Grænsegænger, ret til lægehjælp i Dk???!!!!

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SEDK

Grænsegænger, ret til lægehjælp i Dk???!!!!

Indlæg af SEDK » 28.11.2009 00:36:45

Hej :D

Jeg er en dansk pige bosat i Malmø, men stadig med arbejde i dk. Jeg går derfor under grænsegænger-reglen og kan frit vælge mellem lægehjælp i dk eller sverige. Som dansk statsborger har jeg valgt min lægehjælp i dk.
Her kommer problemet, min læge har henvist mig til hospital i dk, det er meget nødvendigt for mig at tage derhen, det er normalt ikke en behandling der koster penge, men nu beder hospitalet mig vise et sygesikringskort/grænsegængerbevis, udfyldt E112 eller anden form for dokumentation for at jeg er berettiget til gratis behandling.

Er det her nok med det blå sygesikring? Eller skal jeg bruge noget yderligere?
Mit blå sygesikring står i mit ugifte navn, men jeg er efterfølgende blevet gift, er det lige så gældende eller skal det rettes og kan jeg evt i ventetiden få et bevis fra borgerservice på at jeg er godkendt til gratis behandling?!

Er der nogle der kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre???

Det haster!!!!

kirsten

Re: Grænsegænger, ret til lægehjælp i Dk???!!!!

Indlæg af kirsten » 28.11.2009 10:13:33

Hej.

Det burde väre nok at fremvise dit gule sygesikringskort som dokumentation på, at du har ret til gratis hospitals behandling.

Hospitalet kan også ringe til Borgerservice for, at få at vide du er sikret via gränsegänger
reglen. Hvis du lige er flyttet kan du selv henvende dig på Borgerservice og få udstedt et nyt
på din adresse i Malmö hvis det er det der er problemet.

Normalt tager hospitaler kopi af ens sygesikringskort og vedlägger det journalen. Så burde
der ikke väre problemer.

Mange hilsner

Kirsten

SEDK

Indlæg af SEDK » 28.11.2009 18:30:20

Så det skulle altså være nok at jeg viser det gule sygesikringskort også selvom jeg ikke er bosat i dk mere?!

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.11.2009 19:25:46

En dansk statsborger har altid ret til gratis behandling på offentligt sygehus i Danmark, uanset din status som grænsegænger. Længere er den i princippet ikke. Hvis jeg selv fik stillet et lignende krav, ville jeg nok kigge mig grundigt om efter eventuelle skjulte kameraer.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.11.2009 22:21:00

@ Kim, [quote="Kim P. Nyberg"] En dansk statsborger har altid ret til gratis behandling på offentligt sygehus i Danmark. [/quote], det er da vist kun, hvis den i udlandet boende danske statsborger er pensionist? I flg.mine oplysninger er det kun pensionister der har ret til gratis akut hjælp, og gratis behandling kun indtil det er forsvarligt at sende vedkommende hjem. Andre udlandsdanskere skal betale ved kasse 1. Danske EU-borgere har muligvis bedre rettigheder, men jeg kan ikke lige finde noget om det.
mh
Rådgiver for ÆUG

kirsten

Indlæg af kirsten » 29.11.2009 11:15:44

Hej SEDK.

Jeg er selv bosat på 4 år i Malmö og har brugt et dansk hospital flere gange mens jeg har boet her. Det eneste jeg har fremvist som dokumentation er det gule sygesikringskort som hospitalet har taget kopi af. I al den tid har jeg arbejdet i DK.

Hvert år har jeg fået tilsendt et nyt sygesikringskort fra Borgerservice som gälder et år af gangen. Jeg anbefaler at man gemmer de gamle som dokumentation, hvis og såfremt
hospitalerne kludre i deres administration. Skulle man väre så uheldig at have smidt sit
gamle ud kan Borgerservice udstede et med den 'gamle dato' så man ikke skal betale
for behandlingen.

Henvende dig evt på Borgerservice.

Mange hilsner

Kirsten

SEDK

Indlæg af SEDK » 01.12.2009 21:29:02

Hej fik følgende svar fra Borgerservice på mit svar....

