Min kæreste og jeg er ved at arrangere et au-pair ophold for ham i Danmark. Vi har fundet en værtsfamilie, som skal fungere som en slags dæk-adresse,da han skal bo hos mig,men stadigvæk være et par timer hos værtsfamilien om ugen. Er der nogen, som har erfaring med hvad der eventuelt ville ske, hvis det bliver opdaget,at han egentlig ikke bor på den adresse som vi opgiver i ansøgningen?? Hvad kan der ske for værtsfamilien mht. straf udover en 2-årig karantæne for ny au-pair? Min pointe er, kan man blive straffet på nogen måde,så jeg sætter familien i ulejlighed?
På forhånd tak.
strafferegler omhandlende au-pair!
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: strafferegler omhandlende au-pair!
Det kan ikke anbefales at være kreativ på den ufede måde.
Uden at lægge hovedet på blokken, vil jeg tro, at familien kan få den karantæne du omtaler. Det kan så føre til, at han også idømmes en straf for uærligt spil og derefter en udvisning. Finder myndighederne ud af, at du har en finger med i spillet, kan du også blive dømt for medvirken.
Uden at lægge hovedet på blokken, vil jeg tro, at familien kan få den karantæne du omtaler. Det kan så føre til, at han også idømmes en straf for uærligt spil og derefter en udvisning. Finder myndighederne ud af, at du har en finger med i spillet, kan du også blive dømt for medvirken.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Jeg kender hverken til reglerne i detaljer eller til eksempler, hvor nogen er blevet "afsløret". Men så vidt jeg ved, så kan det straffes med fængsel, hvis man hjælper en udlænding til at opholde sig ulovligt i Danmark. Om straffen i praksis vil gå så højt op kommer nok an på en vurdering af sagens grovhed samt naturligvis bevisets stilling.
Inden jeg skræmmer hverken dig eller andre fra liv og sans skal det så lige siges, at der intet ulovligt er i, at en au-pair har en kæreste i Danmark eller overnatter hos denne kæreste ind imellem. Men hvis hele au-pair opholdet er ren proforma, så er det klart ulovligt.
Så det var nok smartere at finde en familie, han reelt kan bo hos og arbejde for, og så nøjes med at være sammen i hans fritid. En au-pair arbejder jo alligevel kun 30 timer om ugen, hvis reglerne bliver fuldt.
Eller I kan vælge en helt anden løsning, turistvisum, working holiday, studieophold, hvad ved jeg.
Inden jeg skræmmer hverken dig eller andre fra liv og sans skal det så lige siges, at der intet ulovligt er i, at en au-pair har en kæreste i Danmark eller overnatter hos denne kæreste ind imellem. Men hvis hele au-pair opholdet er ren proforma, så er det klart ulovligt.
Så det var nok smartere at finde en familie, han reelt kan bo hos og arbejde for, og så nøjes med at være sammen i hans fritid. En au-pair arbejder jo alligevel kun 30 timer om ugen, hvis reglerne bliver fuldt.
Eller I kan vælge en helt anden løsning, turistvisum, working holiday, studieophold, hvad ved jeg.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Kan absolut ikke anbefales
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Mh har ret. Hvis der ikke ligger et reelt ansættelsesforhold bag kontrakten, så er der tale om dokumentfalsk, hvilket er en ganske alvorlig forbrydelse efter dansk ret.
Der er mange mennesker, som ikke er klar over det, men det at snyde med et falsk månedskort i den offentlige transport er f.eks. også dokumentfalsk og dermed en langt mere alvorlig forbrydelse end f.eks. at stjæle et tilsvarende beløb i kontanter fra en pung i omklædningsrummet.
Straffen for dokumentfalsk vil, så vidt jeg ved, normalt være betinget eller ubetinget fængsel afhængig af forseelsens grovhed, samt om man er tidligere straffet. Så nej det kan absolut ikke anbefales at skrive under på en falsk au-pair kontrakt for at hjælpe nogen til et ophold i Danmark.
Der er mange mennesker, som ikke er klar over det, men det at snyde med et falsk månedskort i den offentlige transport er f.eks. også dokumentfalsk og dermed en langt mere alvorlig forbrydelse end f.eks. at stjæle et tilsvarende beløb i kontanter fra en pung i omklædningsrummet.
Straffen for dokumentfalsk vil, så vidt jeg ved, normalt være betinget eller ubetinget fængsel afhængig af forseelsens grovhed, samt om man er tidligere straffet. Så nej det kan absolut ikke anbefales at skrive under på en falsk au-pair kontrakt for at hjælpe nogen til et ophold i Danmark.