EU løsning

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
vægt87

EU løsning

Indlæg af vægt87 » 03.12.2009 12:40:31

Tusind tak for det her dejlige forum :)
Jeg har et par spørgsmål til EU løsningen.

- Er det muligt at få min mand til Sverige på visum, når jeg har bopæl i Sverige, men når jeg ikke har haft for meget arbejde inden jeg flytter til Sverige, men har penge på kontoen og en ny arbejdskontrakt?

- Jeg har tænkt at få arbejde i Kbh, og så starte før eller lige omkring min mand kommer op på visum, og så aflevere lønsedlerne løbende, så vi kan få opholdskort til min mand, er det muligt ?

Undskyld en masse spørgsmål, men er rart at få dem ud af hovedet..

skaanebo

Re: EU løsning

Indlæg af skaanebo » 03.12.2009 13:32:28

Ja, hvis I er gift, og du er EU-borger bosat i Sverige, så har din mand en hel grundlæggende ret til at få et gratis visum for at kunne besøge dig, og der spørges ikke til jeres økonomiske forhold for at få visum. Den eneste grund til afslag kan derfor være, at dn mand bedømmes som værende til fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden. Men naturligvis skal I også have råd til at din mand faktisk kan rejse til Sverige.

Og når han så er ankommet, kan I sagtens indlevere en ansøgning om opholdskort hos Migrationsverket og indsende lønsedler efterfølgende.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 03.12.2009 21:56:10

Det passer nu ikke helt det med det økonomiske. Den svenske ambassade i Nigeria ønskede info om økonomi altså om jeg havde penge på kontoen eller et job 3 lønsedler Dem fik de (de måtte godt være fra tiden i DK) samt kontrakt på fuldtids vik i Sverige, men så faldt visumet også promte :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.12.2009 22:50:20

Ambassaderne er ikke altid så obs på de særlige EU-visumregler, så mon ikke visumansøgningen fra krikris mand er blevet behandlet efter de almindelige Schengenregler?

krikris

Indlæg af krikris » 04.12.2009 06:39:33

Den ambassade fuldmægtige forstod eu reglerne; dem var de nemlig blevet belært af migrationsverks mails fra mig igen da de lige havde skiftet personale; men de sikrede sig altså at vi ikke ville ligge det svenske samfund til last og selvfølgelig at jeg virkelig var bosat i Sverige.
Min mand udfyldte blot EU punkterne i schenden visa ansøgningen dvs at hans økonomi arbejdesforhold i Nigeria etc var af nul interesse velvidende at han ikke har nogen ide om at returnere foreløbigt. Vi havde lidt svært ved at få en aftale da det normalt skal betales elektronisk via ambassadens hjemmeside, men et personligt opkald hjalp fra mig, og han kom ind uden at betale og uden aftale, da ham jo faldt lidt ud fra normal fremgangsmåde. De skrev hans punkter ind i computeren altså ikke noget egentlig interview, og sagde at han kunne hente sit visa om max 5 dage' og det var færdigt efter 3 dage.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2009 07:45:58

Nu er det jo lidt hypotetisk, hvad der ville være sket, hvis krikris ikke havde kunnet fremvise lønsedler. Men der må ikke stilles krav til hverken visumansøgerens eller EU-borgerens økonomi, når der søges visum efter EU-reglerne, så der ville være tale om en klar overtrædelse, hvis visum var blevet nægtet på den baggrund. Og derfor kan man undre sig over, hvorfor de ønsker at bruge tid på at kigge på lønsedler.

Det er kun ophold i mere end 3 måneder ad gangen, som kræver dokumentation for økonomisk formåen, eller at EU-borgeren er arbejdstager. Dog kan man sige, at hvis folk ikke har en klejne, hvordan vil de så finansiere rejse og ophold, så på en måde giver det jo lidt sig selv.

krikris

Indlæg af krikris » 04.12.2009 08:03:36

Enig, og også min argumenter via mails, men det var hvad de krævede i Nigeria og da jeg jo havde alt det der ja så fik de det, da vi jo bare ville være sammen igen hurtigst muligt.
Nu er landet jo også gennemkorrupt så der kan muligvis ligge uofficelle notater som man benytter ude i verden alt efter om ansøgeren er fra dit eller dat land for lige at tjekke ægtheden af papirer, for sådanne kan være et meget relativt begreb i Nigeria

Besvar