Fødsel hvor? Sammen hvordan? (Tyrkiet-DK)

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
IpekT
Geografisk sted: Fatsa, Türkiye

Fødsel hvor? Sammen hvordan? (Tyrkiet-DK)

Indlæg af IpekT » 30.11.2009 10:29:07

Hej alle sammen håber i vil hjælpe mig.
Min Tyrkiske mand og jeg "bor" i tyrkiet sammen, (jeg har kun turist visum og er dansk statsborger) og nu er jeg blevet gravid, og hva gør vi så?
Jeg vil gerne føde i DK, men jeg vil selvfølgelig også have ham ved min fødsel.
Jeg er nu taget til DK for at få undersøgt barnet og vores muligheder, men han har aldrig været i DK før. Så vi kan vel ikke søge FS før han har været her?
Er det smartest at søge turist visum i forbindelse med min termin, og så tage tilbage og pakke vores liv sammen og søge FS eller worst case tage til sverige?
Jeg talte med en dame fra visums afd. lige før og hun var så uforskammet og nægtede nærmest at vejlede mig, andet end at få alt til at lyde som en umulighed, så nu er jeg helt forvirret.
Burde det ik være muligt i første omgang bare at have sin mand med til sin fødsel???
Min mand er 28 og jeg bliver 24 til marts, har kendt hinanden i 7,5 år og har derfor været en del i Tyrkiet. Har dog alrig opholdt mig længere end mine 3 mdr turistvisum ad gangen.

Håber i vil hjælpe mig.

fundiver199

Re: Fødsel hvor? Sammen hvordan? (Tyrkiet-DK)

Indlæg af fundiver199 » 30.11.2009 11:00:30

Selvfølgelig er det muligt for din mand at få et turistvisum til Danmark, så I kan være sammen, når du føder barnet. Og du har helt ret i, at I ikke skal søge om familiesammenføring efter de danske regler, før han har været i Danmark mindst èn gang. For så vil I nemlig få afslag p.g.a. tilknytningskravet.

I stedet for at vente med at søge om visum til ham, til du skal føde, så kan I også vælge at søge et visum så hurtigt som muligt. Og herefter kan I så søge om familiesammenføring, lige inden hans visum udløber, så han kan blive i Danmark på ”processuelt ophold”. Man kan søge allerede, når begge parter er fyldt 23½, og det opfylder I jo allerede.

Så taler du om at ”rejse til Tyrkiet og pakke jeres liv sammen” efter fødslen men inden I søger om FS. Det kan I selvfølgelig godt gøre, men det hele kommer jo til at trække ud i meget lang tid, hvis I gør det på den måde.

Så måske var det bedre at få familiesammenføringen hevet i land først, og så rejse til Tyrkiet og ”pakke sammen” bagefter. Når familiesammenføringen er bevilget, må din mand være bortrejst fra Danmark i indtil 6 måneder, og det burde vel være tid nok til at ”pakke sammen”.

Alternativt kan I vælge at iværksætte ”sverigesløsningen” med det samme. D.v.s. du kan hurtigst muligt finde et sted at bo i Sverige, og når det er på plads og du har fået dit svenske personnummer, så kan din mand søge om det særlige gratis visum til EU-borgeres familiemedlemmer, hvorefter han senest 4 uger efter kan stå i Sverige sammen med dig.

Og når du så har boet i Sverige i mindst 10 uger, kan I flytte videre til Danmark efter de samme EU-regler og dermed undgå både tilknytningskrav, 24-års regel, boligkrav, krav om at stille bankgaranti, den kommende indvandringsprøve og meget andet ”sjovt”.

Der er dog også enkelt ulemper ved at komme under EU-reglerne, og hvis du er interesseret i denne løsning, så er det i forum ”EU-regler”, at du skal søge yderligere information.

IpekT

Indlæg af IpekT » 30.11.2009 15:36:15

Tusind tak for dit svar... Jeg syntes umiddelbart det lyder mest oplagt at gøre det efter bogen hvis det er muligt i forhold til sverigeløsningen, for bankgarantien frafalder jo fordi vi er gift gør den ikke? Jeg forstod ikke helt delen med possesutivt ophold.. Kender du et sted jeg evt. kan læse mere om det?
Jeg har termin i juni så det kan nok ikke blive så meget før alligvel for vi skal nok regne med ca. 3 mdrs ansøgningstid under alle omstændigheder og så kan han få 3 mdr incl. min termin feks. fra maj til juni..? Men som jeg forstod det med FS så siger du vi kan søge FS mens han er i DK på turistvisum og så får han lov at blive????
Endnu en gang tusind tak for din hjælp.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.11.2009 15:53:49

Fordi I er gift, så skal der ikke stilles bankgaranti for et turistvisum til din mand. Men der skal stadig stilles bankgaranti på 60.011 kroner (2009-niveau) i 7 år, hvis I opnår FS efter de danske regler.

Processuelt ophold bevilges normalt, hvis der indleveres en ansøgning om FS, medens ansøger opholder sig lovligt i Danmark, f.eks. på turistvisum. Du kan læse nærmere om dette på www.nyidanmark.dk under ”familiesammenføring”.

Hvis du har en bolig i Danmark, der opfylder boligkravet, og hvis du har 60.011 kroner til en bankgaranti – eller kan låne dem i banken – så giver jeg dig ret i, at det er nemmest at søge efter de danske regler.

