Amerikansk Spouse Visa (Dansk-Amerikansk Par)

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

milalu

Amerikansk Spouse Visa (Dansk-Amerikansk Par)

Indlæg af milalu » 29.12.2009 16:43:53

Hej,

Vi er et dansk-amerikansk par, som efterhånden er en smule forvirrede omkring regler, visum og love. Vi har fået anbefalet ÆUG af flere og vi håber derfor, at kunne få lidt gode råd samt dele erfaringer. Vi er især interessede i at høre om nogen har erfaringer med det der hedder spouse-visa (mere præcise spørgsmål nederst)... men først lidt om vores situation.

Jeg er en kvinde på 25 år (dansk statsborger) og min forlovede er 23 år (bliver 24 år til april) og er amerikansk statsborger, og vi vil rigtig gerne giftes og glæder os til at dele liv i samme land :). Vi ønsker, at bo i USA de første par år af vores ægteskab og er derfor gået i gang med at undersøge vores muligheder for det. Så vidt vi kan se har vi to muligheder:

fiancé-visa
spouse-visa

Efter at have læst om de to typer af visum, synes vi at et spouse-visa virker mest overskueligt primært fordi processen eftersigende er kortere. Vi overvejer derfor at gå på rådhuset og blive gift hurtigst muligt for at starte den proces. Da vi talte med den amerikanske ambasade, fik vi dog at vide, at jeg det ville være svært for mig at få et turistvisum (og dermed indrejse i USA), mens at jeg ansøger om spouse-visa pga. risiko for at personer i den situation bliver trætte af ventetiden og ikke rejser hjem igen og derfor opholder sig i USA illegalt. Det er lidt problem, da jeg havde tænkt at rejse til USA netop på turistvisum et par måneder i foråret. - Min forlovede har ikke rigtig mulighed for at rejse til Danmark pga. arbejde og det er ikke særligt sjovt, hvis vi ikke har mulighed for at se hinanden i den tid, hvor vi venter på et spouse-visa. Samtidig drømmer om at samle vores familier i sommerferien til en bryllupsfest i USA, og jeg vil derfor gerne til USA og hjælpe med forberedelser hertil. Derfor er vi meget interesserede i at vide mere om:

Er der nogen der har erfaringer med at ansøge om Spouse-visa?

Hvor land tid tager det ca. at få et spouse-visa?

Er der nogen der har erfaringer med indrejse i USA, mens man ansøger om spouse-visa?

På forhånd TAK

Glædelig Jul og Godt Nytår.

fundiver199

Re: Amerikansk Spouse Visa (Dansk-Amerikansk Par)

Indlæg af fundiver199 » 29.12.2009 23:23:02

Jeg ved ikke så meget om amerikansk lovgivning, men jeg ved dog, at det de kalder for "spouse-visa" eller "fiance-visa" svarer til det, vi i Danmark kalder for familiesammenføring. Altså en egentlig opholdstilladelse og ikke bare en tilladelse til at besøge USA i en afgrænset periode, som er det, vi i Danmark forstår ved et visum.

Og derfor er det givetvis rigtigt, at det kan være svært at få lov til at besøge USA på turistvisum, medens man har en ansøgning om "spouse-visa" (familiesammenføring) under behandling.

I Danmark ville det således ikke være muligt, men til gengæld tillader Danmark, at man kan søge om familiesammenføring, medens man allerede opholder sig i Danmark på visum, og dermed opnå "processuelt ophold". Men det er da meget muligt, at USA ikke er så flexible på dette punkt, og det vil der i så fald ikke være noget, I kan gøre ved.

Det er ikke for at jage dig væk, men findes der ikke en amerikansk udgave af ÆUG, som evt. kunne hjælpe jer? Problemet er jo, at fokus hos ÆUG´s medlemmer ligger på at komme til at bo sammen i Danmark eller evt. et af vores nabolande, og ikke på at komme til at bo sammen i alle mulige andre lande.

Sandsynligheden for lige at løbe ind i nogen, der har erfaringer med f.eks. de amerikanske familiesammenføringsregler er derfor nok desværre ret begrænset.

milalu

Indlæg af milalu » 29.12.2009 23:46:27

Tak for dit svar.
Jo, der findes formentlig noget tilsvarende for amerikanere, der ønsker familiesammenføring, vi har også ledt efter det, men vi har bare ikke fundet noget brugbart endnu.