[i]Det er korrekt, at du skal fremvise særligt sundhedskort (også kaldet grænsegængerbevis), når du henvender dig til sundhedsvæsenet i Danmark. Du skal have kortet lavet hos Folkeregisteret i din seneste danske bopælskommune, hvis det er under 2 år siden, du flyttede. Hvis det er mere end 2 år siden, du flyttede, skal du have kortet lavet i den kommune, hvor dit arbejdsgivers lønkontor er beliggende.

Du får kortet lavet ved at indsende din ansættelseskontrakt og din seneste lønseddel. Hvis dit navn og din civilstand er ændret, og ændringerne ikke er registreret i cpr-registeret, skal disse ændringer dog registreres, før du kan få lavet et særligt sundhedskort. Du kan desværre ikke få et midlertidigt bevis på, at du er berettiget til gratis hjælp, idet vi først skal se dokumentation på det.
[/i]

Jeg har lige pt 9 dage før dokumentationen skal ligge hos det hospital hvor jeg skal hen.... Er dokumentationen der ikke, kommer jeg til at skulle betale for behandlingen, ikke særlig fedt.
Hvad koster det at blive behandlet i det danske sygesystem?!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.12.2009 23:03:48

Det er jo din egen fejl, at du ikke har sørget for at få lavet det særlige sundhedskort, også kendt som grænsegængersygesikringskortet. Og det gælder kun fra den dag, hvor det er udstedt. Hvordan din gamle læge har fået betaling fra det offentlige, hvis du ikke har haft et sådant kort tidligere, gad jeg nok vide... dit gamle danske kort fra dengang du var bosat i Danmark er jo ugyldigt samme dato, som du er flyttet til Sverige.

Det er rigtigt, at akut lægehjælp er gratis i Danmark, uanset nationalitet. Men det er et planlagt hospitalsophold jo ikke. Det er der jo ikke noget som helst akut over. Så hvis du ikke får udstedt det sundhedskort som grænsegænger, så må du jo enten selv til lommerne, eller henvende dig hos det svenske sundhedssystem i stedet for. Det vil du til enhver tid kunne gøre brug af, når du er bosat og folkeregistreret i Sverige. Akkurat ligesom enhver, der er folkeregistret i Danmark, kan gøre brug af det danske. Det har således intet med statsborgerskab at gøre.

SEDK

Indlæg af SEDK » 02.12.2009 09:20:12

Hej Skaanebo

Ja som du siger er det min fejl, men er ikke blevet oplyst fra nogen om at dette var nødvendigt, alle har sagt at det var nok med det gule sygesikring så længe jeg stadig havde mit job i dk. Og der har jeg åbenbart været naiv og troet på det. Jeg er tilknyttet en læge i dk, og har været der et par gange og han har også bare sagt at det var nok med det gule sygesikring.

Jeg har bedt om at få sundhedskortet nu, så må vi se hvor lang tid der går, ellers må jeg til lommerne ja, koste hvad det koste vil.

SEDK

Indlæg af SEDK » 02.12.2009 11:08:46

Kom lige i tanke om at da jeg var hos min læge første gang, så han både mit gamle gule sygesikring fra før jeg flyttede plus det blå sygesikring, det sagde han var nok.

Jeg har bestilt kortet og der skulle gå ca 8 dage før jeg får det, det eneste det krævede var kopi af lønseddel og arbejdskontrakt i dk.
Skal på hospitalet idag, ikke for behandling, men for kontrol, så må jeg evt høre om vi kan rykke behandlingen en uge så jeg når at blive dækket af grænsegængerkortet.

