Hej Alle sammen
Er lige blevet i tvivl om nogen ting.
Jeg har læst pdf filen for sverigeløsningen. Der er noget der står mig uklart eller også har jeg misforstået noget.
Det drejer sig om hvordan jeg flytter tilbage til DK. Der står 4 metoder, om hvordan jeg kan komme retur, bl.a. at blive svensk statsborger eller følge EU regler, men så forstår jeg ikke, at der er nogen steder hvor man skriver følgende:
SP: Hvor længe skal jeg bo i et andet EU-land, før jeg kan flytte tilbage til Danmark med min ægtefælle?
Svar: De danske myndigheder vil ikke melde nogen fast tidsgrænse ud, men som tommelfingerregel kan du regne med, at 10 uger er nok. Måske kan mindre end 10 uger også være nok, hvis du arbejder i det EU-land, hvor du bor. Men usikkerheden stiger, jo mere du går under de 10 uger.
Er det mig der har tolket noget forkert?
Håber I kan hjælpe mig med et svar.
På forhånd tak!
Vedr. flytte tilbage til DK efter Sverigeløsningen
-
fundiver199
Re: Vedr. flytte tilbage til DK efter Sverigeløsningen
Sverigesfolderen er skrevet i 2007, og den danske fortolkning af EU-reglerne er blevet ændret siden da, bl.a. som følge af forskellige domme ved EF-domstolen. Derfor står der også følgende tekst med fed, lige neden under linket til folderen med Sverigesløsningen:
OBS: Afsnittet om at flytte tilbage til Danmark ved at benytte EU-reglerne er p.t. ikke opdateret pga. sommerens debat om EU-reglerne. Hvis du har spørgsmål til EU-reglerne kan du kontakte rådgivningen i DK eller Sverige via kontaktformularen under Kontakt.
Den tekst du refererer stammer fra indlægget "ofte stillede spørgsmål", som jeg har skrevet, og indholdet af den tekst er i modsætning til Sverigesfolderen opdateret.
OBS: Afsnittet om at flytte tilbage til Danmark ved at benytte EU-reglerne er p.t. ikke opdateret pga. sommerens debat om EU-reglerne. Hvis du har spørgsmål til EU-reglerne kan du kontakte rådgivningen i DK eller Sverige via kontaktformularen under Kontakt.
Den tekst du refererer stammer fra indlægget "ofte stillede spørgsmål", som jeg har skrevet, og indholdet af den tekst er i modsætning til Sverigesfolderen opdateret.
Vil det sige at jeg i princippet kan følge reglerne, hvor min kone søger om opholdstilladelse i Sverige. Og når hun så har fået opholdskortet og jeg har arbejdet i udlandet i 10 uger kan jeg flytte tilbage til DK og tage hende med. Og hun kan dermed blive her i DK uden at søge om ny opholdstilladelse?
Altså jeg tænker på at der ikke sker de store ændringer mht. sommerens EU debat.
På forhånd tak
Altså jeg tænker på at der ikke sker de store ændringer mht. sommerens EU debat.
På forhånd tak
-
fundiver199
Prøv at læs hele indlægget "ofte stillede spørgsmål", samt DRC´s vejledning, som du finder et link til i et indlæg øverst i forum "EU-regler". Du roder nemlig rigtig meget rundt i reglerne, og har i dette korte indlæg misforstået hele 3 ting:
1) De 10 uger er ikke den tid, du skal have arbejdet i et andet EU-land, før du flytter tilbage til Danmark, men derimod den tid, du skal have boet der. Det er slet ikke nødvendigt, at du har arbejdet så meget som en time i et andet EU-land, det afgørende er alene, at du har boet der.
2) Det er ikke nødvendigt, at din kone har fået et opholdskort i det andet EU-land, før I flytter videre til Danmark, det er nok, at hun har boet der sammen med dig.
3) Til gengæld kan din kone ikke slippe for at søge om opholdskort i Danmark. Hvis hun f.eks. har fået et opholdskort i Sverige, så bortfalder dette, når I flytter videre til Danmark, og der skal søges om et nyt opholdskort hos Udlændingeservice.
1) og 2) er netop de fortolkninger af reglerne, som Danmark måtte ændre på efter EF-domstolens kendelse i Metocksagen i juli 2008. Eller om du vil "sommerens debat om EU-reglerne".
1) De 10 uger er ikke den tid, du skal have arbejdet i et andet EU-land, før du flytter tilbage til Danmark, men derimod den tid, du skal have boet der. Det er slet ikke nødvendigt, at du har arbejdet så meget som en time i et andet EU-land, det afgørende er alene, at du har boet der.
2) Det er ikke nødvendigt, at din kone har fået et opholdskort i det andet EU-land, før I flytter videre til Danmark, det er nok, at hun har boet der sammen med dig.
3) Til gengæld kan din kone ikke slippe for at søge om opholdskort i Danmark. Hvis hun f.eks. har fået et opholdskort i Sverige, så bortfalder dette, når I flytter videre til Danmark, og der skal søges om et nyt opholdskort hos Udlændingeservice.
1) og 2) er netop de fortolkninger af reglerne, som Danmark måtte ændre på efter EF-domstolens kendelse i Metocksagen i juli 2008. Eller om du vil "sommerens debat om EU-reglerne".