hjälp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Elias

hjälp

Indlæg af Elias » 25.11.2009 13:14:53

Hej alle sammen herinde

håber en kan hjälpe mig med mine spörgsmål.

Bor i Sverige og har boet der siden 1 august min mand har opholskort og benytter os af Eu reglerne.

Vi er ved og söge hjem nu og har skrevet i ansögningen at vi bor i sverige, men nu er problemet sådan at vi bor sammen med en og den lejlighed vi bor i er hendes og hun har fået ökonomiske problemer med banken og hvis hun ikke skaffer penge inden 4 dage vi de tage hendes lejlighed og vi vil blive opsagt pr 31 december.

Sker der nået vi flytter til dk selv om vi har skrevet i ansögningen at vi bor i sverige?

Skal man til og söge på nu eller?

Vores plan er og flytte hjem til jylland igen men har stadigväk min arbejdskontrakt til den 31 jan, men komme til og bo hos nået familie indtil den er okay.

Når min mand har fået en sit opholdskort i dk og vi flytter til jylland skal jeg have en kontrakt med det samme på et arbejde, hvis ikke tager de så hans opholdskort igen?

hilsen karina

fundiver199

Re: hjälp

Indlæg af fundiver199 » 25.11.2009 14:59:44

Det er ikke noget problem, at I flytter, medens US behandler din mands ansøgning om opholdskort. Men I skal naturligvis huske at fortælle dem om jeres nye adresse, så de ikke sender breve m.m. til en forkert adresse.

Elias

Indlæg af Elias » 25.11.2009 23:57:05

Hejsa

Mange tak for dit svar :-)
utrolig at man skal få sige svar herinde i stedet for hos udländingservice. Ringede i dag for og få svar på det men det viste han ham jeg snakkede med ikke og henviste min til eu hotline og dem kunne jeg ikke få fat i. Ved du om man kan begynde og tage en udannelse når man flytter hjem?

Og hvis man ikke har fundet et job med det samme ryger han så hjem igen?

Og har en veninde som sagde i dag at man kan gå på statsforvaltningen og söge hjem efter Eu reglerne i stedet for us har du härt om dette og er det rigtig. läste nemlig på deres hjemmeside de tager 2 uger for og få svar ?

hilsen karina

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 26.11.2009 06:51:09

Hvis din mand er EUborger så er det statsforvaltningen (reg bevis) hvis ikke er det US(opholdskort) så jeg skal til US med min mand

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.11.2009 08:54:57

Elias skrev:Når min mand har fået en sit opholdskort i dk og vi flytter til jylland skal jeg have en kontrakt med det samme på et arbejde, hvis ikke tager de så hans opholdskort igen?
Nej det tvivler jeg meget på. Men Udlændingeservice vil sikkert gerne se 3 lønsedler fra dit nye job, før de udsteder et opholdskort til din mand. Så måske skal I regne med, at din mand først kan få sit opholdskort engang i maj 2010, hvis du først skal starte på det nye job i Jylland 31. januar 2010.

At du har vedlagt lønsedler fra dit nuværende job, som du bliver nødt til at opgive, når I flytter til Jylland, er jo ikke tilstrækkelig dokumentation for, at du også vil råde over "tilstrækkelige midler", når I flytter til Danmark. Og derfor er det måske også rimeligt overflødigt, at I har søgt om opholdskort allerede.

Hvis du har arbejdet i Sverige, stilles der dog ikke noget krav om "tilstrækkelige midler", når I flytter videre til Danmark. Og så kan din mand muligvis godt få et opholdskort, lige så snart de har haft tid til at kigge på sagen.

Elias

Indlæg af Elias » 26.11.2009 12:09:59

hej Krikris

Okay jamen så skal jeg jo bare vente til jeg får svar hos udländingservice :-)

Elias

Indlæg af Elias » 26.11.2009 12:30:19

Hej fundiver

Jamen jeg bor jo i sverige og har sögt hjem herfra, så kan de da ikke regne med at man kan aflevere 3 lönsedler det er snart 1 måned siden vi sögte. Ja vi jo bare gerne väre på den sikre side inden vi flytter hjem så de ikke kommer og siger det ikke kan lade sig göre.

Men er det mig som er forkert på den at man har 6 måneder fra man har fået opholdskortet til man skal have fået sig et hjem og arbejde, og hvis ikke ryger han er det rigtigt forstået?

Har forstået herinde at det var bedst og söge herfra, men det er jo logisk at man ikke kan fremvise 3 lönsedler fra et job man ikke har inu. Men man skal jo have en chance for og komme hjem igen og finde en bolig og er ved og söge job.

Hvis du har arbejdet i Sverige, stilles der dog ikke noget krav om "tilstrækkelige midler", når I flytter videre til Danmark. Og så kan din mand muligvis godt få et opholdskort, lige så snart de har haft tid til at kigge på sagen.

Det lyder da meget märkeligt at hvis man har haft job i sverige så kan man godt söge, det er jo det samme man skal jo også ud og finde et job og bolig selv om man har arbejdet i sverige.

Så det bedste for mig var og beholde mit job jeg har nu, og vente med og flytte til jylland og flytte over til nået familie.

vil jo bare gerne hjem til min familie i jylland pga vores sorg over og have mistet vores käre far

hilsen Karina

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.11.2009 15:07:50

Kære Karina

Det er ikke meningen med EU-reglerne, at man skal søge opholdskort, før man overhovedet er flyttet. At man i Danmark har givet hjemvendende danskere den mulighed er lidt af et særtilfælde, og derfor kan man godt sige, at en sådan ansøgning havner ”skævt” i forhold til reglerne.

Det svarer faktisk lidt til, at du søger om optagelse på en videregående uddannelse, inden du overhovedet har bestået den adgangsgivende eksamen, ”fordi du gerne vil være sikker på, at du ikke får afslag”. I den situation vil du jo også højest kunne få en form for betinget godkendelse.

Problemet er, som jeg prøvede at forklare, at du både skal dokumentere, at du har rådet over ”tilstækkelige midler”, medens I boede i Sverige, og at du også vil gøre det i Danmark. Og det sidste kan du jo af gode grunde ikke dokumentere, før du er flyttet til Danmark og er begyndt på dit nye job. Hvis du flyttede til et sted i Danmark, hvor du kunne bevare dit nuværende job, så ville situationen stille sig anderledes, og i den situation ville det give lidt mere mening at ”søge i forvejen”.

Som det er nu, kan Udlændingeservice selvfølgelig tage stilling til, om du har været ”reelt bosat i Sverige”, om din mand er til fare for den offentlige sikkerhed, orden og sundhed, om din mand har boet sammen med dig i Sverige, og om du i Sverige har haft status som arbejdstager eller ”person med tilstrækkelige midler”.

Men Udlændingeservice kan ikke tage stilling til, om du også råder over ”tilstrækkelige midler” i Danmark, og derfor vil sagen formentlig ikke kunne færdigbehandles, før du rent faktisk er flyttet og er startet på dit nye job.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.11.2009 15:23:10

Elias skrev:Det lyder da meget märkeligt at hvis man har haft job i sverige så kan man godt söge, det er jo det samme man skal jo også ud og finde et job og bolig selv om man har arbejdet i sverige.
Det har heller ikke noget med fornuft eller rationale at gøre men skyldes udelukkende, at Danmark er blevet tvunget til at rette ind efter en afgørelse fra EF-domstolen fra 2007 (Eind-sagen), som man så har valgt at fortolke så snævert som muligt.

I korthed handler Eind-sagen om en hollandsk mand, som havde boet og arbejdet i Tyskland, og som flyttede tilbage til Holland, hvor han levede af socialhjælp.

Han havde taget sin udenlandske datter på 10 år med til Holland, og det sagde EF-domstolen så, at han skulle have lov til, uanset at han ikke for nærværende udførte nogen "økonomisk aktivitet" i Holland og heller ikke levede op til kravet om at råde over "tilstrækkelige midler".

Danmark har så valgt den fortolkning, at det kun var fordi manden havde arbejdet i Tyskland, at han skulle have denne ret. Men man kunne lige så vel have valgt den fortolkning, at han skulle have denne ret, uanset om han havde boet i Tyskland som arbejdstager, studerende eller "person med tilstrækkelige midler".

Fra december 2004 til oktober 2008 mente Danmark også, at man skulle have været arbejdstager (i dit tilfælde arbejdet i Sverige) for overhovedet at have ret til at tage sin familie med sig tilbage til Danmark. Idet den dom fra 1992, som indførte denne rettighed, havde omfattet en arbejdstager.

Men den tolkning måtte man ændre efter EF-domstolens kendelse i Metocksagen i 2008, fordi EF-domstolen her overhovedet ikke skelnede mellem, om EU-borgeren opholdt sig i værtslandet som arbejdstager eller som "person med tilstrækkelige midler".

Så på en måde er det lidt underligt, at man stadig holder fast i den samme form for skelnen i sin fortolkning af Eind-dommen fra 2007. Men det viser nok bare, at man (Integrationsministeriet) gør alt, hvad man kan, for hele tiden at tolke både reglerne og EF-domstolens kendelser så restriktivt og begrænsende som overhovedet muligt.

I det konkrete tilfælde handler det givetvis om frygt for, at for mange dansk-udenlandske par skal havne på bistandshjælp eller andre sociale yderlser, hvis man slet ikke må stille krav til danskerens forsørgelsesevne.

Og derfor har man så valgt at begrænse antallet af danskere, der kan slippe for kravet om at råde over "tilstrækkelige midler", så meget som man overhovedet mener at kunne slippe afsted med.

Man kan sagtens forestille sig, at der på et tidspunkt kommer en ny dom ved EF-domstolen, som siger, at den danske tolkning af Eind-dommen er for restriktiv, men indtil det evt. sker, så skal man altså både have boet og arbejdet i et andet EU-land for at slippe for kravet om at "råde over tilstrækkelige midler" efter sin hjemkomst til Danmark.

Elias

Indlæg af Elias » 26.11.2009 17:07:18

Hej fundiver

jamen jeg kan ikke helt forstå det for jeg spurgte herinde tidligere hvad jeg skulle göre, og der rådede folk mig til og söge herfra. Så jeg var sikker på og have det i hus.
vil det så sige at den ansögningen jeg har inde nu ikke ville blive behandlet men afvist?

Hvad er dit råd til mig hvad skal jeg göre nu når den er sendt afsted?

Må min mand arbejde mens de behandler sagen?

For på mit job nu ville de gerne have jeg bliver forlänget igen fra den 31 jan.

Men problemet er at vi ikke har en bolig, og skal bo hos nået familie og ved ikke om de er intresseret i at jeg skal bo der i 3 måneder :-(

Men har et job nu og ved jo ikke om jeg overhovedet kan finde et i jylland pga finanskrisen.

Mange gange tak fordi du gider og bruge tid på og svare mig :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.11.2009 17:47:42

Argumentet for at søge, medens man stadig bor i Sverige, er mest at dæmpe den usikkerhed og angst, mange føler for, at ægtefællen kunne få afslag, hvorefter man så pludselig bliver nødt til at flytte til Sverige igen over hals og hovede. Men normalt er den usikkerhed helt ubegrundet, hvis man har sat sig bare en lille smule ind i reglerne, før man søger.

Så det handler mest om, at mange gør sig en masse helt unødvendige bekymringer. Hvad der jo for så vidt også er forståeligt nok, når man tænker på de signaler, der kommer fra de danske politikere. Det kan være svært at tro på, at det virkelig er så nemt at få ophold efter EU-reglerne, også i Danmark, når de danske politikere hele tiden taler om at stramme op og ”lukke huller” og så videre. Men det ER det altså, for de danske politikeres mange ord er mest af alt bare teatertorden henvendt til alle de vælgere, som ikke er gift med en udlænding.

Jeg har selv i nogle tilfælde anbefalet folk at søge opholdskort i Danmark, medens de stadig bor i Sverige. Men det har været i sager, hvor jeg selv har været meget i tvivl om, hvorvidt de opfyldte betingelserne for at få opholdskort i Danmark eller ej. F.eks. fordi der var meget stor usikkerhed omkring deres boligforhold eller deres økonomi. Eller fordi det havde været meget bøvlet for det pågældende par at få et opholdskort i Sverige. Eller fordi ægtefællen havde en fortid, hvor man kunne frygte, at der ville være særlig stærk modvilje mod vedkommende i Danmark, f.eks. en fortid som afvist asylansøger.

Nu har I så søgt allerede, og det mener jeg da heller ikke, at der sker noget ved. Så jeg synes ikke, at I skal gøre andet end at vente og se, hvad der sker. Måske er I heldige, at din mand får opholdskort, uden at US interesserer sig synderligt for, om du nu også vil have et arbejde efter, I er flyttet til Danmark.

Jeg må indrømme, at jeg nu bliver en smule forvirret om din jobsituation. Så det ville måske være nyttigt, hvis du lige ville gentage, præcis hvordan den er. Altså om det er dit nuværende job i København (eller Sverige???), som kun løber til 31. januar, eller det er et nyt job i Jylland, som du kan starte på 31. januar?

Hvis situationen er den, at du kommer til at flytte til Jylland uden på forhånd at have sikkerhed for, hvornår og om du kan finde et job, så vil jeg råde dig til at lade være med at flytte til Jylland. Så må du i stedet kigge efter et nyt sted at bo, som ligger tæt nok på dit nuværende job til, at du kan fortsætte med at passe det.

Og det behøver ikke nødvendigvis at være i Sverige, det kan også være i København. Det vil jo have den fordel, at din mand får sit danske opholdskort. Og så behøver I ikke at spørge nogen om lov, når/hvis I senere flytter videre til Jylland.

Du har dog kun et problem, hvis du ikke er forsikret i en A-kasse og berettiget til dagpenge. For er du det, så råder du helt automatisk over ”tilstrækkelige midler”, også selvom du kommer til at gå ledig i et stykke tid.

Elias

Indlæg af Elias » 26.11.2009 18:12:37

Hejsa igen

Det er sådan at jeg arbejder i dk og bor i sverige, og vil gerne tilbage til jylland pga jeg har mistet min far og ville gerne väre der for min mor. Men har ikke nået job inu er ved og söge.

Jeg har ikke stået langtid nok i en a kasse desvärre.

Så det er derfor jeg er så desperat for og komme hjem til jylland.

Ja jeg er usikker på om us ville sige nej til os fordi vi har kämpet i over 3 år for og leve sammen, og har sögt 4 gange og fået nej hver gang om det så kommert til og påvirke os. Og har en dreng på 1 år og vi har flyttet og flyttet og synes snart det er ved og väre synd for ham han ikke får et fast hjem. Og lige nu passer min mand ham hjemme og han skal jo ud og passes men ville vente til vi kom til dk igen.

fik det anbefaldet i den hvor der står opholdskortet er i hus, så derfor tänkte jeg det var måske bedst og vente i Sverige.

Hvis nu jeg fandt et job i jylland og desvärre gik hen og blev fyret vil min mand så ryge hjem hvis han altså havde et job?

Skal jeg blive ved med og have arbejde for at de ikke tager min mand opholdskort ?
Eller tager de den overhovdet?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.11.2009 18:24:28

Elias skrev:Det er sådan at jeg arbejder i dk og bor i sverige, og vil gerne tilbage til jylland pga jeg har mistet min far og ville gerne väre der for min mor. Men har ikke nået job inu er ved og söge. Jeg har ikke stået langtid nok i en a kasse desvärre. Så det er derfor jeg er så desperat for og komme hjem til jylland.
Det forstår jeg godt. Men uden job eller andet indtægtsgrundlag, så bliver det hele jo ekstremt usikkert. Så prøv så godt du kan at søge job i Jylland, selvom du p.t. bor i Sverige. Det kan altså godt lade sig gøre.
Elias skrev:Ja jeg er usikker på om us ville sige nej til os fordi vi har kämpet i over 3 år for og leve sammen, og har sögt 4 gange og fået nej hver gang om det så kommert til og påvirke os.
Det forstår jeg også godt, men I har jo søgt efter danske regler, og derfor kan I ikke bruge disse erfaringer til så meget, nu hvor I søger efter EU-reglerne. Dog vil jeg sige, at det også kommer lidt an på, hvorfor I har fået afslag.

