Et spörgsmål håber i kan hjälpe

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Elias

Et spörgsmål håber i kan hjälpe

Indlæg af Elias » 10.12.2009 17:18:44

Hejsa

Det er sådan at vi er blevet opsagt af lejligheden för tiden pga min sambo har ökonomiske problemer, så vi skal väre ude den 29 dec.

er der nogen herinde som ved hvis vi flytter til dkl tager de så hans opholdskort i sverige med det samme når vi ikke har adresse her i sverige ?

det er nemlig fordi vi er ved og söge hjem men venter på svar

Håber der er nogen som har stået i det problem som kan svare eller nogen som har kendskab til det

venlig hilsen karina

fundiver199

Re: Et spörgsmål håber i kan hjälpe

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2009 17:23:16

Hvis din mand allerede har svensk opholdskort, så er det ikke noget problem. Så flytter I bare til Danmark, når det passer jer, uanset om han har nået at få det danske opholdskort eller ej. Men I skal selvfølgelig huske at oplyse US om jeres nye adresse, så de ikke sender vigtig post til den gamle adresse i Sverige.

Elias

Indlæg af Elias » 10.12.2009 17:56:48

hej fundiver

jamen kan de ikke tage hans opholdskort? når vi ikke bor i Sverige mere ?

venlig hilsen karina

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.12.2009 21:50:35

Jo, det kan de, og det gør de også, når de bliver opmærksom på, at han er fraflyttet Sverige. Hvilket de jo bliver, hvis han går på Skatteverket og melder flytning der, eller når han tilmelder sig det danske folkeregister og forklarer, at han kommer fra Sverige.

Hvis han arbejder i Sverige og flytter til Danmark, må han derfor opgive at arbejde i Sverige, eftersom hans svenske opholdsbevis vil blive inddraget. Man kan som tredjelandsborger ikke bo i et land og arbejde i et andet. Det er kun statsborgere i EU og EØS, som kan gøre det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.12.2009 05:38:39

Jo men han har jo allerede søgt om et opholdskort i Danmark, og når I først er bosat i Danmark, så har han jo ikke længere noget at bruge et svensk opholdskort til.

Men som skaanebo skriver, så kan han ikke fortsætte med at arbejde i Sverige, når I først er flyttet til Danmark. Men til gengæld kan han så arbejde i Danmark, også selvom US ikke har nået at udstede et dansk opholdskort til ham endnu.

Det er jo slet ikke nødvendigt at søge om et nyt opholdskort før 3 måneder efter, at man er flyttet, så det skaber sådan set nærmest bare mere forvirring, ikke mindst hos jer selv, at I har søgt om det allerede.

Elias

Indlæg af Elias » 11.12.2009 16:52:01

Hejsa tak for jeres svar, skaanebo ved godt at han ikke må arbejde her i sverige når vi flytter. Men skal han ikke have et form for et bevis for han må opholde sig i dk indtil vi får vores sag igennem?
og til dig fundiver jo det ved jeg godt men hvis de nu ikke godkender vores ansögning vil vi jo gerne tilbage igen for og kan leve sammen som en familie og det kan man vel ikke?

Jamen jeg sögte om det fordi jeg var blevet rådet og vejledt om det herinde for og sikre at de godkende den i dk så var det bedst og göre det, men det kan jeg forstå ikke er så smart gjort.

Er meget intresseret i og vide tage de den med det samme?

venlig hilsen Karina

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.12.2009 19:53:54

I kan få en kvittering fra Udlændingeservice eller politiet på, at ansøgning i henhold til EU-retten er indleveret til rette myndighed, og det er sådan set fuld strækkeligt. I samme sekund, din ægtefælle har en kvittering for sin ansøgning, må han begynde at arbejde i Danmark.

Noget helt andet er, hvis I ikke er sikre på, at I opfylder betingelserne efter EU-retten, hvorfor så overhovedet foretage manøvren med at flytte frem og tilbage? Det er sådan set såre enkelt: Du skal have boet mindst 10 uger i Sverige og været i stand til at forsørge dig selv og din ægtefælle.