Jeg har skrevet til økonomi-ansvarlige på det hospital jeg skal hen på og forklaret situationen, så nu må vi se hvad der sker. Ellers må jeg punge ud om ikke andet har jeg fået en dyr lærestreg.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.12.2009 11:59:30

Enhver, der flytter til Sverige og beholder jobbet i Danmark, bør lægge vejen forbi ØresundDirekt og Skat Øresund for at blive ordentlig informeret om skatte-, social- og sundhedssystemerne og de grænsebarrierer, der stadig eksisterer. Og på den måde også sikre sig, at man bliver registreret korrekt hos diverse myndigheder. Myndighederne har faktisk udarbejdet flere brochurer om de mest gængse problemstillinger, man kommer ud for, når man foretager en flytning over Øresund. Endelig findes der flere hjemmesider og debatfora for grænsependlere, fx Øresundsdebatten på www.sunddebat.com

SEDK

Indlæg af SEDK » 03.12.2009 14:47:19

Hej igen ;)

Jeg tog på hospitalet igår og fortalte dem problemet med grænsegængerbeviset, der sad en sød og forestående sekretær og fortalte følgende:

Jeg skulle bare tage ind til min gamle kommune, fortælle at jeg havde brug for et midlertidigt bevis indtil jeg fik det andet.

Jeg var så på folkeregistret i kbh i dag, da det er dem der tager sig af grænsergængerbevis, jeg fortalte dem at jeg stod og havde akut brug for det, og 10 min efter stod jeg med det i hånden ;) Kan man forlange mere?!
Så nu slipper jeg for at skulle betale selv ;)

Men godt råd til jer andre danskere der bor i sverige, få lavet det grænsegænger og går det helt galt, så er folkeregisteret meget behjælpelige :D :D :D

Da vi kom tilbage til sverige idag, havde min mand fået 5 års opholdstilladelse i dk via eu-reglerne ;) (Vi har ventet 5 mdr)

Så det var vist vores lykkedag ;)

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 27.01.2013 08:44:50

Hej!

Jeg er dansk pensionist og bosiddende i Sverige siden slutningen af dec. 2012 med svensk personnummer. Efter at have konsulteret min danske læge i januar 2013, har lægen henvist mig til et hospital i Hovedstadsregionen, hvorfra jeg nu har modtaget en indkaldelse. Kan jeg stadig bnytte mit danske sygesikringskort? Kan jeg som ikke arbejdstager, men "kun" pensionist få et grænsegænger-sygesikringskort. (Min danske læge er orienteret om min flytning til Sverige)

Venlig hilsen

Ismanden

Panicbutton

Indlæg af Panicbutton » 27.01.2013 13:18:06

skaanebo skrev:Det er jo din egen fejl, at du ikke har sørget for at få lavet det særlige sundhedskort, også kendt som grænsegængersygesikringskortet. Og det gælder kun fra den dag, hvor det er udstedt. Hvordan din gamle læge har fået betaling fra det offentlige, hvis du ikke har haft et sådant kort tidligere, gad jeg nok vide... dit gamle danske kort fra dengang du var bosat i Danmark er jo ugyldigt samme dato, som du er flyttet til Sverige.

Det er rigtigt, at akut lægehjælp er gratis i Danmark, uanset nationalitet. Men det er et planlagt hospitalsophold jo ikke. Det er der jo ikke noget som helst akut over. Så hvis du ikke får udstedt det sundhedskort som grænsegænger, så må du jo enten selv til lommerne, eller henvende dig hos det svenske sundhedssystem i stedet for. Det vil du til enhver tid kunne gøre brug af, når du er bosat og folkeregistreret i Sverige. Akkurat ligesom enhver, der er folkeregistret i Danmark, kan gøre brug af det danske. Det har således intet med statsborgerskab at gøre.
Nu er de danske kommuner jo også velkendte for at skrinlægge, dække til og outsource alt der har med dem selv at gøre.
Da jeg flyttede til Tyskland, fik jeg på intet tidspunkt noget som helst at vide omkring de relevante formularer jeg burde kende til - det eneste de ville vide, var jeg jeg ville beholde min stemmeret eller noget i den retning(?).
Jeg fik via 3. part at vide at jeg skulle have en bestemt formular, som jeg skulle kæmpe med min forhenværende kommune for at få udleveret og kørt igennem systemet.

Uden kendskab til denne organisation eller kontakt med folk der har været igennem denne rumle før, er man så godt som forudbestemt til at fejle når man ryger i kløerne på bureaukratiet.

Besvar