Hvis det er p.g.a. proforma-mistanke e.l., så er jeres kvaler ikke nødvendigvis fordi, for den mistanke kan også rejses, når I søger efter EU-reglerne. Er det derimod p.g.a. 24-års regel, bankgaranti eller andet "konkret", så er de tidligere afslag aldeles irrelevante, når I søger efter EU-reglerne, da disse krav jo så ikke længere må stilles.
Elias skrev:fik det anbefaldet i den hvor der står opholdskortet er i hus, så derfor tänkte jeg det var måske bedst og vente i Sverige.
Som sagt, det kommer lidt an på, hvad baggrunden er for, at I tidligere har fået afslag.
Elias skrev: Hvis nu jeg fandt et job i jylland og desvärre gik hen og blev fyret vil min mand så ryge hjem hvis han altså havde et job?
Hvis din mand først har fået opholdskort, så kontrollerer man ikke din økonomi, før han skal have permanent opholdskort efter 5 år. Dog vil I kunne løbe ind i problemer, hvis du bliver nødt til at modtage bistandshjælp eller andre ydelser efter lov om aktiv socialpolitik.

Sørg for at melde dig ind i en A-kasse, så bliver du berettiget til dagpenge efter 12 måneders arbejde, og så forsvinder denne usikkerheds- og stressfaktor helt ud af jeres liv.
Elias skrev:Skal jeg blive ved med og have arbejde for at de ikke tager min mand opholdskort?
Nej det skal du ikke, jævnfør ovenstående svar.

Elias

Indlæg af Elias » 26.11.2009 18:38:40

Hejsa igen

Ja jeg vil göre alt hvad jeg kan for at få et job i jylland, men vi bliver nödtil og flytte herfra sverige d.31 dec pga vores udlejer har ökonomiske problemer men kan bo hos nået familie indtil den 31 jan. Så der er det problem löst indtil da. Og har job indtil der, men min arbejdsplads ville gerne snart have afvide om jeg ville have det forlänget.

Og er også ved og söge efter lejlighed i jylland, ved du om hvis man söger om banklån ved komunnen at man kan få problemer får hans opholdskort?

Vi har fået afslag fordi jeg havde fået penge fra komunnen så det er derfor.

Har meldt mig ind i en a kasse men har kun stået der fra 18 august, og det er vel et år man skal gå för man er berettet til dagpenge?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.11.2009 22:06:47

Elias skrev:Ja jeg vil göre alt hvad jeg kan for at få et job i jylland, men vi bliver nödtil og flytte herfra sverige d.31 dec pga vores udlejer har ökonomiske problemer men kan bo hos nået familie indtil den 31 jan. Så der er det problem löst indtil da. Og har job indtil der, men min arbejdsplads ville gerne snart have afvide om jeg ville have det forlänget.
I kunne jo også prøve at finde et andet sted at bo i Sverige eller evt. København, om ikke andet noget helt midlertidigt. Og så kunne du fortælle din arbejdsgiver, at du gerne vil forlænge din kontrakt efter 31. januar.
Elias skrev:Og er også ved og söge efter lejlighed i jylland, ved du om hvis man söger om banklån ved komunnen at man kan få problemer får hans opholdskort?
Nej det burde ikke være noget problem.
Elias skrev:Vi har fået afslag fordi jeg havde fået penge fra komunnen så det er derfor.
Jamen så er der da ingen grund til at være bekymret for at få afslag efter EU-reglerne, for her eksistrerer denne "12-måneders regel" jo ikke.
Elias skrev:Har meldt mig ind i en a kasse men har kun stået der fra 18 august, og det er vel et år man skal gå för man er berettet til dagpenge?
Ja det er korrekt. Du skal både have været medlem og have været i arbejde i 12 måneder.

Besvar