hej

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mariakazmi

hej

Indlæg af Mariakazmi » 02.12.2009 19:13:30

hej jeg sider i et stort problem jeg har lige fået et nyt job da min dagpenge periode udløb skal jeg op og have 962 timer ! min mand bor i udlandet kan ikke søge fs før jeg har fået en lejlighed han savner mig og vil se mig har ike set hinanden i 8 mdr mit spg er hvis jeg tager over til min mand og hvis nu min arbejdsgiver fyrer mig kan jeg ikke søge dagpenge hva hvis jeg bliver gravid ? kan jeg så søge barseldagpenge og har det noget problem hvis jeg skal søge fs når jeg får lejlighed ? Hilsen maria

Tanja72

Re: hej

Indlæg af Tanja72 » 02.12.2009 21:04:55

Sagen er den at du skal have mindst 2 gange startshjælp om måneden få at få FS.
Jeg ved nu ikke hvor du arbejder, men barselsdagpenge afhænger af hvor meget du tjener, hvis du ikke er i arbejde når du er gået på barsel så får du kontanthjælp, og det er ikke nok, desværre.

Jeg er selv lige efter barsel og der fik jeg det maksimale man kan få og det gav ca. 13 000 efter skat. Men igen jo mere man tjener jo mere får man.

biggu

Indlæg af biggu » 03.12.2009 07:16:25

Det kommer an på hvilken FS model man søger efter. Ifølge den danske er der ikke noget krav om at den herboende skal tjene 2 gange starthjælp Det blander man sig slet ikke i, da den sammenførte alligevel ikke kan søge om kommunale kroner.. Man må dog ikke have modtaget hjælp jvf lov om aktiv social politik inden for et år.

Det er derfor heller ikke noget problem at modtage barselsdagpenge for at søge FS..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.12.2009 08:48:44

Du skriver, at du lige er startet på et nyt job, og at din dagpengeperiode inden da var "udløbet". Det må vel så betyde, at du har været ledig eller i aktivering i 4 år sammenlagt.

Så skriver du "hvad nu hvis min arbejdsgiver fyrer mig" på en måde, der nærmest giver indtryk af, at du forventer, at dette vil ske. Måske fordi du har tænkt dig at rejse til din mands hjemland i så lang tid, at du ikke kan beholde dit job? Endelig skriver du, hvad der vil ske, hvis du bliver gravid.

Helt ærligt, hør nu her. Din situation taget i betragtning, så er der absolut kun èn ting, du skal koncentrere dig om lige nu, og det er at beholde det job, du omsider har fundet.

Hvis du kan få ferie fra dit arbejde i f.eks. 3 uger, så kan du bruge de 3 uger på at rejse ned og besøge din mand. Men ellers må han søge om et visum, så han kan komme og besøge dig her, og du kan beholde dit job.

Gradivitet kan undgås ved at bruge prævention. Og alt taget i betragtning, så var det nok smart, om I ventede med at få børn, indtil I har mulighed for at bo sammen. Altså indtil jeres familiesammenføring i Danmark er gennemført, eller du alternativt har besluttet dig for at bo i din mands hjemland.

Besvar