Dog skal I være klar over, at din mand i så fald risikerer at skulle op til den indvandringsprøve, der planlægges indført i foråret 2010. Og hvis han dumper til den, fordi han ikke er i stand til at gennemføre en samtale med en båndoptager på dansk, hvor han bl.a. skal svare på spørgsmål om såkaldt ”danske værdier”, så er det hele jo ikke så ”nemt” længere.

Og hertil kommer så risikoen for, at I kan få afslag p.g.a. tilknytningskravet, hvis jeres samlede tilknytning til Tyrkiet er større end jeres samlede tilknytning til Danmark. Og det kan der godt være en vis risiko for, hvis du har tilbragt meget tid i Tyrkiet de sidste 7½ år.

Det absolut sikreste er derfor at søge efter EU-reglerne, men omvendt er det selvfølgelig også mere besværligt, idet du er nødt til at finde et sted at bo i et andet EU-land end Danmark.

IpekT

Indlæg af IpekT » 01.12.2009 11:51:54

Ok tusind tak. Nu er det så bare jeg kommer til det rent økonomiske, når vi er gift skal der ikke stilles bankgaranti, men hva med hvis jeg feks. er på kontanthjælpsbarsel? Kan han så afvises pga det? OG er det i det tilfælde så muligt at invitere ham gennem mine pensionerede forældre? Og hvis de inviterer ham skal de så stille bankgaranti da de ikke er gift med ham?
Jeg er meget forvirret, og står pt. uden arbejde eller indtægt så skal virkelig finde ud af mange ting og kommunen er ikke overvældende hjælpsomme.
Sætter virkelig stor pris på jeres hjælp.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.12.2009 12:09:37

:) Du skal ikke stille bankgaranti for et turistvisum til din mand. (dine forældre vil skulle). Netop når han bare skal på besøg, har det ingen betydning, hvad du har i indtægt. Han bliver formodentlig nødt til at fremvise en vis sum penge, for at få udleveret sit visum (der er nogle, der har skrevet om hvor meget).

:( Du kan jo - som det er omtalt mange gange her - ikke søge om familiesammenføring, hvis du er på kontanthjælp, og du skal endelig ikke planlægge ud fra det, da I risikerer at en ansøgning vil blive afvist meget hurtigt og fulgt op af en besked til ham om at udrejse, fordi I har søgt vel vidende at I ikke opfylder betingelserne (forsørgerkrav).
I dit tilfælde er det bedste at søge om turistvisum til 3 mdr., hvor din termin er ca. midt i (for alle tilfælds skyld).
Det er virkelig træls, men det lader sig gøre at leve med at 'pendle' mellem DK og TR - det gjorde min mand og jeg i årevis, dog godt nok uden spædbørn (desværre). :?
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.12.2009 13:18:36

Vil blot tilføje, at hvis man ”spekulerer” i muligheden for at forlænge et visumophold med en periode på processuelt ophold ved at søge om FS, selvom man burde vide, at man ikke opfylder betingelserne, så kan det også føre til, at ægtefællen får en egentlig visumkarantæne i Danmark.

Det skyldes, at US er trætte af at bruge tid på at behandle gentagne ansøgninger om FS fra par, der udmærket er klar over, at de ikke opfylder betingelserne (f.eks. 24-års reglen), men som blot ønsker, at den udenlandske ægtefælle kan blive i Danmark i f.eks. 6 måneder hver gang i stedet for 3.

Og selv hvis der ikke tildeles visumkarantæne, så er der ingen tvivl i mit sind om, at det må spille negativt ind på vurderingen af en senere visumansøgning, hvis der under et tidligere visumophold er blevet afleveret en udsigtsløs ansøgning om FS. Jeg vil derfor give mh ret i, at man absolut ikke skal søge om FS, med mindre man har en begrundet formodning om, at man opfylder betingelserne.

Hvis I gerne vil bo sammen i Danmark, må I derfor vente, til du har fundet dig et job og været fri af eventuel socialhjælp i mindst 12 måneder. Hvis I søger efter EU-reglerne er det dog nok, at du har fundet dig et job.

IpekT

Indlæg af IpekT » 08.12.2009 20:54:42

Mange tak for jeres svar.. Vil dog lige tilføje at jeg aldrig nogen sinde har modtaget offentlige ydelser andet end SU, og jeg har et arbejde.. Men jeg skal jo ha barsel på et tidspunkt, det var det der var spørgsmålet... For der står et sted i lovbetingelserne at barsel ikke tæller ned...
OG jeg har ikke tænkt mig at ansøge om noget med mindre jeg er sikker på jeg jan få det, det er derfor jeg undersøger tingene til jeg er sikker.
Og hvis det ikke kan blive i DK så må det blive i Tyrkiet, skal ihvertfald IKKE pendle med børn!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.12.2009 11:13:35

Barselspenge fra kommunen tæller ikke som en social ydelse, hvis du var i arbejde i Danmark umiddelbart før, du gik på barsel, og hvis du begynder at arbejde igen umiddelbart efter, at din barsel er afsluttet.

Hvis du derimod f.eks. har opholdt dig i Tyrkiet og tager tilbage til Danmark umiddelbart før fødslen og søger om barselspenge fra kommunen, så tæller det som en social ydelse. Og vil derfor give anledning til 12 måneders karantæne m.h.t. at søge FS efter de danske regler.

IpekT

Indlæg af IpekT » 09.12.2009 18:45:39

Okay det var godt, tusind tak skal du have :-)
Tror du også det gælder SU så? (Hvis jeg evt. læser efter endt barsel)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2009 07:16:57

SU er ikke en social ydelse.

Besvar