Egentlig var vores plan oprindeligt at bo i Danmark, men vi har mere eller mindre været "tvunget" til at tage et par år i USA først pga job mm. Det var i den forbindelse jeg har fandt ind på ÆUG's hjemmeside og har derfor også læst lidt om familiesammenføring i DK... da vores situation ændrede sig, tænkte jeg, at der måske kunne være nogen her, der havde været i en lignende situation.
...som nævnt er det vores ønske at flytte tilbage til landet om et par år, så det kan være jeg vender tilbage der :)

Tak for hjælpen og godt nytår!

maXjolt

Indlæg af maXjolt » 30.12.2009 11:52:19

Hejsa

Et lille indspark :
Jeg er absolut ikke ekspert på området, men så vidt jeg husker, er der vist noget om at man som dansker har 6 måneders visum-fri indrejse i USA - om det så betyder, at man kan benytte dette under en verserende spousal visa-sag, skal man nok lige snakke med ambassaden om, ville jeg mene.
Men det er da en ide at gå videre med :-)

Held og lykke med sagen ;-)

basse

Indlæg af basse » 31.12.2009 01:19:35

der er to maader at goere det paa,
din mand kan ansoege om visa til dig det skal ske med du er i dk og han er usa, han skal tjene mindst 12000 dollars om aaret ellers skal i have co signer, det tager ca 6 maandere foere visa gaar igennem og du kan rejse til usa, naar du saa ankommer til usa har ret til arbejde, men skal vente paa at komme til interview hos uscis, og derefter god kendes hvikelt tager om 6 maandere mer.

du kan rejse til usa som turist hvilket giver dig 90dage visum,
i skal saa bliver gift men ikke foer der er gaaet 60 dage ogsaa kan i sende en ansoening om opholdstiladelse indenfor ca 6 maaneder faar du arbejds tilladelse ogsaa skal i bare vente at blive inkaldt til interview hos uscis og inden for en maandede til 2 sku du have din opholdstilladelse.

den sisdte maade her var den mig og min mand tog, hvilket var rart at man kunne tilbringe vente tiden sammen, men desvaere ikke have arbejde.
men hvis din er man er i usa saa er der masser af gratis advokathjaelp man kan benytte sig af.

held og lykke.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.12.2009 08:37:45

Det lyder egentlig meget parallelt til de danske regler, hvor man jo også kan vælge at søge FS i hjemlandet og så vente der, medens sagen behandles, hvorefter alting så til gengæld er klar og på plads, når man ankommer til Danmark.

Eller man kan rejse til Danmark på visum eller visumfrit turistophold, søge familiesammenføring og opnå processuelt ophold, så man kan tilbringe ventetiden sammen i Danmark, men uden rettigheder af nogen som helst art, før sagen er behandlet.

Tak for orienteringen, den er der sikkert også andre af forum brugere, som kan få glæde af.

milalu

Indlæg af milalu » 05.01.2010 11:16:36

Tak for jeres svar allesammen

Vi er begge i Danmark i øjeblikket - min forlovede på turistvisum. Vi har godt hørt om muligheden for at rejse ind i landet som turist og blive gift, og så ansøge om adjusted status inden turistvisumets udløb. Vi har dog også hørt, at det er forbundet med en del ricisi, da man ved indrejse i USA erklære at man ikke har intention om at imigrere (det kan dog være en nyere regel). Samtidig har vi også hørt at der kan gå meget lang tid før man opnå "spouse-visum" og i tiden man venter ikke har mulighed for at rejse ud af landet.

Til basse: Hvornår blev du blev gift i USA? og kunne du rejse til danmark i perioden, hvor du ventede på din opholdstilladelse?

