale skat af dem hvis han tager det med til dk( bil, båd, værktøj ect)?
11. skal han betale skat til usa?
12. hvor lang tid efter han er blevet skilt, kan vi gifte os?

jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med disse spørgsmål....
jeg er ved at sprænges af stress over alt det her. HJÆLP!!!!!!!!!!
på forhånd tak :D
:?
christina

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: HJÆLP mig please, tusind spørgsmål !!!!!!

Indlæg af mh1 » 18.01.2010 23:09:01

1) Har i de nødvendige papirer i orden, kan i blive gift, mens han er her på turistvisum.
2) Ja, ansøgningen kan også indleveres fra USA
3) Ja, opholds- og arbejdstilladels følges næsten altid ad
4) Når han får opholdstilladelse, er han dækket af sygesikring lige som du er
5) DK og USA har en social sikringsaftale om pension, som betyder at han kan medtage evt. amerikansk pensionsret. Om han når at optjene fuld dansk folkepension afhænger af hans nuværende alder.
6) Ja
7) Det afhænger af deres alder, om de også kan få familiesammenføring, samt af, om deres mor lever og vil tillade at de udvandrer, om de bor hos faderen nu o.m.a.
8) Det kan medføre, at i skal bevise, at i ikke er gift pro-forma (det er ikke så farlig som det lyder)
9) Det kan gøre det lettere, idet visse krav kan bortfalde
10) Spørg hos toldskat, men formodentlig JA
11) Næppe, hvis han bor og tjener sine penge i DK, men det afhænger jo af de amerikanske love
12) Efter dansk ret lige så snart, det er sket og kan dokumenteres at være endeligt. Efter amerikansk ret afhængigt af, hvordan reglerne er i hans hjemstat. Vær sikker på, at ægteskabet vil være gyldigt efter begge regelsæt, så der ikke kan opstå problemer senere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 19.01.2010 10:00:27

Med hensyn til bilen, skal den efter al sandsynlighed til syn. Bilen skal omregistreres til danske nummerplader og der skal betales afgift (mener det er 180%) af bilens aktuelle værdi.

Der er flere andre tråde herinde på forum, hvor en del af spørgsmålene allerede er besvaret nærmere. Du vil der sikkert kunne finde mere uddybende svar på dine spørgsmål.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

kirkehov

Indlæg af kirkehov » 19.01.2010 10:14:06

tusind tak for hjælpen. det har sat lidt ro i min sjæl :wink:

Besvar