Får I afslag i Danmark, har du ret i, at I så skal til at søge om et nyt opholdsbevis i Sverige, men det burde jo stadig heller ikke være noget problem... men hvorfor overhovedet foretage en flytning, hvis man ikke er sikker på, at man opfylder betingelserne? Det vil jo være spild af tid og ressourcer.

Hvis I er usikre på, om I opfylder betingelserne, kan I jo også bare blive boende i Sverige og søge om et dansk opholdskort, mens I stadig bor i Sverige. Når Udlændingeservice så har fået set på sagen og meddeler jer, at I opfylder betingelserne for at få et opholdskort i Danmark, så har I dernæst 6 måneder til at flytte til Danmark i.

Elias

Indlæg af Elias » 13.12.2009 21:35:01

Hej skaanebo

Han fik et stempel i sit pas da vi aflevere ansögningen ved udländingservice er det nok?

Vi opfylder alt tror jeg nok, ved bare ikke om vi har väret her langtid nok vi har boet her 5 måneder, hvad er betingelserne?

Vi har boet her og ikke haft en proforma adresse, har kviteringer fra vi har handlet her + togkort + kopi af mine visa kort her fra sverige+ fra min sön har fået vaksiner og medicin skulle det ikke väre nok?

grunden til vi vil flytte til dk er at vores sambo som har lejligheden har ökonomiske problemer og banken har sendt det videre til rki så det er derfor vi er opsagt. <og så har vi ikke fået nået og bo i og kan bo hos nået familie indtil vi får en lejlighed det er derfor vi vil flytte til dk inden.

Og fundiver skrev til mig at vi kunne risikere at udländingservice ikke vil tage stilling för vi var flyttet til dk igen for jeg kan jo ikke vise her fra sverige at jeg har tilsträklige midler.

Er så bange for og göre nået forkert så vi står med hået i postkassen hjälp

hilsen karina

Elias

Indlæg af Elias » 13.12.2009 21:35:03

Hej skaanebo

Han fik et stempel i sit pas da vi aflevere ansögningen ved udländingservice er det nok?

Vi opfylder alt tror jeg nok, ved bare ikke om vi har väret her langtid nok vi har boet her 5 måneder, hvad er betingelserne?

Vi har boet her og ikke haft en proforma adresse, har kviteringer fra vi har handlet her + togkort + kopi af mine visa kort her fra sverige+ fra min sön har fået vaksiner og medicin skulle det ikke väre nok?

grunden til vi vil flytte til dk er at vores sambo som har lejligheden har ökonomiske problemer og banken har sendt det videre til rki så det er derfor vi er opsagt. <og så har vi ikke fået nået og bo i og kan bo hos nået familie indtil vi får en lejlighed det er derfor vi vil flytte til dk inden.

Og fundiver skrev til mig at vi kunne risikere at udländingservice ikke vil tage stilling för vi var flyttet til dk igen for jeg kan jo ikke vise her fra sverige at jeg har tilsträklige midler.

Er så bange for og göre nået forkert så vi står med hået i postkassen hjälp

hilsen karina

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.12.2009 22:21:07

Ja, hvis der i den stemplede tekst står noget med, at der er søgt i henhold til EU-retten, så er alt i sin orden.

Og 5 måneders ophold i Sverige er mere end tilstrækkeligt. Der er præcedens for, at 10 uger er tilstrækkeligt og i nogle tilfælde endda mindre.

Så jeg ville slet ikke være så bekymret, men bare se at komme videre med jeres fælles liv i Danmark.

Elias

Indlæg af Elias » 15.12.2009 20:45:07

hej skaanebo

nej det står der ikke desvärre.
men snakkede med en i udländingservice og hun sagde at den risiko måtte jeg göre op med mig selv.

har fået brev i dag og der stod at vi havde sögt efter familiesammenföring ved ikke om det er danske regler men det håber jeg ikke for har sagt mange gange da jeg var inde og söge at det var efter Eu reglerne. og så manglede de papir på at jeg havde arbejde efter den 31 jan som min kontrakt var til. Så skal lige have hört om jeg kan få 3 måneder mere. for elleres tror jeg vi får nej

Besvar