Kort om USAs regler (som jeg har opfattet dem :)).
Som basse skriver, har man som dansker lov til indrejse i USA i op til 90 dage på et turist visum. Dette er en grøn blanket, som udfyldes i flyet og indleveres ved "grænsen" i lufthavnen i USA, hvor det stemples. Det skal afleveres igen ved udrejse - det foregår under boarding på flyet ud af USA). Inden man forlader DK skal man indvidere have udfyldt ESTA-registrering på nettet 72 timer før indrejsen til USA. Dette er et nyere krav som er kommet inden for det sidste år (se evt. http://www.politi.dk/da/borgerservice/p ... aartilusa/ ). Egentlig skulle denne registrering erstatte den grønne blanket i flyet, men jeg dog oplevet at den skulle udfyldes den alligeve ved begge mine rejser til USA indenfor det sidste år.

I forhold til adjusted status fra en type visum til et spouse-visum kan dette kun lade sig gøre ved et studievisum, arbejdsvisum, fiancévisum.. men ikke et turistvisum.

Det kan sagtens være at der er smuthuller i disse regler, at jeg har overset noget eller jeg måske bare er lidt for autoritetstro, men jeg synes bare, jeg har hørt nolge skrækhistorier i sager, hvor man har "omgået" reglerne lidt fx. rejse ind på et turistvisum, så jeg er lidt utryg ved at vælge den løsning.

Update i vores sag... hvis der skulle være nogle interessede :) )
Jeg talte med den amerikanske ambassade igår, hvor jeg fik anbefalet fiance-visa eller spouse-visa samt en K3 ansøgning, som den hurtigste måde at komme til at bo i samme land. - Altså er det, ifølge ambassaden ikke hurtigst blot at blive gift og ansøge om et spouse-visum pga. af lange ventetider. Netop pga. af lange ventetider for ægtefæller er der oprettet det, som hedder K3, der gør det muligt at få sin ægtefælle ind i landet, mens man venter. K3 er egentlig samme ansøgning som ansøgningen for et fiancé-visum, hvilket vil sige at det, som et fiancévisum ligeledes ca. tager mellem 4-12 måneder før USICIS har behandlet sagen, hvorefter den amerikanske ambassade modtager sagen, hvor der går op til 3 måneder før man kan komme til samtale og få sit visum udleveret. Det virker dog til at processen i nogle sager er langt hurtigere... Jeg har i hvert fald hørt som sager, der kun har taget 3-4 måneder ialt, men jeg kender deres ikke de nærmere omstændigheder ved disse sager eller hvor lang tid siden det er.. reglerne ændre sig jo indimellem :).

Indrejse i USA mens man ansøger om permanent opholdstilladelse.
Jeg talte også med ambassaden omkring indrejse i USA mens ansøgning om et spouse-visum er igang. Ifølge ambassaden er en indrejse ikke umulig, men det er op til den grænsekontrol, men går igennem om de vil lukke mig ind i landet. Man kan styrke sin sag ved at bevise at man vil rejse tilbage til DK og ikke har tænkt sig at blive i landet ulovligt blot fordi man er træt af at vente på et visum. Her kan bevis for fast ejendom, fast job eller uddannelse hjælpe. På ambassaden anbefalede de at disse dokumenter skulle være officielle, oversat til engelsk og opbevares i håndbagagen, så de kan hives frem ved indrejse. Men selvom man medbringer disse dokumenter er der er dog ingen garanti for at de tillader indrejse.

Så ligenu overvejer vi, om det er bedst, at blive gift og håbe på en kort proces, så jeg når at få opholdstilladelse inden vores sommerbryllupsfest, hvor familier samles... eller om vi skal vente, men at biive lovligt gift, så jeg er sikker på at kunne rejse ind i landet til sommer til festen.. om ikke andet så i hvert flad på turist visum.

Håber det kan være til hjælp for nogen. :)

AHS

Indlæg af AHS » 11.01.2010 15:02:25

Jeg står i en lignende situation.

For et par år siden var jeg så heldig at møde den mand, som jeg vil bruge resten af livet sammen med, og da han er amerikansk statsborger, ja, så kommer det til at tage tid, før vi kan være sammen.

Vores plan er at starte med at tage et par år sammen i USA og derefter søge om familiesammenføring i Danmark. Tidligere på dagen fik jeg en dansk advokats ord for, at det godt kan lade sig gøre, så længe jeg venter med at opgive min danske bopæl indtil jeg er fyldt 28 år, hvilket sker til sommer.

