EØS familievandring i Norge nu afleveret, hvad så??

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kasper FC

EØS familievandring i Norge nu afleveret, hvad så??

Indlæg af Kasper FC » 26.11.2009 11:36:39

Hej

Min kone og jeg har netop afleveret vores ansøgning om familievandring efter EØS regler på den lokale politistation her i Kristiansand.

Vi fik ingen kviteringer, på at det er ok at hun bliver? I morgen er den sidste dag på min kones visum.

Hvad skal vi regne med?? Desuden tog politistationen imod ansøgningen, selvom vi ingen kopi havde af hendes forsikring? Som også udløber i morgen.

Hvad kan vi forvente? - Jeg har aftalt med dem dernede at jeg kommer og henter en kvitering i morgen, noget de ik kunne give mig før de havde et VUF nummer.

Mvh Kasper

Kasper FC

Re: EØS familievandring i Norge nu afleveret, hvad så??

Indlæg af Kasper FC » 26.11.2009 14:33:33

Jeg kan se at jeg var ret upræcis i mine spørgsmål oven for.

Kan vi regne med at sagen minimum tager nogle uger, og at hun har 2 uger til at indlevere en ny ansøgning hvis den første ikke får igennem.

Kan hun begynde at bruge offentlige services, såsom læge.

Kan hun begynde at arbejde? Og hvordan forklare man egentlig at man er i norge på lige vilkår indtil man får et person nummer?

Mvh Kasper

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 26.11.2009 15:31:00

Du skal gå tilbage til politiet og bede om at din partner får behørig kvittering for afleveret ansøgning. Straks derefter, har hun de rettigheder, der tilhører tredjelandsborgere, som er gift med en EU-borger. Herunder fuldstændig samme rettigheder og vilkår, hvad angår lægefaglig bistand, som alle andre nordmænd har ret til. Uden kvitteringen står hun uden nogen som helst rettigheder.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kasper FC

Indlæg af Kasper FC » 27.11.2009 11:27:49

Jeg var i dag oppe på politi kontoret og få en bekræftigelse på at vi har afleveret ansøgning.

På dette papir har de valgt at sætte kryds i "Har søknad til behandling"

Disse felter er overstreget:
Har Lovligt ophold
Kan begynde på skole men ikke arbejd.
Har ophold på samme vilkår, UL11,3L fj UF39
Har søgt i rett tid
Møtt på udlændingeseksjonen i forbindelse med utlændingssak kl___
Har midlertidig arbejds tilladelse

Hvad skal jeg gøre for at bevise at dette er forkert.

Jeg har ringet til UDI, og de har ikke rigtigt styr på noget.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.11.2009 13:39:13

Eftersom hun nu har fået en kvittering for afleveret ansøgning, har hun de såkaldt afledte rettigheder, som tilkommer tredjelandsborgere, der er gift med en EU-borger. At noget er overstreget, skal du ikke hæfte dig synderligt ved, for EU-retten er meget klar på det punkt. Og Norge har skrevet under på, at EU-retten også gælder deroppe, så de slipper ikke udenom opholdsdirektiv 2004/38.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar