hvad synes om vores plan, om at benytte de svenske regler..!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
known

hvad synes om vores plan, om at benytte de svenske regler..!

Indlæg af known » 23.11.2009 03:04:31

hej alle --
- jeg ville høre lidt om hvad i synes om vores plan til at kunne få min kone herop..!

- jeg har fuldtidsarbejde som sælger i kbh lige nu..!
- jeg har tænkt mig at "leje" et rum af en kammerat eller en jeg finder på nettet i sverige (med lejekontrakt)
- derefter søger jeg om et svensk person-nummer osv...!
- min kone søger derefter igennem den svenske ambassade i pakistan om visum til sverige..!
- imens bor og arbejder jeg :=)
- Når hun, nu har fået sit visum, booker vi billet fra pakistan til danmark (sverige)
- Derefter søger vi om svensk statsborgerskab i sverige..!

- altså vi har tænkt på at benytte de nationale svenske regler, fordi vi synes at EU-reglerne er lidt sløret eller er det bare mig :)

hilsen known :)

pakiperker2200

Re: hvad synes om vores plan, om at benytte de svenske regler..!

Indlæg af pakiperker2200 » 23.11.2009 04:55:12

Hmm Eu regler er ogaå ret enkle. Søg lidt her på siden. Og du vil få svar på dit spm. Fra Islamabad(Pakistan) har jeg hørt, at ægtefællen får visum inden for 2 uger. Du skal blot gøre den svenske ambassade opmærksom på at du er eu borger, Vedlæg også en kopi af din opholds kort.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.11.2009 08:48:25

Måske har du misforstået punktet med statsborgerskab. Du som er dansker kan i hvert fald tidligst blive svensk statsborger efter 2 år i Sverige, og din kone fra Pakistan kan tidligst blive svensker efter 5 år i Sverige.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.11.2009 09:34:59

Hvis I har tænkt jer at blive boende i Sverige, og hvis I vil søge efter Sveriges nationale lovgivning, så skal din kone ikke søge om visum til Sverige, for så vil hun bare blive sat på flyveren tilbage til Islamabad, hvis hun indgiver en ansøgning, mens hun opholder sig som turist i Sverige.

Derimod skal hun så indgive en ansøgning om opholdstilladelse i Sverige på ambassaden, og altså ikke en ansøgning om visum.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.11.2009 10:29:06

Det giver kun mening at søge efter Sveriges nationale regler, hvis man har en meget dårlig økonomi, eller man har tænkt sig at blive boende i Sverige i årevis. Hvis beslutningen om at flytte til Sverige udelukkende skyldes, at man ikke kan få familiesammenføring efter de danske regler, så skal man søge efter EU-reglerne og herefter flytte videre til Danmark via EU-reglerne, når man har boet mindst 10 uger i Sverige og ens ægtefælle har sluttet sig til en.

Hvis man gerne vil blive boende i Sverige i flere år, selvom man også har mulighed for at bo i Danmark, så skal man overveje nøje, om man vil søge efter det ene eller andet regelsæt. Fordelene ved at søge efter de nationale svenske regler er groft sagt:

* Ægtefællen kan få permanent opholdstilladelse efter 2 år i stedet for 5.

* Man kan få familiesammenføring, selvom man lever af bistandshjælp eller har en så lav indkomst, at man kun kan forsørge sig selv men ikke sin ægtefælle.

* Ægtefællens ret til ophold i Sverige kommer ikke i fare, hvis man på et senere tidspunkt havner på bistandshjælp i en længere periode. Den gør den efter EU-reglerne, med mindre man forinden har arbejdet mindst 12 måneder i Sverige og stadig står til rådighed for det svenske arbejdsmarked.

Til gengæld er der også nogle ulemper ved at søge efter Sverige nationale regler, nemlig:

* Det tager 3-6 måneder, før ægtefællen kan komme til Sverige, i stedet for højest 4 uger.

* Ægtefællen opnår først ret til uddannelsesstøtte, når/hvis ægtefællen selv har arbejdet mindst 2 år i Sverige. Ved ophold efter EU-reglerne kan ægtefællen også blive berettiget til uddannelsesstøtte, hvis man selv begynder at arbejde i Sverige.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.11.2009 10:47:37

Ang. det sidste punkt om studiestøtte vil jeg mene, at det ikke handler om, om man er kommet til Sverige med den ene eller anden form for opholdstilladelse, men derimod om statsborgerskabet for ens partner, og om denne partner har arbejdet i Sverige eller ej. CSN foretager en selvstændig undersøgelse af disse forhold, men spørger ikke om at se opholdskort eller opholdstilladelse. Man kan altså godt komme under EU-reglerne for studiestøtte, selv om man er kommet til Sverige ved brug af Sveriges nationale lovgivning om udstedelse af opholdstilladelser.

known

Indlæg af known » 25.11.2009 12:35:03

mange tak for de gode råd og kloge ord :)

- men dvs. altså sige at hvis jeg skal søge efter eu-reglerne skal jeg så også finde et arbejde i sverige, altså jeg kan ikke beholde mit job i dk..!

- jeg har selv lige prævet at lede efter det i folderen, men kunne ikke lige finde det konkrete afsnit...!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.11.2009 12:57:42

Du kan sagtens arbejde i Danmark, uanset om I søger efter det ene eller andet regelsæt. Læs indlægget ”ofte stillede spørgsmål” øverst i dette forum samt DRC´s vejledning om EU-reglerne, som der ligeledes er et link til i et indlæg øverst i forum.

Besvar