Der er ingen problemer i at blive gift inden min 28 års fødselsdag, så længe jeg bare ikke flytter fra landet inden da. Planen er altså i løbet af sommeren at tage til USA, blive gift, bruge noget ferie derovre, tage retur til Danmark, og når så sommeren går på hæld, så vil jeg flytte permanent derover.

Det er her, mine spørgsmål for alvor begynder at melde sig.

Skal jeg ansøge om "spouse"visum eller "fiancé"visum, og hvornår i processen skal det gøres? Allerede nu eller først i sensommeren?
Hvis min ansøgning om visum gør, at jeg ikke kan rejse til USA i ansøgningsperioden, så vil jeg nok foretrække at vente med ansøgningen om at flytte.

Jeg har ikke lyst til at sætte forholdet over styr ved ikke at tage tingene i den rigtige rækkefølge, men omvendt har jeg heller ikke lyst til, at den månedlange sagsbehandling først kan sættes i gang, når jeg er flyttet derover.

Er der nogen, der har gode råd til, hvad der kan gøres?

Og er der nogen, der har erfaringer med sagsbehandlingstiden for at få en arbejdstilladelse i USA?

Jeg håber meget, at nogen kan hjælpe.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.01.2010 15:16:57

Hvad er dit eget statsborgerskab, hvor længe har du haft dit nuværende statsborgerskab, og hvor gammel er du selv og din kommende mand?

AHS

Indlæg af AHS » 11.01.2010 15:32:44

Hvad er dit eget statsborgerskab, hvor længe har du haft dit nuværende statsborgerskab, og hvor gammel er du selv og din kommende mand?

Jeg er dansk statsborger og har været det alle dage. Jeg er selv 27 år og min kommende mand er 31.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.01.2010 16:37:33

Ok men så er der jo ikke så store problemer, hvis I gerne vil bo i Danmark. 24-års reglen opfylder I allerede, og tilknytningskravet vil bortfalde den dag, hvor du fylder 28 år. Det er i den forbindelse helt ligegyldigt, om du har boet kortere eller længere tid i et andet land end Danmark. Har man været dansk statsborger i 28 år, så stilles tilknytningskravet slet ikke, uanset hvor man så end har tilbragt de 28 år.

Årsagen er, at man i modsat fald ville landsforvise en række gode danske bedsteborgere, f.eks. ambassadører eller ansatte i Maersk eller ØK, som har tilbragt det meste af deres voksne liv i udlandet og som – meget naturligt – ofte er blevet lokalt gift, der hvor de bor og arbejder.

Der er derfor ingen som helst grund til, at du sidder i Danmark og venter på at blive 28 år. Det er bare om at komme af sted til USA, lige så snart det er muligt. Hvis I altså fastholder, at det er der, I gerne vil bo sammen.

milalu

Indlæg af milalu » 11.01.2010 16:45:02

Som du sikkert har læst, står jeg med mange af de samme spørgsmål. Jeg forsøgt at finde svar ved at læse på om andres erfaringer på nettet, tale med ambassaden og læse love og regler. Som du kan læse, blev vi anbefalet et fiancé-visa eller et spouse-visa + en K3 ansøgning. Det kan være svært at svare på, hvornår det er bedst at starte processen, da der er fordele og ulemper ved alle muligheder.
Efter mange overvejelser og snakke med ambassaden, blev vi enige om at blive gift, så vi kunne starte ansøgningen om et spouse-visa. Heldigvis var kommunen meget hjælpsomme og fik vores papirarbejdet klar hurtigt, så vi blev gift i fredags, mens min kæreste var her på turistvisum (han tog hjem lørdag). Fordelen ved den løsningen er: Jo hurtigere vi kommer igang med ansøgningen, jo hurtigere kan jeg få opholdstilladelse. Og fordelen ved et spouse-visa fremfor et fiancé visum er, at når jeg får opholdstilladelse, så er vi færdige med at ansøge (i hvert fald i første omgang). Ved at fiancé-visa, giver jo kun engangs-indrejse i USA, hvorefter man skal giftes inden for 90 dage og ansøge om adjusted status til spouse. Vi ønsker bare at få den ansøgning overstået med det samme. Tiden før ansøgningen for både et fiancé- og spouse-visa bliver godkendt skulle i følge ambassade være den samme, i hvert fald så længe at man samtidigt med spouse-visa sender en K3 ansøgningen.

I forhold til om du kan rejse til USA, mens du ansøger, så er der den beslutning op til den betjent, der sidder ved grænsen. Jeg har forsøgt at undersøge det på nettet, og jeg har fundet dette forum, hvor nogle skriver om deres erfaringer med det. http://www.visajourney.com/forums/lofiv ... 13289.html

Vi har besluttet at forsøge.. så vi sender inden for de nærmeste dage vores ansøgning spouse-visa ansøgning samt en K3... og så har jeg billetter til USA om en månedstid, hvor jeg forsøger at rejse til landet. Jeg vil gerne give en update her på siden om, hvorvidt det var muligt eller ej, hvis du er interesseret. Jeg medbringer, om anbefalet af ambassaden en rækker dokumenter der viser mit bånd til dk (fx. skoledokumenter).

...Det var lidt om vores tanker og beslutninger.. jeg ved ikke, hvad jeg skal råde dig til at gøre, men hvis du vil være sikker på at kunne flytte til USA efter sommeren, så er det måske en god idé at begynde processen nu, eftersom den er ret lang. Men.. som du kan læse, så er jeg også selv midt i processen, så jeg har desværre ingen erfaring i, hvor lang tid det tager.. og hvorvidt der er faldgruber.

Håber det kan hjælpe dig lidt videre..

AHS

Indlæg af AHS » 12.01.2010 09:33:59

Tusind tak for hjælpen. Jeg vil tage det første personlige besøg på ambassaden sammen med min kæreste, når han kommer her i næste uge. Jeg tror på, at alt lykkes til sidst, når man bare tror nok på det. Alt taget i betragtning, så er du og jeg i vores respektive forhold jo allerede nået længere, end nogen nogensinde havde forventet, at vi ville nå, ikke?

Jeg vil elske at høre om flere af dine erfaringer hen ad vejen. Fortsat held og lykke med det hele.

milalu

Indlæg af milalu » 12.01.2010 10:41:56

Det var så lidt.. jeg ved hvordan det føles at sidde med de mange spørgsmål.

Du har forresten mulighed for at ringe til ambassaden med spousal/fiancé visa spørgsmål mandage og torsdage mellem kl. 14-16. - Jeg har ikke selv forsøgt at besøge ambassaden, men jeg har hørt, at det kan være svært, så måske er det en idé at ringe først.

Jeg skal nok holde dig opdateret.. jeg har iøvrigt fundet en hjemmeside, der virker god: http://www.immihelp.com

held og lykke :)

milalu

Indlæg af milalu » 28.01.2010 18:32:58

Bare lige lidt opdateringer...

Den bedste side for visum relaterede spørgsmål er efter min mening: http://www.visajourney.com. (- En slags amerikansk udgave af ÆUG). Brugerne svarer hurtigt, og der er mange af dem = mange erfaringer!
På den side blev vi desuden anbefalet IKKE at ansøge K3 sammen med I-130, som ambassaden anbefalede os. I følge flere brugere virkede K3 efter hensigten i begyndelsen, men metoden er nu så udbredt, at den i flere tilfælde forsinker processen.
Vi var derfor meget i tvivl om, hvorvidt vi skulle ansøge med eller uden K3.
- På hjemmesiden kan man som bruger lave en tidslinie for ansøgningsprocssen. Denne tidslinie virker både som et redskab til en selv og andre brugere med samme ansøgninger, ved at man kan se, hvor man er i processen, hvad man mangler og hvor mange dage der går mellem de forskellige trin. Efter at have set forskellige brugeres tidslinier besluttede vi IKKE at indsende K3 med vores I-130. Vi indsendte vores ansøgning i mandags, og har fået besked om, at den er modtaget. Så nu begynder ventetiden :)..

Derudover kan jeg også fortælle, at flere på siden har haft succes med at rejse ind i USA, mens man ansøger om visum. Så længe man er ærlig og har bevis for, at man rejser tilbage til hjemlandet, så skulle man have gode chancer - der er dog INGEN garantier. Så jeg er spændt på, hvad der sker, når jeg om et par uger tager afsted...

Besvar